AndroidHealthClinic

Sticky Testosteron Booster: Welke zijn er, werken ze echt en hoe werken ze nu eigenlijk?

Hey Cools,

Na het lezen van dit topic in combinatie met de uitblijvende resultaten de laatste jaren en leeftijd ook maar eens mijn bloedwaarden laten testen.
Oestradiol: 54,75 pmol/L norm volgens huisarts 40-160
Testosteron: 13 nmol/L norm volgens huisarts 7-25
25-OH Vitamine D: 100 nmol/L norm volgens huisarts 50-

Nu weet ik dat je voorstander bent van vitamine D, maar dit is bij mij al vrij hoog?
Is het verstandig alsnog vitamine D te nemen, of alleen Phosphatidylserine of iets anders?

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.142
Hey Cools,

Na het lezen van dit topic in combinatie met de uitblijvende resultaten de laatste jaren en leeftijd ook maar eens mijn bloedwaarden laten testen.

Nu weet ik dat je voorstander bent van vitamine D, maar dit is bij mij al vrij hoog?
Is het verstandig alsnog vitamine D te nemen, of alleen Phosphatidylserine of iets anders?

Voor vitamine D is 50 mmol/L het minimum, maar nog niet een goede waarde. Minstens 75 zou je moeten hebben en beter tussen de 100 en 125.

De beste waarde zou rond de 125 nmol/L zitten en een minimum van 100 zoals jij hebt. 1000iu/dag extra zou je op die waarde moeten brengen.

Voor testosteron is een waarde tussen de 13 en 17 nmol/L aan te raden. Je vitamine D iets verhogen kan al helpen, maar fosfatidylserine is een goede keuze erbij.

Je oestrogeen is goed en in verhouding met test.

Laatst bewerkt:
Te hoog zitten in je waardes, is dat schadelijk?
Anders zou je echt regelmatig bloed moeten prikken om het te controleren.

Voor vitamine D is 50 mmol/L het minimum, maar nog niet een goede waarde. Minstens 75 zou je moeten hebben en beter tussen de 100 en 125. De beste waarde zou rond de 125 nmol/L zitten en een minimum van 100 zoals jij hebt. 1000iu/dag extra zou je op die waarde moeten brengen. Voor testosteron is een waarde tussen de 13 en 17 nmol/L aan te raden. Je vitamine D iets verhogen kan al helpen, maar fosfatidylserine is een goede keuze erbij. Je oestrogeen is goed en in verhouding met test.

Thanks. Fijn om te horen dat het wel in evenwicht is :cool:
Ik vind het wel raar dat de norm die mijn huisarts hanteert best ver onder het gemiddelde ligt van wat ik zelf op internet vind voor mannen van mijn leeftijd? Horen deze waarden niet overal hetzelfde te zijn?
Verder vroeg ik me af of herstel van een ongeluk met lichamelijk letsel, en het hierdoor tijdelijk thuiszitten invloed kan hebben op je test waarden?

Te hoog zitten in je waardes, is dat schadelijk? Anders zou je echt regelmatig bloed moeten prikken om het te controleren.
Voor vit D? Ter vergelijking: OH25 is bij mij op 250 gemeten en vonden ze geen probleem. Dat is met 10.000 IU D3 per dag.

• #2.146
Voor vit D? Ter vergelijking: OH25 is bij mij op 250 gemeten en vonden ze geen probleem. Dat is met 10.000 IU D3 per dag.

250 is te hoog eigenlijk. 125 max zou ik gaan gezien er mogelijk negatieve effecten zijn bij hogere waardes.

http://courses.washington.edu/bonephys/opvitD.html

Ik stel ook altijd max 5000iu per dag voor.

---------- Toegevoegd om 15:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:23 ----------

Thanks. Fijn om te horen dat het wel in evenwicht is :cool:
Ik vind het wel raar dat de norm die mijn huisarts hanteert best ver onder het gemiddelde ligt van wat ik zelf op internet vind voor mannen van mijn leeftijd? Horen deze waarden niet overal hetzelfde te zijn?
Verder vroeg ik me af of herstel van een ongeluk met lichamelijk letsel, en het hierdoor tijdelijk thuiszitten invloed kan hebben op je test waarden?

