AndroidHealthClinic

Spambod's kuurlog

Ik vind Dante z'n tips wel Nice maar mijn benen groeiden toch het meest in de 5-10 rep range.

Neemt niet weg dat ik wel nog steeds een high rep set implementeer bij een hack squat

• Topic Starter Topic Starter
Ik vind Dante z'n tips wel Nice maar mijn benen groeiden toch het meest in de 5-10 rep range.

Neemt niet weg dat ik wel nog steeds een high rep set implementeer bij een hack squat

Hmm, ik train eigenlijk nooit benen onder de 10 reps en heb eigenlijk altijd wel redelijk dikke benen gehad in verhouding. Ik ben van nature ook een vrij fragiele fl**ker en om dan 400kg te gaan leg pressen voor 5 reps lijkt mij niet echt lekker voor mijn knieën. Heb ook nog eens sinds mijn pubertijd het Osgood Schlatter syndroom op mijn linkerknie. Heb ik af en toe nog weleens last van, dus ik probeer altijd wat voorzichtiger te doen.

Duidelijk, dan zou ik idd hoger in reps gaan.

Nu, een 5 repper op leg press vind ik ook maar vreemd, op een squat minder:P ik doe eigenlijk nooit een leg press

Duidelijk, dan zou ik idd hoger in reps gaan.

Nu, een 5 repper op leg press vind ik ook maar vreemd, op een squat minder:P ik doe eigenlijk nooit een leg press

Ik heb al lang geen squats meer gedaan. :( Heb een beetje een haat-liefde verhouding met squats. Misschien is het ook een beetje een smoesje maar ik denk dat niet ieder zijn biomechanica geschikt is voor squats. Vooral als het primaire doel massive quads ontwikkelen is en niet zozeer overall strength. Ik heb het gevoel altijd alsof ik met leg press en hack squats veel beter mijn quads kan targetten

Vandaag was het eigenlijk de bedoeling dat ik schouders + triceps zou trainen, maar ik had vanochtend écht geen zin en energie om uit bed te komen en naar de gym te gaan. Ik weet inmiddels van mezelf dat als ik niet 100% gemotiveerd en helemaal fired up ben om te gaan knallen, ik beter thuis kan blijven. Dat ook maar gedaan; tweede opeenvolgende rustdag. Vooral tijdens rustdagen heb ik ook écht moeite met 6 maaltijden naar binnen werken, echt fucked up is dat.

De laatste weken ben ik sowieso een beetje verveeld met het trainingschema dat ik volg en dat komt de motivatie en goesting om te trainen ook niet echt ten goede. Ik doe al sinds begin februari dezelfde split met dezelfde oefeningen en ondanks dat ik sterker word en progressie boek, heb ik er niet echt plezier meer in. Aanvankelijk wilde ik toch even doorzetten met deze split en routines tot het einde van mijn (na)kuur, maar vandaag heb ik toch besloten om vanaf morgen eindelijk eens wat anders te doen.

Voor de geïnteresseerden:

Workout A1
- Incline DB press: 1x6-8 / 1x10-12
- Hammer flat press: 1x6-8 / 1x10-12
- Lat pulldown wide grip: 1x6-8 / 1x10-12
- BB bent row: 1x6-8 / 1x10-12
- DY deadlift: 1x6-8 / 1x10-12
- Military press: 1x6-8 / 1x10-12
- DB side laterals: 1x8-10 / 1x12-15

Workout B1
- Leg press: 1x10-12 / 1x15-20
- Hack squat: 1x10-12 / 1x15-20
- Romanian Deadlift: 2x10-12
- Seated calf raise: 1x10-12 / 1x15-20
- EZ-bar curl: 1x6-8 / 1x10-12
- Tricep pushdown: 1x6-8 / 1x10-12

Workout A2
- Flat DB press: 1x6-8 / 1x10-12
- Hammer incline press: 1x6-8 / 1x10-12
- Lat pulldown close grip: 1x6-8 / 1x10-12
- Seated cable row: 1x6-8 / 1x10-12
- Shrugs: 1x6-8 / 1x10-12
- Hammer shoulder press: 1x6-8 / 1x10-12
- Reverse pec deck: 1x8-10 / 1x12-15

Workout B2
- Smith squat: 1x10-12 / 1x15-20
- Hammer Iso horizontal leg press: 1x10-12 / 1x15-20
- Seated leg curl: 2x10-12
- Standing calf raise: 1x10-12 / 1x15-20
- DB preacher curl: 1x6-8 / 1x10-12
- DB Tricep Overhead press: 1x6-8 / 1x10-12

Dit zijn bijna allemaal oefeningen die ik in mijn 4-daagse split ook doe/deed, zodat ik progressie kan blijven tracken. Voorheen deed ik in principe alleen maar 6-8 reps, ook in de back off sets. Maar nu wil ik dus eens kijken hoe 10-12 gaat voelen en of ik hierin ook goede krachtgains kan maken. Heb opeens weer zin om te trainen :D Alleen de 20rep sets voor quads... Daar kijk ik niet echt naar uit :( Maar bijvoorbeeld volgens Dante Trudel zijn die 20 rep widowmaker sets zoals hij ze noemt wel precies hetgeen de benen laat groeien als kool.

