AndroidHealthClinic

Ramadan

Bezoekers in dit topic

psst Zairi:

wil je al toegeven dat je weerleggingen van evolutie berusten op foute assumpties?

De evolutie theorie heeft veel feiten maar aan de andere kant het blijft een THEORIE. Er zijn volgens mj meer mensen die deze theorie tegenspreken dan mensen die er werkelijk in geloven.
Genetica en informatica zijn maar twee voorbeelden van wetenschappen die in de tijd van Darwin nog onbestaande waren, en die een heel nieuw licht op de evolutietheorie geworpen hebben.
zo is ontdekt dat Darwin allang met de gedachte van evolutie rondliep, nog voor hij er diepgaand onderzoek naar gedaan had. De gedachte dat alle leven op aarde is ontstaan uit iets heel kleins, bestaat immers al duizenden jaren. De oude Grieken kenden deze filosofie al (zonder enig natuurkundig onderzoek). Darwin wilde deze eeuwenoude, ongefundeerde filosofie gewoon in een nieuw kleedje stoppen.
Toen hij op onderzoek trok, was zijn positie dus niet (zoals vaak onterecht beweerd wordt) deze van een objectieve onderzoeker. Hij ging op pad als een bevooroordeeld mens, met als doel informatie te vinden die hem zou in staat stellen de evolutiegedachte te verspreiden.
Zo werkt het met veel onderzoekers
die 'bewijzen' voor evolutie vinden.
Ze zijn wildenthousiast over het idee
dat alles niet door een schepper
is gemaakt.


Met het vuur in hun hart trekken ze erop uit om, kost wat kost, die feiten te verzamelen die evolutie kunnen bevestigen. Zo zijn er zelfs wetenschappers geweest die zich letterlijk schuldig hebben gemaakt aan bedrog, door zogenaamde eeuwenoude vondsten op te graven, die ze zelf gefabriceerd hadden. Nu zal jij vast denken dat ik het verzin en je zal me vragen om bronnen:
In Engeland was er een wetenschapper, genaamd Charles Dawson, die in 1912 met formidabel 'bewijs' voor evolutie aan kwam. Hij had zogenaamd de allereerste 'Engelsman' ontdekt: een fossiel overblijfsel van een wezen dat de brug maakte van aapachtige naar mens.
Veertig jaar lang werd deze buitengewone ontdekking door de wetenschap toegejuichd als het ultieme bewijs voor evolutie. In het Britisch Museum in Londen werd een indrukwekkende pop gemaakt van deze aapmens, die vervolgens bewonderd werden door ademloze toeschouwers uit de hele wereld.

Henry Fairfield Osborn, een beroemd expert
op dit gebied, noemde deze vondst:
"...een ontdekking van onmeetbaar
belang voor de prehistorie van de mensheid."

Sir Arthur Keith, schreef een gekend boek, ‘The Antiquity of Man’, waarin deze aapmens van Dawson centraal staat. Zo’n vijfhonderd verschillend doctorale scripties werden gewijd aan dit buitengewone 'bewijs'. De wereld stond op zijn kop!
Pas na veertig jaar ontdekte een groep onderzoekers een heel andere kant van het verhaal: Kenneth Oakley, Joseph Weiner en Wilfred Le Gros Clark ontmaskerden deze ‘aapmens’ als een regelrechte vervalsing. Veertig jaar later pas!
Het bleek een combinatie te zijn van een menselijke schedel met een kaak van een aap, die door chemische middelen bijgewerkt waren, om er oud uit te zien. (Op internet kun je heel wat informatie over dit bedrog vinden.)
Dat voorbeeld laat de kriktiekloze houding zien, die een groot deel van de wetenschappelijke wereld tentoonspreidt, als het gaat om evolutie. Het trieste is dat deze 'prehistorische mens' allang en breed zijn plek verworven had in de boeken van het onderwijs, waar hij nog vele jaren rustig in is gebleven.
Een ander voorbeeld van de manier waarop veel mensen ‘feiten’ over evolutie aannemen en doorvertellen, is het verhaal van Darwin over 'overleving van de sterkste'. Dat is zogezegd het grote bewijs voor evolutie.
Darwin trok op onderzoek naar de Galapagos-eilanden. Daar trof hij iets aan wat hem in staat stelde de leer van evolutie weer aannemelijk te maken. Wat zag hij? Dat er per eiland vinken leefden, die waarschijnlijk eenzelfde voorouder hadden gehad. Uit dat voorouderpaar waren heel wat varianten ontstaan. Op het ene eiland waren de vinken groot en hadden ze een kromme bek, terwijl op het andere eiland de vinken klein waren en een smalle bek hadden.
Deze vinken waren blijkbaar aangepast
aan de omgeving waar ze vertoefden.

