XXL Nutrition

smy's trainingslog

smy

Cool Novice
Waardering
0
Ik start binnenkort met trainen.
Ik wou dit al langer, maar hield me voor dat het me nooit zou lukken en dat ik geen aanleg heb.
Na weken lezen op dit forum besliste ik het heft in eigen handen te nemen en alles op alles te zetten
om te bereiken wat ik eigenlijk graag zou willen maar nooit openlijk wou toegeven: een gespierd lichaam.
Dus genoeg excuses, ik begin er aan.

Tips en feedback van harte welkom. Tot binnenkort! ;)

smy

Persoonlijke gegevens:

• Leeftijd: 23 jaar
  • Gewicht: 70 kg
  • Lengte: 1m86 (+-)
  • Vetpercentage: onbekend (meting binnenkort)
  • Evolutie lichaamsgewicht:

Altijd al mager geweest en bevonden door anderen
    Tussen 18de en 23ste verjaardag: tussen 55 en 63 kg
    Afgelopen 6 weken: van 63 > 70 kg (voeding: 3400 kcal/d inclusief weight gainer)

• Doel: overall mass gain, muscled body (No More Mister Skinny)
Trainingsschema
15 september 2008: Kennismaking Rippetoe Workout A (zonder schijven, enkel stang)
23 september 2008: definitieve start Rippetoe

Stats

update binnenkort :o

Voor en na ...

Zie volgende post

Laatst bewerkt:
Succes en Rippetoe is alvast een goede start.

• Topic Starter Topic Starter
[afbeelding niet meer beschikbaar]
xdworp.jpg
2cnz314.jpg

Laatst bewerkt:
11jaxps.jpg
mwea9k.jpg

Laatst bewerkt:
t9jm77.jpg
muz7o8.jpg
28qx01t.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb foto's toegevoegd en ze gespreid over drie posts, anders werd het te druk.
Foto's uploaden was toch even slikken, maar ik denk dat het de juiste beslissing is.
Ze zijn getrokken met de ingebouwde camera van mijn laptop, dus af en toe is de belichting/kwaliteit niet goed.

Zo ben ik, op dit moment, en ik voel me eigenlijk goed in mijn vel. Ik zie het als een grote uitdaging om
hard te trainen en zo een gespierd lichaam kan krijgen. Het heeft iets van een onmogelijke opdracht voor mij.
Ik heb het nooit voor mogelijk geacht, maar ik wil er nu vol voor gaan.

Eten, trainen, rusten en discipline en hopelijk kom ik er dan.

@ johnbo: bedankt voor de aanmoediging. Ik heb na veel lezen besloten te starten met Rippetoe omdat dit vaak werd aangeraden voor beginners. Ik hoop dat het de juiste keuze is. :) Ik heb er in ieder geval zin in.

ga ervoor!

Update: ik heb besloten te trainen in Elite Gym te Gent en schaf morgen een abonnement aan.
Eerste training zal enkel kennismaking met oefeningen zijn (techniek) en uitvoering proberen met lichte gewichten of enkel de stang.
Tips in verband met startgewicht zijn altijd welkom. Ik heb echt weinig kracht in armen en schouders zijn denk ik het zwakste punt bij mij.

Als iemand DBB forumleden kent die in Elite Gym trainen, mag die dit altijd kenbaar maken.

Tot de volgende!

Net terug van de eerste training om 9u30 :)
Kennismaking met oefeningen uit Starting Strength Workout A. Oefeningen gedaan met enkel de stang (20kg).
De 'stats' voor wat het waard is ;)

Squat 3 x 5 x 20 kg
Bench Press 3 x 5 x 20 kg
Deadlift 1 x 5 x 20 kg

Squat: was even zoeken om evenwicht goed te bewaren.
Laatste set had ik op einde de neiging om mijn rug niet meer recht te houden.
Gewicht kan wel hoger. Lager dan dit kan niet aangezien er geen schijven aanhingen.

