AndroidHealthClinic

Striae..wat kan jij hierover vertellen?

Heb striae aan de zijkant bovenaan mijn borst en aan mijn biceps. Gelukkig zijn ze ondertussen ongeveer dezelfde kleur geworden als mijn huid en zie je ze dus bijna niet meer.

Ik denk dat ik deze maand eens ga overslaan. Heb er (gelukkig) zelf geen ervaring mee. :p. Wel al zeer goede artikels mannen. :thumbs:

Mag ik mijn eigen artikel dat ik eerder is had gepost bijwerken en posten om mee te doen?

Hehe ja misschien dat ik eens een gooi naar die prijs ga doen :) Heb genoeg tijd om erover te schrijven.. Deze week zal ik proberen er een te maken.

En ben je al de laatste puntjes op de i aan het zetten? Ben benieuwd! Aangezien je zeeën van tijd hebt. Zal het vast een meesterwerk zijn! :)

---------- Toegevoegd om 19:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:56 ----------

Mag ik mijn eigen artikel dat ik eerder is had gepost bijwerken en posten om mee te doen?

Tuurlijk mag dat

En ben je al de laatste puntjes op de i aan het zetten? Ben benieuwd! Aangezien je zeeën van tijd hebt. Zal het vast een meesterwerk zijn! :)

---------- Toegevoegd om 19:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:56 ----------

Tuurlijk mag dat
Laat ik maar zeggen dat ik er vorige week veel meer zin in had dan nu door alle drukte heen :roflol:

Ik mis eigenlijk het punt voeding (mischien er overheen gelezen?)

Niet getrainde, ondervoede mensen vertonen namen ook striae omdat het bindweefsel niet voldoen bouwstenen krijgt om in stand te blijven.
Iets wat bij hardtrainende sporters met een flink overschot aan calorien ook kan gebeuren omdat sommige vitaminen/mineralen elkaars antagonist zijn. Je kan op die manier dus prima ondanks je overschotdieet aan een tekort van bepaalde zaken komen.

Verders moet je er bij alle smeersels ed rekening mee houden dat alle "middeltjes" die moluculair gezien te grof zijn om de operhuid te passeren geen invloed uit kunnen oefenen op de onderliggende bindweefsellaag!

Ik mis eigenlijk het punt voeding (mischien er overheen gelezen?)

Niet getrainde, ondervoede mensen vertonen namen ook striae omdat het bindweefsel niet voldoen bouwstenen krijgt om in stand te blijven.
Iets wat bij hardtrainende sporters met een flink overschot aan calorien ook kan gebeuren omdat sommige vitaminen/mineralen elkaars antagonist zijn. Je kan op die manier dus prima ondanks je overschotdieet aan een tekort van bepaalde zaken komen.

Verders moet je er bij alle smeersels ed rekening mee houden dat alle "middeltjes" die moluculair gezien te grof zijn om de operhuid te passeren geen invloed uit kunnen oefenen op de onderliggende bindweefsellaag!
Dat is wat ik heb, had al veel striae op men rug door te snel te groeien n Wrsh ook mineralen gebrek van voor ik begon met trainen.
En ja meeste middeltjes helpen niet ik probeer nu zonnebank n zie al goede vooruitgang.

Overtlaatst keek ik na de training in de spiegel en zag dat ik striemen begon te krijgen op mijn schouders. Eerst wist ik niet wat te doen en vond het een serieuze baler. Maar toen ik thuis kwam ben ik beginnen op te zoeken. Ik heb overal een beetje informatie gevonden en heb dit uiteindenlijk in 1 topic gegoten maar ben alvast te weten gekomen dat striemen battle scars zijn van de fitness.[/FONT]

Wat is striae?

wat zijn striae: scheuringen van je onderhuid en je opperhuis is transparant waardoor je dat erdoor ziet. Mensen met een vreemd origini waar de huiskleur donkerder is hebben daarom ook minder kans op striae. Ook heeft aanleg hier mee te maken.
Voorbeelden hiervan zijn: het zwangerschapshormoon of mannelijk geslachtshormoon. Ook kunnen ze gemakkelijk ontstaan bij het gebruik van anabole steroïden. Deze stoffen imiteren immers de werking van het mannelijk geslachtshormoon in het lichaam. Daarnaast speelt ook aanleg een rol.
Wanneer je ze voor het eerst hebt zijn ze rood, na verloop van tijd verkleuren ze en worden ze witter(littekenweefsel)[/FONT]

[/FONT]
[/FONT]
8949.jpg
[/FONT]​

Hoe ontstaat striae?

