Fitness Seller

Stapel vragen

  • Topic starter Debris
  • Startdatum
  • Reacties 13
  • Weergaven 812
  • Volgers 5

Bezoekers in dit topic

Debris

Novice
Lid geworden
6 sep 2013
Berichten
10
Waardering
1
Lengte
1m91
Massa
94kg
Vetpercentage
12%
Beste lezer(s),

Over de jaren heen heeft iedereen vast wel met vragen gezeten waarvan sommigen onbeantwoord bleven. Nu heb ik de vragen verzameld waar ik zelf nog steeds het antwoord niet op weet. Let op sommige vragen zullen langdradig zijn om mezelf goed uit te kunnen drukken. Ik heb besloten ze allemaal hier op het forum te posten omdat ik erg benieuwd ben of ik deze eindelijk beantwoord kan krijgen. Misschien hebben jullie zelf namelijk ook ooit met deze vragen gezeten of misschien lijken de vragen voor jullie idioot. Ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen. Alvast bedankt voor het nemen van de moeite dit allemaal te lezen. De vragen waarmee ik zit zijn hieronder gecategoriseerd:

Voeding
1. Is het eten van zilvervliesrijst na een intensieve krachttraining net zo effectief als snellere koolhydraten voor het aanvullen van de reserves? (Bijv. witte rijst)

2. Stel dat mijn onderhoud op een rustdag op 3300 ligt. Als ik 3200 calorieën uit voeding haal en 400 calorieën uit alcohol ("lege calorieën"), zou ik dan nog vooruitgaan in spiermassa (ook al gaat het om kleine hoeveelheden)

3. Zijn eiwitten uit shakes als eerste maaltijd minder effectief dan eiwitten uit bijv. eieren?

4. Stel ik heb een zware krachttraining gehad 's middags en eet daarna over de dag heen een paar complete maaltijden. Als ik dan 's avonds veel alcohol drink, herstellen mijn spieren dan langzamer (dus bijv. 90 uur i.p.v. 72 uur) of echt minder compleet dan als ik niet had gedronken?

5. Normaal eet ik elke 2,5/3 uur op een dag. Als ik een dag 5 uur lang niet eet en 2 maaltijden in 1 prop, zou dit mijn prestaties en groei dan belemmeren?

6. Is een liter zuivel elke dag (500ml melk in de ochtend en 500 gram kwark voor het slapen) nu echt schadelijk voor je gezondheid?

7. Ik begin met cutten en wil van 3500 kcal naar 2500 kcal per dag. Wat is er nu zo erg om dit tekort in één dag te creëren tegenover het in een paar weken/maanden langzaam af te bouwen?


De vragen hieronder gaan niet over voeding, maar er was geen ruimte voor in de andere hoofdfora naar mijn mening. Ik heb ze er toch bij geplaatst en mijn excuses als ik mij hierin vergist heb.

Training
1. Als mijn eerste werkset bijvoorbeeld 6x115 bench is en ik mijn overige 2 werksets 7x110 neem, zou dit minder effectief zijn dan nog 2 sets van 6x115? (lagere intensiteit)

2. Stel mijn werksets zijn wederom 3x6x115. Bij de 4e rep merk ik dat ik de 5e niet meer zelf ga halen. Ik leg hem dan 5 seconde neer om er daarna nog 2 eruit te halen. Ook al is het verwaarloosbaar, zou in theorie dit minder effectief zijn dan een set van 6 in één keer af te maken zonder de 5 seconde rust?

3. Gekke vraag: waarom knakt mijn nek bij elke herhaling van een Pendlay Row ook al blijft mijn nek statisch?

4. Als je bijvoorbeeld Borst en Rug combineert in een krachttraining, heeft het afwisselen van de oefeningen per spiergroep dan echt minder effect in tegenstelling tot bijv. 4 borst oefeningen achter elkaar en 4 rug oefeningen achter elkaar door de rustperiodes?