Mocht iemand nog suggesties of aanbevelingen hebben... Altijd fijn!

@Spambod doe je dan maar 1 set per oefening?

Ik heb al lang geen squats meer gedaan. :( Heb een beetje een haat-liefde verhouding met squats. Misschien is het ook een beetje een smoesje maar ik denk dat niet ieder zijn biomechanica geschikt is voor squats. Vooral als het primaire doel massive quads ontwikkelen is en niet zozeer overall strength. Ik heb het gevoel altijd alsof ik met leg press en hack squats veel beter mijn quads kan targetten
Ik pak tegenwoordig alleen nog maar Front Squats (en Hack Squat als ze die zouden hebben hier). Daarmee leg ik ook meer focus op mijn quads. Tips van mij moet je overigens niet aannemen, want ik heb kippenpootjes. Volgens mij zag ik @Strive4muscle 140 kg Front Squats doen als ik z'n log bekeek. :D

@Spambod

Even voor de duidelijkheid.

Je doet dus gewoon 4 sets per oefening

1x 6-8
2x workset met hoeveel reps gewoon 8-10?
1x back off set 10-12

Zo dan? Haha

@Spambod

Even voor de duidelijkheid.

Je doet dus gewoon 4 sets per oefening

1x 6-8
2x workset met hoeveel reps gewoon 8-10?
1x back off set 10-12

Zo dan? Haha

Nee, je hebt me verkeerd begrepen :P

Even Incline DB press als voorbeeld.
22x12 (warm up set 1)
32x10 (warm up set 2)
46x6 (top set)
36x10 (back off set)

Bij sommige oefeningen doe ik maar 1 warm up set omdat ik al warm genoeg ben.

Goh, moet trouwens zeggen dat zo'n upper body workout echt niet meevalt :rolleyes: Na 2 borst oefeningen en 2 rug oefeningen was ik al misselijk en licht in me hoofd :hahaha: Heb dat normaal alleen als ik benen train.

Overigens besloten om de Deadlift maar bij 1 work set te houden van 6-8... Aangezien ik ook nog romanian deadlifts doe voor hamstrings en ik denk dat zo'n back off set niet superveel toegevoegde waarde heeft na 1 superzware failure set.

Ik vond het wel lekker, zo'n algehele upper body pump. Moet alleen nog even belissen of ik 2 days on 1 day off ga trainen of EOD. Als ik kijk naar de intensiteit van me trainingen en hoe zwaar ik het vond, neig ik toch meer naar EOD.

Ik pak tegenwoordig alleen nog maar Front Squats (en Hack Squat als ze die zouden hebben hier). Daarmee leg ik ook meer focus op mijn quads. Tips van mij moet je overigens niet aannemen, want ik heb kippenpootjes. Volgens mij zag ik @Strive4muscle 140 kg Front Squats doen als ik z'n log bekeek. :D

Voor mij is nr uno hacksquats, helaas heeft de basic-fit waar ik train en geen dus ga ik zo nu en dan naar haefland. Verder zijn de safety bar squat, front squats en legpress mijn massabouwers voor quads. Legpress vooral om op een redelijk veilige manier tot totaal failure te gaan en high reps te pakken. Zo zijn er nog een aantal zoals bulgarian split squats wat ik zo nu en en dan implementeer. Leg extensions etc, is finetuning maar dat snapt iedereen denk ik wel :p

Als ik me weer eens helemaal zou focussen op backsquatten zit ik zo weer boven de +200kg maar ik benadruk meer glutes dan quads en dat is nou net niet mijn focus punt. Mechanisch niet voor gebouwd om daar perfect m’n quads te benadrukken, neemt niet weg dat ik er vies sterk op kan worden wanneer ik me erop focus.

Zoals ik eerder al eens gezegd heb, er zijn meerdere wegen naar rome. Wat voor de een totaal niet werkt, werkt voor de ander perfect. Voor nu wil ik zoveel mogelijk progressie boeken op de front squat. Uiteindelijk klopt het wel wat @wovano zegt. Hoe meer gewicht, volume, reps met een bepaald gewicht en je benen moeten groeien.

Goh, moet trouwens zeggen dat zo'n upper body workout echt niet meevalt :rolleyes: Na 2 borst oefeningen en 2 rug oefeningen was ik al misselijk en licht in me hoofd :hahaha: Heb dat normaal alleen als ik benen train.

Overigens besloten om de Deadlift maar bij 1 work set te houden van 6-8... Aangezien ik ook nog romanian deadlifts doe voor hamstrings en ik denk dat zo'n back off set niet superveel toegevoegde waarde heeft na 1 superzware failure set.