Striae ontstaat doorgaans door het snel aankomen in gewicht, of het snel verliezen van gewicht. Dit kan zowel spieren als vet betekenen. In het geval van bodybuilding ontstaat striae vaak doordat de bodybuilder te snel aankomt in massa. De huid kan de groei dan niet meer bijbenen en zal als gevolg hiervan (onderhuids) scheuren.

Daarnaast kunnen er ook andere factoren zoals een verhoogde cortisol spiegel (stresshormoon) een rol spelen in het ontstaan van striae. Cortisol zorgt ervoor dat de eiwitsynthese in het lichaam verlaagd wordt, en de huid dus minder rekbaar wordt.

Ook kunnen de striemen ontstaan door bepaalde oefeningen die bodybuilders uitvoeren. Bij een oefening als bijvoorbeeld 'flyes' is het mogelijk dat personen met een minder rekbare huid striae krijgen doordat hun huid de spanning niet aan kan.

Op welke plaatsen ontstaat striae?

Striae ontstaat bij de meeste bodybuilders op hun boven lichaam onder hun oksels en op hun borst bij de aanhechting tussen schouder en borst. Op het onderlichaam ontstaat het vaak op de bovenbenen.

Hoe kan ik van mijn striae afkomen?

Doorgaans is het onmogelijk om (volledig) van striae af te komen. Toch is het mogelijk om het vrijwel onzichtbaar te maken.

Striae zijn onderhuidse scheuren en er wordt gezegd dat met middeltjes geen effect hebben. Dit doordat deze substanties niet door kunnen dringen tot de onderste huidlaag (waar de striae zich bevindt). Maar er zijn echter wel producten, behandelingen waar resultaat mee geboekt kan worden. Maar het komt er altijd op neer dat ze de huid verstevigen, celvernieuwing, betere bloedcirculatie, betere stofwisseling en het stimuleren van de aanmaak van collageen . [/FONT]
[/FONT]
Aantal technieken dat gebruikt worden:[/FONT]
· Microdermabrasie[/FONT]
· FRAXEL laser[/FONT]
· titan laser[/FONT]
· lightwave LED[/FONT]
· IPL-behandeling[/FONT]
· Chemische peeling[/FONT]
· Endermologie[/FONT]
· Mesotherapie[/FONT]
· …[/FONT]
[/FONT]
Aantal producten dat gebruikt worden:[/FONT]
· uier zalf[/FONT]
· vaseline[/FONT]
· Oliën (doucheolie, Emu-olie,…)[/FONT]
· littekenzalf[/FONT]
· bio olie[/FONT]
· …[/FONT]
[/FONT]
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/15087-striae-of-striemen-vervagen-cosmetische-behandelingen.html

Hoe kan ik striae voorkomen?

Je kunt striae voorkomen door op de eerste plaats gezond te eten. Bij de opbouw van nieuwe huidcellen zijn net als bij de opbouw van spieren voedingsstoffen nodig. Het is dus belangrijk dat je al je dagelijkse goeie vetten, vitamines en mineralen alswel eiwitten en koolhydraten binnenkrijgt.

Sommige personen die erg gevoelig zijn voor striae doen er ook goed aan om extra vitamine E en zink te slikken.

Vitamine E zorgt voor een gezonde huid en werkt ook tegen bijvoorbeeld acne.

Zink zorgt voor een verbeterde eiwitsynthese in de huid, en zorgt voor de aanmaak van collageen. Hierdoor is de huid rekbaarder en beter beschermd tegen het ontstaan van striae. Het is wel belangrijk om zink pillen zonder calcium te kopen. Calcium verminderd namelijk de opname van zink.

Daarnaast kun je preventief smeren met soorten olie(babyolie,doucheolie,…) op striae gevoelige plaatsen. Dit zal zorgen dat de huis vochtiger wordt en vochtig blijft dit is de bedoeling want wanneer je huid droog is zal deze ook minder rekken.

