AndroidHealthClinic

rekken en strekken

mien

Cool Novice
Waardering
0
zijn jullie fervente rekkers en strekkers aan het eind van een trainingssessie. Ik eigenlijk niet moet ik zeggen. Soms doe ik benen, maar daar blijft het bij. Wat doen jullie?

Doe het persoonlijk ook niet. Fascia stretches zou groei bevorderen blijkbaar. Dus misschien toch eens beginnen doen...

• Topic Starter Topic Starter
wat is dat nu weer 'fascia stretches'? 'k moet zeggen dat ik erg moet wennen aan het jargon........

search ;-)

die het niet... ik hou het (als ik het al doe) op technieken zoals PNF

Repetitive stretch induces c-fos and myogenin mRNA within several hours in skeletal muscle removed from rats.

Ikeda S, Yoshida A, Matayoshi S, Tanaka N.

Department of Rehabilitation and Physical Medicine, Faculty of Medicine, Kagoshima University, Kagoshima, Japan. ikedas@m2.kufm.kagoshima-u.ac.jp

OBJECTIVE: To investigate what effect repetitive stretch has on gene transcription in muscle tissues removed from rats. DESIGN: Case-control study. SETTING: University laboratory. ANIMALS: Eight female 8-week-old Wistar rats. INTERVENTIONS: Rat anterior tibial and soleus muscles were removed and repetitively stretched about 20% of the muscle length by using the Magnus method in Krebs-Ringer solution. Stretch-relax cycles 15 times per minute were continued for 2 hours in 1 group and 4 hours in another group. Contralateral muscles removed from the same rat were incubated without stretch as the control. MAIN OUTCOME MEASURES: After repetitive stretch, total ribonucleic acid (RNA) was extracted from the muscles and Northern blotting was carried out using c-fos and myogenin oligonucleotide as probes. RESULTS: Repetitive stretch during 2 hours significantly increased the expression of c-fos messenger RNA (mRNA) in both the tibialis anterior and soleus muscles. Increased expression of myogenin mRNA in both muscles was observed with repetitive stretch for 4 hours. Because of the initial increase of immediate early gene c-fos mRNA and the subsequent increase of myogenic transcription factor myogenin mRNA, it appears that repetitive muscle stretch induces sequential progression of gene transcription toward muscle hypertrophy.

CONCLUSIONS: Mechanical repetitive stretch for a few hours would be one of the stimulating factors for muscle growth and should be available for muscle training in clinical rehabilitation. Copyright 2003 by the American Congress of Rehabilitation Medicine and the American Academy of Physical Medicine and Rehabilitation

PMID: 12638111 [PubMed - indexed for MEDLINE]

--------------------------------------------------------------------------------

Paar uur rekken per dag kan dus voor extra spiergroei zorgen :)

Laatst bewerkt:
Ik rek ook wel en strek, merk toch wel na ene tijd dat ik niet meer zo stijf ben als anders maar om een uur te rekken dat is nu ook weer overdreven voor mij!

Ik rek en strek eigenlijk nooit,

Ik rek en strek na iedere training de spieren die ik getraind heb! Waarom?
omdat het helpt melkzuur af te voeren waardoor je s'anderdaags minder spier
pijn hebt.
omdat het spierblessures voorkomt omdat deze soepelder blijven en niet
verkorten.
omdat het de fascia rond de spier rekt en meer plaats geeft voor nieuwe spier
groei! En dit merk ik echt sinds ik stretch.
omdat ik als wedstrijdbodybuilder spoepelder blijf en overkom tijdens mijn vrije
posingroutine.
omdat het mij beweeglijker houdt en ik minder verkramp in bepaalde positie's
omdat ik er mij gewoon beter bij voel.
omdat het een uitstekende cool down is na de training.
omdat het het imago van de stijve bodybuilder ten goede komt.

Denk niet dat ik nog iemand een reden moet geven om te stretchen niet!

Ik kan wel redenen geven om niet te strekken.

De doorbloeding wordt er niet door verbeterd, integendeel je "knijpt" de spier als het ware dicht wat zelf de doorbloeding verminderd.

Het voorkomt geen blessures.

Stretching zou weleens schade kunnen veroorzaken op microscopisch niveau aan het cytoskelet.

En het is zonde van je tijd.

ben ik wel mee akkoord maniac. ik zelfs een zeer dik onderzoek liggen dat aanwijst dat strekken geen blessures voorkomt.

ikzelf ben meer voor flexibiliteits oefeningen, die proberen om je spieren flexibeler te maken.

kortweg : als je een bepaalde positie aanneemt, zitten je spieren in een bepaalde lengte. (ps : dit heeft niets te maken met korte of lange spieren, je spier kan wel verschillende lengtes aannemen) als je voor een tijdsduur dezelfde positie vaak genoeg aanneemt, dan gaat je zenuwstelsel die spierlengte als standaard aanvaarden. wat gebeurt er dan als je een positie aanneemt waarbij je spier in een grotere lengte moet gaan? juist, om je lichaam te "beschermen" gaat je zenuwstelsel de stretch reflex inschakelen. en dat voel je wanneer je strekt en je verder gaat dan je kan. het "trekt" tegen. gewoon rekken houdt geen rekening met de stretch reflex (of zeer weinig). PNF bijvoorbeeld houdt daar wel rekening mee. voor meer info gelieve de search functie te gebruiken :D

Waar rekken wel nuttig voor is, is om je spiertonus te verlagen.

Maar de discussie over of rekken wel of niet werkt zal nog wel heel lang blijven.

Ik had het welk over stretchen, en d'as heel wat anders dan je spieren te rekken tot de pijngrens en de boel dicht te nijpen!
Stretchen is een vorm van de spier te destresseren en moet heel voorzichtig en verantwoord gebeuren!
Bruuske bewegingen en plots rekken van spieren en pezen hoort hier niet bij.

SQUAT zei:
Ik had het welk over stretchen, en d'as heel wat anders dan je spieren te rekken tot de pijngrens en de boel dicht te nijpen!
Stretchen is een vorm van de spier te destresseren en moet heel voorzichtig en verantwoord gebeuren!
Bruuske bewegingen en plots rekken van spieren en pezen hoort hier niet bij.

Stretchen, rekken, ik zie dat als hetzelfde.

Je hebt gelijk, stretchen doe je om de spier te destresseren oftewel om de spiertonus om laag te brengen. Meer doet het niet.

maniac zei:
Stretchen, rekken, ik zie dat als hetzelfde.

Je hebt gelijk, stretchen doe je om de spier te destresseren oftewel om de spiertonus om laag te brengen. Meer doet het niet.

ZOLANG ER SPIERSTRESS IS ZAL ER GEEN HYPERTROFIE! PLAATSVINDEN!
SPIERSTRESS MOET ER ZIJN TIJDENS DE TRAINING, EN DAT VOOR EEN MINIMUM NODIGE TIJD OM DIE HYPERTROFIE TE KUNNEN VEROORZAKEN!

HERSTEL EN HYPERTROFIE GEBEURT NIET IN EEN STRESSTOESTAND!

Wat bedoel je nu te zeggen?
Dat je door stretchen de stress na een training verminderd? Op Spierniveau?

Terug
Naar boven