Fitness Seller

Sverre's log

• Topic Starter Topic Starter
Dat heb ik ook jarenlang gehad, vanzelf wordt je rug een keer sterk genoeg maar het is vervelend. Misschien een keer met een belt proberen? T-bar rows en Pendlay rows gingen wel altijd goed bij mij.
Allereerst bedankt voor de tip man. Ik heb idd getwijfeld of ik toch een pendlay row moet pakken, ik doe nu mijn BOR terwijl ik de barbell terugleg op een bankje iets onder kniehoogte.
Zit er verschil in de T-bar row en pendlay/BOR qua spieren die je aanspreekt? Aangezien je de T-bar row meer close grip doet..

Allereerst bedankt voor de tip man. Ik heb idd getwijfeld of ik toch een pendlay row moet pakken, ik doe nu mijn BOR terwijl ik de barbell terugleg op een bankje iets onder kniehoogte.
Zit er verschil in de T-bar row en pendlay/BOR qua spieren die je aanspreekt? Aangezien je de T-bar row meer close grip doet..

Ja, zeker. BOR is in principe de beste voor overall rug massa imo, maar daarin is de onderrug de beperkende factor, en de onderrugbelasting vind ik niet passen in een schema met 3x pw squatten. T-bar row kan je dan weer wat beter mee cheaten en pendlay row kan je makkelijk wat breder pakken zodat je meer achterkant schouders etc pakt.

T-bar row vind ik niet zo thuis horen in een krachtgericht schema, en als je dan moet kiezen uit BOR en Pendlay row en je bij de eerste pijn in je rug krijgt dan zou ik voor de tweede gaan. Ik heb me nog nooit echt verdiept in Starting Strength, verantwoordt hij waarom hij kiest voor BOR?

edit: zie volgende post

Laatst bewerkt:
Ik zou eigenlijk als ik jou was gewoon de opbouw aanhouden zoals Moraalridder die op de vorige pagina heeft gepost. En dan met de pendlay row ipv BOR. En ja, gewoon 3x per week squatten. Laag beginnen, met stapjes van 2,5 kg opbouwen.

Ja, zeker. BOR is in principe de beste voor overall rug massa imo, maar daarin is de onderrug de beperkende factor, en de onderrugbelasting vind ik niet passen in een schema met 3x pw squatten. T-bar row kan je dan weer wat beter mee cheaten en pendlay row kan je makkelijk wat breder pakken zodat je meer achterkant schouders etc pakt.

T-bar row vind ik niet zo thuis horen in een krachtgericht schema, en als je dan moet kiezen uit BOR en Pendlay row en je bij de eerste pijn in je rug krijgt dan zou ik voor de tweede gaan. Ik heb me nog nooit echt verdiept in Starting Strength, verantwoordt hij waarom hij kiest voor BOR?

edit: zie volgende post

Thanks voor de input. Dat over de T-bar row ben ik idd met je eens. Ik ga over op de Pendlay Row, lettend op pijn in mijn onderrug.
3x Squatten ben ik niet gerust over, misschien dat ik een losse legpress pak om zo mijn rug te ontzien.

Jo man, van tevoren goed opgewarmd? Met wat voor gewicht ben je begonnen?
Zorg ook dat je na de training goed eet en genoeg eiwitten binnenkrijgt, helpt ook..
Succes vrijdag!
Jawel, ben met 15 kilo begonnen. Kon het makkelijk aan. Vandaag is de spierpijn een stuk minder dus dat is wel mooi! (voeding al in orde)

Jawel, ben met 15 kilo begonnen. Kon het makkelijk aan. Vandaag is de spierpijn een stuk minder dus dat is wel mooi! (voeding al in orde)
Dan komt het wel goed man, gewoon goed uit blijven voeren en spierpijn voor lief nemen. No pain, no gain :D

Thanks voor de input. Dat over de T-bar row ben ik idd met je eens. Ik ga over op de Pendlay Row, lettend op pijn in mijn onderrug.
3x Squatten ben ik niet gerust over, misschien dat ik een losse legpress pak om zo mijn rug te ontzien.

Graag gedaan! Haha ik zeur misschien, maar waarom zou je daar niet gerust over zijn? Omdat je je onderrug wil ontzien?

Als de dokter je bijvoorbeeld oefeningen voorschrijft om je enkels te versterken, moet je die dan 1 keer per week doen of dagelijks/om de dag? Precies. Vaak doen, niet te zwaar beginnen, en je krijgt een ijzersterke rug en benen als pijlers!

pull ups + leg raises o.O that's gotta hurt!!
Toch wel strakke training hoor.
Ik ben het volledig met je eens dat je eerder de oefening correct doet met minder gewicht, dan dat je een volledig verkeerde oefening doet met meer gewicht. (heb zo ook al minder gewicht moeten nemen op bepaalde oefeningen).

Alvast succes gewenst!
K ga je volgen!

Graag gedaan! Haha ik zeur misschien, maar waarom zou je daar niet gerust over zijn? Omdat je je onderrug wil ontzien?

