AndroidHealthClinic

Squatten.

Drag

Advanced Bodybuilder
Waardering
21
Lengte
1m87
Massa
85kg
Vetpercentage
17%
Ik squat 110kg en ik deadlift 110kg, ik krijg nooit last van mijn rug.
Ik heb het vermoeden dat ik niet diep genoeg squat? Kun je aanvoelen wanneer je diep genoeg heb gesquat?

als je goed squat kan je de volgende dagen niet goed zitten/lopen

wat KEUN zegt kan inderdaad een goede indicatie zijn van het feit of je al dan niet genoeg hebt gesquat:D

maar toch zijn er uitzonderingen, en hebben sommige amper/niet last van spierpijn.

wat ik zou doen is eerst de lege bar nemen, en zo diep mogelijk buigen. ik veronderstel dat je safety bars hebt, en dan kun je meteen zien hoe diep je zit. dan moet je, met je gewoon werkgewicht, net zo diep gaan als ervoor.

je kan jezelf ook filmen.
optimaal gezien zou ik een 90-110 graden buigen.

Wanneer je hamstrings je kuiten raken ben je diep genoeg gegaan :thumbs:

Wanneer je hamstrings je kuiten raken ben je diep genoeg gegaan :thumbs:

Iedereen zegt dit altijd zo makkelijk.
Mij lukt dit nooit namelijk, ik heb zulke korte kuitspieren dat ik dit nooit zou kunnen.
Ik kom met heel veel moeite tot een hoek van 90 graden, maar na een goede squatsessie kan ik de volgende dag ook amper lopen.
Dus ik denk niet dat het afhangt van hoe diep je squat.

Mij lukt dit nooit namelijk, ik heb zulke korte kuitspieren dat ik dit nooit zou kunnen.
Ik kom met heel veel moeite tot een hoek van 90 graden, maar na een goede squatsessie kan ik de volgende dag ook amper lopen.
Dus jij kunt niet normaal hurken?

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb idd nooit spierpijn, ik voel het meer in mijn rug dan in mijn benen. Ja ik ben ook wel eens zo diep gegaan dat ik niet meer overeind kwam met de stang op de safetybars. Dat ik niet diep genoeg squat is misschien wel de reden dat ik nog kan lopen.

jawel, kan wel hurken, maar dan moet ik op mijn tenen gaan staan.
Maar zo hurkt iedereen toch? Wie hurkt er nou op met de hakken op de grond?
Maar met me hakken op de grond kom ik echt niet verder dan 90 graden.

Heb je dat filmpje al klaar ?

Als je met je kont je kuiten aanraakt ga je diep genoeg. En wat KEUN zij ben ik het mee eens, als ik hard gesquat heb voel ik m'n quads en kont nog minimaal 2 dagen erna :D

Als je met je kont je kuiten aanraakt ga je diep genoeg. En wat KEUN zij ben ik het mee eens, als ik hard gesquat heb voel ik m'n quads en kont nog minimaal 2 dagen erna :D

diep genoeg is bij iedereen anders..

gewoon zo ver mogelijk zakken zonder dat je onderrug krom gaat staan.. bij mij is dat ongeveer op 90 graden

Ik squat 110kg en ik deadlift 110kg, ik krijg nooit last van mijn rug.
Ik heb het vermoeden dat ik niet diep genoeg squat? Kun je aanvoelen wanneer je diep genoeg heb gesquat?
Minstens paralel gaan maar mijn voorkeur is echt een volledige squat dan gebruik je de volledige bewegingsbaan. Ook niet in de boven positie rusten maar even aanspannen en weer terug dan pompen ze vol bloed en komt die pijn vanzelf:cool:

diep genoeg is bij iedereen anders..

gewoon zo ver mogelijk zakken zonder dat je onderrug krom gaat staan.. bij mij is dat ongeveer op 90 graden

YES !

Daarnaast, hoe dieper je gaat, hoe meer je hamstrings en glutes betrekt, dus je wilt wel zo diep mogelijk gaan. Diepte wordt beperkt door flexibiliteit van met name hamstrings, werk daar dus aan.

Oh en je deadlift hoort zwaarder te zijn dan je squat.

Jij hoeft in ieder geval niet mee te doen aan strongman of powerlift wedstrijden.

---------- Toegevoegd om 21:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:51 ----------

YES !

Daarnaast, hoe dieper je gaat, hoe meer je hamstrings en glutes betrekt, dus je wilt wel zo diep mogelijk gaan. Diepte wordt beperkt door flexibiliteit van met name hamstrings, werk daar dus aan.

Oh en je deadlift hoort zwaarder te zijn dan je squat.

Niet bij iedereen hoor.

bij misschien 95% van de mensen die RAW liften is dat wel het geval

over het algemeen zijn de mensen die zwaarder squatten dan ze deadliften de mensen die quarter squats doen.

maare @ topicstarter:

zak gewoon zo diep mogelijk, dan weet je zeker dat je goed zit

Zorgen dat je je knieen voetl kraken, je kniebanden voelt schuren, en je rug voelt breken! Dan weet je dat je diep genoeg zit.:thumb:

jawel, kan wel hurken, maar dan moet ik op mijn tenen gaan staan.
Maar zo hurkt iedereen toch? Wie hurkt er nou op met de hakken op de grond?
Maar met me hakken op de grond kom ik echt niet verder dan 90 graden.

En als je wat wijder gaat staan? Het zou gewoon moeten kunnen.

En zoek eens op google op "Asian Squat" en dan afbeeldingen, dan kan je eens zien wie er hurkt met de hakken op de grond ;)

YES !

Hoe werk je aan die flexibiliteit? Handen met voeten raken?
Ik dacht eerder dat dit door je achillespees was niet diep kunnen squaten.
En dat je dit kan voorkomen door te strechen voet op een verhoogje en hiel naar beneden drukken.

Terug
Naar boven