MuscleMeat

Gestopt Strudel's dikke CUTlog 2.0

Contest
Status
Niet open voor verdere reacties.
  • Topic Starter Topic Starter
Chef, waarom moet je geen aluminium pannen op een inductieplaat laten staan?

Nou..

20240604_175929.jpg

20240604_175859.jpg

20240604_175903.jpg

20240604_212108.jpg

Het liep gewoon uit de pan. Hele inductieplaat fucked.
Het smeltpunt van zuiver aluminium bedraagt slechts 658°C. Aluminiumlegeringen hebben een smelttraject. Voor de meeste lasbare aluminiumlegeringen ligt dit tussen de 575 en 655°C.
Hebben ze nog mazzel dat ik erbij stond. Ze wilden het 'blussen' met water. Ik heb meteen die kan met water uit hun handen geslapped. Water op gesmolten aluminium gooien is no fucking bueno. Dat zal waarschijnlijk meteen heftig reageren en mogelijk ontploffen waardoor er gesmolten deeltjes aluminium alle kanten opvliegen. Die smelten meteen je huid en vlees in. Kunnen ze in Beverwijk met een pincetje alle stukjes uit je armen (en gezicht) schrapen.

Wel fucking leip trouwens, heb dit nog nooit meegemaakt. De pan heeft een dikke stalen/ijzeren bodem met daarin blijkbaar een vulling van aluminium.

Die plaat is waarschijnlijk fucked, het aluminium is er deels in gesmolten. En aluminium is nogal giftig dus in een keuken is dit een no-go. Je wilt geen alu deeltjes in voedsel.

Ik heb het met een droge metalen spatel over kunnen brengen op een metalen plaatje. Na 15 mins was het nog steeds bloedheet.. Je ziet die ronde afdruk van de pan ook in de plaat staan. :roflol:

Laatst bewerkt:
Volgende teambuilding ineens maar een workshop metaalbewerking doen?

Nou..

20240604_175929.jpg

20240604_175859.jpg

20240604_175903.jpg

20240604_212108.jpg

Hebben ze nog mazzel dat ik erbij stond. Ze wilden het 'blussen' met water. Ik heb meteen die kan met water uit hun handen geslapped. Water op gesmolten aluminium gooien is no fucking bueno. Dat zal waarschijnlijk meteen heftig reageren en mogelijk ontploffen waardoor er gesmolten deeltjes aluminium alle kanten opvliegen. Die smelten meteen je huid en vlees in. Kunnen ze in Beverwijk met een pincetje alle stukjes uit je armen (en gezicht) schrapen.

Wel fucking leip trouwens, heb dit nog nooit meegemaakt. De pan heeft een dikke stalen/ijzeren bodem met daarin blijkbaar een vulling van aluminium.

Die plaat is waarschijnlijk fucked, het aluminium is er deels in gesmolten. En aluminium is nogal giftig dus in een keuken is dit een no-go. Je wilt geen alu deeltjes in voedsel.

Ik heb het met een droge metalen spatel over kunnen brengen op een metalen plaatje. Na 15 mins was het nog steeds bloedheet.. Je ziet die ronde afdruk van de pan ook in de plaat staan. :roflol:
Waarom heb je daar überhaupt aluminium pannen, wat is het voordeel/de reden?

Oh... Dus in theorie kan dit mij thuis ook gebeuren?
Ik weet niet of een professionele inductieplaat meer vermogen heeft en of het thuis ook kan gebeuren. Ook vind ik het vreemd dat er geen thermische beveiliging op zit om dit te voorkomen.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of een professionele inductieplaat meer vermogen heeft en of het thuis ook kan gebeuren. Ook vind ik heg vreemd dat er geen thermische beveiliging op zit om dit te voorkomen.
Misschien, juist in de professionele keuken geen beveiliging?

Ik weet niet of een professionele inductieplaat meer vermogen heeft en of het thuis ook kan gebeuren. Ook vind ik het vreemd dat er geen thermische beveiliging op zit om dit te voorkomen.
Ah nou ik heb sowieso zo'n plaat die snel koud wordt als ik hem uit zet, ben de naam even kwijt. Maar bedoel in theorie

Aluminium zijn die zware pannen zeker?

