Fitness Seller

Studiefinanciering: langer dan 4 jaar studeren = extra dokken

Coulante maatregel?

Gewoon bezuiniging op de toekomst van een land. Studenten leveren uiteindelijk meer op dan dat ze kosten.

Ben gelukkig net op tijd klaar. Wel 7 jaar over een 5 jarige opleiding gedaan, maar zit daarmee zelfs nog onder het gemiddelde.
Daarnaast worden er tegelijkertijd maatregelen ingevoerd zoals het verplicht completeren van bachelor voordat je aan je master mag beginnen, wat natuurlijk alleen maar meer vertraging gaat opleveren.

Excellente studenten die twee studies doen zijn al helemaal genaaid.
Je pikt weer de 1% van de studenten eruit die wel zonder eigen toedoen genaaid worden door de regel. Feit is gewoon dat het merendeel luie donders zijn... Meeste studenten kunnen makkelijk een studie in 4 jaar halen als ze dat willen.
En ik praat overigens als student in wording, want volgend jaar ga ik weer studeren. En ik weet ook hoe ****ing lui studenten zijn want ik heb al een jaar gestudeerd in het verleden.

@bascross, netto gezien wordt er niet bezuinigd op onderwijs, er wordt alleen geschoven met geld. En het klinkt heel makkelijk wat jij zegt met geen geld naar Griekenland of de JSF, maar zo makkelijk gaat het helaas niet.

@bascross, netto gezien wordt er niet bezuinigd op onderwijs, er wordt alleen geschoven met geld. En het klinkt heel makkelijk wat jij zegt met geen geld naar Griekenland of de JSF, maar zo makkelijk gaat het helaas niet.

Voor de JSF gaat het heel makkelijk. Gewoon geen geld meer aan besteden. Netto gezien misschien niet nee, want studenten maken dat goed door die 3k. :roflol:

De kwaliteit gaat natuurlijk achteruit, maar dat gaat het al jaren, dus dat is niet vreemd.

Gutgutgut er zal toch wat verwacht worden van onze scholieren.... Prima deze maatregel. Wat zijn we gruwelijk verwend in dit land, bah.

Makkelijk zeggen voor iemand die alleen een universiteit van binnen zal zien als hij deze mag gaan schoonmaken.

Makkelijk zeggen voor iemand die alleen een universiteit van binnen zal zien als hij deze mag gaan schoonmaken.

Beetje respect kan ook geen kwaad.

Verder mee eens. Mensen die b**chen over hoe lui studenten zijn trek ik slecht.
Tuurlijk wordt er uitgesteld, maar daar kun je gewoon op wachten als mensen deze vrijheid wordt gegeven. hier is het boek, over 2 maanden tentamen, niemand checkt of je college volgt of wat uitvoert tussendoor. Dat kun je luiheid noemen, maar is simpele psychologie.
Natuurlijk begint dan 1/3 nét te laat te studeren. Zet de juiste condities op en mensen zijn perfect te voorspellen, we hebben wat dat betreft wel een vrije wil, maar die invloed moet gerelativeerd worden.

Laatst bewerkt:
ik word er zo boos van dat het net lijkt alsof ik (wij) iets verkeerd hebben gedaan.. Een boete..dat impliceert iets slechts, iets waardoor de belastingbetalende Nederlandse burger tegenwoordig de student al bijna op dezelfde manier ziet als " de uitkerelingstrekker". Dat terwijl alle leiders in dit land van de babyboomers zijn en zelf 8 tot 10 jaar over hun studie hebben gedaan. Wat ze je dan niet laten weten is dat de studie's in verloop van tijd steeds compacter zijn geworden (en daardoor misschien ook wel lastiger?) Er gaat daarnaast ook nog eens zoveel mis in de logistieke organisatie bij de Universiteiten. Bovendien vind ik het ook nog steeds een vreemde beraming van het kostenplaatje, die waarschijnlijk is gebaseerd op wat een student per jaar kost (en niet wat een student per jaar kost als deze slechts nog een aantal vakken uit datzelfde jaar moet en niet de practica enz).

Kortom, bezuinigingen helemaal voor en de student kan ook een stukje bijdragen, maar waarom de student tegenwoordig met de nek aankijken alsof het verkeerd is wat hij doet?

