XXL Nutrition

Squat probleem

Die ja, de reden dat ik em gebruik is omdat anders die harde stang op mn botten ligt, en dat dat niet fijn is. Ik ga nu naar de gym voor rug triceps, maandag is benen pas weer aan de beurt. Zal dan wat dingetjes proberen. Raden jullie zo'n schuin ding om op de staan aan of af?

Die harde stang hoort ook niet op je botten te liggen maar op je traps of delts,

Heb een beetje hetzelfde probleem en gebruik ook zo'n bescherm-ding... Ik ga nu vertrekken naar de gym en het eens zonder beschermer proberen; zal nadien komen reporten of er een verschil is.

Ga ook eens de gewichten met 2,5kg per keer verhogen, zien wat dat geeft.

Zonder beschermding gaat het al een pak beter!

maandag is benen pas weer aan de beurt. Zal dan wat dingetjes proberen. Raden jullie zo'n schuin ding om op de staan aan of af?
Als ik het goed begrijp doe je het volgende:
- Parallel proberen te bereiken
- Knie niet voor bij tenen
- Borst vooruit
- Naar achteren zitten
- p*ssy pad om stang
- Op schuine verhoging staan
- Je kan minder 'duwen' zoals bij legpress e.d

Ten eerste een squat is GEEN staande legpress. Verder gooi je OF de verhoging weg en sowieso die p*ssy pad, en gaat kiezen voor parallel squats OF je gaat fullsquats doen en kijk je hoe diep je komt zonder schuin ding en laat knie gewoon naar voren komen (maakt niks uit zolang je beweging start vanuit heupen). Maar het komt op mij over alsof je een powersquat uitvoering wilt doen op een verhoging waardoor je niet goed naar achteren kan zitten juist omdat een verhoging net als een hak in de schoen de knie juist naar voren laat komen (enkels staan ook gunstiger e.d om diep te gaan de zgn. Oly squat dus ipv Powersq). Dit is nou net de hele bedoeling van een olympische schoen.

Boxsquats raad ik af, zal weinig bijdragen. Als je niet normaal kunt squatten ga dan zeker niet nu met een box aan de slag. Wordt in mijn ogen te ingewikkeld omdat het zeker niet is van een box neerzetten klaar. Weet wel dat mensen dan kunnen zeggen 'ja dan VOEL je de DIEPTE' enz. Aan die mensen heb ik 1 ding te zeggen, pak jezelf bij de kloten en squat paar weken raw en je kan het zonder bankjes en andere bende. Voor de volledigheid zou ik jezelf op de film zetten, pas dan wordt echt duidelijk wat verbeterd kan worden. Ik denk aan bovenstaande maar bij beeld wordt alles pas echt duidelijk.

Hier een stuk van Wendler uit 531 PL over boxsquat, zo denk ik er ook over.
In general, the box squat has a better carryover to geared squatting than raw squatting. A geared squat uses less bounce out of the hole. It can be done with a wider stance and allows you to sit back much further. These things can be emphasized while box squatting.
For a raw squat, the box squat isn't as effective. This is mainly because the raw squat needs a rapid bounce out of the hole and a push off the hamstrings at the bottom. By using a box, this alters your technique and style. You're learning a different way of squatting. I've seen many people use the box squat for raw training and consistently fail at the bottom without the box. The strength, timing, and tightness are all alien when the box is taken away.
Obviously, free squatting while using gear has been used for years and has been proven to work. The good thing about using a box is that you aren't as sore after training, so your recovery is certainly better. However, the fact that you aren‘t as sore should tell you something—you aren't using the same muscles as you would during a free squat.
Another popular argument in using a box for squatting is that it allows a lifter to know where parallel is. For a raw squatter, this is a ridiculous statement. At some time, you're going to have to learn where parallel is and it might as well be now. Get rid of the damn box, grow some balls, and get down there. Even a light tap on the box (which many people use) isn't a good idea. You're still searching for the box and altering your form. You can‘t learn how to effectively bounce out of the hole with a box underneath you. Well, I guess you can, but that‘s your spine, not mine. So stop pussyfooting around and do it right. With gear squatting, a box should be low enough to illicit results and offer proper form while being high enough to save your hips. Because most people who wear gear use a stance wider than shoulder width, the squatting can take a toll on your hips. I highly recommend using briefs or a squat suit (straps down) for your sets.

