AndroidHealthClinic

Test je vetkennis

Ik had die met gal fout en de popcorn vraag :p

valt me tegen van mezelf, mja weer nieuwe info :D

Welke substantie zorgt voor de vetvertering in het lichaam? *
hydrochlorisch zuur
gal
slijm
Van de drie mogelijkheden is gal inderdaad het meest van toepassing.
Naar mijn idee had de vraagstelling echter beter kunnen zijn:
"welke substantie is nodig voor de vetvertering in het lichaam?"
De galzure zouten in de gal zorgen namelijk voor de emulgering van het vet waardoor de vetsplitsende enzymen (lipasen) beter hun werk kunnen doen.
Zonder deze enzymen zal het vet wel geemulgeerd worden, maar niet verteerd worden, ondanks de aanwezigheid van gal.
Denk maar aan steatorroe met als mogelijke oorzaak een tekort aan lipasen of galzure zouten waardoor het vet niet goed wordt verteerd en in de ontlasting terug te vinden is.

Robjee zei:
Van de drie mogelijkheden is gal inderdaad het meest van toepassing.
Naar mijn idee had de vraagstelling echter beter kunnen zijn:
"welke substantie is nodig voor de vetvertering in het lichaam?"
De galzure zouten in de gal zorgen namelijk voor de emulgering van het vet waardoor de vetsplitsende enzymen (lipasen) beter hun werk kunnen doen.
Zonder deze enzymen zal het vet wel geemulgeerd worden, maar niet verteerd worden, ondanks de aanwezigheid van gal.
Denk maar aan steatorroe met als mogelijke oorzaak een tekort aan lipasen of galzure zouten waardoor het vet niet goed wordt verteerd en in de ontlasting terug te vinden is.

klopt als een bus.

geen bijster goede test dus :D

Pers. ben ik al het 'massa-gezeur' over voedsel meer dan beu. Maar goed, mensen willen blijkbaar voorgelogen worden, het blijkt keer op keer.

4/7 slecht he...

Totaal 6/7 (85.7%)

wist niet dat popcorn zo slecht is

:rolleyes: ik had 2 fout..

6/7
De popcorn blijkt een echte instinker.

naomi zei:
ja ze bedoelen die pakjes die je koopt in de winkel
die meot je dan met verpakking in de magnetron doen en dan 3 min aan zetten dan wordt ie gaar

maar dus jij doet de droge maiskorrels/popcorn erin en dan krijg je popcorn?
hmm wel een makkelijke bereiding
wil je even posten hoe je precies te werk gaat;)
ik doe altid in een hoge pan een beetje olie en dan de korrels erin en op laag vuur.... de deksel erop natuurlijk:D
tot ik bijna geen plops meer hoor

Ik heb ooit eens een magnetron popcorn popper gekregen.. oftewel een plastic doos die je in de magnetron zet.. handje mais er in.. magnetron op vol totdat het stil wordt en voila. I verder gewoon een plastic doosje een deuk in de bodem en gaatjes in het deksel.

... beetje moeilijk voor te stellen denk ik.. ik zal eens zien of ik een fototje kan maken.

4/7, Wilde nog makreel klikken maar toen zag ik die olijfolie staan, heb ik die gekozen, was dus toch verkeerd:D

3/7 (42.9%)

Ach ja..

6/7
Toch niet alles begrepen wat ik in het boek: Fats that heal Fats that kill heb gelezen :D.
Als je alles over vetten wil weten dan is dat boek echt een aanrader schijnt ook in het nederlands vertaald te zijn (had ik dat maar wat eerder geweten.)
geen idee wat de titel daarvan is overigens.

71.5% 5/7 popcorn?--> slechter als chocolade koekjes??

7/7 100% :D:D:D woooooohoooooooooooo!!!:banana:

2 fout ,die met popcorn
en welke vet verteerd

5/7

Hoe die vetten heten, en de verwerkende stoffen in je lichaam wist ik niet.

Maar over die chocolade koekjes en het vet dat erin zit. Ik dacht toch ergens gelezen te hebben dat chocolade heel veel Kcal bevat, maar dat de vetten in chocolade in principe best wel goede vetten zijn. Dus als je wat wilt snoepen wat toch redelijk goed is, neem dan een pure hazelnoot chocolade reep.

Klopt dat van chocolade nu?

Terug
Naar boven