AndroidHealthClinic

Studiefinanciering: langer dan 4 jaar studeren = extra dokken

Mooie bump, maar is idd waar ken iemand die met dit probleem zit. 5 daagjes studeren, oeps studie is toch niet leuk maar het telt wel als een studiejaar.

Dat is een kwestie van voldoende tijd in de voorbereiding steken.

Wat ik een kwalijke zaak vind is dat we in NL al niet bijster strak georganiseerd zijn qua onderwijs, en dat enig enthousiasme hierdoor wordt afgekapt.

Ben benieuwd of het door de 1e kamer komt.

WEL OF NIET met terugwerkende kracht?
ZOJA waars bron?

---------- Post toegevoegd Thu 14 Jun 2012 om 21:25 ----------

En met terugwerkende kracht bedoel ik, voor de mensen die vanaf volgend jaar een boete gaan krijgen, en nu dus al 4/5 jaar studeren

---------- Post toegevoegd Thu 14 Jun 2012 om 21:26 ----------

en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) weten met name verbolgen te zijn over het feit dat de wet met terugwerkende kracht in werking treedt.

Ze kunnen lekker de ka*** krijgen, ik werk me gvd reet af om een bijbaantje en 2 opleidingen te goochelen, dus nu ben ik straks niet alleen me stufi kwijt+ een boete, maar ook nog es me OV?

GJ f**gots in de tweede kamer

Laatst bewerkt:
Ze mogen idd wel eens antwoord gaan gvd,
Anders ga ik niet op kamers na de zomer.

-

Laatst bewerkt:
Mooie bump, maar is idd waar ken iemand die met dit probleem zit. 5 daagjes studeren, oeps studie is toch niet leuk maar het telt wel als een studiejaar.
ligt aan je situatie
iemand uit mijn klas heeft 1dag een andere opleiding gedaan voor hij bij ons kwam onze studieloopbaan coach heeft het met de decaan uitgezocht telt gewoon een jaar niet als 2 jaar omdat hij 2 opleidingen doet

---------- Post toegevoegd Thu 21 Jun 2012 om 14:24 ----------

Nee nog niet, maar je moet wel je universitaire opleiding in een x halen dan...

geloof btw dat je een half jaar vertraging mag hebben bij een 2 jarige master

ik heb het zelfde
opleiding 1 een half jaar
opleiding 2 2 jaar
opleiding 3 nu 1 jaar

alleen omdat ik dyslexie heb mag ik ipv 4 er 5 jaar over doen dus telt me 6de jaar pas als 1ste jaar uitloop en hoef ik als alles op schema gaat alleen me 4de jaar die boete te betalen

Laatst bewerkt:
1 dag een opleiding gevolg hebben telt als 1 jaar, hoe bs dit ook is. Na je vijfde studiejaar -> boete.

Mits je je voor 30 September van dat schooljaar heb uitgeschreven. Die wet is volgens mij dit jaar ingegaan en telt terug tot 1991.

Bij mijn verhaal heb ik een verzoek tot uitschrijving gedaan op 22 Sept van dat schooljaar (dus op tijd voor de 30 september regeling). Maar omdat de school waar ik toendertijd op studeerde een wachttijd van 2 maanden had voor uitschrijven (voor het geval je je nog zou bedenken) ben ik officiel uitgeschreven in de maand November.

Even snel een update: Voor mensen die het is ontgaan rond Mei waren langstudeerdes een rechtzaak aangegaan over de langstudeerboete, uitspraak hierover zal door de rechter op 25 juli plaats vinden.
(ik kan helaas geen links posten, maar als je 25 juli uitspraak langstudeerboete in google even intikt krijg je genoeg artikelen ;) )

Laatst bewerkt:
Langstudeerdersboete rechtmatig, maar niet voor de huidige deeltijdstudent

July 11, 2012 in Onderwijs en Geld, persbericht, publicatie

Studentenorganisaties blijven politiek oproepen langstudeerdersboete geheel af te schaffen

Voor de huidige en toekomstige voltijdstudenten blijft de langstudeerdersboete in stand, zo blijkt vandaag uit de uitspraak van de rechter. Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) spreken zich hier teleurgesteld over uit. Wel zijn ze verheugd met het oordeel van de rechter dat de langstudeerdersboete onrechtmatig is voor een deel van de huidige deeltijdstudenten.