If you use a narrow stance and wear equipment, the choice is yours. However, I recommend using free squatting rather than box squatting in your training. This is because a narrower stance, even if you use equipment, uses a bigger bounce out of the hole, and your gear will be vastly different than what is used by wide stance squatters. If it isn‘t, it should be. The only caveat to this is health. Box squatting can be much easier on your knees than free squatting. If box squatting allows you to squat regularly without knee pain, do it! I‘d rather have you perform a squatting movement than no movement at all. It's paramount that your box squat form looks like your free squat form, gear or no gear. I've seen countless people take the ―sit back command way too seriously. Their shins are at an obtuse angle to their feet. Think about it this way—if someone were to take the box out from under you while you were sitting on it, you should be able to hold that position and squat out of it. Another thing I‘ve noticed is that people relax too much on the box. I think this is a horrible idea. Even when wearing gear, you should never relax your body. Stay extremely tight throughout the entire movement. Don't relax anything.

• Topic Starter Topic Starter
Thanks voor je reacties allemaal weer.
@Jezza: Dat blauwe ding dus niet gebruiken? oke, zal het doen, dacht dat het niet uitmaakte verder, dus pakte em altijd, maar zal em niet meer gebruiken. Helemaal niks, of kan zo'n kussentje ding eromheen wel? (meer uit intresse, ga het nu sowieso gewoon met alleen stang proberen)

Als ik het een beetje begrijp moet ik mn squat meer zo doen:
voeten iets verder dan schouderbreedte (zonder op een schuin ding te gaan staan)
voeten beetje naar buiten wijzen
dan dus naar beneden zakken met heupen naar achter
kijken hoe diep ik goed kan zakken en dan weer omhoog

knieen langs me tenen proberen niet te doen, maar maakt niet heel veel uit als je beweging verder goed is?

maakt full squat / parallel squat verder nog iets uit behalve dat je dieper zakt?

Zelf had ik een soortgelijk probleem, ik kwam met m'n kont maar niet voorbij horizontaal met die stang in de nek en kreeg last van de rug. Nu gebruik ik deze Front Barbell Squat techniek en tik bijna met m'n kont de grond aan.

Het is effe wennen maar heeft mij zeker geholpen.

zoek eens op youtube naar filmpjes van dave tate of elite fts over squaten.

Thanks voor je reacties allemaal weer.
@Jezza: Dat blauwe ding dus niet gebruiken? oke, zal het doen, dacht dat het niet uitmaakte verder, dus pakte em altijd, maar zal em niet meer gebruiken. Helemaal niks, of kan zo'n kussentje ding eromheen wel? (meer uit intresse, ga het nu sowieso gewoon met alleen stang proberen)

Als ik het een beetje begrijp moet ik mn squat meer zo doen:
voeten iets verder dan schouderbreedte (zonder op een schuin ding te gaan staan)
voeten beetje naar buiten wijzen
dan dus naar beneden zakken met heupen naar achter
kijken hoe diep ik goed kan zakken en dan weer omhoog

knieen langs me tenen proberen niet te doen, maar maakt niet heel veel uit als je beweging verder goed is?

maakt full squat / parallel squat verder nog iets uit behalve dat je dieper zakt?
Zie niet in waarom je dat blauwe ding wel zou gebruiken. Je hebt het echt niet nodig en daarbij dwingt dat ding je heel erg high bar te squatten. Maar als je het fijner vindt en je hebt dat ding al, niemand houd je tegen. Uiteindelijk gaat het erom dat je fatsoenlijk weet te squatten en er plezier in houdt! Verder staan de punten die je benoemt mij in ieder geval aan qua basis set-up. Dat naar achteren zitten hoef je niet te overdrijven, doe gewoon denkbeeldig alsof je op de WC gaat zitten o.i.d. Of ga op wc zitten en kijk hoe je benen automatisch gaan staan en je voeten. Vergeet niet om onderin als je naar boven wilt dit vanuit je heupen te doen en je onderrug op spanning te houden gedurende beweging.