Als de dokter je bijvoorbeeld oefeningen voorschrijft om je enkels te versterken, moet je die dan 1 keer per week doen of dagelijks/om de dag? Precies. Vaak doen, niet te zwaar beginnen, en je krijgt een ijzersterke rug en benen als pijlers!

Haha, is geen gezeur maar onderrug en enkels is wel een verschil. Snap wat je bedoelt, maar heb vaker problemen gehad met mijn onderrug en probeer nu door DL/PR hem eerst sterker te maken, dus is niet dat ik hem niet train :) Wil gewoon geen overkill zo vroeg al.

pull ups + leg raises o.O that's gotta hurt!!
Toch wel strakke training hoor.
Ik ben het volledig met je eens dat je eerder de oefening correct doet met minder gewicht, dan dat je een volledig verkeerde oefening doet met meer gewicht. (heb zo ook al minder gewicht moeten nemen op bepaalde oefeningen).

Alvast succes gewenst!
K ga je volgen!

Thanks man, welkom! Training steeds wat aangepast tot hoe ik hem wil hebben en ben er erg tevreden over :) Nu tijd om gains te maken.
Ja die pull ups+leg raises brand lekker weg haha, maar is echt een chille oefening!!

Haha, is geen gezeur maar onderrug en enkels is wel een verschil. Snap wat je bedoelt, maar heb vaker problemen gehad met mijn onderrug en probeer nu door DL/PR hem eerst sterker te maken, dus is niet dat ik hem niet train :) Wil gewoon geen overkill zo vroeg al.

Okay, ik hoop dat je het op jouw manier ook bereikt :) succes en ik blijf je volgen

Training A
Hang Clean 3x5 - 35kg
Bench Press 2x5x50kg, 1x3 - 50kg (fail)
Deadlift 1x5 - 50kg
+
2x15 crunches op schuin bankje
2x15 leg raises op schuin bankje
+
Cable curls 2x8x12kg
Triceps pulldown 2x8 21,25kg
+
Cardio:
10 min loopband waarvan 8min op 10,5km/u, (100cal)
10 min crosstrainer, waarvan 9min op lvl14, (150cal)

Comment: Was heel erg gemotiveerd vanochtend omdat de warm-up met 40kg easy ging. Probeerde direct van 42,5kg (2 dagen geleden) naar 50kg BP te gaan. 2x5 ging, de laatste 5 reps maar tot 3 gekomen. Rippetoe-beginnersfout om te snel te willen.
Eigen schuld en van geleerd, volgende training gewoon 45kg doen :)
Hang Cleans gaan lekker en ook deadlift ging goed. Goed opgewarmd van tevoren met wat hyperextentions (thanks RFFNCK) en geen last van mijn rug. :)

Fijn dat je geen last hebt gehad van je rug, top! Goede training ook!

Heb ook veel last van m'n onderrug maar als je rug wilt ontzien, zou ik juist geen dl doen (en ook een beetje pr). Squat zou ook helemaal niet slecht moeten zijn voor je rug, als je last krijgt is je techniek als het goed is niet goed.... (zoals bij mij :rolleyes:)

Fijn dat je geen last hebt gehad van je rug, top! Goede training ook!
Thanks! Ja erg blij mee man :)

Heb ook veel last van m'n onderrug maar als je rug wilt ontzien, zou ik juist geen dl doen (en ook een beetje pr). Squat zou ook helemaal niet slecht moeten zijn voor je rug, als je last krijgt is je techniek als het goed is niet goed.... (zoals bij mij :rolleyes:)

Ben ik met je eens man, maar het probleem is dat ik bij het squatten er wel last van heb en bij het deadliften niet, terwijl de techniek bij beide goed is (naar laten kijken)..
Zolang dat zo blijft blijf ik wel pijnloos DLen en pas ik voor nu even voor de squats :) Gelukkig heeft mijn bovenlichaam meer training nodig dan mijn benen dus dat is mooi

Tja bij iedereen is het anders natuurlijk. Zou wel naar een fysio gaan voor je rug, want dat soort dingen gaan meestal niet vanzelf weg. Heeft mij iig een hoop geholpen (ik kon begin juli niet eens m'n eigen fiets uit de fietsenstalling tillen).

Goed dat je blogt. En beter nog: je begint met Rippetoe.
Spijt is een groot woord, maar ik vind het wel eens jammer dat ik er nooit mee ben begonnen...

Succes!

Training B
DB press 2x5x18kg (bench was bezet dus heb 't zo opgelost)
Bent Over Rows 3x5x45kg
Overhead Press Behind the neck (MP) 3x5x32,5kg
+
3x10 pull-ups with stop and leg raise
+
Triceps pushdown 2x10 26,25kg en 28,75kg
Preacher curl in machine 2x8 op 46kg en 54kg
Triceps pulldown 2x10 op 21,25kg en 23,75kg
+
Cardio:
10min loopband, 10,5km/u (100kcal)
10min crosstrainer, lvl 14 (150kcal)

Comment: Ging prima ondanks dat ik niet kon bankdrukken :) Doe sinds vandaag ook mijn MP behind the neck, voelt beter en kon direct op 32,5kg instappen zoals sowieso gepland stond.

Terug
Naar boven