AndroidHealthClinic

Schouderoefeningen

Mouzer

Advanced Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
13
Ik zag vandaag een stukje in de krant staan, geschreven door Karl Noten (je weet wel die knakker die op Ned 1. dat fitness programma presenteert :D).

Hij heeft het over schouder oefeningen die blessures kunnen veroorzaken, ik zal het artikel ff overtypen:

In mijn vorige artikel over schouderklachten heb ik uitgelegd dat het veiliger is om alle schouderoefeningen vóórlangs te doen en niet vanuit de nek. Dit veroorzaakt blessures aan de slijmbeurzen en pezen in de schouder.

Ik kreeg veel reacties van lezers die bevestigen dat deze oefeningen inderdaad klachten opleverden. Maar ook vragen zij zich af hoe het mogelijk is dat deze oefeningen zo vaak worden gedaan.
Het grootste probleem ligt in het begeleidingsniveau van de fitnesscentra. Aan de ene kant heb je de groep 'ervaringsdeskundigen' die al jaren zelf traint - maar nooit een opleiding anatomie heeft gehad. Aan de andere kant komen er steeds meer therapeuten die zich op de fitnessmarkt storten zonder een fitnessopleiding te hebben gevolgd. In Nederland bestaat helaas geen brancheorganisatie die duidelijke trainingsrichtlijnen formuleert. Gelukkig bestaan er wel internationale (ACSM-)richtlijnen.

Naast de oefeningen vanuit de nek zijn er nog andere risicovolle oefeningen. Om dat duidelijk de maken doen we weer een test: breng je arm zijwaarts omhoog (voor je romp) tot schouderhoogte. Draai je armen en schouders zodat je duimen voorlangs naar beneden wijzen. Hiermee draai je je schoudergewricht naar binnen. Probeer nu je arm (met je duimen naar beneden) omhoog te brengen. Voel je de blokkade?

Doe nu hetzelfde, maar met je duimen omhoog naar het plafond. Dit geeft een uitdraaiing van je schouder en geen blokkade. Voel je dat je arm nu vrij beweegt?
Dus: Een zijwaartse beweging van je arm moet samen gaan met het uitdraaien van de schouder en niet het indraaien. Het indraaien van de arm veroorzaakt aflkemming van de slijmbeurzen en pezen in je schouder. Niet doen dus!

Upright rowing. Dit is een foute oefening voor de schouderspieren die schouder- en polsklachten veroorzaakt. Dat komt door het indraaien van de schouder en de zijwaartse beweging van de pols. Wanneer je je arm in deze positie hoger dan 45 graden opheft onstaat afknelling in je schouder. Als je deze oefening perse wilt doen, til de stang dan nooit hoger dan je navel.

De front raise is ook een schouderoefening, maar een goede, zonder indraaien. Met deze oefening train je vooral de voorste kop van de schouderspier.
Het tweede voorbeeld van een foute schouderoefening is de lateral raise met indraaien, met de dumbbells 'het leeggooien van bierflesjes: volgens oude bodybuilders. Het feit dat je je schouder flink voelt 'branden', zou je aan het denken moeten zetten. Is dat wel goed?

De lateral raise kun je het best uitvoeren in combinatie met het uitdraaien van de schouder. Met de oefening train je vooral de middelste kop van de schouderspier. De achterste kop van de schouderspier train je het meest mety de roeibewegingen zoals de seated rowing, cable rowing en vertical row. Neem die oefeningen dus ook op in je trainingsprogramma als je op veilige en effectieve wijze mooi breed wilt worden.

Het klopt wel wat ie zegt, die dat maar 's met je duimen naar beneden en dan je armen omhoog, je komt niet hoger dan hoofd hoogte, als de duimen naar beneden zijn kom je wel tot boven.
Maar die oefening doe ik ook nooit tot zo hoog, zou dat dan ook zoveel uitmaken?