Kan ik iets aan mijn voeding doen?
Via je voeding kan je ook altijd je huid extra verzorgen want daar draait het eigenlijk allemaal om.
De supplementen dat je kan nemen zijn: Zink, tretinoine, vitamine E, vitamine A, vitamine C, ijzer, omega 3, selenium(als dit bestaat in supplement),…
Verder kan je ook uit je voeding heel wat halen zoals:

1.Water. Zorgt voor een mooie, gezonde huid en alle afvalstoffen worden er uit gespoeld.
2. Groene thee. Wanneer je geen water drinkt, omdat je het niet lekker vindt is dit een goed alternatief. Het heeft veel verschillende voordelen voor je gezondheid en je huid. Je kunt het warm of koud drinken. Drink het zonder suiker of melk dan is het voordeel voor je huid op zijn best.
3. Meloen – Cantaloupe. Deze vrucht vermindert antioxidanten in je lichaam waardoor vrije radicalen verminderen. De huid problemen worden minder en je krijgt een gezondere huid.
4. Tomaten. Dit is ook voedsel dat rijk is aan antioxidanten en geeft dezelfde voordelen voor je huid als cantaloupe doet.
5. Bessen. Aardbeien, blauwe bessen en zwarte bessen zijn allemaal vruchten die ook rijk zijn aan anti-oxidanten. Eet ze uit het vuistje, bij de muesli of in andere gerechten.
6. Pruimen. Deze zitten ook vol antiondidanten en daardoor goed voor je huid.
7. Zoete aardappels. Dit is een goed alternatief voor de cantaloupe en tomaat die je kunt proberen. Ook hier zitten antioxidanten in waardoor de vrije radicalen minderen in je lichaam.
8. Broccoli. Deze groente heeft verschillende gezondheid voordelen, dat is ook de reden dat je vaak hoort ‘eet broccoli’. Het bevat veel Vitamine A, een vitamine die zorgt voor het verbeteren en vernieuwen van je cellen. Dit betekent dat wanneer je broccoli eet je huid zich sneller vernieuwd en er fris uitziet.
9. Spinazie. Dit maakt je niet alleen zo sterk als Popeye, het is ook rijk aan Vitamine A en daardoor goed voor je huid.
10. Wortels. Dit is een goed alternatief wanneer je niet van groene groente houdt en toch Vitamine A naar binnen wilt krijgen.
11. Magere zuivelproducten. Zuivelproducten zijn ook een goede bron om Vitamine A binnen te krijgen en daardoor goed voor je huid. Blijf wel van de volle producten af, het vet doet je huid geen goed.
12. Omega 3. Omega 3 is een goede vet die we naar binnen willen krijgen. Een van de dingen die Omega 3 doet is het tegengaan van ontstekingen. Hierdoor is het goed voor de huid en de gezondheid. Je vindt dit in verschillende vis gerechten waar tonijn, zalm, sardine en schelpdieren in zijn verwerkt.
13. Lijnzaad. Een alternatief voor Omega 3 is lijnzaad. Dit is makkelijk toe te voegen bij verschillende gerechten. Er is ook lijnzaadolie waar mee gekookt kan worden.
14. Walnoten. Een alternatief op visgerechten of lijnzaad.
15. Grapefruit. Er rijk aan vitamine C. Vitamine C is verminderd rimpels en stelt ze uit.
16. Sinasappelen. Net als de grapefruit, goed voor de huid omdat het vol zit met Vitamine C.
17. Spruiten. De meeste mensen denken dat citrus vruchten gegeten moeten worden om Vitamine C binnen te krijgen, maar er zijn een paar groenten die dit ook in zich hebben. Spruiten zijn er zo een, erwten zijn een andere optie.
18. Volkoren. Een ander ingrediënt dat in sommige voedsel voorkomt wat goed voor je huid is, is selenium. Dit zit in brood, volkoren granen en gebak. Dit verbeterd te huid op cel niveau en houd je huid jong en soepel.
19. Mager rood vlees. Onvoldoend ijzer kan er voor zorgen dat de huid slecht eruit ziet. Het uit zich in een lichte huid of donkere kringen onder de ogen. Rood vlees is een geweldige bron voor ijzer, kijk uit dat het niet vet rood vlees is, neem magere.
20. Eieren. Voor mensen die niet veel rood vlees willen eten zijn eieren een goed alternatief om ijzer binnen te krijgen.
Een maatje van me groeit 2 x zo snel dan mij, maar heeft nergens last van. Hoe kan dat?

