Fitness Seller

stijfe spieren! mag ik verder trainen?

Sanne89

Advanced Bodybuilder
Waardering
11
Ik ben nog maar net begonnen met te trainen. Gisteren heb ik squad en deadlifts gedaan.
Ik ondervind vandaag dat ik veel last heb van stijve spieren in mijn benen. Dus de normale spierpijn na een zware training, maar vrij hard :).

Maar is het gezond om verder te trainen op die spiergroepen terwijl ze nog stijf zijn?

Door dat ik nog maar net ben beginnen te trainen kan ik wel tot 3 dagen stijf zijn, maar morgen staat er al terug benen op het schema...?

Ik zou sowieso niet twee dagen na elkaar dezelfde spiergroepen trainen. Stijve spieren kun je opzich grotendeels voorkomen door veel te stretchen.
Maar op je vraag: ik vind het soms wel lekker om een paar weekjes te overtrainen en dan een weekje rust, dus dan train ik wel spiergroepen waar ik eigenlijk nog spierpijn heb, maar over het algemeen is het beter de spieren volledig te laten herstellen voordat je ze weer traint.

Post je schema eens?

De spieren die je gister getraind heb moet je sowieso met rust laten vandaag, voor zover mogelijk. Probeer minstens 48 uur rust in te passen per spiergroep (uiteraard afhankelijk van trainingsintensiteit).

• Topic Starter Topic Starter
Ik zou sowieso niet twee dagen na elkaar dezelfde spiergroepen trainen. Stijve spieren kun je opzich grotendeels voorkomen door veel te stretchen.
Maar op je vraag: ik vind het soms wel lekker om een paar weekjes te overtrainen en dan een weekje rust, dus dan train ik wel spiergroepen waar ik eigenlijk nog spierpijn heb, maar over het algemeen is het beter de spieren volledig te laten herstellen voordat je ze weer traint.

Post je schema eens?

Ik zou dat graag willen doen, maar ik snap niet hoe dat moet (ik ben niet zo handig met een computer ;) ). Ik train niet 2dagen na elkaar dezelfde spiergroep, ik laat er 1 dag tussen :)

Je kunt hier toch gewoon neertypen?

Oow okee.. Is het een fullbody schema?

Maargoed, ik dacht dus dat er maar 24u tussen de trainingen zat.
In principe is een dag ertussen over het algemeen wel goed, maar ik zou niet je benen alweer gaan trainen terwijl je nog spierpijn hebt. Je kunt dus bijvoorbeeld in het begin twee dagen ertussen laten, en later als je minder last hebt, het iets intensiever maken door maar een dag ertussen te doen.

en @ MironT: +1

Ik ben nog maar net begonnen met te trainen. Gisteren heb ik squaT en deadlifts gedaan.

Squat met een T mevrouwtje!:D
Hoeveel keer per week wil jij je benen gaan trainen? Als je ze maar 2 keer per week traint dan zou ik het meer spreiden zodat er meer als 1 dag tussen je trainingen zit. Ga je ze 3x per week trainen dan zou ik het gewoon zo laten. Je zal aan het begin nog spierpijn hebben van de vorige training maar je spieren zullen hier snel genoeg aan wennen. Ik squat 3x per week (Rippetoe) zonder spierpijn op de trainingsdagen.
Dus gewoon je volgende training goede warming up doen, dan voel je het waarschijnlijk niet meer. Als je er dan nog wel last van hebt, gewoon wat lager in gewicht gaan. Even doorbijten en over een week of 2 heb je er geen last meer van (niet langer als 1 dag);)

Ik ben nog maar net begonnen met te trainen.

Door dat ik nog maar net ben beginnen te trainen kan ik wel tot 3 dagen stijf zijn, maar morgen staat er al terug benen op het schema...?

Het is beter om het eerst te laten herstellen! supercompensatie, als je traint met spierpijn blijf je op een lager niveau hangen dan dat je begonnen bent.

Het is beter om het eerst te laten herstellen! supercompensatie, als je traint met spierpijn blijf je op een lager niveau hangen dan dat je begonnen bent.
Dat je een spier niet moet gaan trainen voordat ie volledig hersteld is, klopt. Dat spierpijn daar direct mee samenhangt niet.

Niet trainen als je nog spierpijn hebt, simpel!

48-72 uren is voldoende rust voor een spier dacht ik.

En als je echt om de dag dezelfde spiergroep wil doen, probeer dan 1 dag zwaar te trainen en dan 1 dag wat lichter of met andere oefeningen om andere accenten te leggen

Het is gewoon niet slim om te trainen als je spieren nog vermoeid zijn. Je zet eigenlijk een stap achteruit. Volledig herstel is noodzakelijk voor optimale spierwinst.

• Topic Starter Topic Starter
Squat met een T mevrouwtje!:D
Hoeveel keer per week wil jij je benen gaan trainen? Als je ze maar 2 keer per week traint dan zou ik het meer spreiden zodat er meer als 1 dag tussen je trainingen zit. Ga je ze 3x per week trainen dan zou ik het gewoon zo laten. Je zal aan het begin nog spierpijn hebben van de vorige training maar je spieren zullen hier snel genoeg aan wennen. Ik squat 3x per week (Rippetoe) zonder spierpijn op de trainingsdagen.
Dus gewoon je volgende training goede warming up doen, dan voel je het waarschijnlijk niet meer. Als je er dan nog wel last van hebt, gewoon wat lager in gewicht gaan. Even doorbijten en over een week of 2 heb je er geen last meer van (niet langer als 1 dag);)

3 dagen in de week :) dan heb ik mss wat sneller resultaat. Mai maar het is echt geen zicht hoe ik nu stap.. zo stijf ben ik :p ik sta te dansen op mijn benen van de stijfheid :)

Het is gewoon niet slim om te trainen als je spieren nog vermoeid zijn. Je zet eigenlijk een stap achteruit. Volledig herstel is noodzakelijk voor optimale spierwinst.

af en toe met vermoeide/stijve spieren trainen zal je probs goed doen, altijd trainen met vermoeide/stijve spieren is idd geen goed idee.

Wat meer rust is ook niet verkeerd.
Hield vroeger een dag tussen de spiergroepen, nu ga ik harder vooruit met langer rust, 3/4 dagen.

Als je pas begint met squatten en deadliften is dat een normaal verschijnsel. Geef je benen in het begin wat meer rust. Meer dan 72 uur zou normaal gesproken echter niet hoeven. Als je per sé gaat trainen met spierpijn pak dan wat lagere gewichten. na een paar weken zul je merken dat de spierpijn sneller over is.

Heb zowat elke dag wel last van stijve spieren, maar dat trekt meestal ook zo weer weg.

Terug
Naar boven