AndroidHealthClinic

Taliban verovert Afghanistan

Hij doelt denk ik op die mortiergranaten die niet meer goed waren en ontploften tijdens een training. Was nog onder leiding van die duckface.
Al gevonden. Inderdaad een ontplofte mortiergranaat.

We vergeten niks….

Investering?

Alsof je een flatgebouw bouwt om hem vervolgens in de fik te steken. Met al dat geld had je heel Afrika een lange tijd van eten kunnen voorzien. Maarja, waarom zou je als je er ook een land mee kan ontwrichten.
Was niet helemaal serieus. Zal er de volgende keer een :o bij zetten

Al ben ik wel benieuwd waarom ze met die middelen niet eens een poging waagden tegen de Taliban, wouden ze de Taliban dan wel kwijt?

In de media wordt steeds gezegd dat er in 20 jaar niets bereikt is. Dat de VS nog harder faalde dan Rusland. Maar stel dat een deel van hen niet de Taliban, maar juist het westen als onderdrukker zag, dan is het toch juist nog meer bewonderingswaardig dat er scholen gebouwd werden en al die dingen?
Of je onze idealen daar in stand moet houden, en voor welke prijs, is een andere discussie.
Maargoed, ik ben hier echt niet in thuis dus ik zal wel weer zitten te raaskallen

Al gevonden. Inderdaad een ontplofte mortiergranaat.
Was nooit gebeurt bij de KLu, not on your watch!

Was niet helemaal serieus. Zal er de volgende keer een :o bij zetten

Al ben ik wel benieuwd waarom ze met die middelen niet eens een poging waagden tegen de Taliban, wouden ze de Taliban dan wel kwijt?

In de media wordt steeds gezegd dat er in 20 jaar niets bereikt is. Dat de VS nog harder faalde dan Rusland. Maar stel dat een deel van hen niet de Taliban, maar juist het westen als onderdrukker zag, dan is het toch juist nog meer bewonderingswaardig dat er scholen gebouwd werden en al die dingen?
Of je onze idealen daar in stand moet houden, en voor welke prijs, is een andere discussie.
Maargoed, ik ben hier echt niet in thuis dus ik zal wel weer zitten te raaskallen
Ruud Koopmans heeft wel aangegeven dat een heleboel dingen die de Taliban wil breed gedragen worden door de Afghaanse bevolking. Het was een draadje in het Duits.

Dat is niet helemaal hetzelfde als dat ze ook de Taliban willen, maar veel Afghanen willen wel dat wetgeving gebaseerd is op de Sharia. Dat stond ook zo in de grondwet.

1630139439025.jpg

Dit is natuurlijk niet hoe je als militair sociaal-politieke kritiek op je leidinggevenden moet uiten. Dat is zeker met die rang geen handig leiderschap, ondermijnt het gezag tegenover iedereen onder je. Nu zullen velen ook vinden dat de top clueless bezig is, maar of je dan gelijk hebt of niet en waar het ook over gaat, ben je dan gewoon je baan kwijt.

• Topic Starter Topic Starter
Dit is natuurlijk niet hoe je als militair sociaal-politieke kritiek op je leidinggevenden moet uiten. Dat is zeker met die rang geen handig leiderschap, ondermijnt het gezag tegenover iedereen onder je. Nu zullen velen ook vinden dat de top clueless bezig is, maar of je dan gelijk hebt of niet en waar het ook over gaat, ben je dan gewoon je baan kwijt.
Natuurlijk pikken ze dit niet, maar ik vind het opzich best moedig van hem. Hij wist zelf ook dat dit ging gebeuren,dat zei hij ook letterlijk.

Het is al doordacht, lijkt me geen domme jongen. Hulde voor zijn dapperheid.
Ik zou hem zonder problemen een verantwoordelijkheid functie in mijn organisatie geven.

Lekker belangrijk, baan kwijt, blijven zitten en je morale kompas kwijt worden, dat is pas erg.

Het is al doordacht, lijkt me geen domme jongen. Hulde voor zijn dapperheid.
Ik zou hem zonder problemen een verantwoordelijkheid functie in mijn organisatie geven.

Lekker belangrijk, baan kwijt, blijven zitten en je morale kompas kwijt worden, dat is pas erg.
Het is niet de eerste keer dat er levens verloren gaan door domme beslissingen van hogeraf. Dat weet je voordat je er komt te werken al, had dat dan al af kunnen wegen. Er is gezien zijn rang ook een goede kans dat hij zelf fouten heeft gemaakt of heeft bijgedragen aan plannen met zulke gevolgen. Al helemaal in Afghanistan waar dit dagelijkse kost is geweest.

Er zijn vast betere manieren om daar mee om te gaan dan nu plots op social media politiek te gaan doen.

Je moet ook geen medewerker willen die achter je rug om iedereen tegen je opzet wanneer een van je plannen niet alleen maar gunstig uitpakt.

Accountability gaat op elk niveau van de chain of command. Waar ging het allemaal mis? Is het Biden's taak om die straat veilig te houden zodat zijn order opgevolgt kan worden? Of hadden de grunts dat zelf moeten doen om hun missie uit te voeren? Kan dat uberhaupt in die menigte en chaos - en als dat niet kan moet je je dan niet anders situeren?

Je kan niet een hand in een wespennest steken zonder gestoken te worden.
Al die misplaatste verontwaardiging, hoe had het anders moeten lopen dan?

Het is niet de eerste keer dat er levens verloren gaan door domme beslissingen van hogeraf. Dat weet je voordat je er komt te werken al, had dat dan al af kunnen wegen. Er is gezien zijn rang ook een goede kans dat hij zelf fouten heeft gemaakt of heeft bijgedragen aan plannen met zulke gevolgen. Al helemaal in Afghanistan waar dit dagelijkse kost is geweest.

Er zijn vast betere manieren om daar mee om te gaan dan nu plots op social media politiek te gaan doen.

Je moet ook geen medewerker willen die achter je rug om iedereen tegen je opzet wanneer een van je plannen niet alleen maar gunstig uitpakt.
Ze hebben Afghanistan gewoon opgegeven. Trump wilde al weg. En het was duidelijk dat het mensenlevens zou kosten. Ze hadden het beter kunnen organiseren, maar iets van chaos was onvermijdelijk. Het ons is al eeuwen een chaos.

Bush had achteraf natuurlijk alleen al qaeda moeten aanpakken en die taliban lekker laten zitten. Door handel en noodhulp enzo hadden ze vast meer bereikt.

Maar daar is het inmiddels te laat voor. Groot voordeel is dat de taliban iig serieuze vijanden zijn van IS achtige types.

Kijktip:

Sinds vorige week donderdag op NPO2. Online terug te zien. 4 afleveringen in totaal.

Terug
Naar boven