Fitness Seller

Scheenbeenvliesontsteking

Oke, nouja ik zit nu in de sollicitatie voor het Korps Mariniers.. dus stil zitten kan ik eigenlijk niet.. Cardio doe ik fitness voor toch nog een beetje conditie, benen trainen doe ik veel squatten en lunges. Daar voel ik mn schenen totaal niet bij. Heb je misschien wat goeie oefeningen die mn schenen kunnen versterken? die niet heel erg belastend zijn.

Alvast bedankt:)

wel sinds de voet maar 2 bewegingsrichtingen heeft, zijn er maar 2 basisoefeningen,

een tibialis curl
zoiets dan

http://www.youtube.com/watch?v=tc-k7hhAMbY

of de standard calf raises (zittend of staand)

quads en hamstrings kun je natuurlijk trainen als het geen pijn doet aan je schenen

Oke, ja ik ben inderdaad wel erg benieuwd wat het is. ik probeer het eerst met de MSM pillen want dat helpt wel goed. Wat voor masseer oefeningen deed je dan?

Mn kuit werd 2-3x per week gemasseerd.

Ik moest elke dag veel rekken. Moest dan vanuit staande positie de voet van het been waar het om ging op een stoel zetten en vervolgens naar voren leunen.

Als oefening moest ik elke dag 3 x 1 min kleine jumps maken, die je zeg maar ook met touwtje springen maakt, dus heel lichtjes van de grond af. Dit moest ik dan uitbouwen naar 3 x 3 min.

Maar als je echt een scheenbeenvliesontsteking hebt zullen die jumps het misschien alleen maar erger maken dus ik zou naar de fysio gaan die kan je wel zeggen wat het is en je vast helpen.
Ik zou zelf niet naar de dokter gaan, want die zegt dat je rust moet houden.

Als ik het zo lees allemaal heb je geen scheenbeenvlies ontsteking of een beginnend stadium. Geloof me, als je het echt goed te pakken hebt zit je liever stil en wil je niet eens denken aan hardlopen. Ga naar een arts toe die er verstand van heeft. Als je in een beginnend stadium zit, houd zoveel mogelijk rust zodat het goed kan herstellen. Start desnoods een lichting later, je krijgt er spijt van als je niet volledig hersteld bent. Ik was ermee door gelopen omdat ik dacht dat het spierpijn was :o Gevolg: einde mariniers verrotte schenen en hopen dat het niet chronisch is. Anders word je nooit kikker, sniper of BBE'r ;) :p

• Topic Starter Topic Starter
Als ik het zo lees allemaal heb je geen scheenbeenvlies ontsteking of een beginnend stadium. Geloof me, als je het echt goed te pakken hebt zit je liever stil en wil je niet eens denken aan hardlopen. Ga naar een arts toe die er verstand van heeft. Als je in een beginnend stadium zit, houd zoveel mogelijk rust zodat het goed kan herstellen. Start desnoods een lichting later, je krijgt er spijt van als je niet volledig hersteld bent. Ik was ermee door gelopen omdat ik dacht dat het spierpijn was :o Gevolg: einde mariniers verrotte schenen en hopen dat het niet chronisch is. Anders word je nooit kikker, sniper of BBE'r ;) :p

Zo dat is echt klote man!! ja ik houd zoveel mogelijk rust. Ik doe bijna niets meer als het aankomt op hardlopen of touwtje springen. Ik wil inderdaad als ik mn opleiding heb gehaald en mezelf kan bewijzen binnen het korps Kikker worden. Dat is het echte werk. Zonde dat je de opleiding moest stoppen! En bedankt voor je reactie

---------- Toegevoegd om 12:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:13 ----------

loop je wel eens hard? of gedaan?

Ik heb de 20 (km) van Alphen a/d Rijn gelopen en toen is de pijn in mijn schenen een beetje gekomen.