Hoe gevoelig je bent voor striae verschilt per persoon. De een kan 2 kg per maand aankomen en nergens last van hebben, en de ander kan bij 5 kg per jaar al open scheuren. Er zijn zelfs ecto's op het forum van bodybuilding.com te vinden met striae op zeer ongebruikelijke plaatsen. Zoals hun onderarmen.

Ik begin erg last te krijgen van striae, kan ik nu niet beter even stoppen met trainen?

Over het algemeen is het zo dat wanneer je begint met trainen, en je dus snel veel aankomt, last kunt krijgen van striae. Meestal is dit slechts een periode waar je even doorheen moet. Als je langer dan een jaar traint, zul je niet zo snel meer aankomen en zal het probleem vaak opgelost zijn.

Als je stopt met trainen, en later weer begint, zul je er waarschijnlijk toch weer last van krijgen. Bij sommige is het nou eenmaal: groeien = meer striae.

conclusie: Striae zijn battlescars en bijna iedere bodybuilder krijgt er mee te maken. Wat kan je er tegen doen? Je huid extra verzorgen door je voeding aan te passen, te stretchen(huid rekbaar houden) en zelf supplementen te nemen om te zien dat je huid aan de nodige stoffen komt. Als je striae krijgt, zal die vervagen met de tijd en altijd minder zichtbaar worden en dit kan gestimuleerd worden door je striae op de juiste manier te verzorgen. [/FONT]
[/FONT]

Gebaseerd op: [/FONT]FAQ: Striae / Huidstriemen[/FONT] [/FONT]

Mooie artikelen maar zoals 3 XL al aangaf zijn alle smeersel alleen een hulpmiddel om de buitenkant van de huid soepel te houden. Tegen striae helpt geen enkel smeerseltje. Voorkomen van striae is alleen mogelijk om niet in omvang te groeien:D..om de kans op striae te verkleinen is gezond eten in combinatie met zeer langzame massa opbouw het enige wat helpt.

Het vervelende van striae is trouwens dat je het pas ziet als de gescheurde huid is hersteld met lelijk littetekenweefsel.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, wat is striae nou eigenlijk? Striae (of striemen) zijn lijnvormige huidafwijkingen die ontstaan wanneer het onderhuids bindweefsel uit elkaar getrokken wordt door de snelle groei van het lichaamsdeel (in kwestie, meestal op plekken waar de huid het meest gespannen is, i.e. op je schouder), met andere woorden: het lichaamsdeel kan de snelle groei niet bijhouden.

Veel mensen hebben hier last van, het is verder ook niet ‘’schadelijk’’, men heeft gewoon een ideale schoonheidsbeeld en daar komt geen striae in voor.

Het beginstadium kenmerkt zich door parallel aan elkaar lopende rode lijnen in de huid (de mensen die ‘’last’’ hebben van striae weten het begin ongetwijfeld nog donders goed, iets wat toch niet verder zou gaan groeien .. yeah right). De rode lijnen worden meestal geïdentificeerd met verzonken littekens en kunnen in lengte variëren. Het verdient hier wel de opmerking dat er de kans bestaat (over enkele jaren) dat het niet altijd rood blijft, maar verkleurt (via beigekleurig naar huid- of ivoorkleurig).

Wie bevinden zich in de risicogroep?

Striae kunnen op elk deel van de huid ontstaan, zoals ik hierboven al heb verteld. Het ontstaat bij individuen die een relatief snelle groei doormaken, al dan niet gepaard in de lengte, breedte of ‘’vooruit’’ (de een heeft hier ook meer last van dan de ander).

Het verschijnsel ‘’striae’’ ziet men vaak terug bij zwangeren (voornamelijk op de buik en borsten), pubers (bijvoorbeeld op de dijen, billen, benen en borsten), mensen met overgewicht (op de buik, dijen, aan de binnenkant van de bovenbenen en op de bovenarmen), bij individuen die gebruik maken van corticosteroïden (zalf en prednison), individiduen die aan het syndroom van Cushing lijden (voornamelijk op de buik, benen en bovenarmen) en natuurlijk ook bij de categorie ‘’sporters’’ die enigszins serieus bezig zijn met het beoefenen van de sport (waarmee ik het in het vervolg doel op krachttraining gerelateerde beoefenaars in de breedste zin des woord).

