AndroidHealthClinic

Spieren trainen met zwemmen?

dat zijn TOPSPORTERS ...
sprinters hebben gigantisch quads en overal spiermassa,
zwemmers hebben gigantische lats
roeiers hebben gigantische traps en lats

maar dat wil NIET zeggen dat je met die sport massa kan kweken vanaf 0 beginnend. daarbij zijn er in de topsport wereld veel snoepjes om extra te gebruiken ;)
maar als jij wilt massa kweken met zwemmen en cardio, succes dan, ik garanteer je dat je bijna niets van resultaat zal zien.

komt daarbij dat die topsporters ook aan de gewichten hangen
Anderzijds is zwemmen geen slechte sport om naast gewichttraining te doen, het werkt op alle spieren, goede cardio en kans op blessures is echt wel minimaal

ik heb vroeger gedurende twee jaar aan wedstrijdzwemmen gedaan. van mijn zestiende tot mijn achtiende. een goede uithouding en conditie had ik daar wel van gekregen maar geen spieren of kracht. vergeet het. de zwemmers die toen struis gebouwd waren, waren wedstrijdzwemmers die ook drie keer per week powertraining deden. bepaalde spieren zullen wel ietske sterker worden door ze te gebruiken.

Beter zorg je dat je goed kan zwemmen, je weet nooit wanneer het van pas kan komen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Lol

Ik moet zeggen, zit al van kleins af aan op waterpolo, ben er mee opgegroeid. En moet zeggen dat ik in die 10/11 jaar trainen veel kracht en ook aardig was massa heb gekregen. Mag ook wel in zon lange periode:P Team maatjes geloofde niet dat ik zei dat ik geen fitness deed toen der tijd. Je word er ook best breed van.

Maar ik denk dat je van baantjes zwemmen alleen geen massa krijgt, van sprintjes waar je echt alles uit jezelf haalt bouw je waarschijnlijk wel kracht op maar dat houd op een gegeven moment ook op.

Maar het klopt, de meeste waterpoloers zijn heel skinny, vaak wel heel droog.

Lol

Ik moet zeggen, zit al van kleins af aan op waterpolo, ben er mee opgegroeid. En moet zeggen dat ik in die 10/11 jaar trainen veel kracht en ook aardig was massa heb gekregen. Mag ook wel in zon lange periode:P Team maatjes geloofde niet dat ik zei dat ik geen fitness deed toen der tijd. Je word er ook best breed van.

toen ik 72 kg bij 1.78 woog vroegen een hoop ook of ik trainde of iets gebruikte maar dat wil meestal zeggen dat ze zelf nog skinnier zijn dat je zelf bent ipv dat je "breed" bent. je zal een sportief figuur krijgen maar thats it, vooral toen jij begon, hormoon huishouding he...

Lol

Maar ik denk dat je van baantjes zwemmen alleen geen massa krijgt, van sprintjes waar je echt alles uit jezelf haalt bouw je waarschijnlijk wel kracht op maar dat houd op een gegeven moment ook op.

Maar het klopt, de meeste waterpoloers zijn heel skinny, vaak wel heel droog.
Zwemmen is een cardio-vasculaire sport. Het gebruikt het uithoudingsvermogen van de spieren. Van zwemmen wordt je NIET breder.

Zwemmen is een cardio-vasculaire sport. Het gebruikt het uithoudingsvermogen van de spieren. Van zwemmen wordt je NIET breder.
maar ik zie wel verschil tussen mensen die thuis bijv opdrukken of niet trainen, mensen die opdrukken zijn breder dan mensen die dat niet doen. dat is tog ook een oefening voor uithoudingsvermogen van de spieren?

maar ik zie wel verschil tussen mensen die thuis bijv opdrukken of niet trainen, mensen die opdrukken zijn breder dan mensen die dat niet doen. dat is tog ook een oefening voor uithoudingsvermogen van de spieren?
Hangt ervan af. Pushup je 5 reps met 60kg op je rug, is dat kracht. Doe je dat met enkel BW 50 keer is dat uithouding.