5. Als ik alleen maar romanian/stiff legged deadlifts doe i.p.v. deadlifts lever ik dan alleen in op inspanning van mijn quadriceps? (langere beweging onderrug en aanspreken van hamstring krijg ik hier voor terug naar mijn idee)

Beantwoord waar je zin in hebt en wat je weet. Ik dank jullie voor de aandacht!

Vrgr,

MD
 
3. Zijn eiwitten uit shakes als eerste maaltijd minder effectief dan eiwitten uit bijv. eieren?

4. Stel ik heb een zware krachttraining gehad 's middags en eet daarna over de dag heen een paar complete maaltijden. Als ik dan 's avonds veel alcohol drink, herstellen mijn spieren dan langzamer (dus bijv. 90 uur i.p.v. 72 uur) of echt minder compleet dan als ik niet had gedronken?

5. Normaal eet ik elke 2,5/3 uur op een dag. Als ik een dag 5 uur lang niet eet en 2 maaltijden in 1 prop, zou dit mijn prestaties en groei dan belemmeren?

Ik ben geen expert dus correct me if i'm wrong maar,

3. Nee zou niet inzien waarom Eiwitshakes beter zijn dan Eiwitten met een volledig aminozuur profiel.
Misschien dat doordat eieren ook wat vet bevatten de eiwitten iets minder snel worden opgenomen maar dit zou geen significante verschillen brengen.
Sowieso maakt volgens menigeen hier mealtiming niet zoveel uit.

4. Denk een combinatie van beiden

5. Nee zoek maar eens op IF. Er zijn genoeg mensen die lange periode niet eten.
2-3uur eiwitten binnen krijgen is ideaal maar nogmaals maakt volgens menigeen hier mealtiming niet zoveel uit., Als je aan het eind van de rit maar je macro's hebt gehaald
 
Ik ben geen expert dus correct me if i'm wrong maar,

3. Nee zou niet inzien waarom Eiwitshakes beter zijn dan Eiwitten met een volledig aminozuur profiel.
Misschien dat doordat eieren ook wat vet bevatten de eiwitten iets minder snel worden opgenomen maar dit zou geen significante verschillen brengen.
Sowieso maakt volgens menigeen hier mealtiming niet zoveel uit.

4. Denk een combinatie van beiden

5. Nee zoek maar eens op IF. Er zijn genoeg mensen die lange periode niet eten.
2-3uur eiwitten binnen krijgen is ideaal maar nogmaals maakt volgens menigeen hier mealtiming niet zoveel uit., Als je aan het eind van de rit maar je macro's hebt gehaald

Bedankt voor je snelle reactie, kan me vinden in 4 en 5 alleen bij 3 bedoelde ik het juist andersom: ik heb soms geen tijd of zin in eieren als ik net wakker ben en is een eiwitshake als vervanging hiervan dan belemmerend voor mijn resultaten?
 
Voeding
1. Is het eten van zilvervliesrijst na een intensieve krachttraining net zo effectief als snellere koolhydraten voor het aanvullen van de reserves? (Bijv. witte rijst)

Een marathonloper of wielrenner die na de aankomst volledig uitgeput is, heeft er allicht veel baat bij om snelle suikers te nuttigen. Een doorsnee DBB'er heeft voldoende aan een deftig dieet. De timing is niet zo belangrijk omdat de gemiddelde DBB'er na een training niet volledig uitgeput is ;)

Als je bijvoorbeeld een uur voor het trainen een goede maaltijd eet, denk je dan echt dat dat volledig verteerd is na je training? Je lichaam zal echt geen energie tekort komen.


2. Stel dat mijn onderhoud op een rustdag op 3300 ligt. Als ik 3200 calorieën uit voeding haal en 400 calorieën uit alcohol ("lege calorieën"), zou ik dan nog vooruitgaan in spiermassa (ook al gaat het om kleine hoeveelheden)

Kcal in vs kcal out, als je meer kcal nuttigt dan je nodig hebt dan ga je bijkomen. Het extra gewicht is een combinatie van vet/vocht/spiermassa.