Cast iron zijn die zware pannen

Gietijzer is cast iron, hetzelfde materiaal.

Ik denk dat men "gietijzer" wel kent alleen "cast iron" klinkt mooier maar onbekender.
Cast iron komt van al die Amerikaanse BBQ- en kookvideo's.

Sommigen zullen juist geen idee hebben dat het gietijzer is, ondanks de vrij letterlijke vertaling.

Je hebt gewoon een log! Nice volg je en succes 🍀

Nou..

20240604_175929.jpg

20240604_175859.jpg

20240604_175903.jpg

20240604_212108.jpg

Kerel, jij hebt fucking goed gereageerd man, als je dat niet had gedaan dan hadden jij en je collega's voor de rest van jullie leven een ander gezicht.

t*ring hey, die reactie "blussen met water" is misschien dan wel een reflex maar fucking leip zeg een pan die fikt blussen met water is een eeuwige no-go.

Hoe heb je eigenlijk wel "geblust" , poeder? Deken? Wat heb je alsnog gedaan dan?

En hoe is het verder met jou en je collega's ?

Kerel, jij hebt fucking goed gereageerd man, als je dat niet had gedaan dan hadden jij en je collega's voor de rest van jullie leven een ander gezicht.

t*ring hey, die reactie "blussen met water" is misschien dan wel een reflex maar fucking leip zeg een pan die fikt blussen met water is een eeuwige no-go.

Hoe heb je eigenlijk wel "geblust" , poeder? Deken? Wat heb je alsnog gedaan dan?

"Stalen" ballen heeft die strudel

• Like
Waarderingen: K82

Schuim blusser of deken waarschijnlijk. Kan met een co2, poeder is het maar de vraag of je hem uit krijgt en met co2 en poeder is je kans op herontstekking groot.

• Like
Waarderingen: K82
  • Topic Starter Topic Starter

Ik heb de inductieplaat uitgezet en de gesmolten aluminium een tijdje laten afkoelen voordat ik het met een droge metalen spatel van de plaat schepte.

Koks zijn hier niet op getraind en hebben totaal geen idee hoe heet gesmolten aluminium is en wat de gevolgen zijn als je er water op gooit.

Ze hebben idd veel mazzel dat ik dat wel weet gezien mijn scheikundige achtergrond.

Schuim blusser of deken waarschijnlijk. Kan met een co2, poeder is het maar de vraag of je hem uit krijgt en met co2 en poeder is je kans op herontstekking groot.
Het vatte geen vlam. Het was slechts gewoon een hompje gesmolten metaal. Zoals te zien op de foto's (die ik vrij direct genomen heb btw)..
Het lijkt heel onschuldig en ongevaarlijk, een stukje half vloeirbaar metaal. Geen vuur, gsen rook, geen gekke lucht, geen visuele alarmsignalen voor een leek. Maar dat stukje alu is 600+ °C. Zonnebloem olie gaat roken bij ong 200°C en zelfontbrand ver voordat de 600°C wordt aangetikt. Omdat er niks rookt of brand lijkt dit stuke metaal heel vredig en onschuldig. Maar gooi er water op en alle hel breekt los. Met hoogstwaarschijnlijk zeer zwaar letsel tot gevolg.

Daar is men niet op getraind als kok. Ze waren allemaal flabbergasted toen ik ze het smeltpunt van aluminium vertelde. Koks zijn bekend met temperatuur, maar niet boven de 250°C.

Ik zei nog "zou je water gooien in een frituurpan?"
"Nee natuurlijk niet"
"Maar wel op het gesmolten metaal op de kookplaat?"
"Ja"
"Olie in een frituur wordt 180°C. Hoe denk je dat reactief gesmolten alu van 600+°C reageert als je er water op gooit?"

"Ja geen idee"

"Enkeltje beverwijk"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven