XXL Nutrition

Tempo van cardio

Robit

Novice
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
74kg
Ik had een vraag. Stel je voor je gaat driekwartier lang beulen op de crosstrainer op een hoog en intensief niveau of je gaat twee uur lang op een rustig tempo. Is het resultaat dan hetzelfde?

Ik hoorde vandaag op de televisie een sportinstructeur de uitspraak maken dat drie uur lang op een rustig tempo lopen niet zoveel effect heeft als een uur intensief trainen. Klinkt in mijn oren als total bullsh*t. Wat vinden/denken/weten jullie?

natuurlijk bereik je meer met intensief trainen.
hoe rustiger je traint hoe langer je bezig moet zijn voel het zelfde resultaat.
er valt niet veel te zeggen over verhoudingen voor hetzelfde resultaat zolang je intensief en rustig niet definieert maar intensief trainen zal veel meer resultaat geven.

die qoute klopt dan ook zeker. voor rustig lopen zou je véél langer moeten lopen voor het zelfde resultaat.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
natuurlijk bereik je meer met intensief trainen.
hoe rustiger je traint hoe langer je bezig moet zijn voel het zelfde resultaat.
er valt niet veel te zeggen over verhoudingen voor hetzelfde resultaat zolang je intensief en rustig niet definieert maar intensief trainen zal veel meer resultaat geven.

die qoute klopt dan ook zeker. voor rustig lopen zou je véél langer moeten lopen voor het zelfde resultaat.

Dat is ook mijn punt. Maar de sportinstructeur insinueerde dat een uur intensief sporten dus nooit overtroffen kan worden, maakt niet uit hoe lang je wandelt. Maar uit jouw bericht kan ik dus ook opmaken dat het niet klopt.

Wel ben ik er net achtergekomen dat de naverbranding bij intensief trainen hoger is. Dus intensief trainen lijkt me achteraf dan toch het beste

Dat is ook mijn punt. Maar de sportinstructeur insinueerde dat een uur intensief sporten dus nooit overtroffen kan worden, maakt niet uit hoe lang je wandelt. Maar uit jouw bericht kan ik dus ook opmaken dat het niet klopt.
overtreffen kan altijd.

met wandelen verbrand je calorieën. je zult dus altijd op een bepaald moment het aantal calorieën overtreffen wat je verbrand met een uur sporten.

en met elke dag een uur lopen kan je een prima conditie opbouwen, dit kan niet op tegen elke dag een uur hardlopen, maar weer wel tegen 1 keer per maand een uur hardlopen.

Laatst bewerkt:
Er is ook een middenweg. Max een uur matig intensief cardio werkt voor mij het beste. Elke dag 45 min keihard beulen kan ook tot overtraining leiden, als je je hartslag in de gaten houdt en binnen bepaalde grenswaarden blijft, kun je redelijk intensief dagelijks cardio doen. Het effect daarvan lijkt me optimaal.

Kijk op de display naar hoeveel calorieen je verbrand bij intensief en bij rustig en je krijgt een aardig idee van het verschil. Het grote voordeel van rustige cardio is dat je er sneller van hersteld en vaker kunt doen. Je kunt makkelijk iedere dag 2 wandelen bijvoorbeeld (ok, waarschijnlijk niet de allereerste dag).

ik ben nog geen expert, maar ik heb wel duidelijk begrepen dat je bij relatief rustige cardio met hiernaast op je hartslag te letten veel meer vet verbrand dan bij intensieve cardio.. naar mijn weten is dit veel beter.. ik ben echter nog vrijwel niet bezig met cardio..

ik ben nog geen expert, maar ik heb wel duidelijk begrepen dat je bij relatief rustige cardio met hiernaast op je hartslag te letten veel meer vet verbrand dan bij intensieve cardio.. naar mijn weten is dit veel beter.. ik ben echter nog vrijwel niet bezig met cardio..

Je verbrand niet meer vet bij rustige cardio, dit is procentueel.
vb. Uur rustig cardio --> 90% van wat je verbrand is vet
uur intensief cardio --> 60% van wat je verbrand is vet, rest glycogeen etc.

bij rustige cardio heb je misschien totaal 400kcal vebrand totaal, 90% = 360kcal uit vet

intensieve cardio 800kcal verbrand totaal, 60% = 480kcal uit vet.

(is maar een rekenvoorbeeld, percentages kunnen anders zijn)

Black Panther is right, percentages zijn idd beetje anders, maar gaat om het idee.
Wat ik tegenwoordig vaak doe en andere ook zie of hoor doen. Is 45/60min KT en daarna 30/60min low intensieve cardio. Dan verbrand je ook weinig spier massa (hoe meer spier masse, hoe meer kcal je lichaam verbrand!). En na verbranding heb je dan ook door je KT.
Het voordeel is ook dat je niet snel overtraind bent en het hele procederen lang kan volhouden, omdat low intensieve cardio niet heel veel energie vereist. Tevens is low intensieve cardio ideaal als je training partner hebt, dan kun je nog normaal met elkaar praten en gaat de tijd voorbij voor je er ergen in hebt.

Maar Hey, dit is slecht mijn advies..

---------- Post toegevoegd Wed 25 Jan 2012 om 09:39 ----------

Met hight intensieve cardio zal je vaak wel wat meer kcals verbranden, maar ook grote kans op wat spier. En ik denk dat dat juist niet het genen is wat wij hier allemaal willen ;)

Spierverbranden is overrated. Gebeurt echt niet met 20 minuten intensieve cardio (tenzij je misschien vlak voor een wedstrijd zit).

En trouwens wat legere glycogeen-depots is helemaal niet zo'n slecht ding... Het zorgt ervoor dat je lichaam de rest van de dag meer vet gaat aanspreken !!

Spierverbranden is overrated. Gebeurt echt niet met 20 minuten intensieve cardio (tenzij je misschien vlak voor een wedstrijd zit).

En trouwens wat legere glycogeen-depots is helemaal niet zo'n slecht ding... Het zorgt ervoor dat je lichaam de rest van de dag meer vet gaat aanspreken !!

en met 40 min intensieve cardio ( a hartslag 170 a 180 ( 23 jaar) ?
de gehele 40 min , hijg ik half, en kan nog net een antwoord geven als iemand me wat vraagt. met moeite dus. is er dan enig spierverlies?
ik merk namelijk als ik rustiger cardio dat de tijd zo langzaam gaat en daarom dus liever volluit ga.

en met 40 min intensieve cardio ( a hartslag 170 a 180 ( 23 jaar) ?
de gehele 40 min , hijg ik half, en kan nog net een antwoord geven als iemand me wat vraagt. met moeite dus. is er dan enig spierverlies?
ik merk namelijk als ik rustiger cardio dat de tijd zo langzaam gaat en daarom dus liever volluit ga.

Op een lege maag ?

Ik had een vraag. Stel je voor je gaat driekwartier lang beulen op de crosstrainer op een hoog en intensief niveau of je gaat twee uur lang op een rustig tempo. Is het resultaat dan hetzelfde?

Ik hoorde vandaag op de televisie een sportinstructeur de uitspraak maken dat drie uur lang op een rustig tempo lopen niet zoveel effect heeft als een uur intensief trainen. Klinkt in mijn oren als total bullsh*t. Wat vinden/denken/weten jullie?

ligt eraan wat je doel is. Hartslag rond de 130-140 houden verbrand je meer vet. hartslag > 160 bouw je conditie en uithoudingsvermogen op en verbrand je meer suikers en later ook eiwitten.

Ik train nu dagelijks 60min op de crosstrainer, hartslag 160/170, eerder 160
Verbrand dan rond de 840 kcal :)

Dit doe ik als wakker wordt, neem wel eerst een whey shake voor de eiwitten.

goede informatie in dit topic.. al ben ik het niet volledig met wazzup eens.

verder vind ik de 60 90% uitleg erg duidelijk ;)
dan dus toch maar low intensive cardio.. uiteindelijk verbrand je dan niet zo heel veel meer vet met intensieve cardio.. wel meer kcal, maar het gaat mij bij de cardio puur om het vet..

Terug
Naar boven