Dat zijn de normale Europese waardes dat hij hanteert. Het is een minimum waarde dat nodig is voor botaanmaak. Maar voor algemene gezondheid is dus tussen 100-125 het beste en minimum 75 nmol/l.

---------- Toegevoegd om 15:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:24 ----------

Te hoog zitten in je waardes, is dat schadelijk?
Anders zou je echt regelmatig bloed moeten prikken om het te controleren.

Te hoog is idd ook niet aan te raden.

Laatst bewerkt:
Hey Cools,

Heb je goed gekeken? Is je vit D in nmol/L uitgedrukt? Wordt ook dikwijls in ng/mL gedaan en 50 ng/ml = 125 nmol/l
ng/ml = nmol/L : 2.496 of nmol/L = ng/ml x 2.496.

5000iU per dag was veel te veel had ik ergens gelezen. Dus ik slik 5000iU om de 3 dagen ongeveer.
In de zomer, slikken jullie dan ook veel minder vit D?

• #2.150
5000iU per dag was veel te veel had ik ergens gelezen. Dus ik slik 5000iU om de 3 dagen ongeveer.
In de zomer, slikken jullie dan ook veel minder vit D?

Is niet teveel als je bloedwaardes goed zijn. Voor meeste is 2000-5000iu voldoende in de winter. In de zomer (indien voldoende zon) 1000-3000iu afhankelijk van hoeveel zon je krijgt. Maar 1000iu is voor meeste dan voldoende.

---------- Toegevoegd om 20:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:14 ----------

Heb je goed gekeken? Is je vit D in nmol/L uitgedrukt? Wordt ook dikwijls in ng/mL gedaan en 50 ng/ml = 125 nmol/l
ng/ml = nmol/L : 2.496 of nmol/L = ng/ml x 2.496.

nmol/L gebruiken verschillende labo's in Nederland. : 2.5 om tot μg/l te komen wat de gebruikelijke waarde is.

Heb je goed gekeken? Is je vit D in nmol/L uitgedrukt? Wordt ook dikwijls in ng/mL gedaan en 50 ng/ml = 125 nmol/l ng/ml = nmol/L : 2.496 of nmol/L = ng/ml x 2.496.

Heb goed gekeken :cool:
Heb het voor de zekerheid nog wel een keer nagekeken:D

---------- Toegevoegd om 20:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:34 ----------

---------- Toegevoegd om 15:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:23 ---------- Dat zijn de normale Europese waardes dat hij hanteert. Het is een minimum waarde dat nodig is voor botaanmaak. Maar voor algemene gezondheid is dus tussen 100-125 het beste en minimum 75 nmol/l.

Ik bedoelde eigenlijk dat de gemiddelde test waarde die mijn huisarts hanteert ( 7-25nmol/L) erg laag is?
Als ik zelf zoek kom ik alleen maar hogere waardes tegen voor mannen van mijn leeftijd.

Cools, hoe ziet je supplementenstack er uit? En waarom deze producten?

• #2.153
Cools, hoe ziet je supplementenstack er uit? En waarom deze producten?

Vitamine D (7000iu/dag), C (calcium ascorbaat 1000-2000mg), fosfatidylcholine (biotics 3x dag), legalon (mariadistel 3x dag) en soluble beta glucaan (1/dag).

Vitamine C voor extra aanmaak galzuren, fosfastidylcholine ter bescherming levercellen. legalon voorgal afvoer en soluble beta glucaan alsook voor galaanmaak. Vitamine D voor toxiciteit verlaging specifieke galzuren en ondersteuning metabolisatievermogen lever en metaal welzijn.

Reden hiervoor is belastende medicatie lever. Fosfatidylserine en ursodeoxycholzuur (ursofalk) heb ik reserve voor extra ondersteuning indien nodig. Leverwaardes zijn perfect dankzij dit alles terwijl dit normaal gezien niet zou zijn.

