AndroidHealthClinic

Stoppen met bodybuilden

Cocoon92

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
44
Lengte
1m95
Massa
98kg
Vetpercentage
15%
Hallo mensen,

Heb onlangs een bloedproef genomen omdat ik me de laatste tijd erg moe voelde. Ben nu ongeveer meer als een jaar intensief bezig met bodybuilden en heb al mooie resultaten gekregen.

Echter kreeg ik een verontrustend telefoontje van de dokter (de dokter is een sportarts die wel meer bodybuilders over de vloer krijgt).

Hij zegt dat ik moet stoppen met eiwitten eten want ik heb een afwijking in mijn nieren en mijn CKwaarde is overdreven hoog (1350). Hij raadt me aan om geen eiwitten meer te eten en te stoppen met bodybuilden.

Ik ben geschokt toen ik dit gehoord had, ik had een droom die ik wou bereiken die nu plots in het water valt.
Wat zouden jullie doen?

Ik heb een waarde van rond de 1000 vaker gezien bij krachtsporters, wanneer ze dan een week niet trainen is het alweer drastisch verlaagd en is het niet indicatief van een verminderde nierfunctie (mocht ie dat louter baseren op de CK waarde). Ik zou zeggen; train eens een week niet en meet dan opnieuw.

Man ik zat veel hoger. Toevallig de dag(en) ervoor getraind? Die waarde meet spierschade en was oorspronkelijk bedoeld om hartschade te meten maar is ook aanwezig in elke andere spier. En laat nou net spieren kapot maken hetgeen zijn wat je doet in de sportschool.

Ik zou heel gauw een andere arts zoeken want er zijn waarden gezien met 5 nullen waar niks aan de hand was.

Man ik zat veel hoger. Toevallig de dag(en) ervoor getraind? Die waarde meet spierschade en was oorspronkelijk bedoeld om hartschade te meten maar is ook aanwezig in elke andere spier. En laat nou net spieren kapot maken hetgeen zijn wat je doet in de sportschool.

Ik zou heel gauw een andere arts zoeken want er zijn waarden gezien met 5 nullen waar niks aan de hand was.
Bij vermoeden van een myocardinfarct ed. wordt gekeken naar een bepaalde isoform die aanwezig is in het hartspierweefsel.

Bij vermoeden van een myocardinfarct ed. wordt gekeken naar een bepaalde isoform die aanwezig is in het hartspierweefsel.

CK and CK-MB were once the primary tests ordered to detect and monitor heart attacks, but they have now been largely replaced by the troponin test, which is more specific for damage to the heart. If a troponin test is not available, then the CK-MB test is still considered an acceptable substitute.

Dit is wat mij ook werd uitgelegd bij de arts.

MB is inderdaad de isoform die met name in hartspierweefsel voorkomt.

Dan zitten we toch op één lijn ;)

Dokters overdrijven soms altijd. Als ik jou was zou ik paar maanden rust nemen en er goed over nadenken. Je gezondheid is belangrijk maar ik denk dat dokters overdrijven.

Heb er ook eens last van gehad. Ben toen ook twee weken gestopt op aanraden van de dokter en dan stilletjesaan terug begonnen. Ik was toen ook echt moe. Bij mij was het oververmoeidheid en zat ik een catabole fase met teveel spierafbraak. Twee weken rust zou ik dus alleszins doen om je lichaam te laten recupereren. Daarna kan je toch gerust serieus trainen en je eiwitten verlagen en dan terug een test laten doen om te zien of het probleem aan het teveel aan eiwitten ligt. Ik kan mij inbeelden dat de meesten overdrijven met eiwitten en dat dit eigenlijk niet nodig is. Je mag er zeker van zijn dat dit bij sommigen op lange termijn nierproblemen zal geven.

Wat heeft z'n eiwitinname hier nu weer mee te maken.

Bedoel jij Creakinase waarde?

Zo ja die was vorig jaar bij mij ook skyhigh en de arts schrok er van.
Ben nog steeds aan het trainen, nog steeds niet overtraind etc, ain't nothing changed behalve een beetje gegaind kwa spier en vet.

CK = Creatine kinase idd

Mijn CK was ook een aantal jaar geleden verhoogd. Ik zat over de 1000 heen. Ik dacht dat het misschien kwam door mijn creatine gebruik. Laatste 2x dat het gemeten is was er niks aan de hand ondanks mijn creatine gebruik.
Ik zou me er zeker niet druk over maken. Laat het wat vaker meten en kijk of het constant verhoogd is of dat het misschien een toevalstreffer was.

Heb je je arts uitgelegd dat je 5X pw in de gym zit?
Mijn CK is ook "te" hoog, geen idee hoe hoog exact, maar mijn arts deed er niet moeilijk over.

Elliot Hulse heeft een youtube filmpje: why do I always want to sleep...? omdat je aan't groeien bent. Kinderen slapen ook als ze groeien, jij wilt hetzelfde doen, enkel is dat maatschappelijk wat minder toegelaten op je werk etc...

Dus, slaap wat meer. Of neem elke 8-10 weken een volledige rustweek (zelfs geen cardio)

Drink je ook voldoende water op een dag? 2 - 3 liter?

Stoppen met BB lijkt een beetje dat de arts je de raad zou geven om te stoppen met kickboxen, want je zou wel eens een mep kunnen krijgen.

Toch is voorzichtigheid geboden ... hij heeft er wel voor geleerd namelijk en als je volgende week ineens gestrekt ligt is dat toch tamelijk vervelend =/ Een secound opinion zou niet verkeerd zijn.

Ik hoop voor je de dokter het bij het verkeerde eind heeft, sterkte!

Zou ook voor een second opinion bij een andere sportarts gaan. Stoppen op aanraden van 1 arts zou ik zeker niet doen. Sommige dokters overdrijven nu ook eenmaal graag. Bij een tweede opinie weet je of je dokter al dan niet zo iemand is.

Bestaat dat eigenlijk een second opinion in NL?
In BE kun je naar zoveel artsen/chirurgen gaan als je wilt om dan degene te kiezen welke je liefst hebt die je behandeld/opereert.

Ik dacht dat dit in NL niet mogelijk was en je dus gebonden bent aan 1 iemand...
Als je natuurlijk de pech hebt dat die met zijn hakken over de sloot afgestudeerd is en ondertussen alcoholverslaafd en depressief is, tjah dan ben je de pineut...

Terug
Naar boven