XXL Nutrition

Sticky Religie & Spiritualiteit

De Nederlandse identiteit steunt nog steeds in grote mate op christelijke waarden als verdraagzaamheid en omkijken naar elkaar. Het klopt dat men sinds de jaren zestig in vrij groten getale afscheid hebben genomen van de kerk, maar de kerk heeft wel degelijk onze manier van doen beïnvloed, zo niet bepaald. Niet zo heel gek als je bedenkt dat het christendom de meest dominante religie was voor eeuwen. De weerzin om dit te erkennen is echter groot. Wellicht (mede) door de specifieke vorm van verzuiling die best snel is gegaan. Mensen na 1970 kunnen zich amper voorstellen hoe Nederland eruit zag pakweg 20-30 jaar eerder. Terwijl Nederland zich "bevrijdde" is ons seculiere voorbeeld niet als vanzelf gevolgd. Pakweg 88% van de wereld is religieus en is groeiende. Kennelijk voorziet het in bepaalde behoeftes.
Even terugkomend als het Christendom als wortel van onze Westerse Beschaving, de mening van Robert Sarah

https://www.ad.nl/buitenland/vaticaan-stelt-onderzoek-in-naar-misbruik-door-kardinaal-pell~a5493029/
Ik las deze kop en dacht, dat dat misschien een beetje aan de late kant was, lees ik vervolgens dit:
Maar veel Australiërs zien in het proces de vervolging van zijn conservatieve opvattingen en een hetze tegen de kerk.

Pell is veroordeeld op grond van verklaringen van één persoon die het slachtoffer zegt te zijn van misbruik door Pell gepleegd in een volle kathedraal van Melbourne. Het 'tweede slachtoffer' heeft niet verklaard te zijn misbruikt of lastig bevallen, heeft nooit een klacht daarover geuit en is ook niet gehoord door de politie of aanklagers. Hij overleed in 2014, maar is toch als slachtoffer van Pell opgevoerd.

Als hij echt schuldig is, dan hoop ik dat ie een zware straf krijgt, zo niet dan hoop ik niet dat hij veroordeeld wordt om een voorbeeld te stellen.

Al gaat mijn weg door een donker dal, ik vrees geen gevaar. Want u bent bij mij,uw stok en uw staf, zij geven mij moed.

Een vers met een boodschap, na alle nare woorden die zijn uitgewisseld op dit forum, is de rust mij wedergekeerd. Ik hoop ook bij iedereen met wie de woorden zijn uitgewisseld en dat zij een fijne zondag tegemoet mogen gaan.

Al gaat mijn weg door een donker dal, ik vrees geen gevaar. Want u bent bij mij,uw stok en uw staf, zij geven mij moed.

Een vers met een boodschap, na alle nare woorden die zijn uitgewisseld op dit forum, is de rust mij wedergekeerd. Ik hoop ook bij iedereen met wie de woorden zijn uitgewisseld en dat zij een fijne zondag tegemoet mogen gaan.

Steek je die stok in je reet? Geeft die je zo moed?

Het is officieel, ik ben katholieker dan de paus, niet noodzakelijk geloviger, wel katholieken.

Droefenis.

Laatst bewerkt:
TFW, een redelijk progressieve protestant een 'kwaliteits'-krant religieus analfabetisme toedicht op basis van een onzinstuk over de Kerk.

Van/via Antoine Bodar:
De kerk die trouwt met de tijd zal spoedig weduwe zijn.

Ik blijf proberen dit topic te reanimeren.

Laatst bewerkt:

Heat, hear.

Overigens uitstekende twitteraar, ook over politiek, EU en onderwijs, aanbevolen!

Heat, hear.

Overigens uitstekende twitteraar, ook over politiek, EU en onderwijs, aanbevolen!

Hoe komt het dat jij regelmatig met twitteraars (is dit correct NL?) op de proppen komt die ik dan al blijk te volgen. Zo bekend lijken ze niet. Al volg ik er inmiddels 2100.

