Volgend jaar hoop ik er wat meer over te kunnen vertellen en over mee te kunnen praten. :-)
Iedereen kan natuurlijk wel op basis van wiki-achtige bronnen een beetje praten over wat zij nou vinden van de theorie (of was dat het plan niet?). Maar ik denk dat het zo ingewikkeld is dat je hier niet echt goed over mee kan praten. Tenzij je je er echt in verdiept in je vrije tijd.. De meeste meningen die 'normale' mensen hebben, hebben net zoveel waarde als de mening die je 8-jarige neefje (of in het geval van de meeste mensen; eigenlijk welke leeftijd dan ook) heeft over politieke zaken. Het is dan ook bijna pijnlijk om de paar posts van Maxiamento hierboven te lezen, buiten het feit dat ze ook vrijwel onleesbaar zijn. Als je er eigenlijk niets van af weet, praat er dan ook niet over. Heb je zoiets nooit geleerd vroeger? Iets van "niet praten maar luisteren" of zoiets?
Dit jaar hebben we de vakken kwantummechanica 1 & 2 gehad, maar het is niet wat je denkt dat het zou zijn. Of i.i.g. niet wat ik dacht dat het zou zijn.
Het voorgeschreven boek is "Introduction to Quantum Mechanics by David Griffiths". Het is semi-populair geschreven en hier en daar vind ik de zinnen niet echt goed lopen. Paragrafen worden ook niet echt lekker afgerond.
Verder is het niet een boek voor de 'leek'. Veel lineaire algebra, schrodingervergelijkingen en weinig goede uitwerkingen in de voorbeelden. Je moet echt je kop er goed bij houden en een hoop onthouden maar als je dat lukt en je kunt hem de bovenstaande dingen vergeven, dan is het een goed boek.
Discussieren over string-theorie, over de validiteit of andere aspecten, is denk ik ook meer weggelegd voor de thesis van een masterstudent of wellicht pas tijdens een PhD- of Postdoc-positie.
Een veel leukere tak van de natuurkunde is dan toch wel transportverschijnselen of van wiskunde de differentiaalvergelijkingen. Kunnen we daar geen topic over openen?