Wat is het stil hier. Hoe gaat ie?
Nou, eigenlijk best heel fucking hectisch de laatste tijd. Het doel de afgelopen maanden was om flink te beuken op werk, geld te harken, en dan vanaf juni nog slechts 3 max 4 dagen per week te gaan werken (en dan weer m'n sport op te pakken). Dat ging goed en dat doel heb ik uiteindelijk ook behaald. Kwas wel redelijk op. Zie m'n post hieronder:
Werkdag nmmr 6 vandaag. Vanaf morgen elke week dusslechts 3 a 4 werken en daarom volgas trainen, zwemmen en met de kleine en het gezinnetje zijn
Laatste dag! 💪
Nu eerst een uurtje eerder naar werk om daar nog ff te kunnen trainen in de hotelgym.
Ik had 2 opdrachtgevers. Een druk restaurant hier om de hoek en een hotel in het noorden.
Dat restaurant werkte ik 4 dagen in de week. Intensief werk. Dat hotel 1 a 2. Relatief rustiger.
Dat restaurant sloopte me fysiek en mentaal, dus ben ik daar teruggegaan naar 2 dagen, en 3 a 4 dagen bij dat hotel. Tijdens m'n vakantie in Portugal werd ik gebeld door de eigenaar van het restaurant, dat ze een nieuwe kracht in loondienst hebben aangenomen en ik dus niet meer nodig ben. Hij wilde me niet meteen opzij schuiven, dus nog 2 weken het huidige rooster gevolgd. Netjes! Daarna slechts nog 1 dag in de week voor een maand plus alle invaldagen die ik heb geruild voor het team. Dat is inmiddels klaar (slechts nog 1 half dagje eind juli).
Top! Kwilde er al weg, dus dit was mijn out. En nu hoef ik zelf niet op te zeggen dus beter voor mij.
Dus... Dat hotel bleef over. De oude chef kreeg een burnout paar maanden geleden. Sous chef bleef over maar die wilde geen extra taken doen. Ik zou sous chef 2 worden, maar management werkte tegen. Geen budget, ik ben te duur.
Desondanks heb ik alsnog veel extra taken op mij genomen (tot een bepaalde hoogte, ik ben geen filantropische instelling). Hart voor de zaak, extra ervaring en kennis, en het biedt kansen, dus een investering voor later. Ookal kreeg ik betaald als zelfstandig werkend kok. Dit was begin mei.
Maandje verder, begin juni. Nieuwe chef is aangenomen, oude sous chef per direct ontslagen, 3 man neemt per direct ontslag. Dit alles in een week tijd. Oude sous had de chef uitgescholden en de general manager (GM) de "slechtste GM ooit" genoemd. Heeft zelfs nog geprobeerd alle sheetz en recepten te verwijderen van de computer in het kantoor. Chef in de stress. Ik kijk, alles stond nog in de prullenbak, was ie vergeten te legen

.
De nieuwe chef ligt mij, we hebben dezelfde visie en liggen op zeer goede voet met elkaar.
2 nieuwe mensen worden aangenomen. 1 chef de parti en 1 jongen die sous chef zou worden vanaf 1 juli.
In de zomer draaien wij 'Voetbal'. Voetbalclubs uit het buitenland verblijven in ons hotel voor ong een week (per club) voor een trainingskamp waarbij ze de faciliteiten van AZ gebruiken. Ze verblijven bij ons ongeveer 8 dagen, met ong 60 man (per club), en wij faciliteren naast overnachten dus hun eten. En die gasten kunnen eten. Ontbijt, lunch, snacks, diner, snacks, lunchboxjes, etc. Diëtist levert ons een draaiboek met de makro's per persoon en daarop moeten wij bestellen, voorbereiden, bereiden en meegeven, stipt op tijd, terwijl we nog open zijn voor andere hotelgasten.
Terwijl wij onderbezet zijn doordat 1 man is onstlagen, 3 ontslag hebben genomen (en niet meer komen opdagen), en we een nieuwe chef hebben.
Dus, het leek erop dat alles fout ging. De nieuwe potentiele sous chef deed geen f**k, alleen klagen. Dus ik heb mijn verantwoordelijkheid gepakt en de eerste voetbalgroep (AEK Athene) volledig op mij genomen (nadat mij collega's dag 1 compleet hebben opgefokt).