Deadlift: volgende keer met schijven

Benchpress: Ik wist dat dit mijn zwakste oefening ging zijn.
3 x 5 x 20 kg ging goed. Daarna even twee schijven van 5kg bijgedaan (vond geen kleinere)
dus 30 kg maar daar kon ik maar één set van doen. Was al wat moe van de eerste drie sets.
Benchpress wordt naar mijn gevoel een serieus werkpunt.

Ik was in 30 minuten klaar. Logisch gezien het lichte gewicht.
Daarna nog een minuutje op de fiets en douchen.
Korte maar goede kennismaking. Had een goed gevoel bij de oefeningen.

Maar...

Ik kreeg van de eigenaar/begeleider in Elite Gym de opmerking dat dit
schema wel erg erg basic is en dat hij mij om te beginnen aanraadt om
2x 10 herhalingen te doen op de aanwezige machines/toestellen.
Dit zou makkelijker zijn om het juiste gewicht te vinden en met alle
spiergroepen kennis te maken en te voelen wat je met welke oefening
traint. Via de toestellen train ik dan ook buikspieren, biceps, triceps,
benen etc aldus de man. Een training van 25-30 minuten is geen deftige training zei hij.

Op zijn voorstel zou ik morgen opnieuw langs gaan om de toestellen te doen en te kijken wat dit zal geven.
Zo zal ik een serieuse training doen volgens hem.
Hij stelt voor dit een aantal weken te doen in plaats van Rippetoe.

Het advies komt wel van een man met veel ervaring en een goede naam.
Mensen die Elite Gym kennen zullen dat wel kunnen bevestigen.
Hoewel ik geloof dat Rippetoe een goed schema is en ik dit in de toekomst nog wil doen,
ben ik nu geneigd om toch te luisteren naar de man en een aantal weken te trainen zoals hij voorstelt.

Ik had graag gehoord wat jullie hierover denken. Ik wil dit trainingsdagboek zo clean en on-topic mogelijk houden,
maar vond dit wel een belangrijke wending die ook voor andere beginners interessant kan zijn.

Graag jullie mening. Als dit niet in een trainingsdagboek hoort/mag, dan zal ik hierover een andere topic starten.

smy

Voorlopig trainingsschema (Rippetoe in koelkast)

Vanochtend eerste echte training. Hieronder de oefeningen en bijhorende stats.
Alles twee sets van 10 repetities, uitgezonderd abdominal 2 x 25.

Behind neck pulldown: 2 x 10 x 30kg
Small grip pulldown (front): 2 x 10 x 30kg
Pec fly (Rear delt/Pec Fly toestel): 2 x 10 x 18kg
Pec Flys: 2 x 10 x 23kg
Preacher Curl: 2 x 10 x 18kg
V-Triceps extension: 2 x 10 x 23kg
Abdominal: 2 x 25 x 30 kg

Ik voel dat ik mijn borst en armen getraind heb. Sommige oefeningen
kon ik allicht met meer gewicht, maar het was wat zoeken en ik heb
gewoon mijn setjes afgewerkt. Mijn borst en schouders zijn volgens
mij mijn minst ontwikkelde lichaamsdelen, alsook mijn rug.
Eigenlijk is alles zwak en heb ik weinig ontwikkelde spieren.

Morgen rustdag. Overmorgen gaan we dan vooral de benen aanpakken.
De training erna waarschijnlijk andere delen van het lichaam.

Als er opmerkingen zijn betreffende de logica van deze manier van trainen, vooral niet inhouden.
De eerste weken ga ik gewoon het schema volgen zoals mijn begeleider het voorstelt.

Kan iemand mij zeggen of het ok is om op die manier te trainen de eerste weken/maanden?
Ik wil nu vooral niet teveel van schema veranderen en dit schema een tijd aanhouden.

Daarna zou ik willen overschakelen op Rippetoe. Lijkt jullie dit een goed idee?
Doel is een gespierder lichaam en winnen van droge spiermassa en het vetpercentage onder controle houden.

