XXL Nutrition

snoep vergelijkbaar met dextro?

Ik gok dat dit soort snoep vooral sucrose en fructose bevat , aangevuld met 1 of andere gelatine/binding. Fructose is redelijk waardeloos na de training, omdat het alleen in de lever kan opgeslagen worden en niet tot aan de spieren komt. Bovendien kan teveel fructose makkelijk omgezet worden in vet.

Sucrose is tafelsuiker wat bestaat uit glucose en fructose en weer afgebroken moet worden in de spijsvertering.

Conclusie: nee snoep is geen waardige vervanger voor dextrose en maltodextrine. Bovendien bevat het vaak kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen en andere troep.

Dextrose is gelijk aan het glucose in het bloed, zodra het opgenomen is, reageert het lichaam met een afgifte van insuline, waarvan de hoeveelheid afhankelijk is van het bloedglucose dat aanwezig is. Na een training zijn cellen gevoelig voor insuline en slaan dus heel gemakkelijk de glucose op (als glycogeen in de spiercellen). Het is dus een goed moment om energie aan te vullen, zonder vet te worden (tenzij je teveel zou nemen natuurlijk).

Dextrose is dus druivensuiker...dus dat betekent dat ook druiven pure glucose bevatten? Ik dacht namelijk altijd dat druivensuikers ook fructose hadden. Of is Dextrose de geïsoleerde glucose?

En Waxy Maize schijnt in alle opzichten beter te zijn. Zelf geen verstand van maar dat heb ik dus gelezen, dus misschien kan je dat proberen als je geen dextrose lust?

WMS is ook een goed product!

Dextrose is dus druivensuiker...dus dat betekent dat ook druiven pure glucose bevatten? Ik dacht namelijk altijd dat druivensuikers ook fructose hadden. Of is Dextrose de geïsoleerde glucose?
"Druivensuiker" is eigenlijk een foutieve benaming. Vroeger werd dextrose gewonnen uit druiven, vandaar noemt men dextrose nog steeds druivensuiker in de volksmond. Tegenwoordig haalt men dextrose uit mais en aardappelen. Druiven bevatten idd veel fructose.

En Waxy Maize schijnt in alle opzichten beter te zijn. Zelf geen verstand van maar dat heb ik dus gelezen, dus misschien kan je dat proberen als je geen dextrose lust?
Zoveel beter is dat heus niet, combi dextrose/maltodextrine is snel en effectief.

Ach natuurlijk...anders zou het wel wat duurder zijn...

Ik gok dat dit soort snoep vooral sucrose en fructose bevat , aangevuld met 1 of andere gelatine/binding. Fructose is redelijk waardeloos na de training, omdat het alleen in de lever kan opgeslagen worden en niet tot aan de spieren komt. Bovendien kan teveel fructose makkelijk omgezet worden in vet.

Sucrose is tafelsuiker wat bestaat uit glucose en fructose en weer afgebroken moet worden in de spijsvertering.

Conclusie: nee snoep is geen waardige vervanger voor dextrose en maltodextrine. Bovendien bevat het vaak kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen en andere troep.

Dextrose is gelijk aan het glucose in het bloed, zodra het opgenomen is, reageert het lichaam met een afgifte van insuline, waarvan de hoeveelheid afhankelijk is van het bloedglucose dat aanwezig is. Na een training zijn cellen gevoelig voor insuline en slaan dus heel gemakkelijk de glucose op (als glycogeen in de spiercellen). Het is dus een goed moment om energie aan te vullen, zonder vet te worden (tenzij je teveel zou nemen natuurlijk).

In de Flex word het regelmatig aangeraden , zelfs door voedingsgoeroe's zoals Chris Aceto. Ik eet zelf nu al enkele maanden winegums na de training ipv dextrose of maltodextrine en de resultaten zijn hetzelfde , met het voordeel dat ik van winegums geen last van mijn darmen krijg en van dextrose wel. Mijn pwo shake smaakt ook stukken beter zonder dextro ;)
Duursporters en topwielrenners zoals het hele Quickstep team vreten veel winegums en gummibears de avond na een zware wedstrijd dus zo slecht zal het niet zijn en wat kleur en smaakstoffen betreft: daar zijn ze in de meeste sportdranken zoals pre en post workout drinks ook niet vies van.

