Fitness Seller

Republikeinen starten petitie voor lager salaris koning

Vonk

Prof. dr.
Elite Member
10.000 likes 10.000 berichten 10 media-items
Waardering
35.310
Lengte
1m85
Massa
108kg
Vetpercentage
10%
De Tweede Kamer moet gaan praten over het salaris van aanstaand koning Willem-Alexander. Het Nieuw Republikeins Genootschap (NRG) vindt dat te hoog en is daarom een burgerinitiatief gestart. Als meer dan veertigduizend mensen de petitie tekenen, moet de Kamer het onderwerp bespreken.
Koning Willem-Alexander gaat straks 825 duizend euro per jaar verdienen, net zoveel als zijn moeder. Over dit bedrag hoeft hij geen belasting te betalen. Volgens de NRG zijn de hoge kosten van het koningshuis een ergernis voor veel Nederlanders. Ter vergelijking: de Amerikaanse president Barack Obama verdient volgens het NRG vierhonderdduizend dollar per jaar, de Spaanse koning Juan Carlos honderdvijftigduizend en de Duitse bondspresident Joachim Gauck 199 duizend euro per jaar. Zij betalen bovendien gewoon belasting. De republikeinen vinden een salaris vergelijkbaar met de balkenendenorm, honderdvijftigduizend euro netto, voldoende.

De republikeinen gaan ervan uit dat Kamerleden 'het gevoel onder de bevolking goed aanvoelen' en daarom tot een salarisverlaging zullen besluiten. Morgen staat de petitie online.

Vorige maand deed het NRG al een oproep aan mensen om vooral geen oranje, maar witte kleding te dragen op 30 april. Zo kunnen ze uitdragen dat het 'allemaal wel wat minder mag' met de monarchie.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/04/15/republikeinen-starten-petitie-voor-lager-salaris-koning/

Tja wat vind jij?

Het verschil met het buitenland is wel enorm, daarnaast hoeven ze hier in NL ook nog eens geen belasting te betalen..

waar kan ik tekenen

• Topic Starter Topic Starter
Petitie staat morgen online :)

100.000 euro is meer dan zat. Hij heeft immers een baantje dat nog veel eervoller is dan dat van de MP, mag lekker wonen en leven in paleizen en hij heeft een groot eigen vermogen van miljarden en baangarantie voor het leven. Hij moet blij zijn dat hij ons burgers mag dienen, dat is salaris genoeg.
En over die 100.000 moet hij natuurlijk gewoon belasting betalen.

Het hele vervelende is dat ik hem en maxima persoonlijk wel mag. Ik zie het ook niet als zijn fout maar als de fout van het klapvee dat een stijve derde been krijgt als maxima zo leuk met de burgers omgaat.

maar dat is theorie; in de praktijk had ik als ik de minister was die met willem in onderhandeling moest, hem een beste salarisverhoging gegeven. De koning te vriend hebben betekend zorgeloos leven verder; een lekker luizenbaantje als commissaris van de koning

vind niet dat t koningshuis eruit moet, vind t wel wat hebben. Maar die uitgaven en lonen mogen echt wel wat omlaag, iedereen heeft t minder nu dus zij mogen ook wel wat inleveren

Boeien. Liever lappen aan de koning dat 10 sukkels uit de 2e kamer. Koningshuis betaald zich wel terug.

Boeien. Liever lappen aan de koning dat 10 sukkels uit de 2e kamer. Koningshuis betaald zich wel terug.

De koning heeft goede PR, dat blijkt wel weer. Ministers komen met wetsontwerpen, populair of niet, ze besturen het land terwijl de koning een diplomatieke rol heeft en nooit een uitgesproken mening zal hebben. Dat hij zo'n geniale diplomaat is valt nog maar te bezien. Het is vooral dat niemand zijn exacte rol kan overnemen omdat ook voor buitenlandse leiders royalty nog altijd tot de verbeelding spreekt en deuren opent als ze bij zijn diner aan mogen schuiven in plaats van bij de meest briljante diplomaat.

Of die eigenschap beloond moet worden is een andere vraag, het is geen verdienste om als Oranje ter wereld te komen, puur toeval.

Ik vind wel dat een koning niet zo moet lijden tot het niveau dat hij niet meer ons land kan vertegenwoordigen, een koning of koningin is wel een handige diplomaat om met die oliestaatjes een relatie te leggen.
Maarja minder salaris vind ik prima

Als geste aan het volk, waar velen de last van de crisis voelen, zou een loonsvermindering van 25 procent wel op zijn plaats zijn. Vooral nu het koningshuis ook geen invloed meer heeft in de formaties.

Kan me er niet druk om maken.

Koningshuis betaald zich wel terug.

Hoe dan? Voor zover ik kan zien is het enige commerciële voordeel van het koningshuis dat het af en toe wat deuren kan openen en introducties kan maken voor Nederlandse bedrijven in het buitenland, maar dit staat niet in verhouding tot de kosten.

Hoe dan? Voor zover ik kan zien is het enige commerciële voordeel van het koningshuis dat het af en toe wat deuren kan openen en introducties kan maken voor Nederlandse bedrijven in het buitenland, maar dit staat niet in verhouding tot de kosten.

Nou ik heb er niet zo veel kaas van gegeten. Maar het is ook een beetje een toeristische trekpleister. Wat zou de omzet zijn van een feestje als Koninginnedag? Sowieso, die paar miljoen, er zijn meer dan voldoende uitgaven waar ik liever op bezuinigd zou zien.

Terug
Naar boven