En hij heeft het ook erover dat je geen schouderoefeningen vanuit de nek mag doen (Militarry press bijv.), alleen dat artikel heb ik niet, wat zou dat dan voor kwaad kunnen ook afknelling van slijmbeurzen en pezen in de schouder?

Ik heb verder te weinig anatomische kennis om er veel anders over te zeggen, daarom wou ik het hier eens posten eens kijken wat de 'experts' ervan vinden :p

Hmmm, ik denk dat ik toch maar een andere oefening ga doen inplaats van upright row :|

Opzich wel een goed stukje tekst in mijn ogen!

idd, ik deed ook de upright row. maar ik ga weer terug naar militairy press dan.....

• Topic Starter Topic Starter
kurgan zei:
idd, ik deed ook de upright row. maar ik ga weer terug naar militairy press dan.....
Voor zover ik weet is militarry press geen vervanger van upright row. D8 dat de upright row meer de traps en bovenkant rug doet en achterkant schouders ipv de hele schouder, militarry press doet de hele schouder.
Maar ook over de militarry press (vanuit je nek omhoog) zegt ie van dat het niet goed zou zijn.

klein foutje, ik heb dat artikel laatst ook gelezen, hij zei daarin dat de behind neck press(of hoe je hem noemen wilt) fout is; maar de military press daarentegen was wel goed, omdat je die voor je nek doet ipv achter.

als ik me niet vergis focust de upright row meer op de middelste schouderkop en de military press wat meer op de voorste

edit; de upright row kan zonder blessures, zorg alleen dat je je ellebogen niet hoger dan je schouders beweegt

Laatst bewerkt:
makkelijkste manier om te chekken is om te kijken welk kop naar het plafond wijst (bij losse oefeningen)

Als je de UR goed uitvoerd dan is dit de laterale kop. Bij alle presses is het de voorste kop.

maar volgens die vent draait t m ook om hoe die kop in de herhaling draait

@mouzer: ik doe de mp ook voor mn gezicht uitvoeren, en ik bedoelde eigenlijk om een heel andere oefening voor schouders te doen dan upright, als jij een goede vervanger weet daarintegen mag je t zeggen :)

Laatst bewerkt:
Dus: Een zijwaartse beweging van je arm moet samen gaan met het uitdraaien van de schouder en niet het indraaien. Het indraaien van de arm veroorzaakt aflkemming van de slijmbeurzen en pezen in je schouder. Niet doen dus!

Als je de laterale kop wilt trainen wel doen dus, maar gewoon niet verder gaan als horizontaal

Hij geeft zelf al aan dat als de bovenarm mediaal geroteerd is (naar binnen) je met de bovenarm niet hoger moet proberen te gaan als horizontaal.

Wil je toch hoger dan moet je lateraal gaan roteren (naar buiten). Is beter voor het gewricht, maar verplaatst wel de stress van de laterale kop naar de voorste kop.

vb lateral rais.
bovenarm mediaal geroteerd (duim wijst naar beneden) spanning voornaamlijk op de laterale kop (zijkant)

Bovenarm lateraal geroteerd (duim wijst naar boven) spanning in het eerste stuk op de laterale kop, maar naar mate je meer draait verplaats deze zich naar de voorste kop

Aan jou de keuze.

Laatst bewerkt:
eigenlijk moet je de upright delen in 2 stukken; duim naar beneden en naar boven. als je ze allebij goed uitvoert word t zeg maar een gecombineerde oefening...

Adema zei:
klein foutje, ik heb dat artikel laatst ook gelezen, hij zei daarin dat de behind neck press(of hoe je hem noemen wilt) fout is; maar de military press daarentegen was wel goed, omdat je die voor je nek doet ipv achter.

edit; de upright row kan zonder blessures, zorg alleen dat je je ellebogen niet hoger dan je schouders beweegt
Ja dat vorige artikel had ik dus niet gelezen, d8 dat ie daar dus military press mee bedoelde maar dus niet. Thx :)

En over upright row zegt ie toch dat je die niet hoger dan je navel mag doen.