Darwin ontdekte het principe van 'overleving van de sterkste'. Een basissoort heeft de mogelijkheid om verschillende varianten voort te brengen. De variant die het best past in een bepaalde omgeving houdt het vol, en de minst aangepaste variant sterft uit.
Darwin zag daarin het grote bewijs voor evolutie, waar hij naar op zoek was. Hij kwam tot de conclusie dat door 'overleving van de sterkste' alle levende soorten op aarde ontstaan moesten zijn. Op basis van Darwins nieuwe inzicht werd een nieuwe versie van de evolutietheorie de wereld ingestuurd, in de vorm van zijn bekende boek 'Oorsprong der soorten'. Het werd met luid gejuich verwelkomd.
Pas en hele tijd later ontdekten andere wetenschappers dat Darwin en zijn navolgers een ontzettende observatiefout maakten.
Hetgeen Darwin waarnam was niets meer dan variatie. Dat heeft niets te maken met evolutie.
Hetgeen Darwin waarnam was niets meer dan variatie van een bestaande soort.
Dat heeft niets te maken met evolutie, oftewel het ontstaan van een compleet nieuwe basissoort.
Anders gezegd: Darwin observeerde de herschikking van aanwezige genetische informatie binnen een basissoort. De vinken kregen wel nakomelingen die er iets anders uitzagen, maar het bleven van de eerste tot de laatste gewoon vinken! Ze werden niet ineens een heel ander wezen. Er was interne variatie binnen het type vink, niet de overgang naar een hogere en meer complexe levensvorm, zoals evolutie veronderstelt.

Je kunt het heel eenvoudig vergelijken met een doos met blokjes erin. De doos stelt een basissoort voor en de blokjes zijn de genen. (Basissoorten zijn bijvoorbeeld katachtigen of hondachtigen.) Als je de doos schudt, zullen de blokjes telkens in een andere volgorde komen te liggen. Het geheel ziet er daardoor iets anders uit.

Maar hoe anders de blokjes ook komen te liggen, toch blijven ze liggen in dezelfde doos. Er is variatiemogelijkheid, maar er is een duidelijke en sterke begrenzing: de doos.
Deze nadrukkelijke begrenzing is ook aanwezig bij planten en dieren.Hoe verschillend de vinken er ook uitzien, het blijven vinken!

Evolutie is iets totaal anders. Het zou in de illustratie van de doos inhouden dat de doos zelf verandert, in bijvoorbeeld een kristallen vaas. Dat is in essentie wat evolutie beweert: dat iets verandert in iets totaal anders. Volgens evolutie zijn vissen veranderd in alle huidige zoogdieren en vogels. Dat kan niet vergeleken worden met een vink die een nakomeling krijgt met een grotere snavel. Zie je het grote verschil?
Ik zal het anders uitleggen. Elk levend wezen heeft een hoeveelheid erfelijke informatie, opgeslagen in de genen. Deze informatie is enorm rijk en kan door mutaties ietwat gewijzigd worden. Het is als een basisverzameling mogelijkheden, die onder invloed van bepaalde omstandigheden kan veranderen. Zo kunnen er uit een bepaalde diersoort, zoals het paard, heel wat verschillende varianten voortkomen. Grote en kleine, dikke en slanke, gevlekte en bruine paarden. De ene soort is krachtig en snel, de andere kwetsbaar en lui.
maar dit moet je goed beseffen

hoeveel verschillen deze paarden
onderling ook vertonen, ze blijven
allemaal binnen de basissoort ‘paard’.


