Coulante maatregel?
Gewoon bezuiniging op de toekomst van een land. Studenten leveren uiteindelijk meer op dan dat ze kosten.
Ben gelukkig net op tijd klaar. Wel 7 jaar over een 5 jarige opleiding gedaan, maar zit daarmee zelfs nog onder het gemiddelde.
Daarnaast worden er tegelijkertijd maatregelen ingevoerd zoals het verplicht completeren van bachelor voordat je aan je master mag beginnen, wat natuurlijk alleen maar meer vertraging gaat opleveren.
Excellente studenten die twee studies doen zijn al helemaal genaaid.
Met 7 jaar over een 5-jarige opleiding kan ik me niet voorstellen dat je daarmee onder het gemiddelde zit. Wat ik heb gehoord is dat juist exact het gemiddelde van de meeste 5-jarige opleidingen.
Als je een excellente student bent, doe je die twee studies in dezelfde tijd als 1 studie. Misschien 1 jaar extra vertraging maar alles daarboven op duidt aan dat je duidelijk niet in staat bent geweest om de twee bachelors/masters tegelijk te doen.
Ik lever meer geld op dan dat ik kost, dus niet zeiken.
In de toekomst misschien, nu trek je alleen maar een hoop geld. En het is nog maar de vraag of je daadwerkelijk de twee studies echt af maakt tot het punt dat je geld gaat verdienen er mee. Zeker geneeskunde vergt nog wel wat meer tijd dan welke andere studie dan ook om het punt te bereiken waarop je 'grof' geld gaat verdienen.
Bovendien zeg je hierboven al dat je 'lekker de financiële wereld in ga in het buitenland'. Denk je dat de nederlandse staat hier blij mee is?? Dit is ook 1 van de motivaties om meer inzet, in de vorm van geld, te vragen van mensen die hun opleiding niet af maken of er extreem lang over doen.
Ik heb de indruk dat je jezelf enigszins zielig vindt omdat je 2 opleidingen doet en nu 'dubbel' benadeeld wordt. Het is natuurlijk je eigen probleem dat je ooit bent begonnen met iets wat je blijkbaar niet binnen de maatschappelijk verantwoorde tijd gaat kunnen afmaken.
Als je 5 jaar bezig gaat zijn met een dubbele bachelor ben je klaarblijkelijk niet in staat geweest 2 opleidingen tegelijk te doen. Je had ze immers net zo goed na elkaar kunnen doen. Het scheelt een jaar maar wellicht dat je nog wat had kunnen rommelen met je (overlappende) minors, voor zover dit hoeft bij een dubbele bachelor opleiding.
Ik vind het eigenlijk schandalig dat er zoveel ophef is over deze maatregel. Je krijgt 4 jaar voor een studie van 3 jaar of 5 jaar voor een studie van 4 jaar of 6 jaar voor een studie van 5 jaar.
Zijn een groot deel van de studenten knettergek geworden?
Een heleboel alfaopleidingen zijn al gratis diploma's halen.
Het grappige is ook dat ik niemand in mijn directe omgeving op de universiteit, die serieus bezig is met zijn studie, hierover hoor klagen. Alleen maar de 'luie' studenten of de studenten met erg magere resultaten, die ik toch al bespottelijk vind. Ik ken een aantal mensen die twee bachelors met plezier doen en alleen maar 9s en 10en halen en zelfs nog extra vakken er bij doen, puur voor de lol. Zo kan het dus ook.
Ik ben zelf misschien ook wel een minimumlijder, maar dat minimum zit een stuk hoger dan die van vele andere minimumlijders. Het aantal punten dat je geacht wordt per jaar te halen is gewoon mijn minimum, niet de aangegeven BSA of iets dergelijks. Het cijfer dat je haalt voor dat punt vind ik onbelangrijk. Daarom doe ik ook niet m'n best, tijdens m'n bachelor, om hoge cijfers te halen. Een voldoende is voldoende. Bij de master wordt dit natuurlijk geheel anders.