- Waardering
- 13
Ik zag vandaag een stukje in de krant staan, geschreven door Karl Noten (je weet wel die knakker die op Ned 1. dat fitness programma presenteert
).
Hij heeft het over schouder oefeningen die blessures kunnen veroorzaken, ik zal het artikel ff overtypen:
Het klopt wel wat ie zegt, die dat maar 's met je duimen naar beneden en dan je armen omhoog, je komt niet hoger dan hoofd hoogte, als de duimen naar beneden zijn kom je wel tot boven.
Maar die oefening doe ik ook nooit tot zo hoog, zou dat dan ook zoveel uitmaken?
En hij heeft het ook erover dat je geen schouderoefeningen vanuit de nek mag doen (Militarry press bijv.), alleen dat artikel heb ik niet, wat zou dat dan voor kwaad kunnen ook afknelling van slijmbeurzen en pezen in de schouder?
Ik heb verder te weinig anatomische kennis om er veel anders over te zeggen, daarom wou ik het hier eens posten eens kijken wat de 'experts' ervan vinden
).Hij heeft het over schouder oefeningen die blessures kunnen veroorzaken, ik zal het artikel ff overtypen:
In mijn vorige artikel over schouderklachten heb ik uitgelegd dat het veiliger is om alle schouderoefeningen vóórlangs te doen en niet vanuit de nek. Dit veroorzaakt blessures aan de slijmbeurzen en pezen in de schouder.
Ik kreeg veel reacties van lezers die bevestigen dat deze oefeningen inderdaad klachten opleverden. Maar ook vragen zij zich af hoe het mogelijk is dat deze oefeningen zo vaak worden gedaan.
Het grootste probleem ligt in het begeleidingsniveau van de fitnesscentra. Aan de ene kant heb je de groep 'ervaringsdeskundigen' die al jaren zelf traint - maar nooit een opleiding anatomie heeft gehad. Aan de andere kant komen er steeds meer therapeuten die zich op de fitnessmarkt storten zonder een fitnessopleiding te hebben gevolgd. In Nederland bestaat helaas geen brancheorganisatie die duidelijke trainingsrichtlijnen formuleert. Gelukkig bestaan er wel internationale (ACSM-)richtlijnen.
Naast de oefeningen vanuit de nek zijn er nog andere risicovolle oefeningen. Om dat duidelijk de maken doen we weer een test: breng je arm zijwaarts omhoog (voor je romp) tot schouderhoogte. Draai je armen en schouders zodat je duimen voorlangs naar beneden wijzen. Hiermee draai je je schoudergewricht naar binnen. Probeer nu je arm (met je duimen naar beneden) omhoog te brengen. Voel je de blokkade?
Doe nu hetzelfde, maar met je duimen omhoog naar het plafond. Dit geeft een uitdraaiing van je schouder en geen blokkade. Voel je dat je arm nu vrij beweegt?
Dus: Een zijwaartse beweging van je arm moet samen gaan met het uitdraaien van de schouder en niet het indraaien. Het indraaien van de arm veroorzaakt aflkemming van de slijmbeurzen en pezen in je schouder. Niet doen dus!
Upright rowing. Dit is een foute oefening voor de schouderspieren die schouder- en polsklachten veroorzaakt. Dat komt door het indraaien van de schouder en de zijwaartse beweging van de pols. Wanneer je je arm in deze positie hoger dan 45 graden opheft onstaat afknelling in je schouder. Als je deze oefening perse wilt doen, til de stang dan nooit hoger dan je navel.
De front raise is ook een schouderoefening, maar een goede, zonder indraaien. Met deze oefening train je vooral de voorste kop van de schouderspier.
Het tweede voorbeeld van een foute schouderoefening is de lateral raise met indraaien, met de dumbbells 'het leeggooien van bierflesjes: volgens oude bodybuilders. Het feit dat je je schouder flink voelt 'branden', zou je aan het denken moeten zetten. Is dat wel goed?
De lateral raise kun je het best uitvoeren in combinatie met het uitdraaien van de schouder. Met de oefening train je vooral de middelste kop van de schouderspier. De achterste kop van de schouderspier train je het meest mety de roeibewegingen zoals de seated rowing, cable rowing en vertical row. Neem die oefeningen dus ook op in je trainingsprogramma als je op veilige en effectieve wijze mooi breed wilt worden.
Het klopt wel wat ie zegt, die dat maar 's met je duimen naar beneden en dan je armen omhoog, je komt niet hoger dan hoofd hoogte, als de duimen naar beneden zijn kom je wel tot boven.
Maar die oefening doe ik ook nooit tot zo hoog, zou dat dan ook zoveel uitmaken?
En hij heeft het ook erover dat je geen schouderoefeningen vanuit de nek mag doen (Militarry press bijv.), alleen dat artikel heb ik niet, wat zou dat dan voor kwaad kunnen ook afknelling van slijmbeurzen en pezen in de schouder?
Ik heb verder te weinig anatomische kennis om er veel anders over te zeggen, daarom wou ik het hier eens posten eens kijken wat de 'experts' ervan vinden