---------- Toegevoegd om 12:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:13 ----------

wel sinds de voet maar 2 bewegingsrichtingen heeft, zijn er maar 2 basisoefeningen,

een tibialis curl
zoiets dan

http://www.youtube.com/watch?v=tc-k7hhAMbY

of de standard calf raises (zittend of staand)

quads en hamstrings kun je natuurlijk trainen als het geen pijn doet aan je schenen

Ik doe idd tibialis curl heel af en toe. En dat geeft een rustige werking op mijn schenen vlak na dat ik de oefening heb gedaan maar daarna voel ik het weer. Die oefening ga ik zeker vaak doen als de pijn een heel stuk minder is. Quads en hamstrings train ik heel veel en dat werkt prima ik voel dan totaal mijn schenen niet. Bedankt voor de filmpjes en voor je reactie

scheenbeenvlies ontsteking is een ontsteking van een vlies, NIET van je spieren.
oefeningen voor spieren helpen geen ruk, of kunnen soms een tegengesteld effect geven => ontsteking bevorderen.
preventie en rust is de beste remedie.

- voor je gaat lopen, zorg altijd voor een goede warm-up gevolgd door een stretching en na het lopen doe je opnieuw een grondige stretching, vooral van je kuiten en tibialis anterior.

- heb je er nu last van, dan is rust de enige optie.
probeer je cardio door iets anders te doen, zwemmen ? fietsen ? ...

- aangepaste schoenen kunnen iets helpen, maar reken er niet teveel op.

succes

Waar denk je dat dat vlies omheen zit? Idd spieren. Het gaat erom dat je oefeningen doet met een juiste intensiteit. Is die te hoog dan werkt het idd contra-produktief.
Daarnaast is de rede van het onstaan van dit soort klachten vaak gelegen in foutieve trainingsopbouw.

Waar denk je dat dat vlies omheen zit? Idd spieren. Het gaat erom dat je oefeningen doet met een juiste intensiteit. Is die te hoog dan werkt het idd contra-produktief.
Daarnaast is de rede van het onstaan van dit soort klachten vaak gelegen in foutieve trainingsopbouw.

en waarom zou het dan helpen om bij een scheenbeenvliesontsteking, je spieren te versterken ? als de oorspronkele reden van ontstaan, inderdaad, het te intensief en lang gebruik van die spieren zijn (hardlopen enzo).

ik kan me er niet veel goeds uit destilleren

Voor degene die mij hebben geholpen met het probleem, ik ben langs de dokter geweest en ik heb het 'Tibealis Stress Syndrome' in mn scheenspieren. Ik heb ook meteen een afspraak gemaakt bij de sportfysiotherapie om het problem z.s.m te verhelpen. Alsnog heel erg bedankt voor de hulp ;)

BAM, ik zat er gewoon recht op!
Succes met het herstel!

en waarom zou het dan helpen om bij een scheenbeenvliesontsteking, je spieren te versterken ? als de oorspronkele reden van ontstaan, inderdaad, het te intensief en lang gebruik van die spieren zijn (hardlopen enzo).

ik kan me er niet veel goeds uit destilleren

Er is getraint op een intensiteit die het weefsel niet aan kan.
Trainen maakt weefsel sterker, waardoor de belastbaarheid verhoogt word.

Ik ben niet van mening dat oefeningen alleen de pplossing bieden tot dit probleem.

Dus dat betekent dat als ik die oefening op het filmpje met de dumbbell doe, dat dat wel werkt voor in de toekomst?
+ Ik ga naar de sportfysio, als ik er vanaf ben zou ik dan de oefening moeten doen?

Laatst bewerkt:

Weet je wel 100% zeker dat je een scheenbeenvliesontsteking hebt.

Ik heb ook wel eens een lange afstand gelopen, en de dag erna had ik dan opeens ook last van mijn scheenbenen. Ik dacht ook scheenbeenvliesontsteking, maar een beetje rust en 't was opeens weg.

