Fitness Seller

Squat

hanne2224

Novice
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
65kg
Hallo,

Ik vroeg me af hoe ik het best squats kan doen. Zelf doe ik het het liefst in de smith machine omdat ik daar mijn rug beter recht hou. Vinden jullie de smith machine geschikt voor squats of moet je echt los squatten?
Alvast bedankt voor het antwoord

Los, vergeet de smith, nooit meer doen

Je kan ook bicep curls in de smith doen, kan je rug beter recht houden ook ;)

Altijd los, los of los :wl:

Hallo,

Ik vroeg me af hoe ik het best squats kan doen. Zelf doe ik het het liefst in de smith machine omdat ik daar mijn rug beter recht hou. Vinden jullie de smith machine geschikt voor squats of moet je echt los squatten?
Alvast bedankt voor het antwoord

Gezien je stats denk ik dat je nog nooit lang gesport hebt.
Mag ik je iets aanraden om je rug te sparen? Een tip, je doet er mee wat je wil:

laat de smith machine met rust, en squat, enkel en alleen met de barbell. BEter nog, eerst zonder de barbell.
Maar start ondertussen met deadlift. Enkel en alleen met de barbell. En zeer traag opbouwen. Je rug zal hierdoor sterker worden waardoor je squat makkelijker en veiliger zal kunnen uitgevoerd worden.

Dat los squatten beter is, zal ik niet tegenspreken. Volledig akkoord, maar je kan gerust goed deepsquatten met de smithmachine. Ik heb het de laatste jaren ook zo gedaan en dat ging zonder problemen.

Waarom squaten niet in de smith machine doe het zelf wel altijd. Is er een reden waarom je dit beter niet kan doen.

Je hebt geen vrije bewegingsbaan in de smith en je abs worden bijna tot niet aangesproken. Volgens mij is het ook meer blessure gevoelig als ik me niet vergis.

Smith machine, waardeloos. Heb het daar ook lang in gedaan en uiteindelijk m'n rug ermee verkloot omdat ik net scheef stond te squatten. Sinds een maand hebben we een squat rek, kan m'n geluk niet op. Wat een verschil!

Smith machine, waardeloos. Heb het daar ook lang in gedaan en uiteindelijk m'n rug ermee verkloot omdat ik net scheef stond te squatten. Sinds een maand hebben we een squat rek, kan m'n geluk niet op. Wat een verschil!
Misschien daarom zie ik iedereen bij ons in de gym met een riem in de smith squatten :P

Je hebt geen vrije bewegingsbaan in de smith en je abs worden bijna tot niet aangesproken. Volgens mij is het ook meer blessure gevoelig als ik me niet vergis.

Ik span mijn bekkenbodemspieren, abs en rugspieren ook aan als ik met de smithmachine squat. Even goed als met de losse squat. De gewone squat is beter omdat je beenspieren ook voor het evenwicht moeten zorgen en omdat je meer bewegingsvrijheid hebt.

---------- Toegevoegd om 14:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:14 ----------

Dat heeft niets met de smithmachine te maken maar omdat je je oefening niet goed hebt uitgevoerd. Ik heb nochtans een versleten rug en toch squat ik al jaren met de smithmachine. Maar begrijp me niet verkeerd: met de losse bar is beter. Ik wil enkel reageren omdat er geschreven wordt dat het slecht en waardeloos is en dat klopt niet. 't Is gewoon een kwestie van je squat goed uit te voeren en weten waar je je voeten moet zetten.

---------- Toegevoegd om 14:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:18 ----------

Misschien daarom zie ik iedereen bij ons in de gym met een riem in de smith squatten :P

Ik heb nooit met een riem gesquat in de smithmachine.

Ik train zelf eigenlijk altijd in de smith dit omdat ik het een prettig gevoel vind dat er een beveilig op zit dat als ik het niet meer trek ik de stang hierop kan laten rusten. Ik train altijd sóchtends vroeg en dat heb ik geen hulp in de buurt in de sportschool(basic fit) ja een paar huisvrouwen maar dat gaat me ook niet helpen. Wel train ik met een band maar dat doe ik ook bij rug training dit als extra ondersteuning.

Ik train zelf eigenlijk altijd in de smith dit omdat ik het een prettig gevoel vind dat er een beveilig op zit dat als ik het niet meer trek ik de stang hierop kan laten rusten. Ik train altijd sóchtends vroeg en dat heb ik geen hulp in de buurt in de sportschool(basic fit) ja een paar huisvrouwen maar dat gaat me ook niet helpen. Wel train ik met een band maar dat doe ik ook bij rug training dit als extra ondersteuning.

Zucht.

Het trainen met losse gewichten/stang zorgt voor veel meer spieren die meedoen. Je gebruikt ze om stabiel te blijven staan. Je core wordt dus sterker en daarmee zul je sneller meer kracht krijgen.

Dat heeft niets met de smithmachine te maken maar omdat je je oefening niet goed hebt uitgevoerd.