---------- Toegevoegd om 21:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:01 ----------

Ik bedoelde eigenlijk dat de gemiddelde test waarde die mijn huisarts hanteert ( 7-25nmol/L) erg laag is?
Als ik zelf zoek kom ik alleen maar hogere waardes tegen voor mannen van mijn leeftijd.

Afhankelijk van het soort letsel kan dit inderdaad effect hebben op je testwaardes. Die 7-25 nmol/L voor test zijn grenswaardes voor de gehele bevolking. Er wordt niet naar leeftijdsgroepen specifiek gezien hierbij.

7nmol/L voor een man als minimum is achterhaald ook. Dat zou 9-10 moeten zijn. En de max waarde 35, maar tussen 13 - 17 nmol/L zit je het beste.

Vitamine D (7000iu/dag), C (calcium ascorbaat 1000-2000mg), fosfatidylcholine (biotics 3x dag), legalon (mariadistel 3x dag) en soluble beta glucaan (1/dag).

Vitamine C voor extra aanmaak galzuren, fosfastidylcholine ter bescherming levercellen. legalon voorgal afvoer en soluble beta glucaan alsook voor galaanmaak. Vitamine D voor toxiciteit verlaging specifieke galzuren en ondersteuning metabolisatievermogen lever en metaal welzijn.

Reden hiervoor is belastende medicatie lever. Fosfatidylserine en ursodeoxycholzuur (ursofalk) heb ik reserve voor extra ondersteuning indien nodig. Leverwaardes zijn perfect dankzij dit alles terwijl dit normaal gezien niet zou zijn.

:thumbs:

Zou het voor jou geen idee zijn om een pocket editie uit te brengen over supplementen? En dan voor een klein prijsje verkopen als E-book of als gewoon boekje ;)

• #2.155
:thumbs:

Zou het voor jou geen idee zijn om een pocket editie uit te brengen over supplementen? En dan voor een klein prijsje verkopen als E-book of als gewoon boekje ;)

Dat is misschien voor de toekomst wel een goed idee ;) Weet alleen niet hoe dat met de belastingen zit gezien ik op invaliditeit zit.

In NL mag je hobbiematig tot een bepaald bedrag verdienen.

• #2.158
Afhankelijk van het soort letsel kan dit inderdaad effect hebben op je testwaardes. Die 7-25 nmol/L voor test zijn grenswaardes voor de gehele bevolking. Er wordt niet naar leeftijdsgroepen specifiek gezien hierbij. 7nmol/L voor een man als minimum is achterhaald ook. Dat zou 9-10 moeten zijn. En de max waarde 35, maar tussen 13 - 17 nmol/L zit je het beste.

Als het letsel-herstel invloed heeft ga ik eerst kijken of mijn eigen test waarde nog omhoog gaat dmv een nieuwe bloedtest over een paar weken. Dan kan ik mijn supplement gebruik hier beter op aanpassen.

Verder vroeg ik me af waarom je het best zit tussen de 13 - 17 nmol/L als de max 35 nmol/L is?

• #2.160
Als het letsel-herstel invloed heeft ga ik eerst kijken of mijn eigen test waarde nog omhoog gaat dmv een nieuwe bloedtest over een paar weken. Dan kan ik mijn supplement gebruik hier beter op aanpassen.

Verder vroeg ik me af waarom je het best zit tussen de 13 - 17 nmol/L als de max 35 nmol/L is?

Als je lichaam bij een specifiek letsel testosteron verlaagt is dat meestal om een reden ;) Andere hormonen en functies stijgen terwijl andere dalen om herstel te bevorderen. Dus rust en laten herstellen raad ik aan.

35 nmol/L betekent dat een deel van 75% van de bevolking hier natuurlijk tegenaan kan zitten. Dan spreken we meestal van pubers.

Die minimum en maximum waarde is er om dokters veilige richtwaardes te geven binnen het grootste deel van de bevolkingsgroep.

Terug
Naar boven