Fitness Seller

Het grote Afrika topic

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb de kaart gezien, maar zie Egypte en het hele zuidelijke Middellandse Zeegebied niet echt als Afrika. Volgens mij werd dat al eerder door iemand anders benoemd, met verwijzing naar Carthago. Zal @Mentat geweest zijn.

Ik heb de kaart gezien, maar zie Egypte en het hele zuidelijke Middellandse Zeegebied niet echt als Afrika. Volgens mij werd dat al eerder door iemand anders benoemd, met verwijzing naar Carthago. Zal @Mentat geweest zijn.
Dat zou best kunnen, maar ik onderscheid wel de situatie van voor en na de invasie door Islamitische Arabieren.

Voorheen was Noord-Afrika dmv de Middellandse Zee vooral onderdeel van de Mediterrane wereld (Phoeniciers, Grieken ((zaten ook aan de kust van het huidige Turkije en op Sicilië)), Romeinen, Byzantijnen), nu is Noord-Afrika en een aantal landen in de Hoorn meer onderdeel van het Midden-Oosten (Islamitische wereld), zoals uitgedrukt in de Engelse afko MENA.

Dan zouden bijvoorbeeld de Kopten de echte afstammelingen zijn van de Egyptenaren en/of van de met de Ptolemeërs (Cleopatra) meegekomen Macedoniërs (Alexander de Grote) en Grieken. Al is het zelden dat er helemaal geen vermenging plaatsvindt.

Al zijn er altijd aanhangers van de "Black Athena theorie" dat alle kennis uit donker Afrika komt en dat je onder andere aan de (afgeslagen) neuzen van standbeelden en haardracht zou kunnen zien dat de Oude Egyptenaren van het negroïde ras zouden zijn. Ook het feit dat dit door geen enkele serieuze historicus geaccepteerd wordt is uiteraard een teken van een diepgeworteld racisme in de wetenschap volgens deze theorie.

Voor een Scandinavisch type als ik bestaat ook bijna de volledige bevolking van Europa uit donkere mensen. Gelukkig ben ik niet racistisch.

In ieder geval donkerdere mensen, in Limburg is het verschil al enorm.
Ja, het Saksische type is nooit grootschalig onder de grote rivieren gekomen, het Frankische type nooit veel daarboven. Al zijn er natuurlijk niet alleen recent maar ook vroeger veel kleinschalige uitwisselingen geweest (denk aan oorlogen en handel).

In Afrika kon ik aanvankelijk geen verschillen zien, maar gaandeweg werden mij de subtiele individuele verschillen in pigmentatie ook duidelijk en begreep ik het als ze het bijvoorbeeld over "die donkere" hadden. Zwarte was ook onder hen een scheldwoord, "wokuda". Als kinderen mij massaal lastigvielen kon ik ze met dat woord huilend laten wegrennen!

image.jpg

Afrikaanse zout gekregen echt vies dit

ik heb besloten toch naar Afrika te willen gaan in de toekomst
Als je wat kan bieden op het gebied van geestelijke gezondheiszorg, of iets anders wat jij beheerst, kan je kijken of er een passende baan is bij ontwikkelingswerk. Vroeger heette die instantie DGIS en hun salaris was erg goed.

Laatst bewerkt:
Wat is jouw mening over de situatie in Congo, wijze man? 🤔

Terug
Naar boven