XXL Nutrition

smy's trainingslog

• Topic Starter Topic Starter
Tussen de les door trainen bevalt me wel goed.
Zo kan ik ook overdag trainen in plaats van in de avond wanneer het drukker is in de gym.

Ben benieuwd naar de training van overmorgen. Ik zal in het weekend mezelf ook nog eens wegen. Eens kijken wat een goede drie weken training in combinatie met goed eten en rusten opgeleverd heeft :)

train je nog altijd in elite gent?
ik train daar ook ergens in de buurt

train je nog altijd in elite gent?
ik train daar ook ergens in de buurt

Ik train inderdaad in Elite Gym. Ik ben tevreden met de gym, overdag kan ik vrijwel altijd de oefeningen doen die ik wil doen zonder te moeten wachten. En is zit op 5min van de gym op kot dus het kan niet beter.

Heb een abonnement tot februari, maar ik denk dat ik dan nog zal verlengen. Ik wou voorkomen dat ik een jaarabonnement betaalde om dan te zien na drie weken dat het niets voor mij is. Maar dat zal nu niet meer gebeuren :)

Training van vanmorgen rond 9u15:

WORKOUT A

SQ
3 x 5 x 50 kg (+5)
BP 3 x 5 x 30 kg (+2,5)
DL 1 x 5 x 60 kg (+10)

Afsluitend nog:
2 x 20 op Lower Abdominal Trainer
2 x 20 op Abdominal Trainer

4 min cardio losrijden

Ging goed vandaag. Squat iets dieper dan anders en BP en DL goed kunnen verhogen. Dus ik ben tevreden. :)

Deadlift heb ik 3 x 5 x 60 gedaan eigenlijk.
Bij deadlift heb ik altijd die drang om 3 sets te doen, waarschijnlijk omdat ik iets te ver onder het gewicht zit dat ik aankan.
Bij het squatten ben ik ook altijd benieuwd of ik nog een vierde set zou kunnen. Dus ik moet me altijd inhouden om niet nog een extra set te doen en me aan het schema te houden.

Mentaal zit alles ook nog steeds goed. Just keep the dream alive and work hard!

Uit mijn omgeving krijg ik soms wel negatieve reacties, of op zijn minst reacties die je zouden kunnen demotiveren zoals:

"Je model is weg, vroeger was je ECHT slank aan je taille en nu ben je daar dikker en het zijn dan nog geen spieren (wat vet dus) ..je zult misschien iets gespierder worden en zwaarder zijn, maar eens je op middelbare leeftijd niet meer traint, wordt je dik en krijg je het vet er niet meer af"

"Echt gespierd ga je toch nooit worden, het zit in de familie, we zijn allemaal mager"

" Zou je je niet beter met je studies bezig houden in plaats van naar de gym te gaan? Dat haalt toch niets uit."

Gelukkig heb ik een doel voor ogen en denk ik : we zullen binnen 1 jaar à anderhalf jaar wel eens zien wie er zal lachen. Dus het is nu aan mij om hard te werken zodat ik ze lik op stuk geef :p

Het is ook irritant om telkens opnieuw te moeten uitleggen waarom ik om de 2,5 à 3 uur "zoveel moet eten" en waarom ik in godsnaam de kcal, eiwitten, koolhydraten en vetten tel bij alles wat ik eet. In het begin leg ik dat uit, maar nu verspil ik er geen woorden meer aan.

Ik hoop ze dus allemaal te bewijzen dat ze ongelijk hebben, maar vooral in de eerste plaats mijn eigen doelstelling te bereiken. Ik weet dat ik na drie weken nog geen supermetamorfose mag verwachten ;) Maar als ik een half jaar goed train, eet en rust zou ik toch al iets van resultaat willen zien. Idem na een jaar à anderhalf jaar. Dus hopelijk zal Rippetoe de juiste keuze blijken geweest te zijn ;)

Als beginner kan ik moeilijk inschatten hoe ik kan ZIEN (en niet alleen voelen) dat ik op goede weg ben :) Vandaar mijn doel: beachproof na 1 à anderhalf jaar. Maar "beachproof" is subjectief natuurlijk, daarom laat ik jullie hier op DBB wel oordelen als het zover is :) Zodat ik mijn mening kan aftoetsten.

Tot de volgende training en bedankt voor de kleine aanmoedigingen. Die helpen toch wel ;)

Update Lichaamsgewicht

Gewicht 26/08/2008 (1 maand voor trainingsplannen): 70 kg
Gewicht 15/09/2008 (eerste bezoek gym) 73 kg
Gewicht 12/10/2008 (3,5 week Rippetoe) 76.7 kg

Vóór ik begon met trainen ben ik wel al veel beginnen eten (incl. weight gainer) tot ik 73 kg woog. Vanaf dan goed voeding verzorgd, getraind en gerust.