Ok, daar moet ik je natuurlijk gelijk in geven! Maar het risico vind ik wel groot op een dergelijke blessure! Reden waarom ik scheef stond, is omdat ik mij parallel aan de achtermuur zette met mijn voeten. Maar de Smith stond net niet helemaal parallel aan die muur, waardoor ik er net wat scheef in stond. Met een normale squat gaat je dat niet lukken, omdat je lichaam zich wel kan corrigeren en de bar wat mee draait.

Kunt ook met dumbells squatten, je houdt ze op je schouders of langs je lichaam, houd wel ten alle tijden je rug recht en je hoofd omhoog, een goede uitvoering is alles.

Smith machine zorgt voor een onnatuurlijke beweging. Er gaan bepaalde spierlappen niet worden aangesproken die bij een losse barbell wel zouden aangesproken worden. Die zwakke spierlappen zorgen voor een instabiele structuur van je lichaam. Er zal meer, na verloop van tijd zelfs te veel druk komen te liggen op een ander deel van je lichaam.

Denk maar aan het principe bij een borstspier die te hard getraind is terwijl de schouders achterlopen. Dit trekt je postuur scheef en zal je last krijgen aan je nek. In de smith machine squatten zorg je voor een gelijkaardige situatie waar je een kettingreactie in je lichaam veroorzaakt waarbij een zwakke spierlap, pijn elders in het lichaam kan veroorzaken.

Smith machine zorgt voor een onnatuurlijke beweging. Er gaan bepaalde spierlappen niet worden aangesproken die bij een losse barbell wel zouden aangesproken worden. Die zwakke spierlappen zorgen voor een instabiele structuur van je lichaam. Er zal meer, na verloop van tijd zelfs te veel druk komen te liggen op een ander deel van je lichaam.

Denk maar aan het principe bij een borstspier die te hard getraind is terwijl de schouders achterlopen. Dit trekt je postuur scheef en zal je last krijgen aan je nek. In de smith machine squatten zorg je voor een gelijkaardige situatie waar je een kettingreactie in je lichaam veroorzaakt waarbij een zwakke spierlap, pijn elders in het lichaam kan veroorzaken.

Toch al veel rommel gelezen in het topic. Inclusief dit. Spierlappen? WTF is dat man?

Enkel je eerste zin slaat ergens op. Dat is de belangrijkste reden om niet te squatten in een smith. De machine dwingt je in een niet optimale bewegingsbaan. Geen probleem bij oefeningen als chest press of flies maar de squat is veel complexer en heeft een bewegingsverandering in alle vlakken.

Je bedoelt waarschijnlijk bovenrug die achterloopt bij chest press en niet schouders?

Verder is uw voorbeeld een totaal ander verhaal. Bij squat gaat het om slecht uitvoeren van de beweging door het feit dat de Smith je in een niet optimale bewegingsbaan dwingt. Bij uw chest gaat het om het niet trainen van de antagonisten waardoor je - mede door verschillende andere oorzaken - gaat neigen naar een slecht postuur.

Met spierlappen bedoel ik de verschillende delen van een spier... zoals de borstspier:
http://exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html en http://exrx.net/Muscles/PectoralisClavicular.html
Hoe omschrijven jullie dit dan? kwil er maar mee zeggen dat bepaalde spieren uit meerdere "delen" bestaan en als er dan een deel niet wordt getraind, kan dit voor pijn zorgen elders in het lichaam.

Ik heb toch dat probleem gehad met mijn borst die te ver voorliep, ik moest dan toch flyss doen voor mijn schouders om dit te counteren. Maar inderdaad gaat het ook om mijn bovenrug, die ik ook moest trainen... Ik wilde vooral het punt benadrukken dat een zwakte in je lichaam, elders in je lichaam pijn kan veroorzaken.

Ik zeg niet dat het gaat om dezelfde situatie, maar wel om hetzelfde principe.

Dat principe leidt ik toch af uit dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=SYThBz0IsAY

Ook weer zeker niet dezelfde situatie maar het principe (imbalances = pain) blijft hetzelfde.
http://bodypaininfo.hubpages.com/hub/body-pain-and-Muscle-Imbalance

Ik heb nu niet meteen een zicht op welke "spierdelen" je te weinig traint bij squatten in de smith machine, maar gewoon om zoiets te voorkomen squat ik met losse barbel.

edit: net nog een filmpje gezien die dit aantoont. http://www.youtube.com/watch?v=Bq2lrJ1YKtc&feature=c4-overview&list=UU0ASolYU_Yh3yShLFQC0stg (voorbeeldje = enkel die pijn veroorzaakt in je rug en nek pijn.)

Laatst bewerkt:
Uw borst liep te ver voor dus je hebt flies moeten doen om dit onevenwicht weg te werken?

Het feit dat uw lichaam een keten is waardoor een beperking/probleem in het ene gewricht een probleem kan vormen in een ander gewricht heeft niets te maken met squat in een Smith.

---------- Toegevoegd om 16:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:30 ----------

ik heb nu niet meteen een zicht op welke "spierdelen" je te weinig traint bij squatten in de smith machine, maar gewoon om zoiets te voorkomen squat ik met losse barbel.

:)

Terug
Naar boven