Enne 3XL, bij militarry press wijst als je omhoog duwt toch ook de lateral schouderspieren naar boven ???

Laatst bewerkt:
3XL zei:

Als je de laterale kop wilt trainen wel doen dus, maar gewoon niet verder gaan als horizontaal

Hij geeft zelf al aan dat als de bovenarm mediaal geroteerd is (naar binnen) je met de bovenarm niet hoger moet proberen te gaan als horizontaal.

Wil je toch hoger dan moet je lateraal gaan roteren (naar buiten). Is beter voor het gewricht, maar verplaatst wel de stress van de laterale kop naar de voorste kop.
Ja dit vroeg ik me dus af, ik ga ook nooit verder dan horizontaal bij lateral raises. Dan kan het toch geen kwaad, maar dan ook niet de duimen naar beneden wijzen he? Zelfs als je niet verder dan horzintaal gaat. Heeft dit uberhaupt wel een voordeel om de duimen naar beneden te wijzen?
Of anders gezegd heeft het ook een voordeel om hoger dan horizontaal te gaan met duimen naar boven?

Laatst bewerkt:
dat begreep ik eruit van wel........

horizontaal met duimen naar boven klinkt als een grotere ROM, je blokkeert dan niet dus neem aan dat dat wel in orde is..en wat 3XL al aangeeft, als je met je duimen naar beneden doet leg je meer nadruk op de middelste kop

trouwens, steek je armen maar eens gewoon in de lucht en kijk naar je schouders, de voorste kop ligt dan bovenop

hmmz in een boek van frederic delavier dat ik heb "krachttraining, een anatomische benadering" staat dat bij upright row, als je je handen op iets verder dan schouderbreedte vasthoudt, je vooral de nadruk legt op deltaspieren en dan met name de voorste en middelste. plaats je je handen echter met slechts een palmbreedte van elkaar bij de uitvoering, dan train je veel meer de monnikskapspieren.

bij side raises is het zo dat als je hoger dan je schouders gaat, je meer de nadruk legt op de monnikskapspieren.

dat laatste komt denk ik vooral doordat je, wanneer je hoger gaat dan schouderhoogte, de neiging hebt om je schouders 'op te tillen'(om het zo maar ff te noemen); en daarmee gebruik je je traps

Pfff, die vent neem ik niet serieus met z'n bejaardenclubje.

Papi Chulo zei:
hmmz in een boek van frederic delavier dat ik heb "krachttraining, een anatomische benadering" staat dat bij upright row, als je je handen op iets verder dan schouderbreedte vasthoudt, je vooral de nadruk legt op deltaspieren en dan met name de voorste en middelste. plaats je je handen echter met slechts een palmbreedte van elkaar bij de uitvoering, dan train je veel meer de monnikskapspieren.

bij side raises is het zo dat als je hoger dan je schouders gaat, je meer de nadruk legt op de monnikskapspieren.
In plaats dat soort info uit boeken te halen of aan een ander te vragen wanneer je nu eigenlijk wat traint kun je het beter gewoon uittesten. Neem een niet te hoog gewicht, voer de beweging gecontroleerd en rustig uit en zie en voel wat er gebeurt! :rolleyes:

Mouzer zei:
Voor zover ik weet is militarry press geen vervanger van upright row. D8 dat de upright row meer de traps en bovenkant rug doet en achterkant schouders ipv de hele schouder, militarry press doet de hele schouder.
Maar ook over de militarry press (vanuit je nek omhoog) zegt ie van dat het niet goed zou zijn.

Upright row is toch voor de zijkant schouders? Iig zo staat het wel op exrx.net :o

voor de zij- en achterkant ja

Upright rows voor de achterkant ??

Ja, als je gebukt gaat staan

Terug
Naar boven