Behandelmethoden?

Striae, iedereen die het heeft wilt er vanaf, maar lukt dit ook daadwerkelijk? Het, teleurstellende, antwoord is ‘’nee’’. Er is, tot op de dag van vandaag, geen enkele effectieve behandeling m.b.t. striae (vanwege het feit dat striae eigenlijk littekens zijn). Hetgeen dat als positief wordt ervaren, is het feit dat de rode kleur na verloop van tijd ‘’verkleurd’’, van beigekleurig naar huid- of ivoorkleurig. Ja, er wordt geprezen met verschillende methodes die natuurlijk hartstikke goed zouden helpen (maar dit reikt niet verder dan het vervagen van de striae), voor de nieuwsgierigen zal ik hieronder het een en ander kort aanhalen, voor diegene die zich hier niet voor interesseren kunnen het navolgende stuk als ongelezen beschouwen.

- Microdermabrasie

De opperhuid huid wordt via microkristallen beetje bij beetje afgeslepen. Microdermabrasie is sterker dan een gewone peeling, maar minder krachtig dan een chemische peeling. In feite is microdermabrasie een lichte vorm van skin resurfacing. Dat wil zeggen dat het bovenste gedeelte van de huidlaag wordt afgenomen en vernieuwd. Striemen vinden echter hun oorsprong in de onderliggende huidlagen en deze blijven door de cosmetische behandelingen onaangeroerd. Veel mensen denken dat men met microdermabrasie telkens een laag van de huid wegneemt totdat men aan de onderste huidlaag zit en dan geen striemen meer hebt. Indien dit zo zou zijn, zou men binnen de kortste keren op het rauwe vlees van de spieren zitten en dat kan dus niet!

Microdermabrasie is de populairste behandeling tegen striemen, maar ook de minst efficiënte. Striemen zullen met microdermabrasie niet verdwi jnen. Wel gaan de lijnen lichtjes vervagen en zal de structuur van de huid zachter en gezonder worden.

- FRAXEL laser

De FRAXEL laser zorgt voor duizenden kleine gaatjes in de huid. Deze gaatjes zijn omgeven door intact en gezond huidweefsel dat ervoor zorgt dat d de letsels met nieuw collageen worden ingevuld.

Voor een optimaal resultaat kan FRAXEL lasertherapie worden gecombineerd met een TITAN laserbehandeling. Samen gecombineerd vormen ze één van de beste methodes om striemen te vervagen. Het compleet verwijderen van striemen of striae is echter zeldzaam.

Een behandeling met de FRAXEL laser is bijzonder pijnlijk, zelfs bij gebruik van een verdovende gel. Normaal wordt de behandeling uitgevoerd zonder narcose, maar men kan dit wel aanvragen als de pijn echt niet te verdragen is. Men kan ook vragen om de laser lager in te stellen om de pijn te verminderen, maar dan is de behandeling minder efficiënt. De dagen na de behandeling is er slechts sprake van lichte roodheid en zwelling.

- Infrarood

Door middel van infrarood licht wordt de lederhuid diep onder het huidoppervlak opgewarmd waardoor onmiddellijk een contractie van het collageen optreedt, resulterend in een strakkere huid.

Sommige mensen beweren bijna helemaal van de striemen verlost te zijn dankzij de laserbehandeling. Voor anderen heeft de behandeling geen enkel resultaat opgeleverd. Om zichtbare resultaten te verkrijgen wordt de TITAN laser het beste gecombineerd met een FRAXEL laserbehandeling. Soms kunnen er blaren ontstaan die na enkele dagen genezen zijn. De TITAN behandeling zelf is echter volkomen pijnloos en verdoving is niet noodzakelijk.

- Lightwave LED

Lightwave LED is de nieuwste behandeling tegen striemen waarbij rood en infrarood licht op de striae huid wordt gericht om de doorbloeding en de celfuncties te stimuleren. Lightwave LED staat voorlopig nog in zijn kinderschoenen, maar zou naar het schijnt de beste behandeling zijn om striae of striemen te verminderen. Het wordt in de eerste plaats aanbevolen voor lang bestaande striemen.