Breder ogen hangt ook af van je lichaamstype en genen.
Er zijn genoeg mensen die niet trainen, veel eten (qua kcal) en toch breed ogen. Als die zouden trainen... ;)

+1. Al is vlinderslag vooral techniek. Als je dat eenmaal geperfectioneerd hebt, is het minder zwaar voor je spieren dan op volle snelheid schoolslag zwemmen. Maar zoals je al zegt: iemand van 64kg met 20% vet zal massa bouwen met zwemmen. Of met tennis. Of met voetbal. Maakt eigenlijk niet heel veel uit zolang hij maar gaat sporten.
Lol, schoolslag is pakken minder zwaar dan vlinderslag, het is namelijk zo dat het niet is omdat je meer slagen doet met schoolslag dat je sneller gaat, techniek (lees: goede techniek) bij schoolslag is zelf nog belangrijker dan bij vlinderslag. Het is echter zo dat maar weinig mensen de goede schoolslagtechniek beheersen.

da's toch normaal. van pompen kunn je wel degelijk spieren krijgen. is geen uithouding maar krachtuithouding. is toch een groot verschil. pomp maar is de eerste set zoveel je kan. als je daarna nog 5 sets pompt, zullen dat ook geen lange reeksen meer zijn. de vijfde en zesde reeks geraak ik zelfs niet meer aan 20. ik pomp wel zoals het moet. op grips of op je vuisten en diep genoeg doorbuigen. ik ken ook gasten die gemakkelijk 100 keer kunnen pompen maar die doen maar halve, snelle bewegingen. dat noem ik niet pompen.

---------- Toegevoegd om 11:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:44 ----------

+1. Al is vlinderslag vooral techniek. Als je dat eenmaal geperfectioneerd hebt, is het minder zwaar voor je spieren dan op volle snelheid schoolslag zwemmen. Maar zoals je al zegt: iemand van 64kg met 20% vet zal massa bouwen met zwemmen. Of met tennis. Of met voetbal. Maakt eigenlijk niet heel veel uit zolang hij maar gaat sporten.

dat is pertinent niet waar. ik zwom redelijk goed vlinderslag omdat ik er het perfecte lichaam voor had en een goede techniek had, maar lang heb ik het nooit kunnen zwemmen. het is wel degelijk het zwaarste in de zwemsport. om 200m vlinderslag te kunnen zwemmen moet je toch al wat getraind hebben, terwijl ik 1500m crawl of schoolslag al kon zwemmen, toen ik nog geen maand trainde.

da's toch normaal. van pompen kunn je wel degelijk spieren krijgen. is geen uithouding maar krachtuithouding. is toch een groot verschil. pomp maar is de eerste set zoveel je kan. als je daarna nog 5 sets pompt, zullen dat ook geen lange reeksen meer zijn. de vijfde en zesde reeks geraak ik zelfs niet meer aan 20. ik pomp wel zoals het moet. op grips of op je vuisten en diep genoeg doorbuigen. ik ken ook gasten die gemakkelijk 100 keer kunnen pompen maar die doen maar halve, snelle bewegingen. dat noem ik niet pompen.

---------- Toegevoegd om 11:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:44 ----------

dat is pertinent niet waar. ik zwom redelijk goed vlinderslag omdat ik er het perfecte lichaam voor had en een goede techniek had, maar lang heb ik het nooit kunnen zwemmen. het is wel degelijk het zwaarste in de zwemsport. om 200m vlinderslag te kunnen zwemmen moet je toch al wat getraind hebben, terwijl ik 1500m crawl of schoolslag al kon zwemmen, toen ik nog geen maand trainde.

Goed, dat heb jij dan zo ervaren. Ik ervoer het zoals ik al gezegd had, vlinderslag uiteindelijk minder zwaar dan schoolslag.

Wil je groeien => Krachttraining
Wil je in vet afvallen (cutten) => zwemmen

Mijn gym heeft een zwembad dus ik doe het zo, werkt prima. Ik haat het namelijk om te zweten en tijdens het zwemmen heb je nergens last van.

Wil je groeien => Krachttraining
Wil je in vet afvallen (cutten) => zwemmen

Mijn gym heeft een zwembad dus ik doe het zo, werkt prima. Ik haat het namelijk om te zweten en tijdens het zwemmen heb je nergens last van.

