MuscleMeat

Spambod's kuurlog

Maar ik had nog ff een vraag aan de Meadows boys, ofja eigenlijk voornamelijk aan @Strive4muscle. Ik deed vandaag dus bijvoorbeeld eerst incline db press 3x8, dan incline bb press 5x5 en voor delts daarna ook nog military press 5x5 blabla. Gewoon wat er stond in dat programma. Maar ik heb nou ff gekeken... en voor volgende week staat er weer een compleet andere workout opgesteld, en de week erna weer compleet anders. Maar hoe de f**k moet ik dan progressen? Als ik elke week een compleet andere workout doe, en af en toe ook nog eens een te licht of juist te zwaar gewicht pak... dan kan ik toch niet week in week uit mijn progressie tracken?
Schema's van John Meadows zijn dan ook niet bedoeld voor mensen die nog wekelijks hun gewichten kunnen verhogen. Zoals hij zelf aangeeft is dat ook totaal niet de bedoeling om dat geforceerd te doen omdat dat alleen maar lijdt tot blessures. Zie het meer als een daily max.

Zojuist chest & shoulders gedaan volgens mijn nieuwe programma. Was een leuke/fijne training. Eens compleet wat anders doen wat je nog nooit hebt gedaan is soms echt heerlijk.

Maar ik had nog ff een vraag aan de Meadows boys, ofja eigenlijk voornamelijk aan @Strive4muscle. Ik deed vandaag dus bijvoorbeeld eerst incline db press 3x8, dan incline bb press 5x5 en voor delts daarna ook nog military press 5x5 blabla. Gewoon wat er stond in dat programma. Maar ik heb nou ff gekeken... en voor volgende week staat er weer een compleet andere workout opgesteld, en de week erna weer compleet anders. Maar hoe de f**k moet ik dan progressen? Als ik elke week een compleet andere workout doe, en af en toe ook nog eens een te licht of juist te zwaar gewicht pak... dan kan ik toch niet week in week uit mijn progressie tracken?

Moet ik gewoon mijn bek houden en die programma’s volgen zoals ze zijn opgesteld, of doe ik er goed aan bepaalde key exercises toch steeds op dezelfde plek in de training te zetten, om ze te kunnen tracken?

Even een voorbeeld van chest:

Vandaag volgens het schema:
oef 1: incline db press 3x8
oef 2: incline bb press 5x5
oef 3: hammer machine press 4x8
Volgende week volgens het schema:
oef 1: decline db press 3x8
oef 2: decline smith press 5x5
oef 3: incline bb press 5x5

Wat ik dus in zo’n geval zou kunnen doen, is volgende week van oef 3 - oef 2 maken... dan kan ik namelijk tov vorige week +5kg op de bar doen en heb ik progressie en kom ik zo na verloop van tijd op een veel hoger gewicht uit.

Ik zeg/denk niet dat elke training letterlijk hetzelfde moet zijn enzo, maar waar het dus eigenlijk op neerkomt is dat ik denk dat er toch bepaalde elementen in een training moeten zitten die zich regelmatig (hoeft niet eens per se elke week, maar bijv elke 2 weken ofzo) herhalen, om zodoende progressie te kunnen tracken. En bij deze schema’s van onze John is dat dus eigenlijk niet of nauwelijks het geval.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Dat is idd het nadeel in de oude programma’s in de wat nieuwere (laatste 2-3 jaar) hamert hij echt minimaal 6 weken op 2-3 dezelfde compounds per spiergroep. Wat ik ook het meest logische vind, na enkele weken heb je een oefening pas 100% onder de knie en kun je er progressive overload op toepassen.

Wil niet zeggen dat de oude programma’s niet werken, die zijn vooral echt voor de veteranen die al jaren trainen. Full effort en slim trainen is bij dat soort trainingen van belang.

Wat is zelf heb gemerkt na een paar programma’s te hebben gedaan is dat het een enkele ruk uitmaakt als je een oefening switcht met een andere die jou beter dient... voor de een werkt een back squat super, de andere doet smith squats of v-squats. Uiteindelijk hetzelfde doel. Ik zou imo ook wekelijks bij je vaste oefeningen blijven totdat je weken stagneert en je met periodiseren ook niet meer vooruit komt. Dan wordt het dus tijd om je oefeningsselectie te veranderen.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.283
Sinds dat ik vorige week maandag terug was gekomen van een dagje in dé corona hotspot van Rusland aka Moscow City ben ik nu dus al een week ziek :hahaha: Het begon allemaal met flinke keelpijn en nu loop ik nog steeds met een verstopte en lekkende neus en 0 smaak (dit is het meest vervelende wanneer je kip enzo zit te eten en het totaal geen smaak heeft). Het zal waarschijnlijk geen corona zijn, maar dit is dé reden dat ik een ontzettende tyfushekel heb aan reizen etc. Het eindigt altijd met verkoudheid en andere ongemakken. Gelukkig dat dit niet tijdens een blast gebeurt, want anders was ik echt helemaal parra geworden.

