ok builderB dus jij maakt geen verschil tussen het martelen van een beestje en er eentje zijn kop af hakken voor de slacht? Wil het ff weten.
Afhankelijk van hoe je het bekijkt niet nee. Ik zie geen intrinsiek verschil tussen het LIJDEN VAN DE KAT EN DE KIP. Hoe mensen er tegen aankijken is een ander punt en dat is juist wat ik probeer aan te geven.
het komt erop neer dat er bij de kippen een reden is (hoe lame volgens jou dan ook) en bij de kat is er GEEN reden.
Het is alleen een reden die je niet wilt erkennen: de jongens hebben duidelijk lol aan de marteling. Hoe LAME dat inderdaad ook is. Bekeken vanuit het nut van ons vlees, valt dat ook zéér zeker te zeggen voor de bio-industrie. Maar dat is een kwestie van erkennen en met die erkenning komen vervelende consequenties. Geld en voedsel zijn beide argumenten die in deze erg moeilijk te verdedigen zijn. (Het
stellen van een argument is wat anders dan het
verdedigen er van) Ik heb meerdere malen proberen uit te leggen waarom het voedselargument zeer wankel is. Maar daar wordt niet op in gegaan. Makkelijker is natuurlijk het eigen argument gewoon nog eens herhalen.
@ BuildeB Als het filmpje een tamme kip (koe, ezel paard etc.) betreft op een ''kinder''boederrij liep, waren we net zo verontwaardig geweest, dus jou opvatting gaat simpelweg niet op. Je hebt van meerdere personen goede argumenten gekregen dan moet je niet doorgaan met vragen naar de bekende weg.
JUIST die conclusie, die ik zeker deel, is de kern van mijn betoog. Het is een onderscheid dat zonder ENIGE vorm van rationele argumentatie wordt gemaakt. Ik weet dat mensen zo denken en verbaas me er niet zo gek veel meer over. Máár: het misplaatste gevoel van dierenliefde vind ik zwaar overtrokken. We werken dagelijks mee aan marteling op VEEL grotere schaal, maar daar sluiten we onze ogen voor. Ik heb de indruk dat mensen her en der denken dat ik het gedrag in het filmpje goed wil praten, maar dat is pertinent niet zo. Ik wil stellen dat zowel het consumptief gedrag als het martelend gedrag in het filmpje wanstaltige vormen hebben. Vanuit een utilitair standpunt is de marteling van de kippen zelfs een véél grotere schande. We kiezen, volledig ongegrond, bij de ene mishandeling voor een standpunt dat wellicht het beste word verwoord door Descartes (dier = machine, voelt geen pijn. In ieder geval geen pijn waar we ons zorgen voor hoeven maken), waarbij we aan de andere kant bij het geval van de kat kiezen voor de filosofie van Kant (mishandeling van dier is schande voor mens) of Singer (dieren hebben ook recht op het hebben van vrijheid en het niet hebben van pijn). Men is zich echter niet van dit onderscheid bewust.
sinds wanneer worden (scharrel)kippen hun hele leven getreiterd? Die beesten krijgen de hele dag te vreten en worden snel afgemaakt. Als je het verschil niet ziet ben je gewoon een ****ing r*tard.
De kat wordt ook niet de hele dag getreiterd. Wel zijn er miljarden stuks pluimvee gemaltraiteerd. Killing one is a crime, killing millions a statistic. Ik heb verder niet de indruk dat je de kippenindustrie van dichtbij hebt meegemaakt. Als we hetzelfde zouden doen met jonge katjes, zou iedereen moord en brand schreeuwen.
Vind het te persoonlijk te makkelijk om in iedere discussie over individueel dierenleed de massaconsumptiekaart te trekken. Vlees wordt nou eenmaal gegeten maar dat maakt dierenleed door idioten zoals in dit filmpje niet minder erg. Dat maakt vleeseters die zich hier over druk maken ook niet hypocriet. Ieder maakt zelf zijn afweging welke voeding hij tot zich neemt.
Het dierenleed uit het filmpje is inderdaad niet minder erg doordat we ook miljoenen kippen in Nederland mishandelen. Ik blijf het vreemd vinden dat dat zovaak als argument naar voren komt. Als men mijn postst terugleest ben ik ook zéér terughoudend met het gebruik van het woord hypocriet. Ik ben zelfs niet de eerste die het woord heeft gebruikt. Het enige dat ik heb proberen te doen is de discussie opentrekken. Maar dat stuit op een muur van beton, waarin mensen halfslachtige denkwijzen gebruiken en weigeren hun werkelijke motivering te erkennen (naar mijn idee). Ik heb niet voor niets meerdere malen de vraag gesteld wat nu de werkelijke kern van de verontwaardiging is: de mens in kwestie, of de kat in kwestie? Mijns inziens gaat het om de mens in kwestie en is voor de kat een bijrol weggelegd. Niettemin is een in dergelijke topics veel gelezen reactie dat men absoluut niet tegen dierenleed kan en daarom het filmpje niet wil zien. (heel begrijpelijk). Maar die twee standpunten zijn zéér moeilijk te verenigen. Toch lijkt het alsof we het moeiteloos doen. Dit is m.i. geen kwestie van rationeel denkwerk, maar van struisvogelpolitiek.