Fitness Seller

spiermassa

Je bent 177 lang met een gewicht van 66 kilo. Dit betekent dat je slank bent. Daarnaast heb je een vetpercentage van 27,7%.
Zo werkt het niet! Het lichaam bestaat uit meer dan alleen spieren en vet. Want daar ben je vanuit gegaan in je berekening:
(66 - 47,6) / 66 * 100% = 27,7%
Naast vet en spieren heb je ook nog botten, organen, etc, etc.

Ik heb het vermoeden dat wat Tanita spiermassa noemt, in werkelijkheid vetvrije massa is.

Je bent 177 lang met een gewicht van 66 kilo. Dit betekent dat je slank bent. Daarnaast heb je een vetpercentage van 27,7%.
Als je nooit getraind hebt, is jouw uitgangspunt gewoon goed, maar niet boven gemiddeld. Daarnaast is een tanita weegschaal nou niet een heel betrouwbaar hulpmiddel. Gewoon lekker beginnen met krachttrainen, dan ksn je zeker bovengemiddeld worden.
Onmogelijk kerel.

Zo werkt het niet! Het lichaam bestaat uit meer dan alleen spieren en vet. Want daar ben je vanuit gegaan in je berekening:

Ik heb het vermoeden dat wat Tanita spiermassa noemt, in werkelijkheid vetvrije massa is.

Dat lijkt me inderdaad een stuk reeler.

De botmassa is het totaalgewicht van alle botten oftewel het skelet in een lichaam.
Bij volwassen vrouwen ligt dat gewicht op ~10kg. Oa hieraan kun je al aflezen dat meting van Tanita weegschaal niet klopt. Dan nog organen, en bij vrouwen hun borsten. Vel ook niet te vergeten

Als de vvm 47,6, kilo is kan je het vetpercentage uitrekenen. Ben benieuwd op welk percentage jij dan uitkomt.

Als de vvm 47,6, kilo is kan je het vetpercentage uitrekenen. Ben benieuwd op welk percentage jij dan uitkomt.
Jij ging er in je berekening vanuit dat haar vvm 47,6 kg was. Dan klopt je berekening inderdaad. Maar Tanita gaf 47,6 kg spiermassa aan. Vandaar mijn vermoeden dat Tanita vvm en spiermassa door elkaar haalt.

Misschien kan @VanEVa de volledige uitdraai van Tanita hier even posten, dan weten we precies hoe de vork in de steel zit en of mijn vermoeden klopt.

Laatst bewerkt:
Gaat ook nergens over discussie over vetp. vetvrije massa. Zelfs meting met caliper is niet nauwkeurig. Je gewicht maakt ook niet uit,het gaat er om of jij tevreden bent als je naakt voor de spiegel staat, dat is wat je ziet. Hetzelfde als BMI onzin.

Je schiet er ook weinig mee op. Of het getalletje nou x of y aangeeft

Gaat ook nergens over discussie over vetp. vetvrije massa. Zelfs meting met caliper is niet nauwkeurig. Je gewicht maakt ook niet uit,het gaat er om of jij tevreden bent als je naakt voor de spiegel staat, dat is wat je ziet. Hetzelfde als BMI onzin.
Ik typte vanochtend:

Ah ja, de klassieke fout die veel mensen maken wanneer ze willen afvallen.
Net iets te weinig eten (meestal door de koolhydraten bijna volledig te schrappen)
en dit vervolgens niet langer volhouden dan enkele maanden.

Waarom? Omdat ze zich zwak voelen en weinig energie hebben.
Ze eten geen koolhydraten meer omdat ze ergens hebben gehoord dat die je dik maken.
Vet eten ze ook niet meer, omdat ze zich te dik of te vet voelen.
Het punt is alleen dat je lichaam het grootste deel van zijn energie haalt uit
(je raadt het al) koolhydraten en vetten.

Weegschalen zijn een prima hulpmiddel om te zien hoeveel je weegt, ongeacht het merk.
Maar onthoud: dit moet je zien als een richtlijn.
Hetzelfde geldt voor jezelf bekijken in de spiegel en/of het opmeten van je buik.
In een spiegel kan het licht net even anders vallen, waardoor je er droger of vetter uitziet dan je daadwerkelijk bent
(tenzij je natuurlijk een lachspiegel hebt :D ).
Met een meetlint kun je ook net een millimeter of een centimeter verschil meten
ten opzichte van de vorige keer, waardoor dit zelfs niet 100% nauwkeurig is.
In het topic :

Voorstellen en RPE vs Algehele vermoeidheid vraag​

Zitten deze 2 bij dezelfde gym ofzo? :D
Of zijn wij misschien klonen van elkaar??
Celebration Spiderman GIF by Navy Athletics - 689082
:D

De botmassa is het totaalgewicht van alle botten oftewel het skelet in een lichaam.
Bij volwassen vrouwen ligt dat gewicht op ~10kg. Oa hieraan kun je al aflezen dat meting van Tanita weegschaal niet klopt. Dan nog organen, en bij vrouwen hun borsten. Vel ook niet te vergeten
10 kilo botmassa :roflol:

Nou @VanEVa, hoop dat je hier wat aan hebt. Het gaat een beetje alle kanten op,
maar ja… zo gaat dat hier altijd 😉

Welkom op het forum!
:wave:

Jij ging er in je berekening vanuit dat haar vvm 47,6 kg was. Dan klopt je berekening inderdaad. Maar Tanita gaf 47,6 kg spiermassa aan. Vandaar mijn vermoeden dat Tanita vvm en spiermassa door elkaar haalt.

Misschien kan @VanEVa de volledige uitdraai van Tanita hier even posten, dan weten we precies hoe de vork in de steel zit en of mijn vermoeden klopt.
Mijn bijdrage was geschreven aan TS om aan te geven dat haar uitgangspositie goed is, maar niet boven gemiddeld. Ik had geen zin om haar te vervelen met de diverse termen zoals vvm. Inbody geeft er namelijk weer een andere term tegenaan: skeletmassa. Ik ben er idd van uit gegaan dat het hier gaat om de vvm. Jij en ik horen toch te weten dat 47,6k alleen spiermassa op een gewicht van 66 totaal niet realistisch is.
Verder ben ik het helemaal eens met @Bullshark: het zijn alleen maar cijfertjes en zegt helemaal niets over hoe je er uit ziet of voelt. Echter is mijn ervaring dat een deel van de mensen liever een bevestiging zoeken in cijfers in plaats van foto’s.

Terug
Naar boven