Algoritme. Fascinerend.

Hoe komt het dat jij regelmatig met twitteraars (is dit correct NL?) op de proppen komt die ik dan al blijk te volgen. Zo bekend lijken ze niet. Al volg ik er inmiddels 2100.

Algoritme. Fascinerend.
Dat regelmatige is geen mysterie dat bevraagd moet worden, maar een ervaring die beleeft moet worden. (Vrij en uit het hoofd naar Dune)
“The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience.”

Deze weet ik nog als de dag van gisteren, want het was ook gisteren of iig in de afgelopen week. Helaas is dit heel gewoontjes en doorklikken.

Jij postte een tweet van Haagse Insider, dus ik zat wat op zijn feed te lezen en kwam deze tegen die hij ook zelf aanraadde. De inhoud beviel, dus de tab stond nog open.

Het valt me wel vaak op dat ik als ik de tweets die jij post volg dan allerlei twitteraars (ik reken het goed) gelinkt zie in die feed die ik al ken of herken.

Wellicht delen we wat interesses en fascinaties.

EDIT: Hiermee bedoel ik zowel dat we op dezelfde dingen doorklikken als dat we dezelfde suggesties krijgen.

Laatst bewerkt:
Ik probeer je zo nu en dan nog in verwarring te brengen door wat activisme erin te gooien, maar dat heb je dan ook gauw door.

Er is wel meer goeds te melden. Larry Siedentopf, Brits politicoloog, noemde onze democratische rechtsstaat een erfenis van het christendom.
Ons beeld van emancipatie, van gelijkheid, van secularisatie is ook beïnvloed door de christelijke traditie.

Laatst bewerkt:

Discriminatie van Christenen gaat onverminderd door, vul hier eens iets in van een andere religie.

Ze kunnen het maar niet bij D666, Christenen als iets anders zien dan daders en een kwaad dat bestreden moet worden.

Eigenlijk is er niets zo walgelijk en hypocriet als een D66er.

Eigenlijk is er niets zo walgelijk en hypocriet als een D66er.
giphy.gif

Laatst bewerkt:

Er is wel meer goeds te melden. Larry Siedentopf, Brits politicoloog, noemde onze democratische rechtsstaat een erfenis van het christendom.

Met de zwarte mythen over de Kerk ben ik wel bekend, dat stuk in de Groene was zeer interessant, dank!

Daaruit:
Bij wijze van grap met een serieuze ondertoon spreekt de van oorsprong Duitse theologe Manuela Kalsky van het posttraumatische stresssyndroom in Nederland. De bevrijding van de verzuiling was zo radicaal dat alleen de gedachte aan kerk en religie sommigen al hartkloppingen of duizelingen bezorgt. Met gebrekkige kennis van religie als gevolg. Volgens Van den Hemel moet de wetenschap zich dat aanrekenen. ‘Wij missen zichtbaarheid en slagkracht in het publieke domein.’

En kijk eens waar we nu staan. Daar hoor je die "verlichtende" lieden niet over.

Van het weekend was ik in een Xenos en ik weet werkelijkheid niet of ik dit een positieve of dramatische ontwikkeling moet vinden:
https://www.xenos.nl/search?q=maria
Naast de stelling Boeddhabeelden (is vaak niet de Boeddha leerde ZML ons al), een plank ingeruimd voor de Moeder Gods.

Blijkbaar ziet men de Kerk niet meer als gevaar, vijand, of men weet van het Christendom inmiddels evenveel (weinig!) als van het Boeddhisme.

Van de week nog iemand die op een begraafplaats was geweest met veel lichtjes voorgehouden dat het een soort seculier Allerzielen was (wattuh?). Gelukkig gaf het NOS journaal later uitleg met een repo over Allerzielen op Volendam.

Fijn dat er bij de NPO ook eens aandacht is voor inheemse religie en cultuur, die winst zullen we maar pakken.

Terug
Naar boven