Volgens de evolutietheorie zijn alle zoogdieren en vogels voortgekomen uit de vissen. Nou, het verschil tussen een vis en een mens is gigantisch. Of het verschil tussen een paard en een vis, een leeuw en een vis, een olifant en een vis, enz. Dat soort verschillen zijn van een oneindig veel hoger niveau, dan enkel een iets andere snavel van een vinkesoort. Snap je?

Maar wat doen de meeste verdedigers van evolutie en wat deed Darwin? Zij wijzen op de vinken met verschil in grootte en zeggen: zie je wel? Dat is evolutie. De meeste mensen denken niet verder na, zien enkel wat ze voorgeschoteld krijgen door de ervaren ‘experts’ en slikken het door. Op die manier is de evolutietheorie massaal verspreid geworden.
Is de evolutietheorie bewezen? Volgens hen die het verschil niet kennen tussen variatie en evolutie wel.
De ernstige fout die veel wetenschappers nog steeds maken, is dat ze het verschil tussen variatie en evolutie niet onderkennen. Variatie wordt als bewijs voor evolutie onderwezen, terwijl het er niets mee te maken heeft.
Het is eigenlijk heel bizar, dat iets wat zo helder is en zo duidelijk uitgelegd kan worden, toch door zo weinig mensen geweten is. Het gevolg is enorm: een onbewezen en zelfs onbewijsbare theorie wordt wereldwijd onderwezen als zijnde een vaststaand feit, waar geen gezond denkend mens nog aan twijfelt.
even kort samengevat:
Variatie is het wijzigen van
de bestaande genetische informatie
van een basissoort.

Evolutie is het toevoegen van
enorme hoeveelheden nieuwe
genetische informatie.

Deze twee zaken zijn oneindig ver
van elkaar verwijderd.
Het ene is inderdaad bewezen.
Het andere niet.
 
De mens is niet perfect, zoals builderB ook al aangaf, bedrog komt dus inderdaad voor in de wetenschap. Het mooie van de wetenschap is echter dat een theorie alleen maar overeind blijft als deze bevestigd wordt door observaties. Veel in de wetenschap wordt opnieuw onderzocht door andere onderzoekers, het is daarom vaak slechts een kwestie van tijd voordat bedrog wordt opgemerkt en ongedaan gemaakt kan worden.

Om je metafoor met de blokkendoos te ontkrachten, er zijn tussenvormen gevonden.
 
De mens is niet perfect, zoals builderB ook al aangaf, bedrog komt dus inderdaad voor in de wetenschap. Het mooie van de wetenschap is echter dat een theorie alleen maar overeind blijft als deze bevestigd wordt door observaties. Veel in de wetenschap wordt opnieuw onderzocht door andere onderzoekers, het is daarom vaak slechts een kwestie van tijd voordat bedrog wordt opgemerkt en ongedaan gemaakt kan worden.

Om je metafoor met de blokkendoos te ontkrachten, er zijn tussenvormen gevonden.

wel een beetje kort door de bocht ! je begrijpt toch wel wat ik duidelijk probeer te maken ?
 
Ik begrijp inderdaad wat je bedoelt en ik begrijp ook dat het moeilijk is voor te stellen. Een legodoos met 10 rooie blokjes veranderd immers na schudden niet in een legedoos met 5 rooie en 5 groene blokjes. Verschil tussen blokjes en genen is dat genen kunnen veranderen en blokjes niet.
Op zich is de tijd die het leven nodig heeft gehad om te ontwikkelen imo zeer en zeer kort. Een paar miljard jaar lijkt verschrikkelijk lang, maar om van een hele simpele 1 cellige levensvorm naar een volledig mens te gaan is zo'n ongelovelijk grote stap, dat zelfs die paar miljard jaar niet voldoende lijkt om zo'n grote stap vooruit te maken.

