- Waardering
- 840
- Lengte
- 1m86
- Massa
- 66kg
- Vetpercentage
- 19%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Iemand al 'the Art of Flight' bekeken. LOL die film is serieus goed.
Krijg ik de ****ing sneeuwkriebels van.
Ik hoop in de paasvakantie nog te gaan.
Iemand al 'the Art of Flight' bekeken. LOL die film is serieus goed.
Krijg ik de ****ing sneeuwkriebels van.
Ik hoop in de paasvakantie nog te gaan.
damn, door deze reacties te kijken krijg ik er ook weer extreem veel zin in. ski al vanaf mn 5e en elk jaar op ski vakantie geweest, maar dit jaar een jaartje niet![]()
enkele gebieden die ik aanraad:
- saalbach hinterglemm
- solden
- fiss
- les trois vallees
Ja, ik heb ook mijn eigen spullen. En een vriend van me is snowboardleraar, dus ik hoef zelfs geen hotel te betalen. Maar dat is in Saalbach. 250e skipas, 150e trein en dan nog een godsvermogen aan bier, jagermeister en stokbroden met nutella en kruidenboter.
Eergisteren teruggekomen van een 9 daagse vakantie in Flachau. Kan nu fatsoenlijk de berg afkomen zonder te vallen en zonder er een teringtijd over te doen. Nu vast weer gaan sparen voor de volgende keer, was echt geweldig.
Verslavend dit!![]()
ben van plan snowboard equipment te kopen, maar ben nog een volledige beginner.
kan iemand me wat meer info geven? waar ik moet naar kijken bij het kopen enzo?
Je eerste snowboard kopen is natuurlijk fantastisch maar het kan nog best een uitdaging zijn want bij het rondzoeken op internet en het doorspitten van catalogs vliegen vele termen je om de oren. Allmountain freestyle? Torsiestijfheid? Directional twin? Wat is nou echt belangrijk om te weten? In dit artikel geven we je vijf tips die je bij de aanschaf van je eerste liefde helpen want laten we duidelijk zijn: een vette print is leuk (het oog wil ook wat) maar ook voor snowboards geldt: de inhoud telt...
1. Het is niet altijd goed om een stijve te hebben...
Snowboards hebben altijd twee soorten "flex": over de lengte van nose naar tail (lengteflex) en over de breedte van kant naar kant (torsieflex). De mate van deze flex, dus hoe makkelijk of moeilijk het te buigen is, wordt de "stijfheid" genoemd.
Hoe stijver de flex van een board is des te stabieler het blijft op hoge snelheden en in gesneden bochten. Dat is goed nieuws voor een gevorderde snowboarder maar als je pas net 1 of 2 weken ervaring hebt en je wil je eerste board kopen dan is een wat soepeler, minder stijf board een betere keuze.
Minder stijfheid zorgt ervoor dat het board op lagere snelheid zich juist veel makkelijker laat sturen. Je bent als beginner ook nog bezig aan het verbeteren van je techniek en je bochtenwerk en juist een minder stijf board is veel vergevingsgezinder. Ook voor je eerste freestyle tricks komt dit helemaal goed uit!
2. Hoe lang moet ie zijn?
Een van de meest gestelde vragen is "hoe lang moet mijn snowboard zijn?" De lengte van je snowboard wordt vooral bepaald door je gewicht. Een zwaar iemand op een heel kort board zinkt weg in diepe sneeuw en verliest sneller grip op een kant in de bocht. Een licht iemand op een lang board heeft te weinig massa om snel bochten in te zetten en voor hem/haar voelt het board dan heel traag aan.
Ook de stijfheid van het snowboard is mede bepalend voor de lengte: een stijver board kun je makkelijk een paar centimeter korter rijden dan een flexibel board. Elke fabrikant geeft voor een type board de "gewichtsrange" aan: als voorbeeld is een allround board van merk X voor een licht gevorderde snowboarder in de lengte 158 geschikt voor een gewicht tussen de 65 en de 80 kilo.