En hoe zit het nou als je (in mijn geval) na 4 jaar HBO, dus op tijd bent afgestudeerd, en daarna een andere universitaire studie van 4 of 5 jaar wil gaan volgen, krijg je dan ook voor 3 of 4 jaar een boete?

Ik doe dus 2 studies en ik moet hierdoor 6000 euro extra betalen plus ik verlies 2 jaar OV recht. Dat zal ook neerkomen op een 1500 euro per jaar.

Maar goed, ik ben dan ook echt een profiteur, met mijn pretstudies geneeskunde en econometrie.

Ach het heeft wel tot gevolg dat ik sowieso niet in NL blijf maar lekker de financiële wereld in ga in het buitenland en hopelijk na een paar jaar naar het M-O.

Ik krijg er echt de schijt van hoe slecht deze maatregelen worden ontworpen, met een studie historie zoals de mijne kan ik grof geld verdienen, waar dan ook. Als ik hier van elke kant genaaid word (boetes.. OV schrappen, na studie hoge belastingen, BPM etc..) zoek ik mijn heil wel elders.

dubbel

Goede studies isnogood, wat zijn je verwachtingen van de werksector waar je in terrecht gaat komen met die combi van studies?

Dat krijg je met een kabinet dat vooral snoeit door te beknibbelen en op de issues waar echt geld valt te verdienen voor de overheid geen maatregelen durft te nemen.

Goede studies isnogood, wat zijn je verwachtingen van de werksector waar je in terrecht gaat komen met die combi van studies?

1a. Financiële sector> Investment Banking / Trading bij GS/MS/JPM
1b. Private Equity (vind ik persoonlijk mooiste, maar is onmogelijk om direct bij topclub in te stappen) bij Blackstone/KKR
2. Strategy Consulting > McK/BCG/Bain

Kan natuurlijk ook een trading/equity genie worden en een eigen Hedge Fund oprichten en epic riches verzamelen :)....

1a. Financiële sector> Investment Banking / Trading bij GS/MS/JPM
1b. Private Equity (vind ik persoonlijk mooiste, maar is onmogelijk om direct bij topclub in te stappen) bij Blackstone/KKR
2. Strategy Consulting > McK/BCG/Bain

Kan natuurlijk ook een trading/equity genie worden en een eigen Hedge Fund oprichten en epic riches verzamelen :)....

Geneeskunde heeft dus niet echt een grote rol? Econometrie is lekker cashen.

Geneeskunde heeft dus niet echt een grote rol? Econometrie is lekker cashen.

Nee, ik wil wel iets maatschappelijk bewust doen, maar dat is iets voor als ik al gruwelijk rijk ben :). Nu weet ik hoe 't lichaam in elkaar zit en heb ik vriendjes en vriendinnetjes in de medische wereld die me voorbij die vervelende wachtlijsten in de zorg kunnen helpen.

Nee, ik wil wel iets maatschappelijk bewust doen, maar dat is iets voor als ik al gruwelijk rijk ben :). Nu weet ik hoe 't lichaam in elkaar zit en heb ik vriendjes en vriendinnetjes in de medische wereld die me voorbij die vervelende wachtlijsten in de zorg kunnen helpen.
Precies... Waarom moet de belastingbetaler in vredesnaam jouw studie geneeskunde betalen :rolleyes:

Dat doe ik al meer dan 20 jaar maar dat betekent niet dat de maatschappij maar de lasten moet dragen voor iets dat verder weinig oplevert voor die maatschappij.

Dat is niet aan jou of iemand anders om te beslissen, hoeveel het oplevert. Een studie levert academische vorming op en een denkwijze waaraan ik misschien succes in de toekomst kan ontlenen. Misschien ben ik wel geinteresseerd in PE funding van healthcare in het midden-oosten.

Coulante maatregel?

Gewoon bezuiniging op de toekomst van een land. Studenten leveren uiteindelijk meer op dan dat ze kosten.

Ben gelukkig net op tijd klaar. Wel 7 jaar over een 5 jarige opleiding gedaan, maar zit daarmee zelfs nog onder het gemiddelde.
Daarnaast worden er tegelijkertijd maatregelen ingevoerd zoals het verplicht completeren van bachelor voordat je aan je master mag beginnen, wat natuurlijk alleen maar meer vertraging gaat opleveren.