De evolutietheorie is, hoewel nog niet compleet, een ijzersterke theorie en verreweg de beste die we hebben. Het feit dat er nog vragen zijn en dat nog niet alles verklaard is geeft aan dat de mens nog veel heeft te leren. Het probleem in de toekomst wordt denk ik dat de mens, zelfs de experts, niet meer in staat zijn om een gebied te over zien. Alle wetenschappen worden in deelgebieden opgedeeld en ook die worden weer opgedeeld in andere gebieden, een expert is alleen expert op zo'n gebied en een leek m.b.t. de rest. Wanneer je je dat beseft dan zie je eigelijk hoe zinloos deze discussies zijn (behalve dat ze vermakelijk zijn). Maar ik dwaal af:D
 
ja genen kunnen veranderen en blokjes niet ben ik het helemaal met je eens, maar het gaat er bij dat voorbeeld meer om de doos, de doos blijft een doos en word geen vaas !
 
omfg....

Zairi, you're lost. Wandering way out... WAY OUT...

De blokkendoos metafoor gaat helemaal niet op. Deze laten veranderen in een kristallen vaas mist het punt totaal. Genetische informatie is in ieder levend wezen met hetzelfde materiaal opgeslagen: DNA. De inhoud (genotype) ervan bepaald (samen met omgevingsfactoren) de vorm eromheen (fenotype). Je lichaam is een 'schip' voor DNA.
De vorm is dus afhankelijk van de inhoud (en omgeving), niet andersom. De vorm is dus ook niet vast. In feite kan een verandering in de informatie dus ook zorgen dat karton kristal wordt. Als je je bedenkt dat karton en kristal uiteindelijk ook uit protonen, neutronen en elektronen bestaan, die in een bepaalde rangschikking bepaalde eigenschappen vertonen die we dan 'karton' of 'kristal' noemen. Als je in het DNA (of een andere reproducerende informatiedrager) opslaat hoe die rangschikking plaatsvindt, dan is het in theorie mogelijk om van de ene stof in de andere over te gaan, als de informatie in het DNA langzaam verandert. (stel je begint bij het simpelste element, waterstof en vanaf daar ga je stukje bij beetje elektronen en daarna protonen en neutronen toevoegen. Bepaalde configuraties zijn gedoemd te mislukken (elektronenschillen moeten volgens een bepaalde rangschikking opgebouwd worden gezien de aard van elektronen), maar andere niet: hopla Helium, Voeg nog een minuscuul deeltje toe: Lithium, vervolgens Berillium etc etc. (ga het periodiek systeem maar af)

But again: je metafoor is bagger.

Dat er bedrog in de wetenschap voorkomt wil ik helemaal niet ontkennen. Bergen bedrog en feilbaarheden. De wetten van Newton zijn feitelijk bedrog (verkeerde voorstelling van de werkelijkheid). Maar ze werken verdomd goed. Het schaven en schuren eraan brengt verbetering voort.
Einstein 'ontmaskerde' Newton's onvolledigheid (onopzettelijk bedrog) pas honderden jaren later!

Waar je overigens het verhaal vandaan haalt dat Darwin al met de gedachtes rondliep en gewoon een manier zocht om z'n idee kracht bij te zetten en daar heel selectief mee omging, is mij een flink raadsel. (die man heeft duizenden zaken gecatalogiseerd). Hij begon juist als behoorlijk gelovig persoon en merkte dat de geldende theoriën gewoon niet in zijn waarnemingen pastten.
Verbaasd me dat z'n sterfbedbekering de revue nog niet heeft gepasseerd.

Waar baseer je je op als je dergelijke uitlating doet? Ik ben heel benieuwd.

Ook naar de filosofen uit de oudheid die een dergelijk idee in de oudheid al hadden bedacht. Maar goed, er waren er in die tijd ook al die hadden bedacht dat de aarde niet het middelpunt van het heelal was e.d.

Evolutie is een gradueel proces waarbij cumulatieve variatie en natuurlijke selectie uiteindelijk kunnen zorgen voor een enorme verandering van genetische informatie. (overigens laten de vrijwel identieke genomen van mens en chimpansee wel zien wat een beetje genetische informatie kan doen :D) DUS NIET ZOALS JE STELT IN JE VETGEDRUKTE DEFINITIE; DIE IS

FOUT

Het verschil tussen snavels en het verschil tussen vissen en mensen is eigenlijk hetzelfde (verandering in rangschikken van de vier basen A, C, T & G in het DNA). Het is gewoon (veel) meer van hetzelfde.

