MuscleMeat

Stel idioten mishandelt kat en zet de filmpjes op Youtube

Maar goed, we dwalen wel af. Zielige katjes = zielige kippen. Verontwaardigde mensen over zielige katjes =/= verontwaardigde mensen over zielige kippen. Waar ging het mis?

zinloos geweld, er wordt letterlijk niemand beter van dat die kat gemarteld werd. Bij de kippen krijgen mensen eten, en bedrijven geld.
net zoals wanneer er een moord gepleegd wordt, de nabestaanden willen graag de motieven van de dader kennen omdat het zogezegd deel uitmaakt van het rouwproces (heb ik mij laten wijsmaken).
Zelfde hier, waarom werd die kat gemarteld? geen motief, dus des te groter de verontwaardiging, bij de kippen is er teminste een reden (ook al is die volgens jou niet goed genoeg) en kunnen de meesten het aanvaarden dat ze gedood worden.
betekend wel niet dat het 'juist' is, maar toch...

en waarom hebben we het eigenlijk over de voedingsindustrie? wtf heeft dat nou met het onderwerp te maken?

en waarom hebben we het eigenlijk over de voedingsindustrie? wtf heeft dat nou met het onderwerp te maken?

omdat builderB reageerde dat het hypocriet is om hier verontwaardigd over te zijn en een oogje dichtknijpen bij massaproductie van vee,kippen,...

zinloos geweld, er wordt letterlijk niemand beter van dat die kat gemarteld werd.

Van al die kippen wordt ook niemand 'beter'. Een substantieel deel zal zelfs marteling ondervinden t.g.v. 'een hobby' of een onstilbare drang naar eten, waar bepaalde mensen doodziek van worden.

Bij de kippen krijgen mensen eten, en bedrijven geld.

Aha, dus geld is een motief voor marteling. De noodzaak van het eten van kippen stel ik dus ter discussie, maar daar draai je nogal om heen. Als het eten van kippen feitelijk nutteloos of onnodig is, is het lijden dat door 'productie' van die kippen wordt veroorzaakt dat ook. See the point?

net zoals wanneer er een moord gepleegd wordt, de nabestaanden willen graag de motieven van de dader kennen omdat het zogezegd deel uitmaakt van het rouwproces (heb ik mij laten wijsmaken).

Dat zal die kip worst wezen. Diens pijnreceptoren gaan niet minder werken.

Zelfde hier, waarom werd die kat gemarteld? geen motief,

Lol? Tijdverdrijf? Verzadiging van verveling i.p.v. hongergevoel dit keer. Beiden zijn héél fatsoenlijk en zonder al te veel moeite te verzadigen d.m.v. andere zaken. Een cursus macramé & tofu bijvoorbeeld.

dus des te groter de verontwaardiging, bij de kippen is er teminste een reden (ook al is die volgens jou niet goed genoeg)

De reden voor de marteling van de kat is voor jou ook niet goed genoeg. (voor mij ook niet) Je maakt dus een nogal marginaal verschil tussen beide situaties.
Ik denk dat het dan 'aan het dier is' om te bepalen waar de grens ligt, aangezien wij er niet toe in staat zijn. Ik denk dat zowel kip als kat erg graag ergens anders zouden willen zijn...

en kunnen de meesten het aanvaarden dat ze gedood worden.
betekend wel niet dat het 'juist' is, maar toch...

Juist ja, maar die aanvaarding stoelt dus op halfslachtig denkwerk. We achten de jongens verantwoordelijk voor hun gedrag en wassen onze eigen handen in onschuld. De aarde is rond, maar voor het gemak is 'ie soms plat.
BEIDEN zijn zeer verwerpelijk.

ok builderB dus jij maakt geen verschil tussen het martelen van een beestje en er eentje zijn kop af hakken voor de slacht? Wil het ff weten.

Van al die kippen wordt ook niemand 'beter'. Een substantieel deel zal zelfs marteling ondervinden t.g.v. 'een hobby' of een onstilbare drang naar eten, waar bepaalde mensen doodziek van worden.

Aha, dus geld is een motief voor marteling. De noodzaak van het eten van kippen stel ik dus ter discussie, maar daar draai je nogal om heen. Als het eten van kippen feitelijk nutteloos of onnodig is, is het lijden dat door 'productie' van die kippen wordt veroorzaakt dat ook. See the point?

het komt erop neer dat er bij de kippen een reden is (hoe lame volgens jou dan ook) en bij de kat is er GEEN reden.