Heb wel gewoon elke dag getraind overigens, zo ook vandaag. Nu doe ik gewoon een beetje van alles wat proberen qua workouts en oefeningen van John Meadows, maar over een paar weken wanneer ik weer ga blasten ben ik van plan om Odin Force te gaan volgen. Een zeer aardig persoon heeft mij een paar programma’s van Meadows gestuurd en van allen leek die mij het chillst. Dat programma is weliswaar maar 6 weken en mijn blast wordt ditmaal een wat kortere, namelijk maar 8 weken, daarom dat we nog ff moeten gaan verzinnen hoe die overige 2 weken precies invulling te geven. Maar goed ik heb er alvast zin in.

Vanochtend vroeg dit gedaan:
1. Meadows rows - 4 hard sets of 10
2. HS underhand grip pulldown - 4 hard sets of 8
3. DB pullovers - 4 sets of 10
4. Smith machine bent over rows - 3 sets of 6 explosive reps
5. Hyperextensions - 3 sets to failure, double dropset on last set.

Chille training. Hele andere opzet als dat ik normaal deed...

Klinkt goed. John Meadows programma's kun je gewoon downloaden als je een beetje zoekt (of ervoor betalen als je wilt).

Sinds dat ik vorige week maandag terug was gekomen van een dagje in dé corona hotspot van Rusland aka Moscow City ben ik nu dus al een week ziek :hahaha: Het begon allemaal met flinke keelpijn en nu loop ik nog steeds met een verstopte en lekkende neus en 0 smaak (dit is het meest vervelende wanneer je kip enzo zit te eten en het totaal geen smaak heeft). Het zal waarschijnlijk geen corona zijn, maar dit is dé reden dat ik een ontzettende tyfushekel heb aan reizen etc. Het eindigt altijd met verkoudheid en andere ongemakken. Gelukkig dat dit niet tijdens een blast gebeurt, want anders was ik echt helemaal parra geworden.

Heb wel gewoon elke dag getraind overigens, zo ook vandaag. Nu doe ik gewoon een beetje van alles wat proberen qua workouts en oefeningen van John Meadows, maar over een paar weken wanneer ik weer ga blasten ben ik van plan om Odin Force te gaan volgen. Een zeer aardig persoon heeft mij een paar programma’s van Meadows gestuurd en van allen leek die mij het chillst. Dat programma is weliswaar maar 6 weken en mijn blast wordt ditmaal een wat kortere, namelijk maar 8 weken, daarom dat we nog ff moeten gaan verzinnen hoe die overige 2 weken precies invulling te geven. Maar goed ik heb er alvast zin in.

Vanochtend vroeg dit gedaan:
1. Meadows rows - 4 hard sets of 10
2. HS underhand grip pulldown - 4 hard sets of 8
3. DB pullovers - 4 sets of 10
4. Smith machine bent over rows - 3 sets of 6 explosive reps
5. Hyperextensions - 3 sets to failure, double dropset on last set.

Chille training. Hele andere opzet als dat ik normaal deed...
Odin Force gaat je wel bevallen ;) Heel fijn programma, zijn echt heftige trainingen bij.

• #2.286
Odin Force gaat je wel bevallen ;) Heel fijn programma, zijn echt heftige trainingen bij.

Dat geloof ik best ja... vooral de periodes van 2 weken cluster sets, 2 weken drop sets en 2 weken forced reps lijkt me interessant. Ik denk dat als ik dat schema volg, mijn voeding perfect heb en er een beetje gear in gooi ik de komende blast heel goede gains ga maken. :p Ik kijk er alvast naar uit.

De leg workout van vandaag was ook niet bepaald een makkelijke.

1. Lying leg curls - sets van 8 totdat ik nauwelijks meer 8 kon doen.
2. Squats - sets van 6 met explosieve reps totdat ik nauwelijks meer 6 kon doen. Hier begon ik denk ik een beetje te licht waardoor ik een paar onnodige “easy” sets deed en daardoor al een beetje uitgeput was tegen de tijd dat ik bij de wat zwaardere gewichten kwam. Kwam uiteindelijk uit bij 130, terwijl ik denk dat ik 135 of 140 had kunnen doen als ik minder sets had gedaan.
3. Hack squats - 2 sets van 15 reps met hetzelfde gewicht, daarna 1 set van 25 reps ook met hetzelfde gewicht en eventuele rest/pauses om 25 te halen.
4. Walking lunges - eerst 8-12 reps per been met een stang in me nek, daarna een dropset en nog 6-8 stappen per been met alleen bodyweight. Dit 3 keer.
5. Stiff leg deadlift - 3 sets van 10 reps. Hier ging ik weer iets te zwaar... besloot for some reason 10kg toe te voegen tov de vorige keer, maar hierdoor haalde ik maar 10/8/7 reps en was de form ook niet 1000% ideaal. Beetje te veel lower back die overnam van de hamstrings en glutes.

Dat geloof ik best ja... vooral de periodes van 2 weken cluster sets, 2 weken drop sets en 2 weken forced reps lijkt me interessant. Ik denk dat als ik dat schema volg, mijn voeding perfect heb en er een beetje gear in gooi ik de komende blast heel goede gains ga maken. :p Ik kijk er alvast naar uit.

