Fitness Seller

Sociale Fobie

Bezoekers in dit topic

JoertjuH

kansloos
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
6 mei 2007
Berichten
3.824
Waardering
401
Lengte
1m95
Massa
116kg
Ik ben er sinds een paar dagen achter dat ik behoorlijk last heb van een sociale fobie.

Voor de mensen die niet weten wat dit in houd hier een korte uitleg:


Met een sociale fobie weet u dat er geen echt gevaar dreigt. U bent bang om af te gaan of een foutje te maken. U vindt van zichzelf dat u een perfecte indruk moet maken. Daardoor voelt u zich heel erg ongemakkelijk, en wordt u nerveus en gespannen. De angst kan klachten zoals hartkloppingen en benauwdheid veroorzaken. Dit geeft u vervolgens het gevoel dat u de situatie niet aankunt, en u vreest dat anderen dit zullen merken. Dit versterkt de angst nog meer, waardoor u in paniek kunt raken.

Op momenten dat u erg angstig bent kunt u de volgende klachten krijgen:

hartkloppingen, transpireren, koude rillingen, duizeligheid en beven;

benauwdheid, een vervelend gevoel in de borst;

tintelingen of een doof gevoel in handen en/of voeten;
droge mond, misselijkheid, maagpijn, braken of diarree;
hoofdpijn, rood worden, flauwvallen;

het gevoel niet meer te weten wie of waar u bent;

Het gevoel dat u de controle over uzelf verliest, gek wordt of doodgaat.

Zo'n aanval van angst (paniek) kan minuten tot uren duren. Meestal gaan de klachten snel over als de situatie waarvoor u zo bang bent, is verdwenen.

Iemand met een sociale fobie zal situaties die paniek kunnen geven, meestal proberen te vermijden



Nu vroeg ik me af of hier meer mensen zijn met een sociale fobie. Zo ja, wat heb jij hier aan gedaan?
 
lot of therapie en je zelfvertrouwen opkrikken.
Is dit geconstateerd door een psycholoog of ben je er zelf soort van achter gekomen?
Wat merk je?

Exposure therapie kan hier goed bij helpen. Is ook zelf toe te passen maar opzich vrij moeilijk als je echt een sociale fobie hebt.Hierbij word je 'blootgesteld' aan je angsten, bijvoorbeeld het spreken in een groep of in bepaalde situaties waar je moeite mee hebt. Je blijft net zolang in die situatie totdat je spanningen afnemen en je weer realistischer word over de situatie, en merkt dat er niks 'engs' gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je drugs toevallig? Klinkt een beetje als eens psychose..(of hoe je dat schrijft)

Maar, ik zou naar de dokter gaan ipv dbb
 
Als je het pas een paar dagen hebt kan je het nog niet echt een sociale fobie noemen.. wanneer het echt weken blijft dan pas kun je echt spreken van een fobie. Dit is gewoon goed te behandelen bij een psycholoog dus als je er echt last van hebt en het je belemmert zou ik gewoon hulp zoeken;)
 
Gebruik je drugs toevallig? Klinkt een beetje als eens psychose..

Maar, ik zou naar de dokter gaan ipv dbb

Is geen psychose hoor. Net zo iets als angst voor kleine ruimtes, alleen nu heb je een irreële angst in situaties waar veel mensen zijn, etc.
 
lot of therapie en je zelfvertrouwen opkrikken.
Is dit geconstateerd door een psycholoog of ben je er zelf soort van achter gekomen?
Wat merk je?

Ik ben er zelf achter gekomen. Nu ik het weet van het bestaan van een sociale fobie, weet ik dat mijn gevoelens die ik vaak heb niet normaal zijn.
Heb deze lijst van een site, en alles wat ik hier heb staan komt overeen met mij:


Algemeen

Kruis alleen aan waar jij regelmatig last van hebt.

