MuscleMeat

Straf op rijden onder invloed

Black Knight

Fan of Debra LaFave
Elite Member
20 jaar lid
Waardering
73
Lengte
1m87
Massa
105kg
Vetpercentage
15%
Mijn broer had vorige week een alcoholcontrole.
Het maximaal toegestane promilage: 0,8 promille.
Volgens de blaastest kwam hij uit op: 0,805 promille.

Nu kreeg hij vandaag een aangetekende brief van het CBR:
- hij moet een 3 daagse EMA-cursus volgen
- hij moet de kosten voor deze cursus betalen (520 euro)
- en hij moet ook nog een boete betalen (zal zo'n 190 euro zijn)
:eek:

Met andere woorden, hij moet 710 euro boete betalen en is 3 dagen kwijt. En dat voor 0,005 promille alcohol teveel in je bloed :eek:

Dit gaat echt nergens over :mad:
Oke rijden onder invloed is niet goed, maar om om zo'n banaal kleine hoeveelheid alcohol teveel in je bloed zo'n banaal hoge straf te geven :thumbd:

Ongelovelijk.. Kan het me haast niet voorstellen dat dit het hele verhaal is.. ?

Heeft ie om uitleg gevraagd ?

Lullig voor je broer, maar te veel is te veel! Ik vind dat als je gaat rijden je 0.0 mag drinken.

• Topic Starter Topic Starter
leGionellz zei:
Ongelovelijk.. Kan het me haast niet voorstellen dat dit het hele verhaal is.. ?

Heeft ie om uitleg gevraagd ?

't Is echt waar, ik wilde het eerst ook niet geloven maar ik heb net de documenten bekeken. Het schijnt dat de straf extra zwaar is als je een puntenrijbewijs hebt. Hij heeft z'n rijbewijs nu bijna 3 jaar dus hij valt daar ook nog in.
En hij is nog nooit eerder gepakt bij alcoholcontrole.

Hij gaat bezwaar aantekenen ja, maar of dat helpt...

Het leven is hard

damn dat is wel klote inderdaad. en het erge is, je kan er niks aan doen, want het is te veel. zonde van dat geld man!

Zielig voor je broer

ik had, mijn vaders audi a4 in de prak gereden, eenzijdig ongeval. Ook onder invloed van alcohol
(om 02:00 gestopt met drinken, daarna 6 loempia's gegeten en tot 6.30 geslapen) en toen zijn we weg gereden, met 50 in de berm beland, auto verkracht. doordat ik aan het ouwehoeren was (we waren wel alleen op de weg)
ik moest ook blazen, toen moest ik mee naar het bureau en daar moest ik nog eens blazen en daar kwam iets van 285 uit, weet niet in welke standaarden ze daar meten.

Ik kreeg een boete van 300 euries. verder niets. Dat je broer een cursus moet volgen is te gek voor woorden, stelletje idioten daaro

Volgens mij ligt het percentage op 0.5, not sure though. Als het daadwerkelijk 0.8 is en hij had 0.05 teveel is het idd hard.

Maar je hoort niet met alcohol op achter het stuur te zitten. Dronken mensen krijgen een te groot zelf beeld van zichzelf en denken alles te kunnen klaarspelen.

slaat nergens op.

een maat van mij heeft zijn auto ook prak tegen een paal gereden.
politie erbij, blazen. veels te veel op! ( was zaterdag nacht na het stappen )

en dan nog het rare van het verhaal. verzekering heeft alles uitbetaald en van het alcohol percentage heeft hij nooit niks meer gehoord van de politie.

en dan pakken ze zo'n jongen met 0,005 te veel op zo hard?
heel appart allemaal!

het ligt er allemaal maar net aan wat voor agent je hebt volgens mij ???

Je moet ergens de grens trekken. Als 0,805 wel mag, mag 0,806 dan ook? Of 0,810?

Als je dichtbij de 8 weet je al dat je in het risico gebied zit en ben je fout bezig.

PatrickT zei:
slaat nergens op.

een maat van mij heeft zijn auto ook prak tegen een paal gereden.
politie erbij, blazen. veels te veel op! ( was zaterdag nacht na het stappen )

en dan nog het rare van het verhaal. verzekering heeft alles uitbetaald en van het alcohol percentage heeft hij nooit niks meer gehoord van de politie.

en dan pakken ze zo'n jongen met 0,005 te veel op zo hard?
heel appart allemaal!

het ligt er allemaal maar net aan wat voor agent je hebt volgens mij ???
HEY MAN!!! IK HAD HETZELFDE!!! audi a4 helemaal vergoed!
Ik heb zelfs aangegeven op de verzekerings papieren dat er alcohol in het spel was.

Wat een gelul...

Je moest een weten hoeveel mensen er jaarlijks in het verkeer dood gaan doordat iemand te veel heeft gedronken. Bij 3 pilsjes is je reactievermogen al een heel stuk minder ook al heb je dat zelf niet door.

Sorry Bro, maar ik vind de straf dus veel te weinig.....