3. Zijn eiwitten uit shakes als eerste maaltijd minder effectief dan eiwitten uit bijv. eieren?

S ochtends een eiwitshake met bijvoorbeeld magere melk en havermout is een ideaal ontbijt.

4. Stel ik heb een zware krachttraining gehad 's middags en eet daarna over de dag heen een paar complete maaltijden. Als ik dan 's avonds veel alcohol drink, herstellen mijn spieren dan langzamer (dus bijv. 90 uur i.p.v. 72 uur) of echt minder compleet dan als ik niet had gedronken?

Ik voel me na een avondje drinken sowieso niet 100% de dag nadien. Alcoholgebruik matigen lijkt me sowieso een must als je onze sport op een deftige manier probeert uit te oefenen.

5. Normaal eet ik elke 2,5/3 uur op een dag. Als ik een dag 5 uur lang niet eet en 2 maaltijden in 1 prop, zou dit mijn prestaties en groei dan belemmeren?

Kcal in vs kcal out. Je verdeelt je maaltijden best over de dag zodat je deze gemakkelijk kan eten. Of je nu 5, 6 of 7 maaltijden per dag eet, dat maakt voor de gemiddelde DBB'er niet uit. Dat zijn details die van belang zijn bij wedstrijdatleten.

6. Is een liter zuivel elke dag (500ml melk in de ochtend en 500 gram kwark voor het slapen) nu echt schadelijk voor je gezondheid?

@Skatermarvin zou zeggen: zuivel is de duivel :devilnana:

Maar op zich is er niks mis met melk en kwark.


7. Ik begin met cutten en wil van 3500 kcal naar 2500 kcal per dag. Wat is er nu zo erg om dit tekort in één dag te creëren tegenover het in een paar weken/maanden langzaam af te bouwen?

Buiten het feit dat het een grote aanpassing is om plots zo weinig te eten...? Als naturel trainende DBB'er neem je best geen te groot kcal deficit want dat kost je al gauw veel dure spiertjes...

Vragen over voeding heb ik gauw beantwoord, antwoord staat in vet.
 
Geen dank!

Misschien voel ik me gemotiveerd om de trainingsvragen te beantwoorden als je effe op de leuk-knop klikt. Zo een positieve bekrachtiging doet wonderen :yes:

Haha my bad ik ben zo lang niet meer op het forum geweest..
 
Aanvullen van reserves met snelle suikers na een training is niet van belang voor de doorsnee sporter.
 
Aanvullen van reserves met snelle suikers na een training is niet van belang voor de doorsnee sporter.

Bedankt voor je toevoeging, heb altijd verhalen gehoord van anderen dat je dextrose bij je post workout shake moet nemen om een heel scala aan redenen. Zo ver zelfs dat anders de eiwitten voor energie worden gebruikt in plaats van spieropbouw. Ik heb dit dus altijd maar voor de zekerheid gedaan. Daarnaast weet ik niet wat je met een doorsnee sporter bedoeld. Ik ben er namelijk wel heel serieus in, of heb je het dan vooral over bodybuilders en powerlifters die wedstrijden doen? En wat vind je van BCAA/L-arginine/etc. supplementen voor de 'doorsnee bodybuilder'?
 
Bedankt voor je toevoeging, heb altijd verhalen gehoord van anderen dat je dextrose bij je post workout shake moet nemen om een heel scala aan redenen. Zo ver zelfs dat anders de eiwitten voor energie worden gebruikt in plaats van spieropbouw. Ik heb dit dus altijd maar voor de zekerheid gedaan. Daarnaast weet ik niet wat je met een doorsnee sporter bedoeld. Ik ben er namelijk wel heel serieus in, of heb je het dan vooral over bodybuilders en powerlifters die wedstrijden doen? En wat vind je van BCAA/L-arginine/etc. supplementen voor de 'doorsnee bodybuilder'?