De rechter heeft vandaag geoordeeld dat de langstudeerdersboete rechtmatig is voor de huidige voltijdstudenten. “Dit betekent dat er momenteel meer dan 66.000 studenten worden geconfronteerd met een verandering van de regels tijdens het spel”, aldus Thijs van Reekum, voorzitter van het ISO. Het blijft namelijk wettelijk toegestaan om het collegegeld met € 3.063,- te verhogen voor voltijdstudenten die meer dan één jaar uitlopen op hun studie.

Daarentegen oordeelde de rechter dat de langstudeerdersboete wel onrechtmatig is voor de deeltijdstudenten die zich hebben ingeschreven voor februari 2011. Dit is een belangrijke overwinning voor de drie studentenorganisaties die tegen de boete naar de rechter zijn gestapt. Deze deeltijdstudenten worden nu terecht ontzien van de langstudeerdersboete en hoeven niet hun studie te beëindigen vanwege te hoog oplopende studiekosten. Voor alle deeltijdstudenten acht de rechter de gevaren reëel die zijn opgeworpen door de studentenorganisaties dat een leven lang leren voor deeltijdstudenten in gevaar komt.

De studentenorganisaties beraden zich nog op eventuele (juridische) vervolgstappen. “Gelukkig neemt het draagvlak voor de langstudeerdersboete in de politiek af”, aldus Kai Heijneman, voorzitter LSVb. “Steeds meer politieke partijen spreken zich uit tegen de langstudeerdersboete”. De drie studentenorganisaties roepen de politiek dan ook op om de langstudeerdersboete alsnog geheel terug te draaien. ”Ook gaan we streng toezien op de uitvoering van de langstudeerdersboete door de instellingen en trekken we direct aan de bel als het niet gaat zoals is voorgehouden door staatssecretaris Zijlstra”, zo stelt Jan Boers, voorzitter LKvV. De studentenorganisaties zullen tijdens de verkiezingscampagnes proberen de langstudeerdersboete alsnog van tafel te krijgen.

Bron: www.lsvb.nl

Helaas heeft is voor voltijdstudenten niets veranderd :( Het was net uitgebreid op de radio en enigste manier dat het nog kan worden teruggedraaid is via de politiek:

'Schrap langstudeerboete alsnog'

DEN HAAG - Studentenkoepels ISO, LSVb en LKvV roepen de politiek op de langstudeerboete alsnog in te trekken.

Dat lieten zij woensdag weten na de rechtszaak waarin de rechtbank in Den Haag de langstudeerboete, of -maatregel zoals staatssecretaris Halbe Zijlstra de wet noemt, goedkeurde.

Volgens de drie organisaties snijden hun argumenten wel degelijk hout en moet de politiek ingrijpen. Bovendien zijn de studenten trots dat ze de boete een jaar hebben kunnen uitstellen en dat er meer aandacht is voor deeltijdstudenten.

Ook zijn de koepels tevreden met een spoedwet, waardoor hogescholen en universiteiten extra financiële mogelijkheden hebben om het hogere collegegeld voor deeltijdstudenten te compenseren.

Vervolgstappen

De studentenorganisaties beraden zich nog op eventuele vervolgstappen. ''Er kleven nog steeds te veel gebreken aan de uitvoering van de langstudeerboete. Zo is er geen garantie dat de langstudeerboete in alle gevallen wordt gecompenseerd waar dat wel zou moeten'', schrijven ze in een verklaring.

''Mocht de boete daadwerkelijk per 1 september aanstaande worden opgelegd, dan zullen de drie studentenorganisaties scherp letten op de uitvoering ervan en de ongewenste effecten in kaart brengen.''