Regelmatige sessies zullen dieperliggende striemen afzwakken omdat de normale chemische celactiviteit wordt geoptimaliseerd. Daardoor wordt ook de huid soepeler en gladder. Het effect wordt wel geleidelijk zichtbaar.

- IPL

Het IPL apparaat is geen laser, maar een flitslamp die lichtflitsen omzet in warmte (IPL staat voor Intense Pulsed Light). Dit stimuleert de aanmaak van nieuw collageen en verbetert de stofwisseling van de huidcellen. Doordat de huidfuncties worden verbeterd, zal striae vervagen, versoepelen en versmallen. Het volledig verwijderen van striemen blijft echter moeilijk.

- Chemische peeling

Bij een chemische peeling wordt er een vloeistof op de huid aangebracht die de bovenste huidcellen verwijdert (verdampt). Op die manier wordt het onderliggende bindweefsel geactiveerd. Er zijn verschillende soorten chemische peelings. De bekendste zijn de TCA en fenol (of phenol) peeling.
Het effect van een chemische peeling wordt pas geleidelijk zichtbaar. De resultaten zijn uitstekend indien u last hebt van slechts enkele lijnen. Heeft men echter een groot aantal striemen op een groot oppervlak (bijvoorbeeld over de gehele billen en dijen) dan zal men zo goed als geen verbetering zien, tenzij het om zeer recente striae van minder dan een jaar oud gaat.

Chemische peelings zijn pijnlijk (het voelt aan alsof u een erge zonneslag hebt). Met een beetje goede wil is het mogelijk om te gaan werken, maar de aanraking van kleren op de behandelde huid is nauwelijks te verdragen en ook slapen zal enkele nachten moeilijk verlopen Na de behandeling kan er ook koorts optreden. De pijn wordt, net zoals bij een zonneslag, geleidelijk minder en na enkele dagen zal de huid beginnen te schilferen (pellen). Probeer pijnstillers te vermijden omdat die het herstel van de huid tegenwerken en voor bloedingen kunnen zorgen.

- Endormologie

Endermologie is een behandeling die in de eerste plaats wordt gebruik tegen cellulite, maar die ook zijn voordelen heeft bewezen wat betreft het steviger maken van de huid en het laten vervagen van striae. Met behulp van een apparaat met rollers wordt de huid opgepakt en afgerold. Door deze bindweefselmassage verbetert de bloedcirculatie waardoor de huidfuncties gestimuleerd worden. De resultaten wat betreft het vervagen van striae zijn met endermologie eerder teleurstellend. De methode kan het beste gebruikt worden als anti-cellulitebehandeling met die positieve bijkomstigheid dat het uitzicht van striae eventueel een beetje kan verbeteren. Het resultaat van de behandeling kan gemakkelijk thuis nagebootst worden via een rol-knijp massage.

Endermologie is niets meer of minder dan een massage van de huid en het onderliggende bindweefsel!

- Mesotherapie

Bij mesotherapie wordt er in de huid een inspuiting gedaan van hyaluronzuur, vitamines, mineralen, co-enzymen, aminozuren, antioxidanten en nucleïnezuren Daardoor zal de gezondheid van de huid en de celvernieuwing verbeterd worden. Mesotherapie is dan ook een ideale aanvulling op de bovengenoemde methodes. Mesotherapie zorgt ervoor dat de huid opnieuw optimaal functioneert en gevoed is. Daardoor zal de stevigheid van de huid danig toenemen en zullen striemen lichtjes vervagen. Voor betere resultaten kan men de behandeling combineren met een chemische peeling of met microdermabrasie. De huid wordt gevoed en behandeld met behulp van inspuitingen.

- Grapefruitzaad. Recent onderzoek heeft aangetoond dat ook grapefruitzaad-extract helpt om striae te verwijderen. Het zou het beschadigde collageen verwijderen en de huid aansporen nieuw en gezond collageen in de plaats te maken.

- Diverse cremes (zoals slakkengel), verkrijgbaar bij apotheken, drogisten en schoonheidssalons. In het kort zorgen ze ervoor dat de strepen minder ‘paars’ zijn/blijven.

- Zonnebank, vanwege het simpele feit dat de striae weleens zou mee kunnen verkleuren.