Wow luxe gym dan, zwemmen meteen na je training lijkt me idd wel een leuke vorm van cardio:)

Goed, dat heb jij dan zo ervaren. Ik ervoer het zoals ik al gezegd had, vlinderslag uiteindelijk minder zwaar dan schoolslag.

wil je daarmee zeggen dat je 1500m vlinderslag kan zwemmen. ik denk niet dat ik er veel ken die dat zouden kunnen maar vele ongeoefende zwemmers kunnen wel 1500m schoolslag zwemmen.

Bullshit.

OT: Nee.

denk je dat ik hier sta te liegen. ik herinner mij toch nog heel goed . ik kon de eerste dag met moeite 100mg crawl zwemmen, maar na 4 uur per week trainen, kon ik na een maand zolang crawl zwemmen als ik kon.
maar na 2 jaar trainen kon ik nog maar met veel moeite 200m vlinder zwemmen. en de laatste 50m kon je het geen vlinder meer noemen.
ik moet wel toegeven dat niet iedereen een goede crawlzwemmer wordt. bij ons had je typische schoolslagzwemmers en typische crawlzwemmers. hangt misschien ook van je lichaamsbouw af. ik zwem trouwens nog altijd goed crawl en ik ga geen 10 keer per jaar zwemmen. als je de techniek beheerst, verlies je die nooit.

Laatst bewerkt:
denk je dat ik hier sta te liegen. ik herinner mij toch nog heel goed . ik kon de eerste dag met moeite 100mg crawl zwemmen, maar na 4 uur per week trainen, kon ik na een maand zolang crawl zwemmen als ik kon.
maar na 2 jaar trainen kon ik nog maar met veel moeite 200m vlinder zwemmen. en de laatste 50m kon je het geen vlinder meer noemen.
ik moet wel toegeven dat niet iedereen een goede crawlzwemmer wordt. bij ons had je typische schoolslagzwemmers en typische crawlzwemmers. hangt misschien ook van je lichaamsbouw af. ik zwem trouwens nog altijd goed crawl en ik ga geen 10 keer per jaar zwemmen. als je de techniek beheerst, verlies je die nooit.

Ja.

1500m crawl is best ver en dat zie ik niemand doen na een maand zwemmen.

Ja.

1500m crawl is best ver en dat zie ik niemand doen na een maand zwemmen.

meen je dit nu?

Ik zwem helemaal niet in een club en ik ga om de week eens recreatief zwemmen, maar ik kan toch wel 1500 meter crawl zwemmen...Ik heb 2 weken in een zwemclub gezeten waar ik een héél klein beetje basis heb geleerd, maar verder kan ik echt niet zo goed zwemmen ofzo....dus denk niet dat dit zo speciaal is hoor.

meen je dit nu?

Ik zwem helemaal niet in een club en ik ga om de week eens recreatief zwemmen, maar ik kan toch wel 1500 meter crawl zwemmen...

Ja, dit meen ik.

1500meter kan jij crawl zwemmen? Zonder te stoppen?
Amai wtf ...

In het zwembad waar ik ga zwemmen, zijn ook redderscursussen en dergelijke, komen veel mensen regelmatig zwemmen en ik zie niemand die 45 min (zolang duurt een zwembeurt) aan één stuk door crawl zwemt. Zelfs geen mensen die komen "trainen" voor hun zwemsport... Misschien dat ze het wel kunnen, maar nee, ze doen het niet. En op 45 min zwem je max 1250 meter ofzo.

Weird shit jonge :D

Toen ik nog aan wp deed, hadden we buiten trainingen van 3 tot 5 km + techniek en/of conditie training van 10km (borstcrawl). Onderling vaak competitie dus je moest je krachten zo goed mogelijk verdelen. Ik ging altijd de eerste 5/7 banen keihard om daarna wat rustiger aan te doen ^^

Wat ook wel lekker was , is dat we af en toe 10 banen moesten sprinten en dan iedere keer bij de kant er uit klimmen en 10 of 15 keer moesten opdrukken.

Als je er uit komt ben je kapot. Dat wel:D

Terug
Naar boven