Tot slot is ook je rijstijl van invloed: ben je een funpark-o-fiel dan rij je zo kort mogelijk in je gewichtsrange, ben je alleen uit je bed te krijgen als er 2 meter poeder ligt dan rij je een lengte zo lang mogelijk binnen je range. De betere boardshops in Nederland kunnen je goed helpen met het board en de lengte die bij je past.
3. Let ook op de juiste breedte...
Lengte is belangrijk, maar de juiste breedte van je board net zo goed! De breedte die voor jou geschikt is hangt helemaal af van je schoenmaat. We gaan er voor het gemak even vanuit dat je boots goed zijn aangemeten en dat die maat dus ook daadwerkelijk gelijk is aan je schoenmaat.
De breedte wordt ook wel de "waist width" genoemd en wordt altijd gemeten op het smalste deel, midden tussen de bindingen van je board. Als je een te smal board hebt voor je schoenmaat dan steken je tenen en hakken veel te ver over de kanten en krijg je last van "toe drag of heel drag". De neus en hak van je boots raken de sneeuw tijdens bochten waardoor je afremt of zelfs op je plaat gaat.
Bij een veel te breed board liggen de drukpunten die je gebruikt voor het maken van bochten (de bal van je voet en je hak) te ver van de staalkanten af. Dit zorgt voor een veel tragere kantenwissel, voor je gevoel wil het board niet snel genoeg een bocht maken. Het klinkt mischien raar maar elke centimeter telt.
Als "gouden regel" mag je boot per kant maximaal 2 centimeter uitsteken.
4. Ik wil een freestyle-allmountain-freeride-achtig board...
Er worden veel naampjes gegeven voor de verschillende typen boards. Uiteindelijk zijn er drie grote categorieen in snowboards, even een korte beschrijving voor je:
Freestyle
Een breed begrip want de "vrije stijl" kan natuurlijk veel inhouden, van jibben op kleine boxen en rails tot ziekelijke jumps op grote kickers of in de halfpipe. De grote overeenkomst tussen deze boards is dat ze geschikt zijn voor iedereen die zich vooral met tricks en jibben bezig houdt. Vaak hebben deze boards een "twinshape": de nose en tail zijn eigenlijk identiek qua lengte, vorm en flex dus met zowel rechtdoor als fakie rijden voelt het board hetzelfde aan.
Freeride
Backcountry rijden, je met grote snelheid door nauwe couloirs persen en dikke sprays in de poeder trekken. Freeride boards zijn over het algemeen bedoeld voor het off-piste werk en voor snowboarders die van snelheid en strepen houden. Omdat ze vaak vrij stijf of heel specifiek voor in de poeder gemaakt zijn is deze categorie niet echt geschikt voor een beginnende snowboarder.
Allmountain
De naam zegt het al: wat je ook wilt gaan doen, het gaat lekker met een allmountain board. Piste, park en poeder liggen in het bereik van deze boards en daarom is het ook niet gek dat het de grootste en meest verkochte categorie snowboards is. Uiteraard geldt ook hier weer dat er veel verschil is in opbouw en stijfheid tussen de vele modellen maar een allmountain snowboard passend bij je eigen niveau is een goede keuze.
5. Doe mij die maar...
Laat je altijd goed informeren in boardshops waar ze verstand hebben van wat ze verkopen! Voor elk budget en voor elke wens zijn er snowboards verkrijgbaar maar het belangrijkste is dat je een snowboard krijgt wat op jou niveau, gewicht en schoenmaat is afgestemd. Het personeel in de betere shops test zelf ook daadwerkelijk boards in de sneeuw in plaats van dat ze domweg de tekst uit de catalogus opsommen (die meestal nergens over gaat). Als laatste zijn de pasvorm en kwaliteit van je boots net zo belangrijk als je board, binnenkort lees je ook hierover meer...