XXL Nutrition

Slecht voedingsschema - kritiek aub

Jesse1993

Cool Novice
Waardering
4
Lengte
1m92
Massa
96kg
Vetpercentage
14%
Hallo,

ik train nu zo'n 1 maandje serieus, na 4 maanden onserieus trainen.
Ik train 4 á 5 keer per week (Ma: Biceps/rug/nek - Di: Triceps/borst/schouders - Wo: Benen, abs - Do: rust - Vrijdag: biceps/rug/nek - Za: triceps/schouders/borst - Zo: Rust)

Zo ziet mijn schema er uit:

9.00: een bord brinta of havermout met 300ml melk + shake + stuk ontbijtkoek

12.00: 1 gekookt ei, 5 boterhammen (wit) met kipfilet (2 plakjes per broodje) of pindakaas (ligt eraan of we kipfilet thuis hebben liggen), 300ml Melk

15.00: Ongezoute noten + banaan
18.00 wat de pot schaft, zoiezo altijd veel aardappelen of rijst + vlees (kipfilet/biefstuk
20.00: Trainen
21.40: net thuis; 1 shake + 6 boterhammen met kipfilet + 300 ml melk
23.00: 500 gram kwark met 0% vet

Mijn doel hierbij is eigenlijk het verlagen van mijn vetpercentage naar 10% + het opbouwen van spiermassa (ik weet dat het niet tergelijkertijd mogelijk is)

kritiek is welkom ;) ik weet dat het best een waardeloos schema, + omdat de eiwitten/kh/energie enzovoort, er niet bij staan

Groetjes, Jesse

f3uujk.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zou toch eerst eens een compleet schema voor jezelf maken waar je precies in kan terug zien hoe je eiwit/koolhydraat/vet verhouding per maaltijd is, dan kunnen wij ook beter oordelen. Je kan dan ook gemakkelijk het aantal caloriën tellen, nu ben je een beetje op de gok aan het eten. Let in ieder geval op je brood, aardappelen en rijst. Neem je daar teveel van dan zit je al gauw op 800kcal in een zo een maaltijd. En meer (groene) groentes eten!
Ga ook eerst eens na wat je dagelijkse behoefte aan caloriën is! Trek daar ongeveer 200 of 300 caloriën vanaf. Het aantal caloriën dat je dan overhoud moet je netjes gelijk zien te verdelen over je 6 of 7 maaltijden, met de juiste eiwit/koolhydrate/vet verhoudingen uiteraard!

Je zal je training ook aan moeten passen. Je krachttraining ziet er goed uit maar ik zie helemaal nergens cardio in je schema terug. Door die cardio in combinatie met je voeding en krachttraining verbrand je pas echt efficient je vetten. Als je het echt goed wil doen pak je elke dag een cardio van 45 minuten erbij!

Succes, en ga eens veel lezen over voeding op deze site!

Laatst bewerkt:
Hoezo train je twee keer in de week "nek". Wat valt bij jou onder de nek?

Trapezius trainen met Dumbbell Shrugs ;)
Ah, noem ze gewoon Traps ;)

Beetje eentonig om twee keer in de week shrugs te doen. Een keer per week shrugs is meer dan genoeg en er zijn ook meer dan genoeg schouder(/rug) oefeningen die de traps ook mee pakken.

Dus om deze nou er speciaal twee keer per week er bovenop te pakken naast schouderdagen lijkt me beetje overkill.

Anyway, raak off-topic ging over je voedingsschema.

Het is vrij essentieel dat je ff bij alles de stats van het voedsel berekent/bekijkt. Je kunt wel een ongeveer voedingsschema maken maar dan krijg je gewoonweg niet optimaal resultaat. Je moet je onderhoud weten en hier je voeding op afstemmen en dan gaan beslissen als je wilt cutten of bulken. Je hebt het al aangegeven dus je snapt dat het niet tegelijk kan.

Algemene reactie op je schema
Ontbijt, prima op de ontbijtkoek na, snap die niet helemaal.
lunch, in principe prima qua bb voeding maar persoonlijk vind ik het teveel brood voor 1 maaltijd.
15:00 te kleine maaltijd
18:00 ik snap het probleem van het alleen kunnen eten wat de pot schaft maar dit geeft toch altijd problemen in voedingschema's omdat je simpelweg niet genoeg informatie uit dit eten kan halen. Maar ik snap dat je hier simpelweg mee moet leven.
21:40 shake prima, weer naar mijn mening teveel brood, vooral omdat het al avond is en zo'n hoeveelheid koolhydraten af te raden is in de avond.
23:00 bakje kwark voor slapen gaan, prima

Zoals ik al zei, je moet even de totale calorie inname per dag bepalen, zo kun je beter je calorieën over de 6 maaltijden verspreiden dit is nu nog een beetje uit balans. Ook kun je dan beter naar de E/K/V verhouding kijken.

Veel Succes

• Topic Starter Topic Starter
Dankjullie wel voor de tijd en moete, ik zal de e/k/v erbij zetten en het schema iets aanpassen

Brood gewoon bruin van maken

Brood gewoon bruin van maken
Oh damn, heb gemist dat ie wit brood erbij had staan. Wit brood is sowieso een NO GO, echt direct weg ermee en direct overstappen op bruin. Die simpele koolhydraten heb je niks aan, bijna loze calorieën.

Check het voedingsticky daar staat het wel allemaal op een rijtje. BB voedsel is eigenlijk maar een klein lijstje van verschillende dingen die je nodig hebt.

Oh damn, heb gemist dat ie wit brood erbij had staan. Wit brood is sowieso een NO GO, echt direct weg ermee en direct overstappen op bruin. Die simpele koolhydraten heb je niks aan, bijna loze calorieën.

Overdrijven is ook een kunst. De koolhydraten van wit brood zijn gewoon goed hoor, worden alleen sneller opgenomen doordat er minder vezels in zitten

Mijn doel hierbij is eigenlijk het verlagen van mijn vetpercentage naar 10% + het opbouwen van spiermassa (ik weet dat het niet tergelijkertijd mogelijk is)

Waarom wil je je vetpercentage naar de 10 % verlagen?
Ik zou eerst ff lekker gainen en goed trainen waardoor je meer spiermassa kweekt..
met 14 % zit je naar mijn mening goed en dat zou ik voorlopig niet verlagen als je spiermassa wilt! :cool:

Terug
Naar boven