- Ik heb een sterke aanhoudende angst in sociale situaties
- Ik denk dat ik me raar gedraag of ben bang mij raar te gedragen in het bijzijn van anderen

Jouw fysieke reacties

Als ik me in een sociale situatie bevind heb ik last van:
- Hartkloppingen
- Maagkrampen of vlinders in je buik
- Naar de wc moeten
- Onrustigheid
- Gespannen spieren
- Zweten
- Veranderde ademhaling
- Duizeligheid of licht in het hoofd voelen
- Blozen
- Ongecontroleerde bewegingen zoals trillende handen of plotselinge bewegingen

Jouw gedachten

Tijdens mijn angst merk ik de volgende dingen aan mijn gedachtenpatroon:
- Wanneer ik mijn angst ondervind weet ik dat mijn angst overdreven of onredelijk is
- Ik heb het gevoel dat anderen op een negatieve manier over mij denken
- Ik heb het gevoel dat anderen over mij aan het oordelen zijn
- Voordat ik in de sociale situatie beland heb ik al het gevoel dat het een negatieve ervaring zal worden
- Tijdens mijn angst denk ik “Ik zet mezelf voor schut”
- Tijdens mijn angst denk ik ik raar of saai ben
- In de sociale situatie maak ik mij zorgen dat anderen zullen zien dat ik nerveus en angstig ben.
- Tijdens de situatie heb ik een negatief beeld van mijzelf. Ik ben bang dat andere mensen mij ook zo zien. Bijvoorbeeld nerveus, dwaas, sukkelig, oninteressant, zwak, timide, enz
- Na een sociale situatie denk ik dingen als “dat was verschrikkelijk” of “Ik stond voor schut”

Jouw gedrag

- Soms durf ik het aan om moeilijke sociale situatie aan te gaan maar dan ervaar veel stress en sterke angstgevoelens.
- Ik vermijd moeilijke sociale situaties zelfs als dit ten nadele van mijzelf is. Jij gaat bijvoorbeeld liever eenzaam een broodje in de stad kopen dan in de kantine te zitten met je collega’s of klasgenoten.
- Ik vermijd telefoongesprekken (alleen onbekende)
- Ik probeer mezelf te helpen in sociale situaties zoals: van tevoren oefenen wat ik gaat zeggen, helpen met de bediening zodat ik met niemand hoef te praten, gesprekken snel beeindigen zodat ik snel weg kan gaan.
- Ik kan niet relaxed zijn in sociale situaties. Ik ga bijvoorbeeld meer drinken, meer roken, sneller praten of blijf mezelf steeds verplaatsen.
 
Als het erger wordt naar psycholoog.
Ken mensen die het al jaren hebben, die durven nauwelijks buiten te komen.
Echt triest als je niet meer onder de mensen kunt/durft komen. Maar het is een aandoening waar je zelf niet aan kunt doen.
 
Ik ben er zelf achter gekomen. Nu ik het weet van het bestaan van een sociale fobie, weet ik dat mijn gevoelens die ik vaak heb niet normaal zijn.
Heb deze lijst van een site, en alles wat ik hier heb staan komt overeen met mij:


Algemeen

Kruis alleen aan waar jij regelmatig last van hebt.

- Ik heb een sterke aanhoudende angst in sociale situaties
- Ik denk dat ik me raar gedraag of ben bang mij raar te gedragen in het bijzijn van anderen

Jouw fysieke reacties

Als ik me in een sociale situatie bevind heb ik last van:
- Hartkloppingen
- Maagkrampen of vlinders in je buik
- Naar de wc moeten
- Onrustigheid
- Gespannen spieren
- Zweten
- Veranderde ademhaling
- Duizeligheid of licht in het hoofd voelen
- Blozen
- Ongecontroleerde bewegingen zoals trillende handen of plotselinge bewegingen

Jouw gedachten

Tijdens mijn angst merk ik de volgende dingen aan mijn gedachtenpatroon:
- Wanneer ik mijn angst ondervind weet ik dat mijn angst overdreven of onredelijk is
- Ik heb het gevoel dat anderen op een negatieve manier over mij denken
- Ik heb het gevoel dat anderen over mij aan het oordelen zijn
- Voordat ik in de sociale situatie beland heb ik al het gevoel dat het een negatieve ervaring zal worden
- Tijdens mijn angst denk ik “Ik zet mezelf voor schut”
- Tijdens mijn angst denk ik ik raar of saai ben
- In de sociale situatie maak ik mij zorgen dat anderen zullen zien dat ik nerveus en angstig ben.
- Tijdens de situatie heb ik een negatief beeld van mijzelf. Ik ben bang dat andere mensen mij ook zo zien. Bijvoorbeeld nerveus, dwaas, sukkelig, oninteressant, zwak, timide, enz
- Na een sociale situatie denk ik dingen als “dat was verschrikkelijk” of “Ik stond voor schut”