Als je in een auto rijdt moet je een verantwoordelijkheidsgevoel hebben en vindt ik persoonlijk dat je niet moet drinken en rijden.

Wat nou als hij na 1 biertje al te diep in het glaasje heeft gekeken (dit kan bij iedereen gebeuren) en hij krijgt een ongeluk met daarbij iemand die overlijd aan de verwondingen??

Of anders.... stel iemand die heeft een alcoholpromilage van 0.805 en die rijdt je broer dood.... wat dan??

In België is het blijkbaar 0,8 en in NL is het 0,5. Dat geeft al aan dat het onzin is om te zeggen 'te veel is te veel'. Wat in het hele land teveel is, is ergens anders geen probleem.

Té veel drinken is natuurlijk niet goed, maar wat is teveel? Ik weet zeker dat ik met 6 biertjes op nog veel beter rij dan een vrouwtje van 80. 0,5 promille is echt niet zoveel, maar de overheid heeft een maximum promilage uitgezocht waarbij echt niemand slechter zal gaan rijden. De meesten zullen wel meer aankunnen zonder noemenswaardig risico.

Ik ben in het verleden veel te ver gegaan hierin, hoewel ik nog steeds vind dat het net zo verantwoord was als een bejaarde of iemand zonder bril te laten rijden. Ik dronk vroeger rustig 8 bier voor ik ging rijden, dat zal ik nu nooit meer doen omdat mocht het tóch misgaan en ik iemand zou aanrijden ik het mezelf noit zou kunnen vergeven.

drako zei:
Sorry Bro, maar ik vind de straf dus veel te weinig.....

Als je in een auto rijdt moet je een verantwoordelijkheidsgevoel hebben en vindt ik persoonlijk dat je niet moet drinken en rijden.

Wat nou als hij na 1 biertje al te diep in het glaasje heeft gekeken (dit kan bij iedereen gebeuren) en hij krijgt een ongeluk met daarbij iemand die overlijd aan de verwondingen??

Of anders.... stel iemand die heeft een alcoholpromilage van 0.805 en die rijdt je broer dood.... wat dan??
Met zo'n laag alcoholpromilage ben je nog helder zat.
Ik heb onlangs een artikel gelezen waarin stond dat je beter met 10 biertjes op achter het stuur kunt zitten dan dat je slaperig achter het stuur zit.

Wel uit eigen ervaring kan ik dat zeker bevestigen, ik heb ook een aantal keer slaperig achter het stuur gezeten maar dat is echt veel linker.
Verder drink ik nooit meer als ik moet rijden. Op de scooter deed ik dat nog wel, maar nooit meer dan 3 alcoholische drankjes. Dat ging altijd prima, omdat ik wist dat ik wat gedronken had lette ik juist extra goed op. Ik raad het natuurlijk niet aan en achteraf keur ik het ook af, maar ik kan je wel zeggen dat dat veiliger rijden is dan dat je rijd als je slaperig bent.

Maar goed toen ik 16 was ben ik nog wel eens met mijn scooter in de sloot beland daar heb ik veel van geleerd. Maar ja ik was jong en onbezonnen...

Zelda zei:
In België is het blijkbaar 0,8 en in NL is het 0,5. Dat geeft al aan dat het onzin is om te zeggen 'te veel is te veel'. Wat in het hele land teveel is, is ergens anders geen probleem.

Té veel drinken is natuurlijk niet goed, maar wat is teveel? Ik weet zeker dat ik met 6 biertjes op nog veel beter rij dan een vrouwtje van 80. 0,5 promille is echt niet zoveel, maar de overheid heeft een maximum promilage uitgezocht waarbij echt niemand slechter zal gaan rijden. De meesten zullen wel meer aankunnen zonder noemenswaardig risico.

Ik ben in het verleden veel te ver gegaan hierin, hoewel ik nog steeds vind dat het net zo verantwoord was als een bejaarde of iemand zonder bril te laten rijden. Ik dronk vroeger rustig 8 bier voor ik ging rijden, dat zal ik nu nooit meer doen omdat mocht het tóch misgaan en ik iemand zou aanrijden ik het mezelf noit zou kunnen vergeven.

Helemaal mee eens, er worden abnormaal hoge boetes uitgedeeld voor het rijden met iets te veel alcohol in je bloed, maar wat dacht je van rijden als je slaperig bent, rijden als je stoned bent en oudjes van 80 die 70 rijden op de snelweg/spookrijden/van geen meter opletten.

Daar gaat het niet om, slaperigheid valt niet te controleren, daarnaast ligt het er maar aan hoe slaperig je bent qua gevaar. Je moet gewoon onder de 0,8 promille blijven, zit je daar niet onder, moet je niet zeiken.

Var zei:
Daar gaat het niet om, slaperigheid valt niet te controleren, daarnaast ligt het er maar aan hoe slaperig je bent qua gevaar. Je moet gewoon onder de 0,8 promille blijven, zit je daar niet onder, moet je niet zeiken.

juistem!!

Terug
Naar boven