apfelstrudel
Superior Athlete
- Waardering
- 61.702
Chef, waarom moet je geen aluminium pannen op een inductieplaat laten staan?
Nou..
Het liep gewoon uit de pan. Hele inductieplaat fucked.
Wel fucking leip trouwens, heb dit nog nooit meegemaakt. De pan heeft een dikke stalen/ijzeren bodem met daarin blijkbaar een vulling van aluminium.
Die plaat is waarschijnlijk fucked, het aluminium is er deels in gesmolten. En aluminium is nogal giftig dus in een keuken is dit een no-go. Je wilt geen alu deeltjes in voedsel.
Ik heb het met een droge metalen spatel over kunnen brengen op een metalen plaatje. Na 15 mins was het nog steeds bloedheet.. Je ziet die ronde afdruk van de pan ook in de plaat staan.
Nou..
Het liep gewoon uit de pan. Hele inductieplaat fucked.
Hebben ze nog mazzel dat ik erbij stond. Ze wilden het 'blussen' met water. Ik heb meteen die kan met water uit hun handen geslapped. Water op gesmolten aluminium gooien is no fucking bueno. Dat zal waarschijnlijk meteen heftig reageren en mogelijk ontploffen waardoor er gesmolten deeltjes aluminium alle kanten opvliegen. Die smelten meteen je huid en vlees in. Kunnen ze in Beverwijk met een pincetje alle stukjes uit je armen (en gezicht) schrapen.Het smeltpunt van zuiver aluminium bedraagt slechts 658°C. Aluminiumlegeringen hebben een smelttraject. Voor de meeste lasbare aluminiumlegeringen ligt dit tussen de 575 en 655°C.
Wel fucking leip trouwens, heb dit nog nooit meegemaakt. De pan heeft een dikke stalen/ijzeren bodem met daarin blijkbaar een vulling van aluminium.
Die plaat is waarschijnlijk fucked, het aluminium is er deels in gesmolten. En aluminium is nogal giftig dus in een keuken is dit een no-go. Je wilt geen alu deeltjes in voedsel.
Ik heb het met een droge metalen spatel over kunnen brengen op een metalen plaatje. Na 15 mins was het nog steeds bloedheet.. Je ziet die ronde afdruk van de pan ook in de plaat staan.

Laatst bewerkt: