XXL Nutrition

Squat en Deadlift

Ricardo91

Novice
Waardering
0
Goedemiddag,

ik heb over het algemeen bijna altijd last van mijn knieen, nu vroeg ik me af of het slecht is voor mijn knieen om de squat uit te voeren?
Ook wilde ik weten of je het best kunt deadliften in een smith of gewoon met een losse stang?

Laatst bewerkt:
beste vind ik met losse stang.. heffen ga je toch, als dat nu in smith is of nie...dus vo u knieen moejt nie laten

Squat en Deadlift moet je gewoon met een losse stang doen. Als je last krijgt van je knieën is je techniek verkeerd wss.

Ga eerst even naar de dokter, misschien dat er iets chronisch mis is met je knieën? Doe je buiten BB nog een andere sport, voetbal bijvoorbeeld?

Idd even langs huisarts dan.

• Topic Starter Topic Starter
Ja, hiervoor heb ik 3 jaar gevoetbalt en heb 1 jaartje wedstrijden gethaibokst (ook daar ben ik vanaf gegaan vanwegen mijn knieen). De dokter raad mij aan om de binnenkant van mijn bovenbeenspieren te trainen (sorry geen idee hoe ze heten). Maar ik vroeg me dus af of het kwaad kon om te squatten.

Barbell zo veel mogelijk naar achter houden.
Dat het kwaad kan voor je knieen moet je zelf voelen

De binnenkant van je bovenbeenspieren zijn de adductoren. Die worden ook met de squat getraind, ik denk niet dat je ze specifiek moet trainen. tenzij je graag in zo'n vaginaspreider zit die je in de meeste health clubs ziet. :rolleyes:
Ik zou geen smith gebruiken, die dwingt je lichaam in een onnatuurlijke richting.
Voor deadlift lijkt het me zelfs onmogelijk om een smith te gebruiken.
Ik zou in elk geval een paar keer proberen te squatten. Laat iemand met kennis ter zake naar je techniek kijken of neem een video en zet die op dit forum voor kritiek. Als je na een paar keer met goeie techniek squatten nog steeds last hebt van je knieën, niet verder doen. Dan kun je naar alternatieven gaan zoeken.

Hier is een interessant artikel over knieën en squats door Fred Hartfield aka Dr.Squat.

Squatting Kneeds

Hij legt uit hoe een knie juist werkt en wat je moet doen om ervoor te zorgen dat je je knieën gezond houdt.
Hij heeft zelf al eens 460 kg gesquat, dus hij weet waarover hij praat.

De binnenkant van je bovenbeenspieren zijn de adductoren. Die worden ook met de squat getraind, ik denk niet dat je ze specifiek moet trainen. tenzij je graag in zo'n vaginaspreider zit die je in de meeste health clubs ziet. :rolleyes:
Ik zou geen smith gebruiken, die dwingt je lichaam in een onnatuurlijke richting.
Voor deadlift lijkt het me zelfs onmogelijk om een smith te gebruiken.
Ik zou in elk geval een paar keer proberen te squatten. Laat iemand met kennis ter zake naar je techniek kijken of neem een video en zet die op dit forum voor kritiek. Als je na een paar keer met goeie techniek squatten nog steeds last hebt van je knieën, niet verder doen. Dan kun je naar alternatieven gaan zoeken.

Hier is een interessant artikel over knieën en squats door Fred Hartfield aka Dr.Squat.

Squatting Kneeds

Hij legt uit hoe een knie juist werkt en wat je moet doen om ervoor te zorgen dat je je knieën gezond houdt.
Hij heeft zelf al eens 460 kg gesquat, dus hij weet waarover hij praat.
Heel erg bedankt voor je reactie, hier heb ik dus echt wat aan:cool:
Ik ga woensdag proberen te squatten, maar in mijn gym hebben ze geen "squatrek", is het dan wel mogelijk zonder smith die stang in je nek te krijgen?

Vanuit de bankdruk steunen.

Ik zou op zoek gaan naar een gym met een squatrek, maar misschien dat je hem bij bankdrukken van die houder kan pikke?

Doe ik ook wel 'ns :cool:

Ik zou op zoek gaan naar een gym met een squatrek, maar misschien dat je hem bij bankdrukken van die houder kan pikke?

Doe ik ook wel 'ns :cool:
Nah k denk niet dat k em daarvanaf kan nemen, aangezien alles nogal dicht bij elkaar staat. Over een maandje of 3 is mijn (dure) abbonement afgelopen dus dan ga ik even opzoek.
Bedankt voor de reacties allemaal iig.
:p

Zorg dat je iig dat je de eerste keer, of eerste paar keer een spotter hebt.
Iemand die bekend is met de oefening. Denk aan instructeur of anders gewoon een ervaren bodybuilder.

Een spotter kan, soms beter dan jij zelf, zien of je de oefening technisch goed uitvoerd en aanwijzingen geven waar nodig.
Daarnaast is het gewoon veilig.

Die spotter kan je tevens helpen om op een veilige manier in de juiste startpositie te komen, wat je beschikbare materiaal ook mag zijn.

Ga in ieder geval niet zelf klote zou ik zeggen en al helemaal niet als je niet de beschikking hebt over een squatrack.

Succes!

Mee eens, ik heb nog nooit iemand correct zien deadliften in een smithmachine. De juiste bewegingsbaan van de deadlift is simpelweg geen rechte lijn.

Wel is het zo dat sommige smith machines onder een lichte hoek staan en
andere haaks op de grond.

Toch lijkt het in beide gevallen niet mogelijk een deadlift goed uit te voeren:rolleyes:

nee de dokter bedoelt de vastus medialis (die druppel aan de binnenzijde van je bovenbeen), aangezien deze spier voor een groot deel verantwoordelijk is voor de stabiliteit van je knie en de sporing van je knieschijf.

Adductoren trainen heeft weinig toegevoegde waarde op knie-klachten, vastus medialis wel.

Verder zou ik eerder een losse squat aanraden dan een legpress of smith machine, omdat de bewegingsbaan met een losse squat vrij is, en tijdens een legpress of smith wordt je toch gedwongen een bepaalde baan te kiezen, hetgeen klachten kan provoceren

Terug
Naar boven