Hoeveel van het toegenomen gewicht spiermassa is en hoeveel vet, dat weet ik niet. Vetpercentage is zeker hoger dan hiervoor, misschien wel verdubbeld, maar dat is ook logisch aangezien mijn vetpercentage volgens mij erg laag was en ik een shake nam en veel at om in eerste instantie bij te komen in gewicht toen ik nog niet eens trainde.

Ik zal er toch voor moeten kijken om mijn vetpercentage te laten meten door iemand die daar goed in is. Mijn huisdokter heb ik hierom gevraagd maar hij zei: Waar is dat nodig voor, je bent toch niet te dik. Daarenboven hoorde ik tussen de regels dat hij dat bijna nooit doet, dus ik denk dat ik beter naar een dietist ofzo stap die zulke metingen frequenter doet.

Ik zal ook eens kijken en opnieuw berekenen of ik mijn voedingsschema(aantal kcal, K-E-V) moet aanpassen door mijn nieuw gewicht.

Iemand trouwens een idee wat mijn vetpercentage was op de foto's op eerste pagina? Een schatting zou al helpen. Het vet dat te zien is vind je vooral op de buik en heupen zoals bij velen in mijn geval en klein beetje op de borst ook.

Zouden jullie zich voorlopig iets aantrekken van het vetpercentage? En het onder controle houden? Of gewoon voorlopig hard trainen, clean maar veel eten en rusten? En later dat vetpercentage aanpakken?
Voor mij is 'vet' iets totaal nieuws en als ik er wat bijkrijg voelt dat direct aan als "Ik ben vet:p"

smy

WORKOUT B

SQ
3 x 5 x 55 kg (+5)
SP 3 x 5 x 25 kg
Rows 3 x 5 x 32,5 kg (+2,5)

Standing Military Press op 25 kg gehouden nadat 27,5 vorige keer een te grote verhoging bleek. Ik kan 1 x 27,5 maar drie sets lukt niet. Ik denk dat verhogen met 2,5 kg voor mij iets teveel is en dat deze oefening voor mij het zwaarst is. Iemand tips om Standing Military Press te verbeteren? Ik zal ook nog wat videos kijken om mijn techniek aan te passen, dat kan ook een verschil maken (grip).

Squat en Rows kunnen verhogen. Squat ging moeizaam de laatste set, maar ik denk dat dit op zich wel goed is ;)
Ik ben tevreden over deze training, enkel de standing military press wat teleurgesteld. Het zijn wel korte trainingen voorlopig, maar ik denk dat het wel zal lonen en dat de trainingen langer zullen gaan duren naarmate ik meer rust nodig heb tussen sets en oefeningen.

Tot de volgende!

WORKOUT A

SQ
3 x 5 x 55 kg
BP 3 x 5 x 32,5 kg (+2,5)
DL 1 x 5 x 67,5 kg (+7,5)

Squat zelfde gewicht als vorige keer. Ik dacht dat ik vorige keer 50 had, maar blijkbaar toen ook al 55. Volgende keer verhogen dus.

Bench Press kunnen verhogen en daar ben ik echt tevreden mee. Deadlift ook verhoogd.

Op naar de volgende training!

Laatst bewerkt:
er zit weinig verschil tussen je rows en deadlift , die moet dan toch wel zwaarder kunnen?

Ik denk dat zowel mijn Rows als DL zwaarder kan. Ik ben vrij laag begonnen hé...

Ik wil ook niet teveel verhogen, bv 20/30 kg bij deadlift, ook al zou dat lukken. Ik wil me ook niet vastlopen na een week. Dat zijn de voornaamste redenen waarom ik laag begonnen ben. Let wel dat ik ook een complete beginner ben. Zo kreeg ik voor BP de eerste keer maar net de bar alleen omhoog...terwijl dat nu al beter is.

Als ik een gok mag wagen zou ik zeggen dat 80 à 90 kg voor deadlift wel zou lukken. Rows weet ik niet zeker, ik vond ze toch al serieus zwaarder worden vergeleken met in het begin. Het is als beginner gewoon moeilijk om in te schatten hoeveel ik bij DL 1 x 5 kan doen. Ik merk wel dat ik na 5 niet stuk zit en er nog een paar kan doen. Dus dat is een teken dat ik hoger moet.