Prachtig voorbeeld van het zelfmedelijden dat religieuzen hebben als het gaat om evolutie overigens, dat begin van je post:

THEY'RE PROBABLY SPENDING THEIR LIVES WORTH JUST TO PROVE WE'RE WRONG, AND WE'RE IGNORED... WINE WINE WINE. [/dembski modus]

:roflol:
Zairi, wring je in alle bochten die je wilt. Maar zeggen dat evolutie onzin is, staat gelijk aan zeggen dat de aarde plat is.
Koop eens een fatsoenlijk boek over de evolutietheorie. In de blogosphere is ook een MASSIVE hoop informatie te vinden. Ik gaf je de link naar ERV al, have fun. (creationist claims heb je ook al een paar keer voorbij zien komen, check it out, is met veel REFERENTIES!)
 
Laatst bewerkt:
Het verschil tussen snavels en het verschil tussen vissen en mensen is eigenlijk hetzelfde (verandering in rangschikken van de vier basen A, C, T & G in het DNA). Het is gewoon (veel) meer van hetzelfde


deze 4 basen zoeken altijd dezelfde volgorde op: A en T en C hecht zich automatich aan G dat is een feit.
en je gaat heel diep graven in mijn metafoor en schijft daar bijna de helft van je post over terwijl die metafoor slecht bedoeld was als voorbeeld en een zeer klein stukje uit mijn verhaal is. er staan ook harde feiten in mijn post die jij links laat liggen.



van wikipedia:

Charles toonde al jong een grote belangstelling voor de natuur. Hij verzamelde "alle mogelijke dingen, schelpen, zegels, munten en mineralen". Vooral vogels en insecten hadden zijn belangstelling.

Met zijn zestiende ging hij naar de universiteit van Edinburgh om medicijnen te studeren. Na twee jaar haalde zijn vader hem daar weg "omdat hij daar niets nuttigs uitvoerde". Het belangrijkste dat hij er geleerd had was het opzetten en conserveren van vogels en andere dieren, maar in de winter van 1826-1827 doet hij samen met de Lamarck-aanhanger en natuuronderzoeker dr. R.E. Grant een onderzoek naar zeedieren aan de kust van de Firth of Forth.

Zijn vader besloot dat hij dan maar dominee moest worden. Tijdens zijn driejarig verblijf in Christ College in Cambridge toonde hij meer belangstelling voor de jacht dan voor theologie.

hij werd gestuurd door zijn vader maar op jonge leeftijd had hij er al belangstelling voor ookal wou zijn vader dat niet !

hoog geleerde die de ET onderuit halen!
BEN JIJ EEN AAP? - Evolutietheorie
 
Laatst bewerkt:
En dat wil zeggen???

Wat maakt het uit dat A & T hechten en C & G. Kan iets daarom niet meer? En of ik graaf in je metafoor. Met liefde zelfs. Ik ben graag bezig met poep. Doe het zelfs beroepsmatig.
Ik zag er gewoon een mooie manier in om binnen de metafoor juist een doorgaan naar evolutie te vinden. (met de elektronen en shit)
Gun me m'n lolletje toch. :D

Aan welke punten ga ik voorbij? Ik ga er graag alsnog op in, als ze zo belangrijk zijn.
Dat één kerel de zaak loopt te flessen geeft overigens toch niet aan dat de hele evolutie theorie bagger is. (ook al zijn er honderden die de zaak lopen te flessen, ze lopen allemaal tegen de muur)

En wat doet Darwin's biografietje af aan mijn verhaal? Sure dat ie van dergelijke zaken hield. Anders was ie er ook niet zo mee in de problemen gekomen, want dan was ie er niet aan begonnen.

Kijk nu eens op het ERV blog. Die meid is met onderzoek naar HIV bezig. Veel evolutie gerelateerde dingen te vinden, met desgewenst een flinke diepgang.