Een maat van mij(beginnend harloper) begon te lopen en kon opeens de hele week nog maar amper normaal de trap op zonder pijn. Dus dat was wel echt scheenbeenvliesontsteking.

Iig, eerst flink rusten, en dan weer rustig opbouwen met interval training. Niet meteen weer 10 km gaan lopen of meer, eerst kijken of je ook pijn hebt bij kortere afstanden.

En oefeningen voor je kuiten vind ik juist k*t. Zou ik niet doen als ik jouw was. Mooie gespierde kuiten zijn mooi, maar om hard te lopen heb je juist geen dikke vette kuiten nodig. Niet allemaal oefeningen daar voor doen.

Laatst bewerkt:

Weet je wel 100% zeker dat je een scheenbeenvliesontsteking hebt.

Ik heb ook wel eens een lange afstand gelopen, en de dag erna had ik dan opeens ook last van mijn scheenbenen. Ik dacht ook scheenbeenvliesontsteking, maar een beetje rust en 't was opeens weg.

Een maat van mij(beginnend harloper) begon te lopen en kon opeens de hele week nog maar amper normaal de trap op zonder pijn. Dus dat was wel echt scheenbeenvliesontsteking.

Iig, eerst flink rusten, en dan weer rustig opbouwen met interval training. Niet meteen weer 10 km gaan lopen of meer, eerst kijken of je ook pijn hebt bij kortere afstanden.

En oefeningen voor je kuiten vind ik juist k*t. Zou ik niet doen als ik jouw was. Mooie gespierde kuiten zijn mooi, maar om hard te lopen heb je juist geen dikke vette kuiten nodig. Niet allemaal oefeningen daar voor doen.

Hey, top dat je reageert maar ik weet al wat het probleem is, Heb het Tibealis stress syndrome. Heb al een afspraak bij de sportfysio dus het gaat helemaal goed komen. Bedankt voor je reactie ;)

Misschien heel vervelend om te horen maar als je nu al scheenbeenvliesontsteking hebt ga je de opleiding niet fixen. Zorg dat het eerst helemaal weg is ik heb in dienst gezeten en operatie gehad maar druk laten meten etc. koelen werkt goed (tegen pijn) direct voor/na het lopen maar het heeft geen effect op de klachten het beste kun je gewoon de druk laten meten in het ziekenhuis,.. als de druk hoger is dan 30 kun je geopereerd worden daaronder laten ze het meestal met rust herstellen. Denk er wel aan dat als je aangenomen word en op kisten gaat lopen dat je je veters niet doorlust tot boven maar 2 gaatjes overhoud

Misschien heel vervelend om te horen maar als je nu al scheenbeenvliesontsteking hebt ga je de opleiding niet fixen. Zorg dat het eerst helemaal weg is ik heb in dienst gezeten en operatie gehad maar druk laten meten etc. koelen werkt goed (tegen pijn) direct voor/na het lopen maar het heeft geen effect op de klachten het beste kun je gewoon de druk laten meten in het ziekenhuis,.. als de druk hoger is dan 30 kun je geopereerd worden daaronder laten ze het meestal met rust herstellen. Denk er wel aan dat als je aangenomen word en op kisten gaat lopen dat je je veters niet doorlust tot boven maar 2 gaatjes overhoud

Hey sander, het probleem is zo goed als al verholpen.. ik had het tibealis stress syndrome omdat ik van 13 km naar 20 km hardlopen ben gegaan hebben m'n scheenspieren het op hun donder gehad, ik ben nu veel aan het rusten en veel oefeningen en rekken/strekken aan het doen en het gaat al heel goed. Heb de 28e mijn keuring en als ik word aangenomen ga ik meteen hardloopschoenen aan laten meten en heel rustig aan beginnen met hardlopen. Bedankt voor je reactie en dat van de kisten weet ik inderdaad! thanks

gr

Terug
Naar boven