AndroidHealthClinic

Switchen van 5x5 naar 3x5

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
5 sep 2017
Berichten
23
Waardering
4
Lengte
1m88
Massa
87kg
Vetpercentage
15%
Hoi, ik ben Max en 16 jaar oud. Doe momenteel ICF 5x5. Ben nu 4 weken bezig en het gaat erg lekker, heb men squat van 80 5x5 naar 125 5x5 gebracht.
Vandaag ben ik begonnen met squats en heb de 127.5 niet gehaald ( faalde 5de rep van 4de set). Ik zit nu te twijfelen om te switchen naar 3x5. Is dit een slim plan of niet? Het herstel wordt steeds langzamer en voel me iedere training iets vermoeider.

Hoop dat jullie een oplossing weten, groetjes Max.
 
Ik zou gewoon het schema volgen en doen wat daar staat. Na 3 keer niet gehaald 10% eraf en opnieuw proberen. Mocht het nog niet lukken:
Meer eten ;-)
 
Niet naar 3 x 5, totaal onzinnig.
 
Wat is je doel Ts ?
 
Hoop dat jullie een oplossing weten
Tenzij je graag je richting je max wilt gaan de richtlijnen volgen en desnoods een reset toepassen. Je hebt een flinke toename gehaald, logisch dat je wat vermoeider bent. Nu de intensiteit opvoeren is hetgeen dat je opgebouwd hebt uitmelken. Zou wachten met taperen (volume omlaag/ intensiteit omhoog en neuromusculaire efficiëntie trainen).
 
5 x 5 is een doordacht programma.
3 x 5 is qua volume te weinig (mijns inziens).

Stap dan over naar bijv. 3 x 8.
Lol, afbouwen in volume om naar een piek te werken is wat in ongeveer elk schema terug komt. Het hangt allemaal een beetje van de doelen van de TS af. Wil je naar een Max opbouwen (wedstrijd of Mock) dan is volume afbouwen wel slim. Beter is dan 5x3 waarschijnlijk. Wil je gewoon massa bouwen en interesseert het gewicht je minder, dan zou ik de reps wat verhogen en wat gewicht eraf halen.
Het is geen rocket science.
 
Lol, afbouwen in volume om naar een piek te werken is wat in ongeveer elk schema terug komt. Het hangt allemaal een beetje van de doelen van de TS af. Wil je naar een Max opbouwen (wedstrijd of Mock) dan is volume afbouwen wel slim. Beter is dan 5x3 waarschijnlijk. Wil je gewoon massa bouwen en interesseert het gewicht je minder, dan zou ik de reps wat verhogen en wat gewicht eraf halen.
Het is geen rocket science.
Dit inderdaad, is simpelweg een afbouwing in volume, zie er niks verkeerd mee. Dat dat nu naar 3x5 of 5x3 of 4x4 is, is minder belangrijk voor de recreatieve krachtsporter. Ik zie niks verkeerd met afbouwen naar 3x5 TS. Maar misschien is het beter om eerst te deloaden met 10% en opnieuw op te bouwen. En Marr, 3x5 is weinig volume maar vergeet niet dat je als beginnende krachtsporter 3x per week kan squatten. Alleszins, ik zie er niets verkeerd mee. Ben nu zelf net naar 3x5 geswitch en het gaat goed.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
quasimodo20011 Voor er een discussie losbarst is het handig om te vermelden wat jouw korte termijn doelen zijn?
Wil je naar een Max opbouwen (wedstrijd of Mock) dan is volume afbouwen wel slim.

Dit inderdaad, is simpelweg een afbouwing in volume, zie er niks verkeerd mee.
Er is opzich niets mis mee. Toch een opmerking van mijn kant.

TS is 16 jaar en wellicht nog niet lang bezig daar hij pas vier weken zegt bezig te zijn met icf 5x5 en al 50% toename qua kg heeft gepakt op sq. Dat zijn geen gains die een gevorderde maakt. Mijn persoonlijke mening is dat afbouwen van volume na slechts 4 weken voor een beginner als TS geen zoden aan de dijk zet op langere termijn. Beter lijkt mij om verder te bouwen aan de (kracht) basis en wanneer deze een stuk breder is eventueel te testen dmv welke taper dan ook. DieNase stelt terecht dat 5x3 een slimmere richtlijn is om aan te houden dan 3x5 wanneer je wenst te taperen. harpep
 
Ik vind 5x5 125kg binnen 4 weken voor een 16-jarige echt gigantisch veel.
 
Idd vandaar al dat ik naar zijn doelen vroeg. Daarnaast ben ik geen pro
 
quasimodo20011 Voor er een discussie losbarst is het handig om te vermelden wat jouw korte termijn doelen zijn?



Er is opzich niets mis mee. Toch een opmerking van mijn kant.

TS is 16 jaar en wellicht nog niet lang bezig daar hij pas vier weken zegt bezig te zijn met icf 5x5 en al 50% toename qua kg heeft gepakt op sq. Dat zijn geen gains die een gevorderde maakt. Mijn persoonlijke mening is dat afbouwen van volume na slechts 4 weken voor een beginner als TS geen zoden aan de dijk zet op langere termijn. Beter lijkt mij om verder te bouwen aan de (kracht) basis en wanneer deze een stuk breder is eventueel te testen dmv welke taper dan ook. DieNase stelt terecht dat 5x3 een slimmere richtlijn is om aan te houden dan 3x5 wanneer je wenst te taperen. harpep

Ik wil graag een krachtbasis opbouwen en hierna een schema volgen wat gericht is op hypertrophie. Ik trainde voor dit schema met allerlei onzin splits en niet echt goede gains gemaakt.
Groetjes Max
 
Wat is je doel Ts ?

Ik probeer de progressieve overload van ICF zolang mogelijk aan te houden totdat ik mijn limieten heb bereikt. Daarna een schema wat gericht is op massa. Doelen die ik nu zo heb zijn
140 squat voor 5
100 bench voor 1
160 deadlift voor 5
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Mijn advies dan, gewoon 5 x 5 handhaven. Of switchen maar niet naar 3 x 5. Just my 2 cents
 
Mijn advies dan, gewoon 5 x 5 handhaven. Of switchen maar niet naar 3 x 5. Just my 2 cents
Oke dan blijf ik bij de 5x5, zometeen die 127.5 opnieuw proberen.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Oke dan blijf ik bij de 5x5, zometeen die 127.5 opnieuw proberen.

Idd gewoon doorzetten, je begint net.

Je bent bekend met het 5x5 systeem en het droppen van wat gewicht na een aantal fails ?
 
Je krijgt genoeg kcal's / macro's binnen ?
 
Idd gewoon doorzetten, je begint net.

Je bent bekend met het 5x5 systeem en het droppen van wat gewicht na een aantal fails ?

Als het vandaag niet lukt 10% eraf en opnieuw opbouwen, toch? Mijn onderhoud is iets van 3300. Eet op rust dagen 3500 en op trainings dagen 4000 kcal.
 
Back
Naar boven