XXL Nutrition

Spiermassa verlies

roeln

Novice
Waardering
0
Gegroet iedereen,

Ik ben wat aan de stevige kant en wil daarom gaan afvallen (16 jaar). Hiervoor ik ga nu 2 keer per week naar de sportschool, zit te twijfelen om hier 3 van te maken ivm tijd.

Om af te vallen doe ik ruim een uur cardio (die 2 keer per week). Maar om zoveel mogelijk spiermassa verlies tegen te gaan hoe kan ik dit het beste doen. Ik heb gelezen over eiwitten eten, is het dan ook beter om dit specifiek voor of na de training te doen?

Mij is ooit verteld door iemand in de sportschool dat als je eerst cardio doet en daarna kracht training dat je er met beide niet echt verder komt. Klopt dit, en hoe kan ik cardio het beste met krachttraining combineren?

Alvast bedankt,

Roel

Doe dan ook geen vol uur cardio maar een half uur. Of een aantal minuten interval trainen. Zowiezo de cardio na de krachttraining.

Btw als je veel vet kwijt bent niet doorgaan tot je een zak met botten bent, maar ongeveer op 14% lichaamsvet ofzo beginnen met massa gainen.

• Topic Starter Topic Starter
En om daadwerkelijk vet te verliezen. Maakt het dan veel uit wat voor cardio oefening ik doe, hardlopen, fietsen, roeien, etc. Als het maar ongeveer een half uur is?

Op welke manier is het beste om de krachtraining uit te voeren? (Dan bedoel ik in de zin van droog, op massa etc.)

En om daadwerkelijk vet te verliezen. Maakt het dan veel uit wat voor cardio oefening ik doe, hardlopen, fietsen, roeien, etc. Als het maar ongeveer een half uur is?

Op welke manier is het beste om de krachtraining uit te voeren? (Dan bedoel ik in de zin van droog, op massa etc.)

Om je te helpen in de cut kan je de rust tussen de sets redelijk beperkt houden bij je krachttraining. Dan blijft je hartslag hoog en zal je meer kcal verbranden. Wat je ook kan doen is gewoon keihard op spiermassa gaan trainen bij je krachttraining, want hoe meer spieren je hebt, hoe sneller je metabolisme wordt. Ikzelf hou gewoon van massa bouwen, en doe dat dan ook gewoon tijdens de cut.

Je manier van cardio kan je het beste zelf bepalen. De beste vorm is de vorm waarmee je de meeste lichaamdelen gebruikt, zodat je gehele lichaam in beweging is. Denk aan roeien, of bijvoorbeeld de crosstrainer. Maar dit is ook weer zwaarder dan bijvoorbeeld fietsen. Het ligt er dus een beetje aan hoe het met je conditie gesteld is. Ik kan wel zeggen dat je een half uur moet roeien, maar als je dat conditioneel niet vol kan houden, dan gaat het natuurlijk niet werken.

Zou zelf gaan hardlopen (draag je je eigen gewicht), intervallen. Minimaal 20 minuten. Begin je met jogsnelheid 7 km/u en rensnelheid op 14 km/u. Uiteindelijk verhogen wanneer je daar behoefte aan hebt.

Buiten hardlopen is ook lekker met dit weer.

Succes! :loopband:

Zou zelf gaan hardlopen (draag je je eigen gewicht), intervallen. Minimaal 20 minuten. Begin je met jogsnelheid 7 km/u en rensnelheid op 14 km/u. Uiteindelijk verhogen wanneer je daar behoefte aan hebt.

Buiten hardlopen is ook lekker met dit weer.

Succes! :loopband:

Als hij te zwaar is lijkt me hardlopen geen verstandige keuzen ivm de belasting van de knieën, vooral op een harde ondergrond.

Gegroet iedereen,

Ik ben wat aan de stevige kant en wil daarom gaan afvallen (16 jaar). Hiervoor ik ga nu 2 keer per week naar de sportschool, zit te twijfelen om hier 3 van te maken ivm tijd.

Om af te vallen doe ik ruim een uur cardio (die 2 keer per week). Maar om zoveel mogelijk spiermassa verlies tegen te gaan hoe kan ik dit het beste doen. Ik heb gelezen over eiwitten eten, is het dan ook beter om dit specifiek voor of na de training te doen?