Neem een goede hap lucht, zet je buik uit om spanning te bouwen en houdt dit vast als je zakt. Sommigen blazen uit bij omhoog gaan rond punt van parallel anderen houden het in, is persoonlijk. En knie naar voren is geen enkel probleem (kijk eens hoe gewichtheffers dit al tientallen jaren doen) zolang je de squat beweging start vanuit de heupen. Al zal je dit met de variant van naar achteren zitten toch niet gauw hebben, dit is meer bij olympische squat variant. Het is erg onhandig om tijdens omhoog gaan je knie naar voren te laten gaan, dat MOET je nooit doen maar dat is iets anders dan bovenstaande. Succes verder.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: jiep
... OF je gaat fullsquats doen en kijk je hoe diep je komt zonder schuin ding en laat knie gewoon naar voren komen (maakt niks uit zolang je beweging start vanuit heupen)
Bij sommigen kan de cue om met de knieën te starten ook helpen, vooral om ruimte te maken om tussen te zakken. Het belangrijkst is geloof ik dat de knieen niet meer bewegen bij en voorbij parallel. Geen idee of dat nu van toepassing is, though.

Boxsquats raad ik af, zal weinig bijdragen.
Ik lees veel dat de boxsquat voor sport gebruikt wordt om te trainen kracht vanuit stilstand te generen, dus soort van explosiviteit, wat vind je daarvan? (en vanwege het iets makkelijkere herstel)

Ik lees veel dat de boxsquat voor sport gebruikt wordt om te trainen kracht vanuit stilstand te generen, dus soort van explosiviteit, wat vind je daarvan? (en vanwege het iets makkelijkere herstel)
Ja makkelijker herstel wel. Explosiviteit kan ook zonder box vind ik. Al is het voor sommige mensen een kwestie van voelen en dan snappen wat het is. Dat is ook wat waard. Maar voor TS raad ik boxsquats absoluut af.

Ik druk altijd zo'n ding om de stang: [Link niet meer beschikbaar] Neemt dit ook kracht weg? De pijn wel in ieder geval.

Ik druk altijd zo'n ding om de stang: [Link niet meer beschikbaar] Neemt dit ook kracht weg? De pijn wel in ieder geval.
Dat ding hoort om een verwarmingsbuis niet om een baar imo. Mensen die serieus bezig zijn zie ik er nooit mee dat zegt ook iets. Is ook niet toegestaan op wedstrijden. Wat een veel gehoord probleem is dat het contact met de barbell minder is/ wordt of zelfs verliest als de pad gaat schuiven. Daarmee veranderen ook elementen in de balans en overbrenging van power naar de baar. Het kan dus technische problemen vormen. De pijn is iets dat normaliter snel wegtrekt, je hebt niks te verliezen doe het drie weken zonder en als de pijn niet minder wordt doe je de pad er toch weer omheen. Je krijgt er heus geen bekeuring voor.

Dat ding hoort om een verwarmingsbuis niet om een baar imo. Mensen die serieus bezig zijn zie ik er nooit mee dat zegt ook iets. Is ook niet toegestaan op wedstrijden. Wat een veel gehoord probleem is dat het contact met de barbell minder is/ wordt of zelfs verliest als de pad gaat schuiven. Daarmee veranderen ook elementen in de balans en overbrenging van power naar de baar. Het kan dus technische problemen vormen. De pijn is iets dat normaliter snel wegtrekt, je hebt niks te verliezen doe het drie weken zonder en als de pijn niet minder wordt doe je de pad er toch weer omheen. Je krijgt er heus geen bekeuring voor.
Oke ik ga het de volgende beentraining proberen zonder zo'n stukverwarmingsbuis-isolatie:P

Gister weer benen training gehad, dus weer gesquat. Geprobeerd zonder verwarmingsbuis isolatie maar vond het echt alles behalve prettig, dus na 1 setje de buis er maar weer om gedaan en dat ging weer gewoon prima...

Terug
Naar boven