Door: ANP/NU.nl

Dus wordt stemmen op partij die de langstudeerboete niet ondersteund

Welke partijen zijn dat precies, ik zorg er iig voor dat er 5 stemmen uit mijn omgeving naar die partij gaan dan

Welke partijen zijn dat precies, ik zorg er iig voor dat er 5 stemmen uit mijn omgeving naar die partij gaan dan

Goede vraag, ik hoor dit ook pas sinds vandaag dus moet het nog even onderzoeken welke partijen precies hier op tegen zijn. Ik hoorde volgens mij op de radio (weet het niet zeker) maar dat de CU en SP zowiezo ervoor zijn dus maar ik weet even zo snel niet meer welke kamer het is, maar ik dacht VVD of PvdA dat ze het ondertekend hebben dat ze er voor zijn maar nu ook langzaam beginnen in te zien dat ze studenten hier alleen mee duperen.

Misschien iemand hier die wat meer weet over politieke partijen die tegen de langstudeerboete zijn?

Dit is wat ik kon vinden erover:

GroenLinks: snelle afschaffing langstudeerboete

PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing diende vandaag Kamervragen in om opheldering te vragen van staatssecretaris van Onderwijs Halbe Zijlstra over het handhaven van de langstudeerboete. De PvdA vindt dat de maatregel ‘op politiek wankele grond staat’ en dat het geen lang leven beschoren is, gezien de tegenstand vanuit de Kamer.

Ook GroenLinks pleit voor de afschaffing van de boete, schrijft de partij op site. Jolande Sap laat weten de maatregel te willen terugdraaien. Sap:

“GroenLinks is fel tegen deze boete op ambitie. Ook andere partijen zeggen de maatregel niet meer te steunen, daarom moeten we werk maken van afschaffing na de verkiezingen. GroenLinks wil bovendien dat de korting van 400 miljoen op het hoger onderwijs, die samenhangt met de langstudeerboete, wordt teruggedraaid. Studenten mogen niet via een achterdeur alsnog de rekening krijgen.”

Bron: www.nrc.nl

oftwel massaal stemmen op groenlinks haha :P lol

Laatst bewerkt:
Hoe zit het eigenlijk met het terug betalen van stufi als je met een opleiding stopt zonder diploma ?

Moet je dan stufi terug betalen of kun je nog een andere opleiding afmaken zonder het geld terug te betalen van je vorige opleiding ???

Hoe zit het eigenlijk met het terug betalen van stufi als je met een opleiding stopt zonder diploma ?

Moet je dan stufi terug betalen of kun je nog een andere opleiding afmaken zonder het geld terug te betalen van je vorige opleiding ???

Je moet als ik het goed heb binnen 10 jaar een opleiding hebben afgerond. Dus je hoeft niet terug te betalen.

Weet alleen niet hoe de regels zitten met het volgen van verschillende opleiding niveau's en stufi..

Gaat waarschijnlijk D66 voor mij worden.

van fok, weet alleen niet of het klopt:

Partijen die van de boete afwillen:
- SP
- VVD
- Groen Links
- D66
- Partij voor de Dieren
- PvdA

Partijen die pro langstudeerboete zijn:
- CDA (uitvinder boete!)
- SGP

Partijen waarvan het standpunt nog onduidelijk is:
- PVV
- CU

Je moet als ik het goed heb binnen 10 jaar een opleiding hebben afgerond. Dus je hoeft niet terug te betalen.

Weet alleen niet hoe de regels zitten met het volgen van verschillende opleiding niveau's en stufi..

Dat bedoel ik dus.

