XXL Nutrition

Shoulder dislocations

TRAINERT

Advanced Bodybuilder
Waardering
142
Lengte
1m81
Massa
92kg
Hallo, ik doe deze oefening altijd de avond van de dag waarop ik mijn schouders train. Echter voel ik hem altijd keihard in mijn traps branden en eigenlijk in mijn schouders bijna niet.

Is dit normaal? Worden je schouders gewoon meegenomen bij deze oefening (want daarvoor doe ik de oefening; om schouderblessures te voorkomen).

Weet ook iemand de ideale reprange voor deze oefening? Ik werk nu toe naar de 50reps.. Is dit niet teveel? Kan ik beter 3 setjes van 20 reps doen?

Thnx!

Laatst bewerkt:
Deze oefening is strikt genomen geen schouderoefening maar een rugoefening.

Hiermee train je vooral je rotator cuff op die aanhecht op de schouder maar waarvan de spierbuiken op/rond/onder het schouderblad ligt.
RC spieren zijn:
m teres minor (exorotatie, arm weg van borst draaien, naar buiten toe en doet ook adductie van de arm),
m supraspinatus (wordt hier niet mee getraind, helpt de deltoideus met abdcutie/side raise),
m subscapularis (endorotat, arm naar borst toe draaien)
m infraspinatus (exorotatie, arm weg van borst draaien, naar buiten toe)

Je trapezius pars transversus zal je schouder denk ik stabiliseren bij deze oefening. Zorgt ervoor dat je schouder(blad) niet naar voor en achter beweegt.

Deze spieren hechten aan op de schouder en zorgen voor vooral stabiliteit in de schouder.
Blessure aan deze spieren kan een reeks van problemen zorgen.

2x50, 3x20 is allemaal goed.

edit: Heb me duidelijk vergist met een ander schouder oefening, namelijk waarbij de rc getrained wordt dmv exorotatie en endorotatie.
Negeer bovenstaande dus maar.

Laatst bewerkt:
Het wordt eigenlijk afgeraden om de oefening te doen op dezelfde dag als dat je schouders traint. Zelfs de dag er voor en de dag erna is het af te raden om deze oefening te doen. 50 Reps is prima, zelf voel ik hem ook altijd in m'n traps, maar ook in m'n schouders.

Ik doe m altijd 3x10, voor de soepelheid in mn schouders.

Huh? Is meer een oefening om je RC een beetje dynamisch te rekken, niet om massa te bouwen ofzo.

Ik ben te stijf om dislocations te doen met zo'n stok :')

zou deze oefening helpen bij de stijfheid van mijn schouders?

ik kan niet eens dumble fly's doen zonder dat het lijkt of ik een met een fiets een paar versnelling omhoog/omlaag ga (kwa geluid) kan het niet beter beschrijven

soort van krakent geluid heel irritant

• Topic Starter Topic Starter
Ik doe hem ook niet voor massa op te bouwen maar enkel en alleen om blessures aan mijn schouder te voorkomen ;)

zou deze oefening helpen bij de stijfheid van mijn schouders?

ik kan niet eens dumble fly's doen zonder dat het lijkt of ik een met een fiets een paar versnelling omhoog/omlaag ga (kwa geluid) kan het niet beter beschrijven

soort van krakent geluid heel irritant

Laatst met een sportarts gesproken over het kraken/knoepen in de schouder, maar zolang het geen pijn doet, zou het geen kwaad kunnen.

Heb dit ook, maar nog nooit problemen mee gehad. Behalve dat geknoep dan:p het rare is dat het ook maar bij 1 schouder is

Laatst bewerkt:
Ik heb het ook aan 1 schouder nl. de linker.
Goed om te horen dat het geen kwaad kan :)

maar het is wel vrij irritant!

zou dit helpen met het verminderen van het kraken?

Terug
Naar boven