Het gaat overigens niet om overleving van de 'sterkste' maar van 'de beste'. In poolgebieden overleven jongen van een beer door het feit dat de sneeuw maar een bepaald gewicht kan dragen. Jongen en een moeder gaan nog, maar de veel sterkere en zwaardere mannetjesbeer kan zich niet fatsoenlijk verplaatsen in de sneeuw. Dat is maar goed ook, want anders waren de lieve kleine beertje het haasje...

Zoek eens op 'fitnesslandscapes'.

Maar heb je überhaupt wel eens een boek over of m.b.t. evolutie doorgelezen Zairi?

Wat tips:

'The blind watchmaker' van Dawkins
'Plan and purpose in Nature' van Williams
'Darwin's gevaarlijke idee' van Dennet
'Tower of Babel' van Pennock
'climbing mount improbable' van Dawkins'
'Agressieve mannetjes' van Wrangham & Peterson

Verder zijn er zoals gezegd ONWIJS veel blogs over dit onderwerp te vinden van uitmuntende kwaliteit.
 
jouw kan ik volgens mij niet van gedachte laten veranderen net zo min als jij mij van gedachte zou kunnen veranderen :P voor nou hoor jij bij de voorstanders van de evolutie theorie en ik bij de tegenstanders, en wie weet maken we het nog wel mee als ze er allemaal uiteindelijk uit zijn gekomen :P
 
Dat er evolutie plaatsvindt, is trouwens een vaststaand feit. Bacteriën, waarvan de generaties elkaar veel sneller opvolgen bij bijvoorbeeld mensen, zien we zich evolueren. Omdat ze zo snel delen, vindt de selectie bij hun veel sneller plaats. Je ziet dan ook dat ze zich door middel van evolutie heel snel aan hun omgeving aanpassen. Ze worden bijvoorbeeld resistent tegen medicijnen die pas net zijn uitgevonden. Je ziet dus aan bacteriën dat de theorie van de evolutie in de praktijk ook echt werkt. Van de miljoenen toevallige mutaties, vinden er ook een paar mutaties plaats die de bacterie vooruit helpen. Dat evolutie bestaat is dus gewoon bewezen.

En hoe wil je ook anders al die fossielen verklaren die worden gevonden? Heeft god die daar gelegd om de sterkte van ons geloof te testen?
 
Laatst bewerkt:
Dat er evolutie plaatsvindt, is trouwens een vaststaand feit. Bacteriën, waarvan de generaties elkaar veel sneller opvolgen bij bijvoorbeeld mensen, zien we zich evolueren. Omdat we ze zo snel delen, vindt de selectie bij hun veel sneller plaats. Je ziet dan ook dat ze zich door middel van evolutie heel snel aan hun omgeving aanpassen. Ze worden bijvoorbeeld resistent tegen medicijnen die pas net zijn uitgevonden. Je ziet dus aan bacteriën dat de theorie van de evolutie in de praktijk ook echt werkt. Van de miljoenen toevallige mutaties, vinden er ook een paar mutaties plaats die de bacterie vooruit helpen. Dat evolutie bestaat is dus gewoon bewezen.

En hoe wil je ook anders al die fossielen verklaren die worden gevonden? Heeft god die daar gelegd om de sterkte van ons geloof te testen?

Nee, nee. Evolutie is NIET te zien. Dat is zojuist haarfijn (ahem) duidelijk gemaakt, tegen wat de wetenschappelijke wereld ons vertelt in.
Al die duizenden onderzoekers, allemaal door de duivel bezeten om gods werk te dwarsbomen. :roflol:

Nou ja, ik kan goed begrijpen dat mensen huiverig tegenover de evolutietheorie staan. Nog niet zolang geleden stond ik dat ook. Maar dan is het wel zaak om van beide kanten (fatsoenlijk) werk te lezen. Eerlijk zijn tegen je eigen logica. (je kunt overigens ook niet anders). Eerlijk zijn tegen jezelf.
Als je eenmaal een dergelijke stap durft te nemen is het echter down the drain met je vroegere overtuigingen.

