Sorry , maar vlees is geen luxeproduct. Luxe wijst hoofdzakelijk op prijs (weelde kost geld), en niet alle vlees is duur.
Dat is wel heel makkelijk geredeneerd. En dat vlees niet duur is, is natuurlijk ook een gevolg van de wijze waarop het geproduceerd wordt.
Zeker niet alle vlees is duurder dan alle fruit of groente, eerder integendeel.
Ik had het ook niet over fruit of groente. En ik had het ook niet over duurder, maar over 'goedkoop'. Als in: prijs is niet echt een reden om het niet te doen.
Junkfood is relatief goedkoop, gezond eten is vaak duurder (kcal per kcal). Studies hebben aangetoond dat rijkere mensen gezonder eten dan armere mensen. Je kan dus zelfs zo ver gaan dat vlees net zo goed een product voor armen als voor rijken is en dus totaal los staat van de term "luxe".
Je gaat op de loop met de term 'luxeproduct' waarde T. Ik heb bijvoorbeeld ook de term 'primaire levensbehoefte' genoemd, als reactie op de 'pelsdiervraag'. Dat verwoord m'n idee denk ik beter, als we precies gaan doen (wat ik overigens toejuig, maar dan is er nog steeds alleen sprake van 'weelde' als omschrijving van 'luxe', en vlees is wel een toonbeeld vam 'weelde', in ieder geval in de mate waarin wij het consumeren). Ik vind wel dat vlees gemiddeld veel te goedkoop is. Goed vlees is dan vaak ook duur en baggervlees goedkoop. En er is veel baggervlees. Laten we wel wezen, een van de Guru's van DBB eet, voor zover ik weet, alleen EKO vlees.
Er is maar één marginaal groepje dat loopt te janken over het eten van vlees en dat zijn de mensen die nog steeds denken dat de mens gemaakt is om alleen plantaardige voeding te eten.
Gelukkig hoor ik daar niet bij. Angelus mag dus ophouden met aan me te denken. Nergens voor nodig. Alleen een idioot zou denken dat we GEMAAKT (foei, Big T

) zijn om plantaardig voedsel te eten. Immers: al die enzymen voor het verteren van vlees en de afwezigheid van de mogelijkheid om cellulose te verteren zitten er gewoon voor de lol, zonder evolutionaire reden. Zo zijn we bijvoorbeeld ook niet gemaakt om melk te drinken. Dat is een vrij jonge evolutionaire 'toevoeging' (van onze maker?). Op dezelfde manier hebben we hersenen die 'gemaakt' zijn om martelingen te overdenken, te plannen en uit te voeren. Of om de relativiteitstheorie te verzinnen natuurlijk. Tja, tis is maar welk belang je aan een feitelijk arbitraire ontwikkeling wilt hangen. Ook wel bekend als de 'is-ought fallacy'. Nee, ik hoor niet bij dat groepje. Het argument van de ontwikkeling van de mens vind ik in deze zelf niet heel erg interessant, omdat ik me meer interesseer voor het lijden van de kat in het filmpje en de kippen in mijn argumenten. Dat dáár geen verschil in zit heb ik nog niemand horen verdedigen. Tja, de achtergrond en de motieven, oké. Wie heeft er nu geen recht op een hamburger? Tuurlijk kent de marteling van de kat een zeer zinloos aspect. Maar dat zal die dieren worst wezen.
Minder rood vlees eten? Ok. Een hetze starten tegen het product vlees? Onnozel en zinloos.
Vragen om bezinning en een stukje rationaliteit is een
hetze? Ik neem aan dat deze post niet over m'n reacties in dit topic gaan?
+1
/denkt meteen aan builderB en beginnerB
edit: @builderB, eet jij zelf vlees/kip? zoja is het wel ongelooflijk hypocriet om hier te komen prediken
Ja, ik eet bergen vlees. Hompen tegelijk. Bakken en koken doe ik ook allang niet meer: zo, hoppa, rauw uit het vuistje, midden in het bos. Heerlijk zo'n stuk ree. Maar ik ben dan ook ziek in m'n hoofd en hoor in een inrichting thuis. Wat is jouw excuus?
Waarom zou het hypocriet zijn? Mag een vleeseter zich niets afvragen over de gevolgen van z'n keuzes? Frappant. Dan zouden er maar weinig vegetariërs moeten zijn, aangezien de meeste mensen van jongs af aan worden opgevoed met het idee dat onze behandeling van dieren prima conform de wetenschappelijke inzichten (dieren lijden geen pijn, vlees is essentieel, zeker in de hoeveelheden die we consumeren) en ethisch houdbare ideeën is.
Ohw wacht, dat is ook zo. (knuppel in hoenderhok: waar doet me dat toch ook alweer aan denken?)
Kijk, ik streef echt geen wereld na waarin alles pais en vree is. Maar bepaalde zaken liggen zo hard voor het oprapen, dat het wel erg makkelijk is om stappen te nemen. Dat is wellicht persoonlijk, maar de keuze om geen vlees te eten heeft me zeer weinig gekost aan aanpassing. Goed, je moet een nieuw schap in de supermarkt ontdekken en de keuze op het menu in het restaurant is wat sneller gemaakt. En ik ben ook niet een zuiver Singeriaan, die dieren dezelfde rechten als mensen wil toekennen (al zal 'ie dat zelf tegenspreken, het is wat versimpeld gesteld). Zo ben ik niet per definitie tegen het testen van medische middelen en methoden op dieren. (al moet het tot een absoluut minimum beperkt worden) Je zou kunnen zeggen dat ik dat meer dan genoeg veroorzaakt dierenleed vind. (hetgeen ook nog eens werkelijk nut vertegenwoordigd) Stoppen of sterk minderen met vlees eten en consumptie van andere dierlijke producten is dan een kleine stap. (een belangrijke wetenschappelijke prijs is onlangs naar de ontwikkeling van computermodellen die dierproeven kunnen vervagen gegaan btw.)
Btw: stel dat vlees binnenkort wél in bakjes onder folie kan groeien sta ik weer biefstukjes en zalmfilet te bakken.