Mij is ooit verteld door iemand in de sportschool dat als je eerst cardio doet en daarna kracht training dat je er met beide niet echt verder komt. Klopt dit, en hoe kan ik cardio het beste met krachttraining combineren?

Alvast bedankt,

Roel

2x is vrij weinig. Afvaltraining en krachttraining kan je het best op verschillende dagen doen, dan gaan beide het best. Afvaltraining na je KT geeft eiwitafbraak, tenzij je het heel kort of heel rustig doet maar dan tikt het niet aan.

Voor afvaltraining geldt: hoe intensiever hoe beter, zolang je niet boven je macht gaat, want dan hou je het niet lang genoeg vol.

Het gaat om het verschil tussen inname en verbruik energie (kcals). Hoe meer en hoe intensiever je traint, hoe meer je kan blijven eten. Je kan ok minder gaan eten, maar als je te weinig gaat eten gaat je metabolisme in de spaarstand en lopen je prestaties terug.

Het maakt voor het afvallen weinig uit wat je doet, als het maar zoveel mogelijk kalorieën verbruikt. Een half uur is eigenlijk een minimum, anders tikt het niet aan (tenzij je HIIT doet, maar dat is voor gevorderden). Langer dan een uur moet je ook niet doen want daarna loopt de eiwitverbranding snel op.

@ theRock, ik heb geen gewicht gelezen, enkel "stevig".

Misschien kun je iets meer over jezelf vertellen roeln?

Bedankt voor alle reacties al iedereen.

Ik weet niet precies hoelang ik ben maar ik schat het op 1,80 meter, en weeg ongeveer 75 kilo. Mijn verpercentage heb ik geen idee van, zou ik wel graag eens willen meten. Maar gok dat deze niet al te laag ligt.

Heb je al veel spiermassa om te verliezen? ;)

Als je rond de 1.80 bent en 75 kg kan je nooit zo heel veel vet hebben :) Ook weinig spieren dan, anders was je denk ik wel zwaarder geweest. Ik zou, als ik jou was, eerst eens een jaar heerlijk aan de gewichten gaan trekken, vooral nu je nog jong bent en een beginner moet je echt gebruik maken van die beginnergains, zo hard als je nu groeit zal je later naturel nooit meer groeien.

Als je rond de 1.80 bent en 75 kg kan je nooit zo heel veel vet hebben :) Ook weinig spieren dan, anders was je denk ik wel zwaarder geweest. Ik zou, als ik jou was, eerst eens een jaar heerlijk aan de gewichten gaan trekken, vooral nu je nog jong bent en een beginner moet je echt gebruik maken van die beginnergains, zo hard als je nu groeit zal je later naturel nooit meer groeien.

Gek genoeg heb ik wel een flink grote buik en (wat) mannelijke borsten (vet).

Het lijkt me fijner, misschien beter, om eerst gewoon beetje slank figuur te krijgen.

Ik zou, als ik jou was, eerst eens een jaar heerlijk aan de gewichten gaan trekken, vooral nu je nog jong bent en een beginner moet je echt gebruik maken van die beginnergains, zo hard als je nu groeit zal je later naturel nooit meer groeien.
Het tegenovergestelde lijkt mij raadzaam.

Eerst met een cardiovorm welke je bevalt en een goed voedingspatroon zien dat je van je overtollige vetmassa afkomt.

Wanneer je dat hebt bereikt ga je eens denken aan krachttraining.

Het tegenovergestelde lijkt mij raadzaam.

Eerst met een cardiovorm welke je bevalt en een goed voedingspatroon zien dat je van je overtollige vetmassa afkomt.

Wanneer je dat hebt bereikt ga je eens denken aan krachttraining.

Daar is mijn kijk anders op. Als hij nu echt vol aan de gewichten gaat trekken, dan zal hij, door zijn beginnergains die iedereen heeft plus zijn laagje spek, een enorme massawinst kunnen boeken. Als je dan die massa te pakken hebt kan je je wat druk gaan maken over je extra vet. Als hij nu gaat afvallen, terwijl hij ook aan de gewichten gaat, verspilt hij z'n beginners gains.