Dus mijn waarde Zairi, DURF je het aan om eens écht (zelf) na te denken over de evolutie en je iig te verdiepen in de BASIS, zodat je ook weet waarom al hetgeen je zojuist gepost hebt tot in den treure uitgekauwde losse flodders zijn. (misbruik van de wetten van de thermodynamica is echt een klassieker!).
Die overtuigingen zijn ECHT dood en begraven bro. Al jaren.

Overigens heb ik niet de indruk dat je de evolutie theorie verwerpt omdat de theorie slecht is, maar omdat hij niet in je wereldbeeld past. (je hebt nl. duidelijk erg weinig kennis over de theorie zelf, alleen van het gekweel van tegenstanders) Dat zou erg jammer zijn, want dan is eerlijk tegen jezelf zijn bij voorbaat uitgesloten.

Jammer dat religieuzen op die manier hun beeld van de wereld zo bezopen klein (en misdadig oneervol naar de natuur) houden. Al die schoonheid die aan ze voorbij gaat.

p.s. Nogmaals de vraag aan welke belangrijke punten ik voorbij ben gegaan in je post hierboven.
 
Even een offtopic vraagje in dit, al redelijk offtopic, topic. Als God/Allah niet bestaat (en ik denk van niet), welke jaartelling moeten we dan gaan bijhouden???


gewoon de Romeinse jaartelling, zoals we nu ook al doen.......

idd is die ergens op gebaseerd, op de geboorte van Jezus!

maar het zou een chaos worden wanneer ieder zijn eigen jaartelling begint vanaf zijn/haar eigen geboorte.........
;)
 
gewoon de Romeinse jaartelling, zoals we nu ook al doen.......

idd is die ergens op gebaseerd, op de geboorte van Jezus!

maar het zou een chaos worden wanneer ieder zijn eigen jaartelling begint vanaf zijn/haar eigen geboorte.........
;)

Yep, het jaar nul is immers precies op de geboorte van Jezus geëikt of niet?
Maar maakt natuurlijk geen donder uit welke telling we gebruiken. Als we allemaal maar dezelfde gebruiken. Deze is ondertussen redelijk ingeburgerd dus wat mij betreft laten we het zo :D

Is de geboorte van Jezus eigenlijk volledig pijnloos geweest? Moet apart zijn geweest voor een maagd.
 
Vreemd dat een god er dan zoveel voor je moet maken.... Vrije wil geven, maar het gebruik ervan feitelijk onmogelijk maken (met het zicht op het eeuwige leven)

Overigens hoe zit het met de 3 miljard jaar (of 6.000 dan...) die aan jouw (eeuwige) leven vooraf is gegaan? Eeuwig leven kent geen begin of een eind.... Dat wil dus zeggen dat je al die tijd al hebt geleefd.

En toch zeggen we: Het leven begint bij de geboorte/conceptie. Ben je daarvoor dan dood? (en ook opgestaan uit die dood?) Of leef je een tijd, kom je op aarde, ga je dood en leef je weer verder (in hemel of hel)? Als je zegt dat je leeft, moet je ergens 'zijn'. Maar waar? Als je zegt dat je niet leeft, heb je geen eeuwig leven. Als je zegt dat je dood bent, is er sprake van reïncarnatie en is de Jezus' opstanding niet echt heel spectaculair meer.



om het even bij mijn mening te houden:
ik geloof niet in een leven na de dood, mijn lichaam sterft en mijn ziel gaat ( hopenlijk) naar de hemel.
ik heb geen uitgebreide bijbelstudie genoten, noch ken ik de Bijbel uit mijn hoofd om de juiste passages te vinden op bepaalde antwoorden.

