In het algemeen drink ik geen suikers. Ik neem liever wat zero (naast koffie en water), om mijn vetgehalte onder controle te houden. De suiker in cola en frisdrank is door het zuur sowieso al gesplitst in fructose en glucose, de kleinste suikers uit gewone sucrose (kristalsuiker). Los van Galactose (uit lactose) zijn dat de bouwstenen van de meeste suikers die wij eten. Zetmeel bestaat uit glucose, maar bakkersstroop is kortketenig zetmeel met wat glucose bijvoorbeeld ( glucosestroop). Zetmeel moet nog worden afgebroken, maar dat gaat snel. Dus tenzij dat zetmeel is ingepakt in vezels etc wordt het snel opgenomen.
Prima tijdens en vlak voor of na het sporten. Maar niet in de avond op de bank.
Suikers zijn chemisch hetzelfde ongeacht de bron, maar met name suikers die je drinkt en niet samen met vezels en eiwit binnenkrijgt zorgen voor insulinepieken/mogelijke insulineongevoeligheid en dat is niet perse goed voor je lichaam.
Nou word je van suiker zelf niet perse dik. Maar als je in kcal overschot bent zorgt insuline voor het aanmaken van vetreserves. En dan is die suiker uit frisdrank hetgeen je insuline wel lekker aanzet. Insuline is anabolisch, dus het helpt je om te groeien... de vraag is hoe. Ik ben de 40 gepasseerd dus de tijd dat ik kon vreten en zuipen wat ik wilde zonder echt vet te worden is voorbij. Dus ik eet mijn kcals, drink ze zo min mogelijk en vermijd te veel simpele suikers op momenten dat ze niet in een maaltijd zitten en zeker zo in de avond.
Om niet helemaal als een gezondheidsfreak te leven is dan een cola zero gewoon wel lekker soms en ik neem wel eens aa protein bar met zoetstoffen als mijn kinderen en vrouw chips eten. het is niet dat er dingen zijn die ik nooit eet of die 'verboden' zijn. Maar ik mijd bepaalde dingen wel. Zoetstoffen helpen daarbij, dat zorgt er v oor dat ik niet dik ben. Dik zijn is bewezen kankerverwekkend en zorgt ook voor hart en vaatziekten en gaat samen met diabetes en algeheel kapotgaan van je lichaam. Dus ik neem het minieme risico mbt zoetstoffen voor lief, de meeste onderzoeken zeggen dat er niets verkeerdgaat en op een paar gebieden zijn er na jaren en jaren onderzoek nu wat twijfels.
Een keer diep snuiven bij het tankstation is ook ongezond. Hoor je niemand over. De vraag is op een gegeven moment wat in welke verhouding staat. Om kanker te vermijden kun je beter een beetje uit de middagzon blijven, vezels eten (darmkanker), sporten en niet te dik worden wat mij betreft.