XXL Nutrition

Subq vs IM, wat is het best voor jou?

Abstract​

Purpose: Intramuscular testosterone cypionate (IM-TC) is known to cause significant rises in estradiol (E2), hematocrit (HCT), and prostate specific antigen (PSA) due to its supraphysiological testosterone peaks, whereas a novel subcutaneous testosterone enanthate autoinjector (SCTE-AI) was designed with a lower testosterone peak-to-trough ratio to mitigate these reactions. We compare the total testosterone (TT), E2, HCT and PSA response to treatment with IM-TC versus SCTE-AI.

Materials and methods: A total of 234 hypogonadal men were treated with testosterone replacement therapy (TRT) via IM-TC 100 mg weekly or SCTE-AI 100 mg weekly. TT, E2, HCT and PSA levels were obtained at baseline and 12 weeks post-treatment. Significant differences in baseline and post-treatment levels were identified by univariate analysis. Linear regression models determined whether treatment modality was independently associated with post-TRT levels of TT, E2, HCT and PSA.

Results: Post-TRT, both cohorts had significant increases in trough TT compared to their baseline levels (IM-TC: 313.6 ng/dL to 536.4 ng/dL, p <0.001; SCTE-AI: 246.6 ng/dL to 552.8 ng/dL, p <0.001). After linear regression, type of TRT modality was not found to be associated with TT levels (p=0.057). SCTE-AI was independently associated with lower post-therapy E2 (p <0.001) and HCT (p <0.001). Neither TRT modality was associated with significant post-therapy elevation of PSA (p=0.965).

Conclusions: While IM-TC and SCTE-AI provide a significant increase in TT levels, SCTE-AI is associated with lower levels of post-therapy HCT and E2 compared to IM-TC after adjusting for significant covariates. SCTE-AI is an effective testosterone delivery system with a potentially preferable safety profile over IM-TC.
De meesten hier kennen de onderzoeken wel, maar het gaat om jezelf. Wat je ook doet boeit eigenlijk niet, zolang je je maar goed voelt. Of dat met IM of Subc. is

De meesten hier kennen de onderzoeken wel, maar het gaat om jezelf. Wat je ook doet boeit eigenlijk niet, zolang je je maar goed voelt. Of dat met IM of Subc. is
Exact en als je dan subq doet, doe dat dan ook niet in een dunne huidplooi op je buik maar pak je bilvet.
Het is heel persoonlijk, ken er zat die probleemloos al jaren zo doen (inclusief ikzelf). Is gewoon net even sneller en minder invasief

• Topic Starter Topic Starter
Heb nu eens IM gedaan in spier van schouder. "Shallow IM" met insuline naald, juist diep genoeg om in spier te zitten dus.

Grootste voordeel dat ik merk is geen bult of opbouw aanwezig van onderhuids "reservoir", product is volledig opgenomen in spierweefsel.

De prik voelde wel onaangenamer als bij subq. Ook wat druk moeten zetten om te injecteren, beetje PIP. Arm voelt ook wat stijf aan. Edit: ook beetje "leakage" van product, bij subq niet het geval.

De plek waar ik 3 dagen geleden subq heb gespoten is nu ook volledig normaal, nog beetje gevoelig misschien als ik er op duw.

Geen idee wat ik nu verder ga zetten maar wss subq omdat ik ook HCG tegelijk ga injecteren denk ik.

Laatst bewerkt:
Heb nu eens IM gedaan in spier van schouder. "Shallow IM" met insuline naald, juist diep genoeg om in spier te zitten dus.

Grootste voordeel dat ik merk is geen bult of opbouw aanwezig van onderhuids "reservoir", product is volledig opgenomen in spierweefsel.

De prik voelde wel onaangenamer als bij subq. Ook wat druk moeten zetten om te injecteren, beetje PIP. Arm voelt ook wat stijf aan. Edit: ook beetje "leakage" van product, bij subq niet het geval.

De plek waar ik 3 dagen geleden subq heb gespoten is nu ook volledig normaal, nog beetje gevoelig misschien als ik er op duw.

Geen idee wat ik nu verder ga zetten maar wss subq omdat ik ook HCG tegelijk ga injecteren denk ik.
#pechvogel

Jezus zoveel prikken. Ik injecteer enkel in de bil lol behalve b12 die zet ik elke week in de quads maar ook iM. Alleen hcg als ik het al gebruik sub. Is dat niet enorm veel inplannen en gedoe al die ml's en hoe vaak je per week moet prikken? Even los van pip of andere bijzaken.

Waarom B12 prikken ?
Jezus zoveel prikken. Ik injecteer enkel in de bil lol behalve b12 die zet ik elke week in de quads maar ook iM. Alleen hcg als ik het al gebruik sub. Is dat niet enorm veel inplannen en gedoe al die ml's en hoe vaak je per week moet prikken? Even los van pip of andere bijzaken.
Oral dibencozide methylcobalamine wordt goed opgenomen

Als je steroids gebruikt is je b12 toch altijd sowieso hoog of vaak zelfs verhoogd.

Zo is het bij mij iig al jaren

Als je steroids gebruikt is je b12 toch altijd sowieso hoog of vaak zelfs verhoogd.

Zo is het bij mij iig al jaren
Je kunt in bijna geen van de ziekenhuizen in NL testen op actieve B12. Althans ik weet niet of dit nu nog steeds zo is. Ik krijg mijn injecties voorgeschreven vanuit b12 kliniek. Als ik dezelfde dosering of veel minder als pillen slik wat mijn eigen huisarts mij ook aanraadde dan pis ik gewoon donker geel. Wanneer ik injecteer is dit nooit het geval, ook niet dagen of weken of maanden daarop. Mijn b12 waarden zijn altijd goed geweest. Op weefsel niveau is wat lastiger te testen en vaak onnodig.

Je kunt in bijna geen van de ziekenhuizen in NL testen op actieve B12. Althans ik weet niet of dit nu nog steeds zo is. Ik krijg mijn injecties voorgeschreven vanuit b12 kliniek. Als ik dezelfde dosering of veel minder als pillen slik wat mijn eigen huisarts mij ook aanraadde dan pis ik gewoon donker geel. Wanneer ik injecteer is dit nooit het geval, ook niet dagen of weken of maanden daarop. Mijn b12 waarden zijn altijd goed geweest. Op weefsel niveau is wat lastiger te testen en vaak onnodig.
B12 pillen zegt niks, gaat om welke vorm zoals ik hierboven schreef. Uit onderzoeken blijkt dat er geen verschil in meetbaar serum is tussen oral v inject.
Cyanocobalamine is een synthetische, niet lichaamseigen vorm, die in de meeste voedingssupplementen wordt gebruik, die moet je dus niet hebben

B12 pillen zegt niks, gaat om welke vorm zoals ik hierboven schreef. Uit onderzoeken blijkt dat er geen verschil in meetbaar serum is tussen oral v inject.
Cyanocobalamine is een synthetische, niet lichaamseigen vorm, die in de meeste voedingssupplementen wordt gebruik, die moet je dus niet hebben
Geen idee welke ik slikte. Als het niet vergoed wordt blijf ik dit injecteren. Trouwens de werkzame stof kan makkelijk in 1ml oplossing. Maar dat heeft mijn apotheek weer niet. Alleen het merk hevert en takeda werken bij mij, de rest ook maar daar krijg ik uitslag van, iets met de ingrediënten voor de oplossing.

Bijlagen

• IMG_20240415_191949272.jpg
    IMG_20240415_191949272.jpg
    131,3 KB · Weergaven: 40
Terug
Naar boven