Wat ik ook niet wist was mijn 1 RM en dat soort zaken, dus allicht heb ik mezelf op deadlift en rows onderschat en ben ik daar te laag gestart.
Ik las zo vaak op dit forum dat mensen te snel verhogen en dan snel aan hun plafond zitten, vandaar mijn voorzichtigheid.

Wat raad je me dan aan groteman? Kijken wat ik maximaal 1 keer kan heffen en zo bepalen naar welk gewicht ik ga?

Workout B

SQ
3 x 5 x 60 kg (+5)
SP 3 x 5 x 27,5 kg (+2,5)
Rows 1 x 5 x 37,5 kg (+5)

Squat was echt op de tanden bijten. De eerste reps van eerste set gingen al moeilijk, maar ik heb toch 3x5x60 kunnen doen. Puur op karakter want ik dacht elke rep dat ik geen volgende meer zou kunnen. Echt afgezien deze keer. dacht soms dat ik nooit meer boven ging geraken :p

Ik denk dat ik beter moet gaan opwarmen. Ik heb enkel een set van 5 gedaan (squat) met een bar en wat stretchoefeningen. Daarvoor 6 minuten op de fiets richting gym, maar dat is niet echt warmup.

Iemand tips om goed op te waren voor een Rippetoe workout? Bij Squat heb ik moeilijkheden om door mijn knieën te gaan de eerste paar keer waardoor ik niet diep genoeg ga. Ik denk echt dat een goede opwarming het mij iets gemakkelijker kan maken.

Standing Press ging goed tot mijn eigen verbazing. Ik kon net alle sets afwerken zonder teveel te smokkelen. Dus ben zeer tevreden dat ik hierop kon verhogen.

Pendlay Rows heb ik met 5 kg verhoogd. Het blijft wel zoeken hoe ik best mijn rug houd (parallel met vloer en heupen niet bewegen doorheen gans de beweging?) en hoe ver/dicht ik met benen bij de bar sta in vergelijking met bv. een deadlift. Ik denk wel dat ik het nu beter en beter doe, maar het blijft zoeken omdat ik tijdens het uitvoeren zelf niet alles in de gaten kan houden qua techniek.

Ik ben benieuwd of ik squat volgende keer kan verhogen want het was deze keer erg lastig van bij de eerste set. Misschien een slechte dag, misschien al een plafond? (van 20 naar 60 in kleine 4 weken) We zullen zien :)

Zouden jullie aanraden om te blijven verhogen met 5 kg bij squat? Of kunnen kleinere verhogingen me beter vooruit helpen?

Cheers!

Workout A

Opwarming: 2 x 5 x 20 squat

SQ
3 x 5 x 62,5 (+2,5)
BP 3 x 5 x 35 (+5)
DL 1 x 5 x 77,5 (+10)

Dubbel gevoel tijdens en na deze training...

Squat ging slecht. Van bij het begin het gevoel dat als ik door de knieën zou gaan, ik nooit meer boven ging geraken.De laatste rep van elke set was er telkens bijna teveel aan. Ik heb ze toch afgewerkt, maar ben niet tevreden over techniek bij een aantal reps. Ik had het gevoel dat ik controle over techniek en gewicht af en toe kwijt was.

Ik denk dat ik hier misschien al te maken heb met mijn voorlopig plafond. Misschien heb ik deze keer iets teveel opgewarmd, misschien zit ik bij deze oefening tegen een grens aan, we zullen zien de volgende keer :) Zou niet zo verwonderlijk zijn, in een maand van (met moeite) 20 naar 62,5 kg is voor mij heel wat.

Als iemand tips heeft om hiermee om te gaan (verlagen? op zelfde gewicht houden? beter/anders opwarmen?) , ik zou zeggen "Shoot!"

Benchpress
ben ik dan weer tevreden over. Heb kunnen verhogen met 2,5 kg tot 35 kg en dat had ik niet verwacht. Ik was wel iets agressiever na enkele matige reps bij squat, misschien heeft dat ook geholpen ;)

Deadlift
heb ik met tien kilogram verhoogd dus dat gaat voorlopig ook prima.

Alle tips welken vooral m.b.t. squat en opwarming.

@ groteman: wat raad je aan i.v.m. verhouding rows en deadlift?

Nu eten!
Tot donderdag!

Misschien bij je squat even op 60 kg ofzo wat met techniek bezig zijn en daarna gewoon weer verhogen... Met 2,5 kg.

Mooie gains!

Gewichten zijn inderdaad al goed vooruit gegaan. Ook mijn eigen gewicht :)

Gewicht bij squat misschien best terug 60 kg of lager nemen en vandaar terug opbouwen. Want het heeft weinig zin te verhogen als dat betekent dat de techniek nergens op gaat lijken.