BuilderB kan zijn ongelijk niet erkennen omdat hij dat nooit zal doen, hij krijgt goede argumenten. Voor hetgeen waar hij over wilde discuseren.
Vee = voor voedsel en geld
Huisdieren = voor liefde en plezier

@ BuildeB Als het filmpje een tamme kip (koe, ezel paard etc.) betreft op een ''kinder''boederrij liep, waren we net zo verontwaardig geweest, dus jou opvatting gaat simpelweg niet op. Je hebt van meerdere personen goede argumenten gekregen dan moet je niet doorgaan met vragen naar de bekende weg.

sinds wanneer worden (scharrel)kippen hun hele leven getreiterd? Die beesten krijgen de hele dag te vreten en worden snel afgemaakt. Als je het verschil niet ziet ben je gewoon een ****ing r*tard.

Gebeurd wel vaker in een duscussie hoor, is gewoon een logisch gevolg van doorvragen over de argumentatie die naar voren gebracht wordt. Als je daar over gaat zeuren moet je niet eens beginnen aan een discussie.

en in een discussie mag ik ook best ter sprake stellen dat er enorm wordt afgedwaald :P

• Topic Starter Topic Starter
Vind het te persoonlijk te makkelijk om in iedere discussie over individueel dierenleed de massaconsumptiekaart te trekken. Vlees wordt nou eenmaal gegeten maar dat maakt dierenleed door idioten zoals in dit filmpje niet minder erg. Dat maakt vleeseters die zich hier over druk maken ook niet hypocriet. Ieder maakt zelf zijn afweging welke voeding hij tot zich neemt.

Vind het te persoonlijk te makkelijk om in iedere discussie over individueel dierenleed de massaconsumptiekaart te trekken. Vlees wordt nou eenmaal gegeten maar dat maakt dierenleed door idioten zoals in dit filmpje niet minder erg. Dat maakt vleeseters die zich hier over druk maken ook niet hypocriet. Ieder maakt zelf zijn afweging welke voeding hij tot zich neemt.
:thumbup:

ok builderB dus jij maakt geen verschil tussen het martelen van een beestje en er eentje zijn kop af hakken voor de slacht? Wil het ff weten.

Afhankelijk van hoe je het bekijkt niet nee. Ik zie geen intrinsiek verschil tussen het LIJDEN VAN DE KAT EN DE KIP. Hoe mensen er tegen aankijken is een ander punt en dat is juist wat ik probeer aan te geven.

het komt erop neer dat er bij de kippen een reden is (hoe lame volgens jou dan ook) en bij de kat is er GEEN reden.

Het is alleen een reden die je niet wilt erkennen: de jongens hebben duidelijk lol aan de marteling. Hoe LAME dat inderdaad ook is. Bekeken vanuit het nut van ons vlees, valt dat ook zéér zeker te zeggen voor de bio-industrie. Maar dat is een kwestie van erkennen en met die erkenning komen vervelende consequenties. Geld en voedsel zijn beide argumenten die in deze erg moeilijk te verdedigen zijn. (Het stellen van een argument is wat anders dan het verdedigen er van) Ik heb meerdere malen proberen uit te leggen waarom het voedselargument zeer wankel is. Maar daar wordt niet op in gegaan. Makkelijker is natuurlijk het eigen argument gewoon nog eens herhalen.

@ BuildeB Als het filmpje een tamme kip (koe, ezel paard etc.) betreft op een ''kinder''boederrij liep, waren we net zo verontwaardig geweest, dus jou opvatting gaat simpelweg niet op. Je hebt van meerdere personen goede argumenten gekregen dan moet je niet doorgaan met vragen naar de bekende weg.

JUIST die conclusie, die ik zeker deel, is de kern van mijn betoog. Het is een onderscheid dat zonder ENIGE vorm van rationele argumentatie wordt gemaakt. Ik weet dat mensen zo denken en verbaas me er niet zo gek veel meer over. Máár: het misplaatste gevoel van dierenliefde vind ik zwaar overtrokken. We werken dagelijks mee aan marteling op VEEL grotere schaal, maar daar sluiten we onze ogen voor. Ik heb de indruk dat mensen her en der denken dat ik het gedrag in het filmpje goed wil praten, maar dat is pertinent niet zo. Ik wil stellen dat zowel het consumptief gedrag als het martelend gedrag in het filmpje wanstaltige vormen hebben. Vanuit een utilitair standpunt is de marteling van de kippen zelfs een véél grotere schande. We kiezen, volledig ongegrond, bij de ene mishandeling voor een standpunt dat wellicht het beste word verwoord door Descartes (dier = machine, voelt geen pijn. In ieder geval geen pijn waar we ons zorgen voor hoeven maken), waarbij we aan de andere kant bij het geval van de kat kiezen voor de filosofie van Kant (mishandeling van dier is schande voor mens) of Singer (dieren hebben ook recht op het hebben van vrijheid en het niet hebben van pijn). Men is zich echter niet van dit onderscheid bewust.

sinds wanneer worden (scharrel)kippen hun hele leven getreiterd? Die beesten krijgen de hele dag te vreten en worden snel afgemaakt. Als je het verschil niet ziet ben je gewoon een ****ing r*tard.

