MuscleMeat

Stronglift oefeningen - alternatieven?

SSteve

Novice
Waardering
0
Hallo mensen,

Dit is mijn eerste topic, dus als ik iets niet helemaal goed doe bij voorbaat mijn excuses.

Ik ben nu 4 weken bezig met het stronglift schema, ben hiermee begonnen na aanleiding van de positieve informatie die ik op dit forum tegenkwam.

Ik loop echter tegen een aantal problemen aan, bij mijn huidige sportschool is er geen "rek" om met een losse olympic bar te kunnen squatten, ook kan ik de overhead press niet met een losse olympic bar doen.

Ik doe deze oefeningen op dit moment met een "vaste" bar, hij hangt zeg maar tussen 2 rails, ik weet niet hoe dit apparaat heet(smiths machine?).

Ik heb het gevoel dat ik de oefeningen niet helemaal tot hun maximale efficientie doe, omdat ik deze aan het vaste apparaat doe.

Mijn vraag is dus: maak het uit dat ik de overhead press en squat met de vaste olympic bar doe, zo ja: zijn er alternatieven voor deze oefeningen?

Ik zou de oefeningen wel los kunnen doen, maar dan wordt het naar mijn gevoel een beetje onverantwoord omdat er geen veiligheidsmaatregelen zijn, dit zal ook komen omdat het nieuw voor mij is.

alvast bedankt :)

Er is niet echt een waardig alternatief voor de squat. Er zijn veel andere beenoefeningen, maar die hebben niet hetzelfde effect. Squatten in een smith machine heeft 2 nadelen:
1. het gewicht wordt gestabliliseerd door de machine, en niet door je eigen lichaam waardoor je de effectiviteit van de oefening voor een deel teniet doet.
2. doordat het gewicht enkel loodrecht omhoog en omlaag gaat, wordt je lichaam in een positie gedwongen die niet natuurlijk is, dit kan blessures opleveren.

Het feit dat er in jouw gym geen degelijk squat rek staat, is een gevolg van de huidige evolutie van hardcore gym naar health center. Er is meer geld te verdienen met superdudes en huisvrouwen, dus worden alle 'gevaarlijke' oefeningen onmogelijk gemaakt. De serieuze krachtsporter is hier de dupe van. Als er in jouw buurt een andere, betere gym is, kan je het best veranderen.

Zijn er wel losse barbells aanwezig (bv. voor bench press), dan kan je voor overhead press het gewicht cleanen en dan pressen. Squats kan je ook vervangen door front squats, dan kan je ook eerst de bar omhoog cleanen.

Aangezien je het stronglifts-programma doet, heb je deze artikels al gelezen?
http://stronglifts.com/ways-to-squat-when-you-dont-have-a-squat-rack/
http://stronglifts.com/why-you-should-always-squat-with-free-weights/

Misschien op zoek gaan naar een andere gym? Als je je woonplaats er bij vermeld kunnen sommige leden je wellicht een andere goede gym adviseren.

in de buurt van groenlo (achterhoek)

• Topic Starter Topic Starter
Er is niet echt een waardig alternatief voor de squat. Er zijn veel andere beenoefeningen, maar die hebben niet hetzelfde effect. Squatten in een smith machine heeft 2 nadelen:
1. het gewicht wordt gestabliliseerd door de machine, en niet door je eigen lichaam waardoor je de effectiviteit van de oefening voor een deel teniet doet.
2. doordat het gewicht enkel loodrecht omhoog en omlaag gaat, wordt je lichaam in een positie gedwongen die niet natuurlijk is, dit kan blessures opleveren.

Het feit dat er in jouw gym geen degelijk squat rek staat, is een gevolg van de huidige evolutie van hardcore gym naar health center. Er is meer geld te verdienen met superdudes en huisvrouwen, dus worden alle 'gevaarlijke' oefeningen onmogelijk gemaakt. De serieuze krachtsporter is hier de dupe van. Als er in jouw buurt een andere, betere gym is, kan je het best veranderen.

Zijn er wel losse barbells aanwezig (bv. voor bench press), dan kan je voor overhead press het gewicht cleanen en dan pressen. Squats kan je ook vervangen door front squats, dan kan je ook eerst de bar omhoog cleanen.

Aangezien je het stronglifts-programma doet, heb je deze artikels al gelezen?
http://stronglifts.com/ways-to-squat-when-you-dont-have-a-squat-rack/
http://stronglifts.com/why-you-should-always-squat-with-free-weights/

Bedankt voor de reacties!

Er zijn wel losse barbells aanwezig, deze gebruik ik voor de barbell row en deadlift.

Front squat zou ik kunnen proberen, het is alleen dat ik een beginner ben en erg bang ben voor blessures en andere dingen die fout kunnen gaan, power cleans lijken me ook niet het makkelijkst om te doen.

Dit schema loopt ook erg snel in gewicht op, waardoor de angst voor fouten ook op loopt.

Misschien op zoek gaan naar een andere gym? Als je je woonplaats er bij vermeld kunnen sommige leden je wellicht een andere goede gym adviseren.

Ik woon in het centrum van de stad groningen en ik train bij fit4free, waar inderdaad meer aandacht wordt besteed aan de huisvrouwen.

Terug
Naar boven