Ik wil nu dan een associate degree van 2 jaar gaan doen inplaats van een bachlor 4 jaar.

di 14 aug 2012, 17:00 | 384 reacties
CDA: langstudeerboete afschaffen

UTRECHT - Het CDA wil de boete voor langstudeerders afschaffen. CDA-lijsttrekker Sybrand Buma zei dat dinsdag tijdens een lijsttrekkersdebat in Utrecht. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil van de langstudeerboete af.

buma_898430d.jpg
Sybrand van Haersma Buma Foto: ANP

Het CDA was altijd pleitbezorger van de maatregel, maar Buma zei dat duidelijk is geworden dat de boete op te veel weerstand stuit. „Die langstudeerboete gaan we afschaffen”, aldus Buma. Hij wil niet dat als alternatief een sociaal leenstelsel wordt ingevoerd, waarbij de studiebeurs een lening is die na de studie moet worden terugbetaald. Het CDA wil de bezuiniging op de onderwijsinstellingen wel in stand houden.
„Dit lijkt me verkiezingsretoriek”, is de reactie van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) op de uitspraak van CDA-lijsttrekker Sybrand Buma dat hij de langstudeerboete wil afschaffen. „Eerst zien, dan geloven”, aldus ISO-voorzitter Thijs van Reekum dinsdag.
3.000 euro
De langstudeerboete gaat op 1 september in. In de plannen van het kabinet moeten studenten die meer dan 1 jaar vertraging oplopen in de bachelor- of masterfase 3.000 euro extra betalen.
PvdA, D66 en GroenLinks waren al langer tegenstander van de maatregel. ChristenUnie-leider Slob houdt er wel aan vast. Samsom en Pechtold riepen het CDA op mee te werken om de boete zo snel mogelijk af te schaffen. De VVD heeft eerder ook aangegeven van de boete af te willen zodra het kan. In het VVD-verkiezingsprogramma is net als bij de PvdA voor een sociaal leenstelsel gekozen.
Zieken en topsporters
Deze week was er onder studentenorganisaties al ophef over de langstudeerboete.Het was onduidelijk of er voor langdurig zieken en topsporters uitzonderingsregelingen zouden moeten gelden.
Maar staatssecretaris van Onderwijs Zijlstra liet weten dat chronisch zieken die meer dan een jaar vertraging oplopen zich geen zorgen hoeven maken (zie ook Geen langstudeerboete voor zieke studenten ). Bestuurders van hoge scholen toonden zich al coulant richting topsporters die studeren (zoals Olympisch kampioen Epke Zonderland). Zij willen samen met sportbonden zorgen dat de sporters geen risico lopen op een langstudeerboete.
Van gedachten veranderd
Eerder vandaag liet het CDA al weten dat ze niet achter de bezuinigingen op de kinderopvangtoeslag staan, ondanks dat het CDA dit met vier andere partijen afsprak in het Lenteakkoord. Zie ook CDA: kinderopvangtoeslag toch niet

Kan geen links postten dus maar even zo dan.

Kom gewoon in België studeren jongens. Daar gooien ze bij wijze van spreken met geld naar je hoofd! Betaal voor mijn masterjaar in Antwerpen 650€, boeken zelf op het internet gekocht 2dehands voor nog geen 150€ :)

Ik zou bijna CDA gaan stemmen.

Kamer wil per direct af van langstudeerboete

Kamer wil per direct af van langstudeerboete
DEN HAAG - Een Kamermeerheid van CDA, PvdA, SP, D66 en GroenLinks wil dat per direct gestopt wordt met de geplande invoering van de langstudeerboete op 1 september.
Foto: ANP

De PvdA heeft woensdag hiervoor een initiatief ingediend. Ook CDA-Kamerlid Sander de Rouwe liet aan NU.nl weten in een brief aan staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) op te roepen per direct te stoppen met het uitdelen van boetes voor langstudeerders,

Met SP, GroenLinks en D66 erbij is er een meerderheid in de Kamer.

Een woordvoerder van de staatssecretaris meldt echter dat het kabinet zich aan de afspraken in het begrotingsakkoord houdt. "Als de Tweede Kamer iets anders wil, dan moet ze zelf met dekking komen."