Maar, voorkomen is natuurlijk beter dan genezen!

De bedoeling is, kort gezegd, dat je je huid elastisch houdt tijdens de dag door. Smeer je huid bijvoorbeeld iedere dag in met een vette crème of bijvoorbeeld een olie (bijvoorbeeld olijfolie en/of amandelolie). Nog een tip is om voldoende water te drinken (minimaal 2 Liter) en veel groente/fruit te eten.

Water zorgt ervoor dat de huid niet uitdroogt en dat de huid elastisch blijft, groente en fruit bevatten veel oxidanten, die afvalstoffen onschadelijk maken en het verouderingsproces tegen gaan.

• Topic Starter Topic Starter
Zo even lezen..bedankt voor deze input. :)

Heb de indruk dat er een hoop gekopieerd en geplakt is in dit topic :D
April topic, dus na april is dit onderwerp afgelopen en hoef ik geen poging meer te wagen om een artikel te schrijven?

• Topic Starter Topic Starter
April topic, dus na april is dit onderwerp afgelopen en hoef ik geen poging meer te wagen om een artikel te schrijven?

Ik ben dit weekend weg en zal maandag of dinsdag pas een poll aanmaken. Zolang er geen poll is kan je nog deelnemen hoor. Dus je hebt nog wel een dag of 4-5..Succes!

Dat is wat ik heb, had al veel striae op men rug door te snel te groeien n Wrsh ook mineralen gebrek van voor ik begon met trainen.
En ja meeste middeltjes helpen niet ik probeer nu zonnebank n zie al goede vooruitgang.

Is het een stuk minder te zien nu?
waren ze bij jouw wit toen je ging zonnebanken

Eerst wat over mijzelf.

Zelf heb ik ook striae en zeker in het begin heeft dat me enorm gefrustreerd.
Daarom ben ik veel gaan lezen en informatie gaan verzamelen wat ik hieraan kon doen.
En ook ik ben erin getrapt om al die dure creme's te kopen die wonderen beloven maar eigenlijk niks doen, straks meer hierover.
Bodybuilding is voor mij gezondheid en bij een optimale gezondheid hoort ook een gezonde huid, geen littekens.
Daarom heb ik aan de hand van de informatie die ik verzameld heb zelf me striae proberen te behandelen.

Wat is striae en hoe ontstaat het?

Striae zijn scheuringen in de onderste huidlagen.
Het onstaat hoofdzakelijk door een te grote spanning/rek op de huid.
De ene persoon is hier veel gevoeliger voor dan de andere, striae is dus ook niet direct een indicatie van groei, maar meer gevoeligheid per individu.
Zo kan de de ene aankomen en geen striae krijgen, en kan weer een ander zelfs striae krijgen terwijl hij of zij afvalt.
Je ziet het vooral bij vrouwen rondom de zwangerschap, bodybuilders en mensen met overgewicht.
Door gebrek aan goede voeding, invloed van hormonen, noem het maar op.

Hoe kan je het voorkomen?

Het is deels te voorkomen door de huid gezond te houden, maar helemaal uit te sluiten is het niet omdat genen en hormonen ook een rol spelen.
Belangrijke vitamines voor de huid zijn, A C en E.
Je kan het insmeren met een goede olie of creme.
Daar waar creme's zelden diep genoeg de huid doordringen is een goede olie inprincipe veel beter.
Goede olién zijn emu oil (vrij duur), macadamia olie en ook de goedkope olijfolie voldoet.
Deze olién dringen wel diep genoeg door in de huid en bevatten belangrijke en gezonde vitamines en mineralen.

Is striae te genezen en zo ja hoe?

Striae vermindert met de tijd wel en ook met behaalde belandelingen is het te verminderen.
Dit betekent in feite dat er celvernieuwing plaats vind en waarom zou dit niet oneindig zijn?
Daarbij zijn erook een hoop mensen die beweren hun striae kwijt geraakt te zijn, of dit waar is laat ik in het midden.
Vroeger zei men ook dat littekens voor altijd waren, inmiddels weten we dat lasers en peelings bepaalde littekens voledig kunnen verwijderen.