Mijn voedingsschema bestaat uit 7 maaltijden per dag, 3800 a 4000 kcal (eerder tegen 3800)
Verhouding K-E-V is 50%, 30% en 20%. Elke maaltijd tracht ik de nodige eiwitten, koolhhydraten en vetten binnen te krijgen.
Eveneens de nodige groenten en fruit om de nodige vitaminen op te nemen.

Feedback, tips en aanmoedingen welkom :o

Groeten Smy

Ik denk toch echt dat je beter 3x per week fullbody kan doen dan dat geklooi op die machines.

Het schema is vrij basics??? En wat is daar mis mee... als beginner heb je echt geen 4 oefeningen voor biceps of wat dan ook nodig, gewoon squat, deadlift, bench,military press en Bent over rows. Daar kom je al een eind mee.Dus doe maar rippetoe ;)

Maar ik weet al hoe het komt geloof me, de eigenaar weet zelf ook wel dat compounds beter zijn maar dan moet die tamzak alles 1 voor 1 uitleggen. Nu zegt hij gewoon dat toestel daar, uiteraard met een foto'tje erop welke spieren blabla en hoe je het moet doen. Kan de eigenaar weer lekker luieren.

Dus begin serieus en lees de stickies,kijk hoe je de compounds moet uitvoeren via youtube ofzo, en ga aan de slag met rippetoe.

Laatst bewerkt:
Ik dacht ook dat Rippetoe een goede start was voor mij aangezien ik het nut van die basisoefeningen inzie. Maar ik ben vol overtuiging met een Rippetoe schemaatje binnengestapt, na veel te lezen en filmpjes te bekijken voor correcte uitvoering, en heb workout A uit starting strength gedaan. Met een bar van 20 kg zonder schijven. Ik was de dag erna toch redelijk stijf in de benen en borst.

Het was toen de eigenaar zag dat ik na 25 minuten klaar was en zei dat ik "maar drie reekjes van 5 herhalingen gedaan had", dat hij voorstelde om mij eens serieus te laten trainen de volgende dag en te starten op de machines voor borst en triceps (?), dan volgende training benen etc. Het was moeilijk om te zeggen: "Bedankt dat je me wil helpen, maar ik ga toch Rippetoe doen". Hij zei ook dat het makkelijker was om machines te doen omdat je daar makkelijker gewicht kunt regelen terwijl ik anders in de hoek alleen sta te squatten etc. En dat ik geen riem heb voor mijn rug enz.

De eigenaar heeft overigens alle machines voorgetoond en is volgens mij wel van goede wil en lijkt wel overtuigd dat dit voor mij een goede start is.

Ik heb het er dan moeilijk mee om als beginner advies van hem naast me neer te leggen :( Ik was de dag na workout A Rippetoe (zonder schijven) al behoorlijk stijf, hoewel ik na die training niet "moe" of "leeg" was. Dus ik denk dat het me wel goed deed.

Vandaag heb ik dus die machines gedaan. Ik ga het overmorgen met hem bespreken en dan eventueel na een week machines starten met rippetoe.

Mijn doel ik gewoon een jaar hard trainen en een zo gespierd mogelijk lichaam na één jaar. Ik weet niet wat ik precies kan verwachten van zichtbare progressie (lichaamsgewicht, zichtbaar gespierder) in één jaar, maar dat is een tussendoel voor mij. Een mooi, gespierd lichaam is het uiteindelijke doel.

Ik was ervan overtuigd dat Rippetoe iets voor mij zou zijn, maar als een ervaren mag en begeleider dan iets anders voorstelt moet je sterk in je schoenen staan om toch maar je eigen idee te doen en als beginner is dat niet makkelijk. Voor mij toch niet.

Laatst bewerkt:
jammer dat je niet iets meer lef toont!ik heb 2 jaar verkloot met machines!
free weights is veel beter voor dikke massa en kracht!
tip:een fitnessinstructeur weet veel van fitness..90%weet niets van powerliften/bodybuilding...