Excellente studenten die twee studies doen zijn al helemaal genaaid.
Met 7 jaar over een 5-jarige opleiding kan ik me niet voorstellen dat je daarmee onder het gemiddelde zit. Wat ik heb gehoord is dat juist exact het gemiddelde van de meeste 5-jarige opleidingen.

Als je een excellente student bent, doe je die twee studies in dezelfde tijd als 1 studie. Misschien 1 jaar extra vertraging maar alles daarboven op duidt aan dat je duidelijk niet in staat bent geweest om de twee bachelors/masters tegelijk te doen.

Ik lever meer geld op dan dat ik kost, dus niet zeiken.
In de toekomst misschien, nu trek je alleen maar een hoop geld. En het is nog maar de vraag of je daadwerkelijk de twee studies echt af maakt tot het punt dat je geld gaat verdienen er mee. Zeker geneeskunde vergt nog wel wat meer tijd dan welke andere studie dan ook om het punt te bereiken waarop je 'grof' geld gaat verdienen.

Bovendien zeg je hierboven al dat je 'lekker de financiële wereld in ga in het buitenland'. Denk je dat de nederlandse staat hier blij mee is?? Dit is ook 1 van de motivaties om meer inzet, in de vorm van geld, te vragen van mensen die hun opleiding niet af maken of er extreem lang over doen.

Ik heb de indruk dat je jezelf enigszins zielig vindt omdat je 2 opleidingen doet en nu 'dubbel' benadeeld wordt. Het is natuurlijk je eigen probleem dat je ooit bent begonnen met iets wat je blijkbaar niet binnen de maatschappelijk verantwoorde tijd gaat kunnen afmaken.
Als je 5 jaar bezig gaat zijn met een dubbele bachelor ben je klaarblijkelijk niet in staat geweest 2 opleidingen tegelijk te doen. Je had ze immers net zo goed na elkaar kunnen doen. Het scheelt een jaar maar wellicht dat je nog wat had kunnen rommelen met je (overlappende) minors, voor zover dit hoeft bij een dubbele bachelor opleiding.

Ik vind het eigenlijk schandalig dat er zoveel ophef is over deze maatregel. Je krijgt 4 jaar voor een studie van 3 jaar of 5 jaar voor een studie van 4 jaar of 6 jaar voor een studie van 5 jaar.
Zijn een groot deel van de studenten knettergek geworden?
Een heleboel alfaopleidingen zijn al gratis diploma's halen.

Het grappige is ook dat ik niemand in mijn directe omgeving op de universiteit, die serieus bezig is met zijn studie, hierover hoor klagen. Alleen maar de 'luie' studenten of de studenten met erg magere resultaten, die ik toch al bespottelijk vind. Ik ken een aantal mensen die twee bachelors met plezier doen en alleen maar 9s en 10en halen en zelfs nog extra vakken er bij doen, puur voor de lol. Zo kan het dus ook.

Ik ben zelf misschien ook wel een minimumlijder, maar dat minimum zit een stuk hoger dan die van vele andere minimumlijders. Het aantal punten dat je geacht wordt per jaar te halen is gewoon mijn minimum, niet de aangegeven BSA of iets dergelijks. Het cijfer dat je haalt voor dat punt vind ik onbelangrijk. Daarom doe ik ook niet m'n best, tijdens m'n bachelor, om hoge cijfers te halen. Een voldoende is voldoende. Bij de master wordt dit natuurlijk geheel anders.

Dat is niet aan jou of iemand anders om te beslissen, hoeveel het oplevert. Een studie levert academische vorming op en een denkwijze waaraan ik misschien succes in de toekomst kan ontlenen. Misschien ben ik wel geinteresseerd in PE funding van healthcare in het midden-oosten.

Dat is wel aan de maatschappij om te beslissen en jouw 'misschien' geeft al aan dat het je alleen te doen is om wat vrindjes die je straks een voorkeurspositie geven op wachtlijsten voor een behandeling.

Vorm je zoveel je wilt, maar betaal het maar fijn zelf als die studie er verder niet op is gericht om een maatschappelijke bijdrage te leveren.

Je ziet gewoon dat iedere nieuwe generatie het alleen maar zwaarder krijgt. Studeren, rijbewijs, zorgverzekering etc. Het wordt er alleen maar duurder op. Vrijheid blijheid is definitief verleden tijd.

Tegen de tijd dat ik de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt ben ik benieuwd of er uberhaupt nog wel een vorm van AOW voorziening is..

Terug
Naar boven