Eerst wat over mijzelf.
Zelf heb ik ook striae en zeker in het begin heeft dat me enorm gefrustreerd.
Daarom ben ik veel gaan lezen en informatie gaan verzamelen wat ik hieraan kon doen.
En ook ik ben erin getrapt om al die dure creme's te kopen die wonderen beloven maar eigenlijk niks doen, straks meer hierover.
Bodybuilding is voor mij gezondheid en bij een optimale gezondheid hoort ook een gezonde huid, geen littekens.
Daarom heb ik aan de hand van de informatie die ik verzameld heb zelf me striae proberen te behandelen.
Wat is striae en hoe ontstaat het?
Striae zijn scheuringen in de onderste huidlagen.
Het onstaat hoofdzakelijk door een te grote spanning/rek op de huid.
De ene persoon is hier veel gevoeliger voor dan de andere, striae is dus ook niet direct een indicatie van groei, maar meer gevoeligheid per individu.
Zo kan de de ene aankomen en geen striae krijgen, en kan weer een ander zelfs striae krijgen terwijl hij of zij afvalt.
Je ziet het vooral bij vrouwen rondom de zwangerschap, bodybuilders en mensen met overgewicht.
Door gebrek aan goede voeding, invloed van hormonen, noem het maar op.
Hoe kan je het voorkomen?
Het is deels te voorkomen door de huid gezond te houden, maar helemaal uit te sluiten is het niet omdat genen en hormonen ook een rol spelen.
Belangrijke vitamines voor de huid zijn, A C en E.
Je kan het insmeren met een goede olie of creme.
Daar waar creme's zelden diep genoeg de huid doordringen is een goede olie inprincipe veel beter.
Goede olién zijn emu oil (vrij duur), macadamia olie en ook de goedkope olijfolie voldoet.
Deze olién dringen wel diep genoeg door in de huid en bevatten belangrijke en gezonde vitamines en mineralen.
Is striae te genezen en zo ja hoe?
Striae vermindert met de tijd wel en ook met behaalde belandelingen is het te verminderen.
Dit betekent in feite dat er celvernieuwing plaats vind en waarom zou dit niet oneindig zijn?
Daarbij zijn erook een hoop mensen die beweren hun striae kwijt geraakt te zijn, of dit waar is laat ik in het midden.
Vroeger zei men ook dat littekens voor altijd waren, inmiddels weten we dat lasers en peelings bepaalde littekens voledig kunnen verwijderen.
Er zijn veel creme's op de markt die van alles beloven en het nog vaak goed weten te onderbouwen ook.
Zo ben ik erook ingetrapt, maar striae verminderen laat staan verwijderen gebeurde niet.
Tretoine creme (vitamine A in zuurvorm) op voorschrift verbetert wel iets dehuid structuur, maar verwijderen van striae doet het niet.
Eigenlijk ook wel logisch, want striae zijn diepe littekens dat smeer je niet even weg met een cremetje.
Ook zijn er een hoop behandelingen bij schoonheidsklinieken:
Lasers
Peelings
bindweefselmasages
microdermabrasie
skin needling
Deze behandelingen kosten vaak vele honderden euro's per stuk terwijl er vele behandelingen nodig zijn voor enig resultaat.
Om deze reden ben ik mezelf in peelings en een dermaroller (skin needling) gaan verdiepen.
Peelings als TCA, en glycolic acid worden ook in schoonheidsklinieken gebruikt net als de dermaroller.
Inplaats van microdermabrasie gebruik ik een microdermabrasie cloth, een manier van scrubben.
Dit is om de huid te stimuleren meer gezond huidweefsel aan te maken en littekenweefsel af te breken.
Een huis bouw je ook niet enkel met bouwvakkers, die hebben ook stenen (bouwstoffen) nodig en daar komt voeding om de hoek kijken.
Voeding speelt dus een grote rol bij zowel het ontstaan als de behandeling van striae.
Immers hoe gezonder het lichaam hoe makkelijker het in staat is te genezen.
Daarom zijn bepaalde voedingstoffen belangrijk als eiwitten, vetten, vitamines en mineralen en ook antioxidanten.
Het is dus belangrijk veel voedingsbronnen te eten die deze stoffen bevatten en dan met name groente als tomaat, broccoli en spinazie zijn erg gezond.
Ook is het aan te raden een vitamine C supplement te nemen omdat deze de collageenproductie stimuleert.
Een Multi vitamine supplement zou ook tot de basis moeten behoren.
Vaak word erook gezegd dat er geen enkele behandeling is die striae doet verdwijnen en dat wijst de ervaring ook uit.
Een combinatie van meerdere methodes en geduld zou wellicht de sleutel tot succes zijn.
De punten zijn dus:
Voeding (zowel intern als extern)
sport (doorbloeding en algehele gezondheid)
peelen (bovenste huidlaag eraf branden en stimulatie van nieuw huidweefsel)
scrubben/microdermabrasie (doorbloeding en stimulatie van nieuw huidweefsel)
En verder alles wat gezond is, want hoe gezonder een lichaam hoe beter het in staat is te herstellen, dat is het basisprincipe.
Wat doe ik zelf aan me striae?
Meerdere keren pogingen gewaagd, maar door gebrek aan geld en tijd moeten staken, inmiddels ben ik weer bezig.
Heb overigens wel dat bepaalde striae zo flink verbetert is dat haast niet meer te zien is.
Ik let op me voeding, gebruik peelings en een microdermabrasioe cloth, een dermaroller 3mm, ga regelmatig naar de sauna en smeer mijn striae in met een mengsel van macadamia olie en sheabutter.
Eerst smeer ik me huid in met 88% lactic acid waarna ik het afspoel zodra het licht begint te branden en dan scrub ik met me microdermabrasie cloth tot het flink rood is.
Vervolgens rol ik met de dermaroller 3mm over de huid met striae en smeer het daarna in met me mengsel van sheabutter en macadamia olie.
Smeren doe ik elke avond en de macadamia olie laat ook de sheabutter dieper doordringen tot de onderste huidlagen.
Heb ook andere dingen in het verleden gebruikt als TCA (medical grade) op 50% met licht resultaat.
Dit werd te duur ten te pijnlijk, maar een sauna vervolgd met een koude douche doe ik bijv nog steeds.
De huid word hier roze van en dan zie je dus eigenlijk dat de doorbloeding beter word.
Ik raad niemand aan zomaar met een peeling of dermaroller te beginnen, want er zitten wel risico's aan en moet verantwoord gebeuren.
Het zijn niet voor niks behandelingen die in een schoonheidskliniek plaatsvinden.
Geschreven voor PatrickvH
======================================
Hoop dat het wat is en mensen erook wat aan hebben.

Heb heel veel gelezen en geprobeerd mbt striae, dus als er vragen zijn, kom maar op.