Fitness Seller

Squats / Hurken

sn0w

Novice
Waardering
0
Hiya

Ik heb 4 vragen:

1) Ik ben vroeger al eens aan geopereerd, maar merk dat ik nu ik begin met krachttraining er nog steeds last van heb: Ik kan niet met platte voeten op de grond blijven staan en dan gehurkt zitten. Ik moet echt op mn tenen gaan leunen dan. Kan dat kwaad om op die manier squats te doen? (Ik kan dus ook niet de grond raken met mn vingers, te korte spieren?)

2) Normaal gesproken hangen me schouders wat naar voren en loop dus lang niet altijd met een rechte rug naar achter. Moet ik de oefeningen dan wel gewoon doen met een rechte rug?

(nb: Yes, mn lichaam is niet perfect, vandaar dat ik nu dus ook de stap heb genomen om het te gaan verbeteren :)

3) Ik kan in principe alleen in de ochtend trainen tussen 9-11. Is het dan verstandig om direct na het ontbijt te trainen? Of kan ik beter wat lichters eten en dan direct na het trainen nog wat extra's nemen?

4) Kan iemand mij een goed boek (als die bestaan...want er is zoveel tegenstrijdige info op Inet te vinden, en de wetenschappelijke dingen staan ook niet stil) aanraden voor beginner waar ik vooral moet letten (vnl: met betrekking tot de voeding want ik begrijp dat dat net zo belangrijk is)

En ik neem aan dat 45 - 60min voor een 4 dagen schema (met 1 dag rust ertussen) goed is voor een beginner incl. ~10 minuten cardio p/dag. Ik wil dus voornamelijk massakweken want ik ben nog al een lang slank ventje van 23. :(

Thanks!

nb: Morgen is me eerste dag dus hoop dat ik nog wat reacties krijg.

Laatst bewerkt:
Hey snow
's ochtends zou beter zijn, omdat het testosteron gehalte hoger zou liggen.
Ik eet voor de training altijd energierijk voedsel. Het is belangrijk om toch serieus
wat te eten, anders heb je nauwlijks energie.
Na de training kun je best protiënerijk voedsel nemen ; tonijn, eieren, kip etc ...

Je kan, als het niet gaat met het squatten, andere bovenbeenoefeningen doen
omzo je spieren wat te verstevigen.

Altijd rechte rug behouden (zeer belangrijk !!!)
De oefeningen kan je beter, correct uitvoeren, en niet al te zwaar nemen.
Dit is zeker voor beginners belangrijk.

Nu die 10 minuten cardio per dag zal niet veel uitmaken, om vet te verbranden
heb je toch zo'n >30 minuten cardio nodig, maar aangezien je zei dat je mager bent,
zou ik geen cardio doen, tenzij als opwarming.

Hax zei:
Hey snow
's ochtends zou beter zijn, omdat het testosteron gehalte hoger zou liggen.
Ik eet voor de training altijd energierijk voedsel. Het is belangrijk om toch serieus
wat te eten, anders heb je nauwlijks energie.
Na de training kun je best protiënerijk voedsel nemen ; tonijn, eieren, kip etc ...

Je kan, als het niet gaat met het squatten, andere bovenbeenoefeningen doen
omzo je spieren wat te verstevigen.

Altijd rechte rug behouden (zeer belangrijk !!!)
De oefeningen kan je beter, correct uitvoeren, en niet al te zwaar nemen.
Dit is zeker voor beginners belangrijk.

Nu die 10 minuten cardio per dag zal niet veel uitmaken, om vet te verbranden
heb je toch zo'n >30 minuten cardio nodig, maar aangezien je zei dat je mager bent,
zou ik geen cardio doen, tenzij als opwarming.

Rug beetje hol maken is toch beter dan hem recht houden imo.

Na de training neem je het best shake of voedsel met koolhydraten(enkelvoudige) en eiwit ipv eiwit alleen.

sn0w zei:
Hiya

Ik heb 4 vragen:

1) Ik ben vroeger al eens aan geopereerd, maar merk dat ik nu ik begin met krachttraining er nog steeds last van heb: Ik kan niet met platte voeten op de grond blijven staan en dan gehurkt zitten. Ik moet echt op mn tenen gaan leunen dan. Kan dat kwaad om op die manier squats te doen? (Ik kan dus ook niet de grond raken met mn vingers, te korte spieren?)

Hmmm... ik kan wel plat hurken, maar kom ook no way met mijn vingers bij de grond met gestrekte benen... anyway, squaten op je tenen lijkt me een slecht plan... zeg 200 kilo in je nek, en dan zovee spanning op je achillespees.... lijkt mij geen goede zaak. Misschien beter om een plank of blokje onder je hakken te leggen zodat je toch op je hakken kunt steunen.

2) Normaal gesproken hangen me schouders wat naar voren en loop dus lang niet altijd met een rechte rug naar achter. Moet ik de oefeningen dan wel gewoon doen met een rechte rug?

t'is beter om je dagelijkse houding aan te passen... dus rechtop lopen, buik in, borst vooruit, schouders naar achteren. Oefeningen moet je technisch goed uitvoeren.