Jouw gedrag

- Soms durf ik het aan om moeilijke sociale situatie aan te gaan maar dan ervaar veel stress en sterke angstgevoelens.
- Ik vermijd moeilijke sociale situaties zelfs als dit ten nadele van mijzelf is. Jij gaat bijvoorbeeld liever eenzaam een broodje in de stad kopen dan in de kantine te zitten met je collega’s of klasgenoten.
- Ik vermijd telefoongesprekken (alleen onbekende)
- Ik probeer mezelf te helpen in sociale situaties zoals: van tevoren oefenen wat ik gaat zeggen, helpen met de bediening zodat ik met niemand hoef te praten, gesprekken snel beeindigen zodat ik snel weg kan gaan.
- Ik kan niet relaxed zijn in sociale situaties. Ik ga bijvoorbeeld meer drinken, meer roken, sneller praten of blijf mezelf steeds verplaatsen
.

Klinkt inderdaad alsof je het hebt, maar het kunnen ook andere dingen zijn waardoor je deze angsten ervaart. Ik zou een afspraak maken bij je dokter, die je dan kan doorsturen naar een psycholoog, die dan uiteindelijk een diagnose kan stellen.
 
Gebruik je drugs toevallig? Klinkt een beetje als eens psychose..(of hoe je dat schrijft)

Maar, ik zou naar de dokter gaan ipv dbb

Gebruik geen drug.
Ga volgende week een afspraak maken bij een huisarts, dan denk ik dat ik cognitieve gedrags therapie krijg oid.


Als je het pas een paar dagen hebt kan je het nog niet echt een sociale fobie noemen.. wanneer het echt weken blijft dan pas kun je echt spreken van een fobie. Dit is gewoon goed te behandelen bij een psycholoog dus als je er echt last van hebt en het je belemmert zou ik gewoon hulp zoeken;)

Ik weet het pas sinds een paar dagen een naam te geven. Ik heb deze klachten al veel langer.

Is geen psychose hoor. Net zo iets als angst voor kleine ruimtes, alleen nu heb je een irreële angst in situaties waar veel mensen zijn, etc.

Ik heb het inderdaad wanneer er vooral vreemde mensen zijn. En dan gaat het vooral om de momenten dat ik in het middelpunt van de belangstelling sta.
 
Als het erger wordt naar psycholoog.
Ken mensen die het al jaren hebben, die durven nauwelijks buiten te komen.
Echt triest als je niet meer onder de mensen kunt/durft komen. Maar het is een aandoening waar je zelf niet aan kunt doen.
Uiteindelijk ben je zelf diegene die er juist iets aan kan doen, met behulp van de juiste hulp natuurlijk. Enigste manier om er van af te komen is door die irreële angsten te doorstaan. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 20:22 ----------

Ik heb het inderdaad wanneer er vooral vreemde mensen zijn. En dan gaat het vooral om de momenten dat ik in het middelpunt van de belangstelling sta.
Herken ik wel, cognitieve gedragstherapie kan inderdaad goed helpen, als je de juiste psycholoog treft.
 
Als het erger wordt naar psycholoog.
Ken mensen die het al jaren hebben, die durven nauwelijks buiten te komen.
Echt triest als je niet meer onder de mensen kunt/durft komen. Maar het is een aandoening waar je zelf niet aan kunt doen.

Zo erg heb ik het gelukkig nog niet. Al heb ik wel altijd moeite gehad om bijvoorbeeld een bus in te stappen, of trein, omdat ik wist dat er mensen naar me zouden kijken.

Best erg eigenlijk :P
 
Uiteindelijk ben je zelf diegene die er juist iets aan kan doen, met behulp van de juiste hulp natuurlijk. Enigste manier om er van af te komen is door die irreële angsten te doorstaan. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Je kunt er niets aandoen dat je het krijgt, maar het kan vrij eenvoudig opgelost worden maar je moet weten hoe. Je moet je angst omarmen, helemaal accepteren, dat is het begin. psycholoog helpt daarbij. Alleen jammer dat er vele direct geneesmiddelen voorschrijven die het allemaal regelen in de hersenen
 