Bijna 400 miljoen

Volgens Zijlstra komt de afschaffing van de langstudeermaatregel voor zowel de studenten als de onderwijsinstellingen, neer op een bezuiniging van bijna 400 miljoen op het hoger onderwijs.

De afspraak uit het regeerakkoord zou aankomende september in werking treden. Studenten die meer dan een jaar extra over hun studie doen moeten 3000 euro extra betalen. Ook de onderwijsinstellingen moeten dan 3000 euro per student per jaar gaan betalen.

PvdA

Een maand geleden diende de PvdA binnen de Kamercommissie onderwijs ook al een verzoek in om de staatssecretaris op te roepen de maatregel tot nader orde uit te stellen. Dit verzoek kreeg toen geen steun van onder andere CDA, D66 en GroenLinks.

Maar inmiddels brokkelt in de Kamer de steun voor de maatregel snel af. Dinsdag maakte CDA-lijsttrekker Sybrand van Haersma Buma ineens bekend van de boete af te willen. Kamerlid De Rouwe erkent dat het idee van de langstudeermaatregel uit de koker van het CDA komt, maar "we zien nu dat er geen draagvlak voor is".

Ook D66-Kamerlid Boris van der Ham wil de maatregel per direct van tafel halen en de staatssecretaris aan het werk zetten om financiële dekkingen te zoeken. "Als je de maatregel per direct afschaft voorkom je dat het nog lang onderwerp blijft van bureaucratische harentrekkerij. Iedereen is er voor dat de boete wordt afgeschaft."

Debat

GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi had woensdagochtend al een spoedoverleg aangevraagd voor volgende week om voor september duidelijkheid te krijgen. 'Dit is een hele bizarre situatie op dit moment’’, benadrukt Dibi.

De VVD noemde de stap van het CDA bij monde van Kamerlid Anne Wil Lucas-Smeerdijk 'goedkope verkiezingsretoriek', maar staat wel open voor een debat nog tijdens het reces. "Het is niet uit te leggen dat je zo'n gat in de begroting slaat en dat je daardoor de investeringen in het hoger onderwijs niet door laat gaan."

Lucas-Smeerdijk is wel voorstander van het schrappen van de langstudeermaatregel, maar wil dan wel een alternatief, bijvoorbeeld in de vorm van een sociaal leenstelsel.

Schuld

ChristenUnie-leider Arie Slob liet weten wel vast te houden aan de maatregel. Hij waarschuwt studenten en partijen dat het alternatief van een sociaal leenstelsel een stuk minder aantrekkelijk is. "Als je volgens planning studeert, bouw je jaarlijks een studieschuld op van 3200 euro. Iedere student studeert dan af met een molensteen van minimaal 13.000 euro om de hals."

PVV-Kamerlid Harm Beertema laat weten dat de PVV voorstander is van de langstudeermaatregel en daarom ook geen behoefte heeft aan een debat. "De langstudeermaatregel disciplineert, zodat studenten meer haast maken met hun studie. Het rendement is nu te laag."

Gat

CDA en GroenLinks hebben al nagedacht over maatregelen die het gat in de begroting kunnen opvangen. Volgens CDA'er De Rouwe zal bij de presentatie van de CPB-doorrekeningen op 27 augustus blijken op welke manier zijn partij dat geld wil binnenhalen.

Dibi wil het gat ondervangen door te korten op de huidige subsidies voor fossiele brandstoffen.

Verheugd

Studentenorganisatie ISO reageert verheugd op het nieuws. "Dit is fantastisch nieuws. We zijn er al jaren mee bezig om dit via demonstraties en rechtszaken van tafel te krijgen", aldus ISO-voorzitter Thijs van Reekum.

Kai Heijneman van studentenvakbond LSVb ziet de Kamer liever vandaag dan morgen terugkomen van reces om te voorkomen dat vanaf 1 september de eerste boetes worden uitgedeeld.
Bron: http://www.nu.nl/nieuws/2884922/kamer-wil-per-direct-af-van-langstudeerboete.html

Terug
Naar boven