Als die trainer een schema dat volledig uit toestellen bestaat echt beter vindt dan Rippetoe, is er iets goed mis met die man.
Bedenk ook even dat vele van die instructeurs je liefst zo lang mogelijk op de toestellen houden. Als je met echte gewichten begint te trainen ga je ook sneller vooruitgang maken dan een toestellen-only schema, waardoor je mogelijk sneller je doel bereikt en stopt -> dag inkomsten voor de sportschool. Ook zou je wel eens het gekke idee kunnen krijgen dat als je zelf wat losse gewichten koopt, je gewoon thuis kan trainen -> dag inkomsten voor de sportschool. Zo'n toestellen kopen is natuurlijk veel duurder, dus als ze je kunnen doen geloven dat je zonder toestellen geen vooruitgang maakt, zal je ook daar blijven.

Als die trainer een schema dat volledig uit toestellen bestaat echt beter vindt dan Rippetoe, is er iets goed mis met die man.
Bedenk ook even dat vele van die instructeurs je liefst zo lang mogelijk op de toestellen houden. Als je met echte gewichten begint te trainen ga je ook sneller vooruitgang maken dan een toestellen-only schema, waardoor je mogelijk sneller je doel bereikt en stopt -> dag inkomsten voor de sportschool. Ook zou je wel eens het gekke idee kunnen krijgen dat als je zelf wat losse gewichten koopt, je gewoon thuis kan trainen -> dag inkomsten voor de sportschool. Zo'n toestellen kopen is natuurlijk veel duurder, dus als ze je kunnen doen geloven dat je zonder toestellen geen vooruitgang maakt, zal je ook daar blijven.

domme opmerking!!!
wie stopt nou als ie zn doel bereikt heeft?
dan heb je toch wel weer een nieuw doel?

Ik wou dat vermijden, tijd en progressie 'verliezen' door eerst maar wat aan te klooien op machines. De eigenaar weet wel veel van bodybuiliding en liften denk ik en het is niet zo'n typische instructeur die niet beter weet.
Ik ga het morgen bespreken met hem.

Het zal wel wat zoeken zijn i.v.m. schijven voor bv benchpress. Zonder schijven (20kg) ging 3x5 goed, met 10 kg erbij (5 links en rechts) ging het maar één setje van 5 maar misschien was dat ook omdat ik er al 3 van 5 gedaan had ervoor. Er zijn ook kleinere schijven, die zal ik dan ook proberen. Desnoods de eerste keren met hetzelfde gewicht blijven.

Ik heb ook gezegd: compound oefeningen zijn toch beter om massa bij te krijgen en krachtiger te worden, dus als ik die basisoefeningen doe etc. Maar dan kwam hij met zijn uitleg..

Maar ik ben blij dat een aantal mensen hier reageren en me zeggen wat ik eigenlijk ook denk. :) Ik maak er zeker werk van.

Ik denk dat je makkelijk een nieuw doel kunt stellen, alleen is dat niet voor iedereen binnen bb of fitness.;) Sommigen zijn gewoon tevreden met het lichaam dat ze gekregen hebben en gaan dan gewoon onderhouden.

Als doel heb ik zelf gesteld dat ik over een jaar een gespierder lichaam wil. Zichtbaar gespierder. Maar ook dat is niet zo concreet natuurlijk.
Het is voor mij nog niet echt duidelijk wat haalbare gains zijn met Rippetoe, goed eten en voldoende rusten en dit gezien over een periode van een jaar.
Zeker gezien mijn huidige toestand (zie foto's) kan ik alleen maar kwijlen van sommige voor en na foto's die ik gezien heb hier op het forum :)
En er hard voor werken om ook die richting uit te gaan.

Ik kijk uit naar de volgende training alleszins. Eens goed afzien en aan niets anders denken, ik hou er wel van :)

Na wat boterhammen met kipfilet en twee glazen melk naar binnen gewerkt te hebben, vertrek ik nu naar de gym.
Spieren zijn nog wat stijf, vooral armen en borst van vorige training (toestellen), maar dat hoort er bij denk ik :)
Vandaag ook eens bespreken of en hoelang ik dit schema zal volgen en of de trainer echt denkt dat ik meer resultaat zal bereiken
door mijn tijd op toestellen door te brengen ipv met Rippetoe.

Tot straks!

Terug
Naar boven