Ik ben in ieder geval nog steeds goed gemotiveerd. Ik ben benieuwd waar ik binnen een half jaar of een jaar zal staan. Ik merk wel al veranderingen aan mijn rug, schouders en benen. Wel voornamelijk als ik spieren opspan, in ontspannen toestand iets minder. Algemeen zie ik dat ik wat breder ben geworden, iets voller ook. Maar het is misschien nog te vroeg om na een maand echt iets te gaan zien :) Dus voorlopig goede stijging in gewichten bij oefening, maar nog even wachten op duidelijke fysieke resultaten naast krachttoename ;)

Workout B

SQ
3 x 5 x 60 kg
SP 3 x 5 x 27,5 kg
Rows 3 x 5 x 40 kg (+2,5)

Squat ben ik teruggekeerd naar 60 kg. Heb de drie sets kunnen afwerken, had het zwaar. Zoals het hoort dus :)

Standing Military Press 27,5 kg. Ging vlot, pas achteraf besefte ik dat ik vorige keer ook al 27,5 kg had gedaan. :p Dat verklaart waarom het vlot ging. Dus volgende keer toch trachten te verhogen.

Pendlay Rows verhoogd van 37,5 naar 40 kg. Ging goed. Ik voelde ze wel goed dus de oefeningen deden echt wel hun werk.

Op naar de volgende training!

Laatst bewerkt:
Lukt je voeding ook wat?

heb je het gevoel dat je vooruit gaat met deze manier van trainen

Voeding gaat goed, alleen laatste dagen wat minder. De lastigste dagen zijn wanneer ik lange blokken les heb. Ik tracht altijd een voorraad boterhammen met kipfilet of pindakaas etc bij te hebben en alles naar binnen te spelen in de pauzes, maar dat is niet altijd eenvoudig.
Ik ga wel terug beter bijhouden hoeveel kcal , K-E-V ik eet want de laatste dagen was het meer op gevoel ipv elke maaltijd te tellen.

Ik heb het gevoel dat ik vooruit ga als ik kijk naar de gewichten waarmee ik gestart ben. Ik merk dat ik wat breder geworden ben in die maand tijd (vooral mijn rug, als ik me stretch zie ik al een beetje een V vorm, daar waar ik vroeger een rechte lijn naar beneden zag) De naam van die spieren aan de zijkant van mijn rug ken ik niet :) Ik denk Lats op deze afbeelding: http://bodybuilding.com/fun/exercises.htm. Wat de benen betreft voel ik mijn quadriceps beter, door squat en deadlift allicht. Niet dat ze gigantisch zijn, ver van, maar als ik ze opspan voel ik een grotere 'bult' dan vroeger. Armen zijn ook al wat breder als ik armspieren opspan, dus daar zie ik ook vooruitgang. Borst is iets voller als ik spieren opspan etc.

Ik zie dus een vooruitgang in gewichten die ik kan heffen bij de oefeningen - ik kan elke training verhogen op het squat probleempje van vorige keer na - en ik ben iets breder. Alleen heb ik geen idee of de vooruitgang die ik geboekt heb 'goed' is of dat ik er meer zou moeten uithalen.

Ik heb wel een goed gevoel in die zin dat ik het gevoel heb dat ik binnen een jaar à anderhalf jaar best tevreden zal zijn als ik zo doorga :p Persoonlijk zou ik graag hebben dat ik er in relaxte toestand uitzie zoals ik er nu uitzie wanneer ik spieren span, maar dan nog wat gespierder :p Omdat ik nu vind dat je vooral ziet dat ik wat vorderingen gemaakt heb wanneer ik spieren opspan, terwijl dat anders niet zo zichtbaar is (borst, benen, armen etc) behalve dan dat ik algemeen wat breder ben.

Kan iemand mij zeggen welke spieren/lichaamsdelen ik fysiek zou moeten zien veranderen gezien de oefeningen die ik doe? En na hoeveel tijd dat doorgaans zichtbaar wordt? Het is niet gemakkelijk om in te schatten wat realistische zichtbare gains zijn, naast het omhoog gaan van de gewichten.

Laatst bewerkt:
Gewoon zo doorgaan, als je in een maand al progressie ziet moet je zeker zo doorgaan!

gezien de oefeningen die je doet - compounds dus gaat je straks je fysiek er goed op vooruit - hoe tja dat is moeilijk in te schatten - maar je pakt de goeie oefeningen dus je gaat vanzelf verschil merken - je kan ook af en toe eens van schema verwisselen , maar hou deze oefeningen er dan altijd wel in

Terug
Naar boven