Hey mensen, sja, ik ben maar weer eens online. Zal toch maar even een update geven van de huidige situatie.
Kort gezegd mag ik niet klagen, ik leef nog en ben niet ernstig ziek.
Fysiek ben ik tijdelijk nog steeds even een wrak. Mijn rug is ernstiger beschadigd dan ik ooit had kunnen denken. Ik heb deze week een MRI ondergaan en ik ben nog wachtende op de uitslag van de radiologen.
Wel heb ik mijn chiropractor (Waar ik momenteel 2 keer per week vertoef) de beelden laten zien (Ik kon mijn eigen MRI scan kopen; bijna iedereen doet het en ik vind het leuk te hebben). Deze kon mij deze dingen vertellen:
* Slijtage van de onderste 3 of 4 wervels. Dwz dat je net als bij SPIT of een beginnende hernia de stukken kraakbeenmerg zijn verdroogd en gaan uitzakken zodat die buiten de wervelkolom komen.
* Een rare vorm van mijn wervelkolom (vanaf zij- en voorkant). Vanaf de zijkant gezien loopt mijn wervelkolom niet mooi rond, hij begint met een kleine bollen maar dat houdt snel op. Vanaf dat punt gaat mijn wervel recht omhoog. In principe krijgen alle schokken die ik maar, hetzij lopen, hetzij fietsen, niet verend op mijn wervel komen te drukken maar schokkend. (Ik denk de oorzaak van dat beenmerg dat ertussen uit is geschoten zoals hierboven beschreven). Ook van de achterkant gezien is er lichte scoliose zichtbaar. Mijn onderrug is nog recht maar mijn bovenrug buigt naar rechts.
Ik heb nu in zijn totaliteit al 13 weken niet meer getraind. Ik ben ook 4 kilo afgevallen. Ik weer ook niet wanneer ik weer kan beginnen. Ik heb me deze weken echt vrij k*t gevoeld. Mijn gemoedstoestand wordt wel steeds beter. Trainen zat ik je leefritme en eten ook. Dat was dus gewoon even ontregeld. Ik denk er steeds minder aan en dat is al een stuk rustiger.
Ik wordt momenteel ook nog steeds behandeld door fysiotherapie en ben bijna klaar met mijn behandelingen bij de osteopaad. De fysio taped mijn rug in en geeft mij oefeningen om mijn binnenste spieren te trainen. Dat is de brede buikspier die onder je gewone buikspieren zit. Ook wat bekken buig oefeningen. Al met al lage intensiteit maar in ieder geval wat.
Al met al is het probleem een stuk complexer dan ik ooit heb kunnen dromen. Het begon met de erector spinae welke gespannen stond en nog steeds staat. Vervolgens trekt het naar mijn SI gewricht en ook door naar mijn bil-quadriceps-knie-kuit in die volgorde.
Ik ga 1 dezer weken weer starten met revalideren. Ik ben al ontzettend veel geld kwijtgeraakt aan fysiotherapie en andere ongein. Ik zal op therapeutische basis met hulp en begeleiding weer moeten gaan beginnen. Dit gaat ook een flinke duit kosten maar ik heb geen keus, of ik zou graag moeten willen stoppen met sporten. Maar dat gaat hem zeker niet worden.
Ik verwacht zelf over 4 weken weer wat te kunnen gaan ondernemen. Ik beweeg op het moment wel genoeg, ik zit op school dus heb daar voldoende tijd voor. Ik loop veel en fiets ook nog wat. Alles niet van harte maar gewoon omdat het moet.
Ik hoop jullie wat meer te hebben geinformeerd.
Laat dit overigens een ooo zooo wijze les voor jullie zijn. Niet te zwaar pakken en genoeg blijven eten. Als je zo komt te zitten dan doet dat je niet altijd veel goeds.
Cheers,
Henk