Tjah de Flex :)

Als er iets is waar ik last in de maag van krijg is het wel snoep. Dextrose en maltodextrine verteren enorm vlot en zou totaal geen probleem moeten geven voor je maag, integendeel. Tenzij je te weinig water erbij drinkt dan gaat het dus fout! Lees de artikeltjes van ABC bodybuilding over post en pre workout nutrition eens. Prima leesvoer. Nogmaals: snoep zit vol met sucrose en fructose en dat is niet het beste wat je kan eten voor, tijdens en na een training. Hoewel het natuurlijk veel beter is dan niets.

Maar als je je op smaak gaat baseren dan ga je inderdaad de verkeerde dingen eten... en FYI: mijn PWS shake bevat 0.0 kleurstoffen of smaakstoffen. Akkoord, de smaak is niet geweldig (niet zoet), maar daar gaat het ook niet om.

Snoep is slecht voor je tanden he :P
Nee, ff serieus, meerdere malen (meer dan 3x) op een dag eten is al niet echt goed voor de tanden, omdat het speeksel wat je gebruikt om je voeding te verteren, je glazuur tijdelijk wat zachter maakt en dus je tanden makkelijker te beschadigen zijn door wat dan ook...
Dus 6-8x per dag eten is al niet echt top, laat staan als je er ook nog een paar winegums na het trainen gaat lopen eten.
Naast bovengenoemde nadelen, komt dit er bij...
Nu zijn er natuurlijk genoeg mannen die van veel gaatjes houden :D
Maja, ik houd het er bij twee en meer niet ;)

ik eet nooit snoep, maar heb vanmiddag een heel pakje dextro naar binnen gewerkt XD

je hebt na een training 4 uur de tijd om gebruik te maken van die "window of opportunity", eet gewoon normaal
lachwekkend dat er zoveel lui zijn die 50-100 gram suiker naar binnen lopen te gooien

Dextrose is ook echt funest voor je tanden hoor..
je hebt na een training 4 uur de tijd om gebruik te maken van die "window of opportunity", eet gewoon normaal
lachwekkend dat er zoveel lui zijn die 50-100 gram suiker naar binnen lopen te gooien
Waar haal je het vandaan dat het 50-100 gram suiker is?
Als je +- 80kg weegt heb je aan ongeveer 35 gram genoeg (staat althans op de verpakking)

Winegums eten wordt idd gedaan, door Wielrenners. Die mannen verbruiken 10000 calo & een pak suikers. Voor een fitnesser/bodybuilder, die een pak minder verbruikt is dextrose of zo wel beter.

In de Flex van deze maand staat dat 16 gummibears goed zijn voor de insuline peak na je training!! Ik vond het wel een goed idee!! Heb gelijk een zak gekocht! Staat in schema`s van professionele bodybuilders dus heel slecht zal het niet zijn!!

Niet slecht betekent niet gelijk dat het het beste is.

Ik vind snoep eigenlijk niet eens zo lekker en nog slecht voor je tanden ook.

+1

Daarnaast moet je vaak eindeloos kauwen op die dingen..
Nee, doe mij maar dextrose met water, dat drink je in een paar seconden op..

In de Flex van deze maand staat dat 16 gummibears goed zijn voor de insuline peak na je training!! Ik vond het wel een goed idee!! Heb gelijk een zak gekocht! Staat in schema`s van professionele bodybuilders dus heel slecht zal het niet zijn!!

al die pros zitten ook aan de hormonen anabolen enzo is dat dan ook niet slecht?

zag een tijdje geleden een filmpje van jay culter. hij dronk er wat druivensap, daarna zij hij dit. druivensap heeft bijna hetzelfde effect als rode wijn. het is goed voor het hart; ik lag meteen plat met de gedachte dat hij dat wel zal kunnen gebruiken:p (past hier niet maar moest het ergens kwijt:p)

Terug
Naar boven