Die snelle suikers zijn vooral nuttig voor duursporters die compleet leeg zijn na de finish ;)

Nuttige supplementen: creatine, visolie omega 3 (als je niet veel vis eet), multivitamine, vitamine D en eventueel eiwitshakes (als je niet genoeg eiwitten uit voeding haalt + het is gemakkelijker om met eiwitshakes aan je eiwitten te komen).

Als die andere supplementen mag je laten staan, kost veel geld en heb je weinig tot niks aan.
 
Bedankt voor je toevoeging, heb altijd verhalen gehoord van anderen dat je dextrose bij je post workout shake moet nemen om een heel scala aan redenen. Zo ver zelfs dat anders de eiwitten voor energie worden gebruikt in plaats van spieropbouw. Ik heb dit dus altijd maar voor de zekerheid gedaan. Daarnaast weet ik niet wat je met een doorsnee sporter bedoeld. Ik ben er namelijk wel heel serieus in, of heb je het dan vooral over bodybuilders en powerlifters die wedstrijden doen? En wat vind je van BCAA/L-arginine/etc. supplementen voor de 'doorsnee bodybuilder'?

De doorsnee sporter is 99% van de sporter :) duursporters(en niet gewoon wat joggen) en mss pro bodybuilders waarbij elke %tje telt gaan er wat aan hebben.

Bcaa geld weggegooid..

Whey shakes kunnen handig zijn mocht je niet aan je eiwitten komen. Maar veel mensen halen genoeg uit hun voeding en voor die is het dan ook geld weggegooid.
 
Training
1. Als mijn eerste werkset bijvoorbeeld 6x115 bench is en ik mijn overige 2 werksets 7x110 neem, zou dit minder effectief zijn dan nog 2 sets van 6x115? (lagere intensiteit)

Het voorbeeld die je hier geeft is zo een klein verschil dat je daar niets van gaat merken.


2. Stel mijn werksets zijn wederom 3x6x115. Bij de 4e rep merk ik dat ik de 5e niet meer zelf ga halen. Ik leg hem dan 5 seconde neer om er daarna nog 2 eruit te halen. Ook al is het verwaarloosbaar, zou in theorie dit minder effectief zijn dan een set van 6 in één keer af te maken zonder de 5 seconde rust?

In theorie wel. Ben geen voorstander om na 'falen' nog verder te doen zoals jij het hier schetst. Ik zou gewoon de volgende keer minder gewicht nemen en meer reps doen.

3. Gekke vraag: waarom knakt mijn nek bij elke herhaling van een Pendlay Row ook al blijft mijn nek statisch?

Geen idee, joker.

4. Als je bijvoorbeeld Borst en Rug combineert in een krachttraining, heeft het afwisselen van de oefeningen per spiergroep dan echt minder effect in tegenstelling tot bijv. 4 borst oefeningen achter elkaar en 4 rug oefeningen achter elkaar door de rustperiodes?

Ik doe liever oefeningen voor dezelfde spiergroep relatief snel na elkaar. Ik merk namelijk dat wanneer ik te veel tijd tussen oefening a en b laat, dat mijn spieren dan weer afkoelen waardoor ik minder presteer. Steeds opwarmen is ook nutteloos lijkt me.

5. Als ik alleen maar romanian/stiff legged deadlifts doe i.p.v. deadlifts lever ik dan alleen in op inspanning van mijn quadriceps? (langere beweging onderrug en aanspreken van hamstring krijg ik hier voor terug naar mijn idee)

Gewoon lekker afwisselen tussen verschillende varianten = leuker en zo train je op alle mogelijke manieren.

Quadriceps train je vooral met squats en leg extensions, dus ik zou bij de keuze van deadliftvariant, daar geen rekening mee houden.


Beantwoord waar je zin in hebt en wat je weet. Ik dank jullie voor de aandacht!

Vrgr,

MD
 
Back
Naar boven