De leg workout van vandaag was ook niet bepaald een makkelijke.

1. Lying leg curls - sets van 8 totdat ik nauwelijks meer 8 kon doen.
2. Squats - sets van 6 met explosieve reps totdat ik nauwelijks meer 6 kon doen. Hier begon ik denk ik een beetje te licht waardoor ik een paar onnodige “easy” sets deed en daardoor al een beetje uitgeput was tegen de tijd dat ik bij de wat zwaardere gewichten kwam. Kwam uiteindelijk uit bij 130, terwijl ik denk dat ik 135 of 140 had kunnen doen als ik minder sets had gedaan.
3. Hack squats - 2 sets van 15 reps met hetzelfde gewicht, daarna 1 set van 25 reps ook met hetzelfde gewicht en eventuele rest/pauses om 25 te halen.
4. Walking lunges - eerst 8-12 reps per been met een stang in me nek, daarna een dropset en nog 6-8 stappen per been met alleen bodyweight. Dit 3 keer.
5. Stiff leg deadlift - 3 sets van 10 reps. Hier ging ik weer iets te zwaar... besloot for some reason 10kg toe te voegen tov de vorige keer, maar hierdoor haalde ik maar 10/8/7 reps en was de form ook niet 1000% ideaal. Beetje te veel lower back die overnam van de hamstrings en glutes.
Ik ben benieuwd naar je progressie :P!
Die legday komt me bekend voor... Het grappige met die workouts is dat het op papier zo simpel uitziet, maar eenmaal bezig met z'n legday en je gaat helemaal kapot :roflol:

• Like
Waarderingen: Apw
  • #2.288
Ik ben benieuwd naar je progressie :P!
Die legday komt me bekend voor... Het grappige met die workouts is dat het op papier zo simpel uitziet, maar eenmaal bezig met z'n legday en je gaat helemaal kapot :roflol:

Dit idd. Dacht vooraf dat het wel mee zou vallen maar ik kon zojuist al met moeite uit de auto komen en de trap oplopen :hahaha: Dit kan je imo ook niet meer dan 1x per week doen.

Dan moet je je weer afvragen of het zin heeft dat je je zo de t*fus in traint of dat je beter wat normaler kan doen en je benen 2 keer per week kan pakken.

Dan moet je je weer afvragen of het zin heeft dat je je zo de t*fus in traint of dat je beter wat normaler kan doen en je benen 2 keer per week kan pakken.
Ik train ze liever 1x goed dan 2x half ;)

De t*fus in trainen is overdreven. Maar het zijn zeer intensieve workouts die gewoon heel veel van je vergen. Zowel op een krachtaspect als uithoudingsaspect.
Ik heb programma's van JM gevolgd waarbij hij 2 legdays per week doet (een programma heeft er zelfs 3) en dan is het gewoon een kwestie van volume/intensiteit te verdelen over de week.
Wat voor persoon A werkt wil niet zeggen dat het voor persoon B werkt. Zijn genoeg gasten die 1x pw benen trainen en fenomenale benen hebben, zijn er ook genoeg die 2x per week benen trainen en kut benen hebben.

Ik train ze liever 1x goed dan 2x half ;)

De t*fus in trainen is overdreven. Maar het zijn zeer intensieve workouts die gewoon heel veel van je vergen. Zowel op een krachtaspect als uithoudingsaspect.
Ik heb programma's van JM gevolgd waarbij hij 2 legdays per week doet (een programma heeft er zelfs 3) en dan is het gewoon een kwestie van volume/intensiteit te verdelen over de week.
Wat voor persoon A werkt wil niet zeggen dat het voor persoon B werkt. Zijn genoeg gasten die 1x pw benen trainen en fenomenale benen hebben, zijn er ook genoeg die 2x per week benen trainen en kut benen hebben.
Zit ook wat in..

• #2.292
Mijn benen groeien eigenlijk als enige bodypart prima ongeacht wat ik doe... Heb 1x in de week geprobeerd en ook 2x. Geef zelf de voorkeur aan 1x per week helemaal naar de t*fus. Chest/back/delts blabla train ik wel graag 2x wekelijks.

• #2.293
Ben vandaag echt niet goed van de spierpijn in mijn quads. Elke stap die ik zet is onprettig en traplopen/opstaan/gaan zitten al helemaal. :hahaha: Denk toch dat het door de 25 rep hack squat en de lunges komt. Als je daar niet aan gewend bent krijg je dit

• #2.294
Heb trouwens ook sinds maandag dus weer 300kcal gedropt en ik merk nu toch wel een beetje de honger opkomen tussen maaltijden enzo. Vind het wel een fijn gevoel. Oog ook een stuk leaner nu na een weekje diëten. Het gewicht wil alleen niet echt omlaag. Nog steeds boven de 100kg :dunno: Moet toch nog ff wat kilo’s vet kwijt voordat ik weer kan gaan blasten.

Heb hem al 7 schema's gestuurd dus hij is wel even zoet.

Terug
Naar boven