Er zijn veel creme's op de markt die van alles beloven en het nog vaak goed weten te onderbouwen ook.
Zo ben ik erook ingetrapt, maar striae verminderen laat staan verwijderen gebeurde niet.
Tretoine creme (vitamine A in zuurvorm) op voorschrift verbetert wel iets dehuid structuur, maar verwijderen van striae doet het niet.
Eigenlijk ook wel logisch, want striae zijn diepe littekens dat smeer je niet even weg met een cremetje.

Ook zijn er een hoop behandelingen bij schoonheidsklinieken:

Lasers
Peelings
bindweefselmasages
microdermabrasie
skin needling

Deze behandelingen kosten vaak vele honderden euro's per stuk terwijl er vele behandelingen nodig zijn voor enig resultaat.
Om deze reden ben ik mezelf in peelings en een dermaroller (skin needling) gaan verdiepen.
Peelings als TCA, en glycolic acid worden ook in schoonheidsklinieken gebruikt net als de dermaroller.
Inplaats van microdermabrasie gebruik ik een microdermabrasie cloth, een manier van scrubben.

Dit is om de huid te stimuleren meer gezond huidweefsel aan te maken en littekenweefsel af te breken.

Een huis bouw je ook niet enkel met bouwvakkers, die hebben ook stenen (bouwstoffen) nodig en daar komt voeding om de hoek kijken.
Voeding speelt dus een grote rol bij zowel het ontstaan als de behandeling van striae.
Immers hoe gezonder het lichaam hoe makkelijker het in staat is te genezen.
Daarom zijn bepaalde voedingstoffen belangrijk als eiwitten, vetten, vitamines en mineralen en ook antioxidanten.
Het is dus belangrijk veel voedingsbronnen te eten die deze stoffen bevatten en dan met name groente als tomaat, broccoli en spinazie zijn erg gezond.
Ook is het aan te raden een vitamine C supplement te nemen omdat deze de collageenproductie stimuleert.
Een Multi vitamine supplement zou ook tot de basis moeten behoren.

Vaak word erook gezegd dat er geen enkele behandeling is die striae doet verdwijnen en dat wijst de ervaring ook uit.
Een combinatie van meerdere methodes en geduld zou wellicht de sleutel tot succes zijn.

De punten zijn dus:

Voeding (zowel intern als extern)
sport (doorbloeding en algehele gezondheid)
peelen (bovenste huidlaag eraf branden en stimulatie van nieuw huidweefsel)
scrubben/microdermabrasie (doorbloeding en stimulatie van nieuw huidweefsel)

En verder alles wat gezond is, want hoe gezonder een lichaam hoe beter het in staat is te herstellen, dat is het basisprincipe.

Wat doe ik zelf aan me striae?

Meerdere keren pogingen gewaagd, maar door gebrek aan geld en tijd moeten staken, inmiddels ben ik weer bezig.
Heb overigens wel dat bepaalde striae zo flink verbetert is dat haast niet meer te zien is.

Ik let op me voeding, gebruik peelings en een microdermabrasioe cloth, een dermaroller 3mm, ga regelmatig naar de sauna en smeer mijn striae in met een mengsel van macadamia olie en sheabutter.

Eerst smeer ik me huid in met 88% lactic acid waarna ik het afspoel zodra het licht begint te branden en dan scrub ik met me microdermabrasie cloth tot het flink rood is.
Vervolgens rol ik met de dermaroller 3mm over de huid met striae en smeer het daarna in met me mengsel van sheabutter en macadamia olie.
Smeren doe ik elke avond en de macadamia olie laat ook de sheabutter dieper doordringen tot de onderste huidlagen.

Heb ook andere dingen in het verleden gebruikt als TCA (medical grade) op 50% met licht resultaat.
Dit werd te duur ten te pijnlijk, maar een sauna vervolgd met een koude douche doe ik bijv nog steeds.
De huid word hier roze van en dan zie je dus eigenlijk dat de doorbloeding beter word.

Ik raad niemand aan zomaar met een peeling of dermaroller te beginnen, want er zitten wel risico's aan en moet verantwoord gebeuren.
Het zijn niet voor niks behandelingen die in een schoonheidskliniek plaatsvinden.

Geschreven voor PatrickvH
======================================

Hoop dat het wat is en mensen erook wat aan hebben. :)
Heb heel veel gelezen en geprobeerd mbt striae, dus als er vragen zijn, kom maar op.

Terug
Naar boven