(nb: Yes, mn lichaam is niet perfect, vandaar dat ik nu dus ook de stap heb genomen om het te gaan verbeteren :)

3) Ik kan in principe alleen in de ochtend trainen tussen 9-11. Is het dan verstandig om direct na het ontbijt te trainen? Of kan ik beter wat lichters eten en dan direct na het trainen nog wat extra's nemen?

Niet al te zwaar eten voor je workout, maar er moet zeker wat in, je intensiteit zuigt als je niet eerst iets eet. Iets met koolhydraten (havermout, brinta, muesli, ...) kijk maar waar je lekker op gaat. Eventueel 1 of 2 bakken koffie voor als je daar van houdt. En direct na de training weer iets eten (al dan niet snelle KH (dextrose) en eventueel voorzien van snelle eiwitten (whey))

4) Kan iemand mij een goed boek (als die bestaan...want er is zoveel tegenstrijdige info op Inet te vinden, en de wetenschappelijke dingen staan ook niet stil) aanraden voor beginner waar ik vooral moet letten (vnl: met betrekking tot de voeding want ik begrijp dat dat net zo belangrijk is)

Goede boeken over voeding voor beginners ben ik nog niet echt tegen gekomen. Kijk maar op deze websites voor wat ideeen.
www.dutchbodybuilding.com
www.slank-en-sterk.nl

Ik kan je wel een samenvatting geven:
Bereken je onderhoud
ga daar 500 Cal boven zitten
neem 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht
haal 20% van je calorieen uit vet (met de nadruk op meervoudig onverzadigde vetzuren, en let daarbij vooral een beetje op omega-3 vetzuren (vette vis, visolie, lijnzaadolie))
en de rest uit KH.

En ik neem aan dat 45 - 60min voor een 4 dagen schema (met 1 dag rust ertussen) goed is voor een beginner incl. ~10 minuten cardio p/dag. Ik wil dus voornamelijk massakweken want ik ben nog al een lang slank ventje van 23. :(

2 dagen trainen, 1 dag rust dus... kan, je zou ook kunnen beginnen met een 3-daags schema (ful body). Dat zou ik je persoonlijk eerder aanraden zelfs. Kijk niet te veel naar de gewichten, gebruik de eerste tijd om oefeningen technisch perfect te leren uitvoeren. Spieren worden snel sterker, maar pezen en banden veel minder. Als je je snel naar een blessure toe traint schiet je er toch niks mee op, en aangezien je lichaam helemaal geen KT gewend is zal het ook nog groeien op lichte gewichten.

Thanks!

nb: Morgen is me eerste dag dus hoop dat ik nog wat reacties krijg.

succes.

Welkom!

Op je eerste vraag, waar ben je precies aan geopereerd? Als je er last van hebt met trainen zou ik uiterst voorzichtig zijn, een blessure heb je zo opgelopen.

Squatten op je tenen is niet goed, je knieen zullen overbelast worden, en je achillespees wordt er ook niet gezonder op, als het niet lukt met platte voet op de grond te staan, gebruik dan zoals wazzup al zei, een blokje of een gewichtschijfje onder je hakken, zodat je alsnog steun heb.

Gezien je operatie denk ik dat je er verstandig aan doet om even langs je huisarts te gaan om te vragen of het allemaal wel kan en goed gaat.

Succes!

Dat met platte voeten hurken lukte mij eerst ook niet, heb ook best korte spieren of stijve spieren.. weet niet :P

Wat je eens moet proberen, zodra je hurkt echt overdreven je kont naar achter drukken, zodat je rug ietwat hol wordt. De voeten 30cm van elkaar en tenen ietsjes naar buiten wijzend, dan kan ik wel gewoon plat hurken, en zorg dat de knie niet voorbij de tenen komt want dan komt er teveel druk op de knie te staan.

sn0w zei:
Hiya

Ik heb 4 vragen:

kan je op een stoel gaan zitten? kan je zonder probleem op je wc gaan zitten zonder dat je achterover valt of op je tenen moet gaan leunen?

als het antwoord ja is, dan ligt het probleem bij je uitvoering, niet bij je 'korte spieren' of iets anders.

belangrijk is dat je oefeningen doet die je rugspieren trainen, naar voor hangende schouders duidt op een imbalans, wat niet goed is op lange termijn. ik geloof dat teveel de voorkant belasten op termijn arthrose kan opleveren door een te eenzijdige training. dus barbell rows en deadlifts en dergelijke zal je zeker in je schema moeten opvangen.

super initiatief!! :thumbs:

een goed boek? supertraining van Mel c Siff, Facts and fallacies of fitness, ook van mel c siff. boeken van pavel tsatsouline zijn interessant... voor de rest, bwa :dunno:

een goed boek over voeding vind ik zelf : Het complete handboek voor sportvoeding van anita bean, is ook maar €23 ofzo...

Goed duidelijk en niet teveel gewauwel... Gewoon goede informatie.

en over het op je hurken zitten/squatten... ik denk dat je wijder moet staan.

Terug
Naar boven