De kat wordt ook niet de hele dag getreiterd. Wel zijn er miljarden stuks pluimvee gemaltraiteerd. Killing one is a crime, killing millions a statistic. Ik heb verder niet de indruk dat je de kippenindustrie van dichtbij hebt meegemaakt. Als we hetzelfde zouden doen met jonge katjes, zou iedereen moord en brand schreeuwen.

Het dierenleed uit het filmpje is inderdaad niet minder erg doordat we ook miljoenen kippen in Nederland mishandelen. Ik blijf het vreemd vinden dat dat zovaak als argument naar voren komt. Als men mijn postst terugleest ben ik ook zéér terughoudend met het gebruik van het woord hypocriet. Ik ben zelfs niet de eerste die het woord heeft gebruikt. Het enige dat ik heb proberen te doen is de discussie opentrekken. Maar dat stuit op een muur van beton, waarin mensen halfslachtige denkwijzen gebruiken en weigeren hun werkelijke motivering te erkennen (naar mijn idee). Ik heb niet voor niets meerdere malen de vraag gesteld wat nu de werkelijke kern van de verontwaardiging is: de mens in kwestie, of de kat in kwestie? Mijns inziens gaat het om de mens in kwestie en is voor de kat een bijrol weggelegd. Niettemin is een in dergelijke topics veel gelezen reactie dat men absoluut niet tegen dierenleed kan en daarom het filmpje niet wil zien. (heel begrijpelijk). Maar die twee standpunten zijn zéér moeilijk te verenigen. Toch lijkt het alsof we het moeiteloos doen. Dit is m.i. geen kwestie van rationeel denkwerk, maar van struisvogelpolitiek.

Slachterijen moeten tegenwoordig aan strenge eisen voldoen. Dieren moeten zo min mogelijk lijden en daar word ook op toegekeken. Overigens is het doen lijden van dieren geen louter menselijke eigenschap. Als ik mijn kat in de tuin zie 'spelen' met een halfdood konijntje dat ligt te creperen van ellende (wat ik dan maar onthoofd om het uit het lijden te verlossen) weet ik weer dat de natuur zich nooit laat leiden door gevoelens, het is allemaal deel van deze wereld en het zal waarschijnlijk altijd blijven bestaan.

De kat wordt ook niet de hele dag getreiterd. Wel zijn er miljarden stuks pluimvee gemaltraiteerd. Killing one is a crime, killing millions a statistic. Ik heb verder niet de indruk dat je de kippenindustrie van dichtbij hebt meegemaakt. Als we hetzelfde zouden doen met jonge katjes, zou iedereen moord en brand schreeuwen.

ja tuurlijk... die jongen martelde die kat gewoon 1x voor de camera. kerel denk ff na, die kat lag al in een hoekje voordat de film begon.
En is het je soms niet opgevallen dat de kat zich niet verweerde? Dit betekend dat hij van jongs af aan mishandeld is dat hij zich nu gewoon niet meer durft te verdedigen.

Waarom is er altijd meer verzet geweest tegen het afmaken van dieren voor hun bont dan voor hun vlees? Heeft dit ook met de 'aaibaarheidsfactor' te maken van de dieren?

Heb het hier niet specifiek over praktijken waar dieren levend gevild worden voor hun vacht, wat evident een gruwelijkheid is. En een argument dat nepbont een beter subsituut is voor de originele bont dan een sojaburger, mutatis mutandis, vind ik ook niet echt overtuigend.

Omdat vlees een deel is van voeding en dus geen luxeproduct.

Omdat vlees een deel is van voeding en dus geen luxeproduct.

Duidelijk. Maar gaat dit argument zelfs nog op wanneer het 'eten voor overleven' plaatsgemaakt heeft voor een consumptiemaatschappij waar vlees belangrijke negatieve externaliteiten met zich meebrengt (fastfood leidend tot overgewicht, vleesproductie tot uitstoot schadelijke gassen)?

Terug
Naar boven