Nu raak ik in de war. :eyes:

Een combinatie van eert KT en daarna cardio is niet aan te raden?

Ik zou je adviseren, om eerst -indien je dit nog niet hebt gedaan- je voeding wat aan te passen...Door i.p.v. witbrood, volkorenbrood te gaan eten (vezels) en meer eiwitten te gaan eten, zoals bijv. rosbief/kip/mager vlees op je brood of een eiwitten shake te nemen 1 maal per 2 dagen bijv. en meer fruit en (groene) groeten te eten...

Ik nee elke dag een shake, bij het opstaan en bij het naar bed gaan of als ik klaare ben met een workout (wo)...De mijne bestaat uit, magere yogurt, magere melk, een paar ijsblokjes, een zooitje aardbeien een halve maatschep why eiwitpoeder...

Laat je lichaam eerst de voeding kennen en dan na 2 a 3 weken zou ik als ik jouw was ook buikspiertrainingen doen en krachttraining (die voornamelijk de grote spieren doet, zoals je beenspieren, borst, armen en onderrug) en dan ook zoals de mannen hier boven zeiden cardio eens per week...

Dus jouw vraag, bijv 2 a 3 keer per week krachttrainning, en dan eens per week cardio...

Maar dat is mijn mening, ik ben minder ervaren als de bovenste mannen...

Daar is mijn kijk anders op. Als hij nu echt vol aan de gewichten gaat trekken, dan zal hij, door zijn beginnergains die iedereen heeft plus zijn laagje spek, een enorme massawinst kunnen boeken. Als je dan die massa te pakken hebt kan je je wat druk gaan maken over je extra vet. Als hij nu gaat afvallen, terwijl hij ook aan de gewichten gaat, verspilt hij z'n beginners gains.

Hij weegt nu 75 kg met wellicht 20% vet en misschien wel meer (grote buik en borsten).
Dat betekent dat hij een vetvrije massa heeft van pak 'em beet 60 kg bij 180 cm.
Van beginnersgains is dus nog geen sprake.

Als hij nu aan krachttraining gaat doen en spiermassa gaat winnen met behoud van z'n vetmassa dan zal dat:
1. Fysiek veel moeilijker worden om de dan verkregen spiermassa te behouden tijdens zijn afvalpoging.
2. Mentaal erg moeilijk zijn om in gewicht terug te gaan tijdens de afvalpoging, je ziet jezelf tenslotte weer (enorm) krimpen.

Mijn inziens kan roeln zich dus beter eerst concentreren op het wegwerken van z'n overtollige vetmassa en daarna stevig met de gewichten aan de gang.

Het is dus niet de bedoeling dat roeln gewicht gaat verliezen met cardio en voeding én tegelijkertijd aan krachttraining gaat doen.
Eerst cardio en voeding, is dat naar tevredenheid dan spiermassa kweken met krachttraining en vetmassa laag houden door een goed voedingsschema.

Niet vergeten dat roeln 16 jaar is dus perfect om vet te verliezen en tijd zat om spiermassa te kweken.

'T is uiteraard aan roeln waar hij zich het beste bij denkt te voelen.
Alle boven vermelde opties zullen imo hun vruchten afwerpen.

Ik ben het eens met The Rock. Zodra je meer spiermassa krijgt, zal je metabolisme ook verhogen, waardoor je meer vet zult verbranden in rust. Trouwens, spieren groeien sneller bij een iets hoger vetpercentage (hoeveel precies hoger weet ik niet, maar roeln zal wel niet zó dik zijn met z'n 75 kilo bij 1,80m denk ik).
Uiteraard moet roeln ook zijn voedingspatroon aanpassen. Maar dat kan tegelijk met KT.
Ik doe zelf altijd zo'n 15 min. hiit na KT (als ik me erg energiek voel. soms iets langer). Dit werkt bij mij iig het beste en levert het snelst resultaat op. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je voldoende kh hebt ingenomen voor de KT. Ik neem vaak een bammetje appelstroop of een banaantje voordat ik op de crosstrainer stap (als ik na de KT merk dat ik trek begin te krijgen of me wat slapjes voel).

Terug
Naar boven