Zojuist chest & shoulders gedaan volgens mijn nieuwe programma. Was een leuke/fijne training. Eens compleet wat anders doen wat je nog nooit hebt gedaan is soms echt heerlijk.
Maar ik had nog ff een vraag aan de Meadows boys, ofja eigenlijk voornamelijk aan
@Strive4muscle. Ik deed vandaag dus bijvoorbeeld eerst incline db press 3x8, dan incline bb press 5x5 en voor delts daarna ook nog military press 5x5 blabla. Gewoon wat er stond in dat programma. Maar ik heb nou ff gekeken... en voor volgende week staat er weer een compleet andere workout opgesteld, en de week erna weer compleet anders. Maar hoe de f**k moet ik dan progressen? Als ik elke week een compleet andere workout doe, en af en toe ook nog eens een te licht of juist te zwaar gewicht pak... dan kan ik toch niet week in week uit mijn progressie tracken?
Moet ik gewoon mijn bek houden en die programma’s volgen zoals ze zijn opgesteld, of doe ik er goed aan bepaalde key exercises toch steeds op dezelfde plek in de training te zetten, om ze te kunnen tracken?
Even een voorbeeld van chest:
Vandaag volgens het schema:
oef 1: incline db press 3x8
oef 2: incline bb press 5x5
oef 3: hammer machine press 4x8
Volgende week volgens het schema:
oef 1: decline db press 3x8
oef 2: decline smith press 5x5
oef 3: incline bb press 5x5
Wat ik dus in zo’n geval zou kunnen doen, is volgende week van oef 3 - oef 2 maken... dan kan ik namelijk tov vorige week +5kg op de bar doen en heb ik progressie en kom ik zo na verloop van tijd op een veel hoger gewicht uit.
Ik zeg/denk niet dat elke training letterlijk hetzelfde moet zijn enzo, maar waar het dus eigenlijk op neerkomt is dat ik denk dat er toch bepaalde elementen in een training moeten zitten die zich regelmatig (hoeft niet eens per se elke week, maar bijv elke 2 weken ofzo) herhalen, om zodoende progressie te kunnen tracken. En bij deze schema’s van onze John is dat dus eigenlijk niet of nauwelijks het geval.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?