En het lijkt simpel, maar die gasten eten veel per dag en je moet alles per eetmoment uitrekenen (100 g vlees, 100 g vis, 100g dit, 100 g, etc) per maaltijd, per persoon, extra dieetwensen voor spelers, uitzonderingen op speeldagen, etc.
Zie onze MEP (Mise en Place) lijst voor 1 dag voor die voetbalgroep
Dus, een zeer grote uitdaging. Iedereen in de stress, maar ik vind dit geweldig. Hier ga ik goed op. Het organiseren van dit.
Dus ik pakte het op en vanaf die dag ging alles helemaal top. Keuken blij, bediening blij, AEK blij, management blij.
Tot de een na laatste dag. Die nieuwe potentiële sous chef verloor zijn shit, flipte, begon te schreeuwen en met borden naar bediening te gooien. Om niks eigenlijk. T werd em teveel. 5 dagen voor einde proeftijd.
Chef belt em, je hoeft niet meer terug te komen.
Dus opeens zit het hotel in de shit. Nieuwe voetbalclubs komen, nieuwe sous is ontslagen.. wat nu?
Maar ZZP Strudel heeft afgelopen maanden laten zien dat hij het allemaal kan. M'n investering...
Dus ik word gebeld afgelopen vrijdag. Door de chef. Op mijn vrije dag.
-Hey, alles goed? Update Q is per direct ontslagen, wij tolereren dit gedrag niet. En hij heeft geen f**k gedaan om te laten zien dat ie sous chef kan zijn.
-eh.. ok. Heftig. En nu? We hebben een sous nodig. Volgende voetbal teams komen over anderhalve week..
-Kheb met management overlegd. Ik heb goedkeuring voor een ZZP sous chef en chef de parti. En gezien jouw geschiedenis hier.. we liggen op 1 lijn, je kent de keuken, deelt mijn visie, ligt met zowel keuken als bediening op goede voet, wil ik je niet passeren. Kwil jou als sous.
- Top! Maar mijn tarief verandert dan wel.
- Geen probleem. Kwil jou als sous zodat jij hier zaken op orde kan brengen
- Top.
Dus, nieuwe functie met veel meer verantwoordelijkheden. Ik neem een groot deel van het takenpakket van de chef over (roosters maken, uren personeel accrediteren, bestellen, menu enginering, begroting en kostprijzen berekenen) en alle voetbalclubs aankomende maanden voor mijn rekening. Per club krijg ik van hun diëtist een draaiboek en aan de hand daarvan moet ik dus een menu samenstellen. Zoveel gram proteïne per persoon per maaltijd, weinig vet, etc etc. Geniaal dus icm mijn krachttraining achtergrond en kennis van dit forum

.
En daardoor dus ook een hoger uurtarief:
Waardoor ik nu 2k+ per week (ex-btw) en dus ong 10k per maand binnenhark momenteel.
Dat is serieus geld.
En daarom heb ik dus besloten om deze zomer alsnog te knallen op werk en trainen op een lager pitje te zetten. Deze kans is een toevallige samenloop van omstandigheden (die ik enigssinds heb gestuurd). En nu ben ik opeens sous chef die gedurende 2 maanden verantwoordelijk is voor meerdere 1e divisie professionele voetbalclubs.
Als ik deze shit vlam, en dat ga ik doen, dan heb ik echt een geweldige referentie (en praktijkervaring) voor mijn toekomstige loopbaan. En kan ik daardoor veel hogere tarieven gaan vragen in de toekomst. En biedt het mij een hogere baan(opdracht)zekerheid.
Die 45 per uur is via een detacheerder. Als ik mijzelf nu bewijs (nadat ik eindelijk de kans en erkenning heb gekregen), dan kan ik voor directe opdrachten zonder bemiddelaar nog een stuk meer vragen.
Al bij al. Ik ben inactief in mijn log, maar heb verre van stilgestaan. Er is meer in het leven dan sport. Ookal zou ik het liefst 4 á 5x per week gaan trainen, en dat was ook het initiële doel, moet je kansen die plotseling op je pad komen met beide handen grijpen.