In dat geval zou ik hulp zoeken ja. Ik heb er zelf ook last van en het gaat niet zomaar vanzelf over (meestal). Wel kan je zelf proberen om het te verminderen/niet te verergeren door niet sociale situaties te gaan vermijden maar juist zelf op te zoeken. Op zo'n moment zul je je waarschijnlijk heel ongemakkelijk voelen en blozen etc. maar naarmate je het vaker doet merk je dat het eigenlijk helemaal niet zo erg is als je zelf denkt en beginnen je hersenen zich te realiseren dat de angst die je hebt nergens op gebaseerd is;)
 
Je kunt er niets aandoen dat je het krijgt, maar het kan vrij eenvoudig opgelost worden maar je moet weten hoe. Je moet je angst omarmen, helemaal accepteren, dat is het begin. psycholoog helpt daarbij. Alleen jammer dat er vele direct geneesmiddelen voorschrijven die het allemaal regelen in de hersenen

Geneesmiddelen wil ik niet aan beginnen. Ik lees dat ze antidepressiva voor schrijven. Lijkt me dat dit alleen het gevoel af vlakt in plaats van het hele probleem verhelpt
 
Temidden mn psychoses heb ik ook een groot deel van deze klachten, heb ook een middel voorgeschreven gekregen dat ook voor sociale fobies wordt gebruikt(en paranoide schizotypie), anafranil.

Bijwerkingen zijn vrij enorm eerste week wel(als kan dat aan de wisselwerking met chlorpromazine liggen), indien je geïnteresseerd bent.
 
Zo erg heb ik het gelukkig nog niet. Al heb ik wel altijd moeite gehad om bijvoorbeeld een bus in te stappen, of trein, omdat ik wist dat er mensen naar me zouden kijken.

Best erg eigenlijk :P

Hoe weet je dat ze naar je gaan kijken?
Als andere mensen in een bus/trein stappen, kijk jij dan na ze? Vaak kijk je wel maar trekt het niet echt je aandacht.
Als ze na je zouden kijken, wat dan? Wat is het ergste dat er kan gebeuren, als iemand naar je kijkt?

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 20:29 ----------

Temidden mn psychoses heb ik ook een groot deel van deze klachten, heb ook een middel voorgeschreven gekregen dat ook voor sociale fobies wordt gebruikt(en paranoide schizotypie), anafranil.

Bijwerkingen zijn vrij enorm eerste week wel(als kan dat aan de wisselwerking met chlorpromazine liggen), indien je geïnteresseerd bent.

Medicijnen die worden gebruikt voor paranoide schizotype/ psychoses moet je in deze fase niet eens aan denken. Een sociale fobie is iets heel anders dan klachten die voortkomen door een psychose.
 
Hoe weet je dat ze naar je gaan kijken?
Als andere mensen in een bus/trein stappen, kijk jij dan na ze? Vaak kijk je wel maar trekt het niet echt je aandacht.
Als ze na je zouden kijken, wat dan? Wat is het ergste dat er kan gebeuren, als iemand naar je kijkt?


Dat is precies hoe ik er na zo'n situatie iedere keer weer over denk. Maar op dat moment zelf schieten de angst en de k*t gevoelens door mijn hele lichaam.
Snap er helemaal niks van.. Maarja, ben in ieder geval blij dat ik nu weet wat het is, en dat het ook iets is.
Dan kan ik vanaf hier weer verder :)
 
Kan bijna niemand hier begrijpend lezen?

De topicstarter vraagt of anderen dit in zichzelf herkennen en zo ja, als jij dit zo willen delen. Hij loopt niet te wachten op goed gemeende adviezen van de amateur psychologen van dbb.

Ik zelf heb er last van als ik in het openbaar mastrubeer. Ik hoop dat hij dan stijf blijft en spuit tot in de hemel. Voor de rest heb ik last van angsten of andere ongemakken.
 
Kan bijna niemand hier begrijpend lezen?

De topicstarter vraagt of anderen dit in zichzelf herkennen en zo ja, als jij dit zo willen delen. Hij loopt niet te wachten op goed gemeende adviezen van de amateur psychologen van dbb.

Ik zelf heb er last van als ik in het openbaar mastrubeer. Ik hoop dat hij dan stijf blijft en spuit tot in de hemel. Voor de rest heb ik last van angsten of andere ongemakken.

Wat ga je nou bijdehand lopen doen, ik heb toch gezegd dat ik er ervaring mee heb.
Blijkbaar kan jij ook niet begrijpend lezen, kneus.
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik altijd als ik stoned ben :roflol:
 
Back
Naar boven