ik geloof in Jezus, en dat probeer ik ook uit te stralen.......helaas ben ik niet perfect, en maak ik nog veel fouten........, wanneer ik hiervan ga leren, noemen ze dat christelijk volwassen worden ( na de volwassen doop ben je bekeerd, en moet je geestelijk weer opnieuw door het stadium heen van baby-kind-volwassenen)
;)

vergeef me dat ik geen moeilijke woorden gebruik, ik heb gekozen om na mijn mts te gaan werken ipv nog jaren rond te hangen in een HBO/Universiteits instelling......mijn woordenschat is daarbij dus ook achtergebleven. ( maar mijn bedoelingen zijn goed, daar gaat het tenslotte om)
:cool:
 
om het even bij mijn mening te houden:
ik geloof niet in een leven na de dood, mijn lichaam sterft en mijn ziel gaat ( hopenlijk) naar de hemel.
ik heb geen uitgebreide bijbelstudie genoten, noch ken ik de Bijbel uit mijn hoofd om de juiste passages te vinden op bepaalde antwoorden.

ik geloof in Jezus, en dat probeer ik ook uit te stralen.......helaas ben ik niet perfect, en maak ik nog veel fouten........, wanneer ik hiervan ga leren, noemen ze dat christelijk volwassen worden ( na de volwassen doop ben je bekeerd, en moet je geestelijk weer opnieuw door het stadium heen van baby-kind-volwassenen)
;)

vergeef me dat ik geen moeilijke woorden gebruik, ik heb gekozen om na mijn mts te gaan werken ipv nog jaren rond te hangen in een HBO/Universiteits instelling......mijn woordenschat is daarbij dus ook achtergebleven. ( maar mijn bedoelingen zijn goed, daar gaat het tenslotte om)
:cool:

'Eeuwig leven' is een redelijk hot issue in de bijbel.
Je zult de dood als christen niet eens ZIEN. (staat er letterlijk zo. Dus je leeft na wat wij de dood noemen door)
'opdat een ieder die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft'.
Neem aan dat de voorganger van je gemeente je weet te vertellen waar die zin te vinden is.

En hoezo 'hopelijk'? Ik heb overigens geleerd dat je na de volwassenendoop opnieuw geboren bent, bekering vind daarvoor al plaats (mocht het nodig zijn). Of is dat in jullie gemeente anders?

Om de juiste passage te vinden hebben ze de concordantie uitgevonden.

Waarom begin je over je woordenschat? Je maakt jezelf duidelijk (min of meer :D) - iig woordelijk gezien - dus je vocabulaire is sowieso groot genoeg. No need for apologies.
 
ik geloof niet in leven na de dood.ik bedoel voor je leven leefde je ook niet dus erna lijkt me ook niet.ik denk dat je gewoon verdwenen bent net als voor je geboorte.
 
ik ben die site over
'ben jij een aap' aan het lezen, maar alleen al die vraag maakt mij diep triest... mensen die zich te goed voelen om familie te zijn van een aap ofzo ??? :(
 
wat wij moeten doen
A) Erkennen dat we zondaren zijn en Gods straf verdiend hebben.

B) Jezus als onze persoonlijke redder en verlosser aanvaarden.

wat god zal doen

A) Ons onze zonden vergeven.

B) Ons het eeuwige leven in de hemel geven


:roflol: dat christentuig ook
 
real-life.nl zei:
De evolutie van eenvoudige organismen naar
complexe (bijv. visjes naar mensen) is mogelijk
doordat er gedurende miljarden jaren
ontelbare mutaties gebeurd zijn, waarbij er
steeds weer nieuwe, nuttige genetische
informatie toegevoegd werd.

Anders gezegd: Stel dat een oervisje 10 A-genen heeft
en een mens 100.000 A, B, C, D, E en F-genen...
Door evolutie zijn de oervisjes veranderd tot een mens.
Dat betekent dat er door puur toeval
tienduizenden extra genen bijgekomen zijn,
om het eenvoudige visje te veranderen
tot een complexe mens.

zag laatst iets op tv wat voor leken dan misschien makkelijk deze vraag beantwoord:

stel je moet 100keer kop gooien (op rij) met een munt.. hoe vaak lukt dit? daar gaat veel tijd overheen...

laten we zeggen dat die 'goede' mutatie een gevolg is van 100x kop gooien (op rij)... dan kan je in 4,57 miljard jaar (ja zo lang bestaat de aarde al) heel vaak 100x kop gooien en zeker van een visje naar een mens komen.
 
Zet 'beLIEve" nog in je sig BuilderB en het is compleet.
 
Back
Naar boven