Ik vond het wel lekker, zo'n algehele upper body pump. Moet alleen nog even belissen of ik 2 days on 1 day off ga trainen of EOD. Als ik kijk naar de intensiteit van me trainingen en hoe zwaar ik het vond, neig ik toch meer naar EOD.

Het hele doel van low volume trainen ( want dat is wat je doet als je JP/Dante/Dusty volgt ) is juist de frequentie wat ophogen. Als je EOD gaat trainen is dat imo niet genoeg of in ieder geval niet ideaal.

@Spambod heb je dan wel het gevoel dat je de muscle maximaal prikkelt... Aan je fysiek te zien wel maar lijkt mij zo weinig Qua gewicht en reps

Less is more...? Haha

Het hele doel van low volume trainen ( want dat is wat je doet als je JP/Dante/Dusty volgt ) is juist de frequentie wat ophogen. Als je EOD gaat trainen is dat imo niet genoeg of in ieder geval niet ideaal.

Ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Mocht ik merken te weinig progressie te boeken qua kracht of slecht herstellen, kan ik dus beter mijn volume per sessie verminderen (bijv. 1 failure set ipv 2 per oefening) ipv minder frequent te trainen. Anders ga ik idd een beetje aan het low volume high frequency - doel voorbij. Dankje!

@Spambod heb je dan wel het gevoel dat je de muscle maximaal prikkelt... Aan je fysiek te zien wel maar lijkt mij zo weinig Qua gewicht en reps

Less is more...? Haha

Kijk eens Dorian Yates zijn Blood and Guts video's! De beelden spreken voor zich :)

Als je in 1 set bicep curls of shoulder press zo diep kan gaan dat je na je laatste rep bijna neervalt en het zwart voor je ogen krijgt, is een 2e of 3e set helemaal niet aan de orde!

Ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Mocht ik merken te weinig progressie te boeken qua kracht of slecht herstellen, kan ik dus beter mijn volume per sessie verminderen (bijv. 1 failure set ipv 2 per oefening) ipv minder frequent te trainen. Anders ga ik idd een beetje aan het low volume high frequency - doel voorbij. Dankje!

Kijk eens Dorian Yates zijn Blood and Guts video's! De beelden spreken voor zich :)

Als je in 1 set bicep curls of shoulder press zo diep kan gaan dat je na je laatste rep bijna neervalt en het zwart voor je ogen krijgt, is een 2e of 3e set helemaal niet aan de orde!

@Spambod ga ik vandaag even kijken. Ben benieuwd :)

als je ub/lb volgt zit frequentie gewoon goed (meestal alles 2x per week), zelf al train je eod

als je ub/lb volgt zit frequentie gewoon goed (meestal alles 2x per week), zelf al train je eod

JP zegt altijd "train with the highest frequency you can recover from", dus m.a.w. hoe vaker hoe beter MITS je progressie boekt in al je lifts op die frequentie. Is dus ook een beetje trial and error denk ik.

Laatst bewerkt:
Gewicht bij aanvang kuur: 83,8 KG
Gewicht na week 1: 88,0 KG
Gewicht na week 2: 88,6 KG
Gewicht na week 3: 90,9 KG
Gewicht na week 4: 91,6 KG
Gewicht na week 5: 92,0 KG
Gewicht na week 6: 92,0 KG
Gewicht na week 7: 94,0 KG
Gewicht na week 8: 93,5 KG
Gewicht na week 9: 96,4 KG
Gewicht na week 10: 97,7 KG
Gewicht na week 11: 99,4 KG
Gewicht na week 12: 100,0 KG

En dat was week 12 alweer!!! En daarmee ook gelijk het einde van mijn eerste kuur. Geinig dat ik precies vandaag voor het eerst 100,0 op de weegschaal zag staan :p Mooi moment om te stoppen, denk ik.

Een week geleden had ik het nog over dat ik waarschijnlijk nog 2 weekjes langer door wilde gaan... Maar uiteindelijk toch besloten om het bij 12 weken te houden. Als ik objectief ben denk ik alles wat erin zat qua gains er onderhand wel uit heb gehaald... Sneller off gaan is bovendien sneller weer on.

Wellicht dat ik in 2 weken nog een klein beetje extra spier zou hebben gegained, maar misschien ook niet. Ik denk ook dat 17kg in 12 weken aankomen ook wel een beetje de max is, voordat ik echt fatsig ga worden :p Sowieso heb ik nog wel een weekje of 2 hoge bloedwaarden en dus ook nog genoeg mogelijkheden om verder progressie te boeken.

Is het overigens aan te raden om nog minimaal een week of 2 op dit huidige calorie-niveau door te blijven eten? En pas met PCT een klein beetje te verlagen?

HCG blijf ik overigens natuurlijk gewoon door zetten 2x per week tot de nakuur.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven