MuscleMeat

Testosteron veel te laag, wat nu?

jhonnydepony

Novice
Waardering
0
Gegroet,

In ben een 22-jarige man die al enkele jaren competitiesport doet op hoog niveau.
De laatste 2 jaren voelde ik mij futloos en had greintje energie en kracht, ondanks 3x per week zware krachttraining in de winter.
Omdat ik het gevoel had dat ik niets aan spiermassa bijkwam en mij zwak voelde op training, ben ik een uitgebreid bloedonderzoek laten doen.

Nu blijkt dat mijn testosteronwaarde veel te laag is, namelijk 1,5 ( normale man moet tussen de 2 en 11 zitten).
Dit zeer laag niveau van testosteron is ook waarschijnlijk de reden voor afname van spierkracht en -massa.

Ik heb al enige tijd dit forum afgezocht en gelezen en vroeg mij dus af wat ik zou kunnen doen voor mijn niveau van testosteron te kunnen laten stijgen.
Ik heb al grondig informatie opgezocht omtrent Andriol maar dat lijkt me te duur en te veel slikken voor het gewenste effect.
Ook Androgel lijkt me niet echt ideaal?
Kan er mij iemand advies geven welke testosteronvariant het beste zou zijn voor mij? Ik zou graag richting 7 à 8 gaan omtrent testosteronwaarde.
Ik heb ook regelmatig dopingcontrole in het seizoen (winter ) dus liefst geen zaken die 18 maanden opspoorbaar zijn.

Ik weeg een 68 kg voor 1m85 dus het is niet mijn bedoeling om naar de 80 kg te gaan:)

Alvast bedankt,

K.

Stats: M 31j HUHHHHHHHHHHHHHHH?

de dokter vragen wat hij voor je kan doen,misschien?

Niet het probleem verbloemen door exogene toediening van test, maar het daadwerkelijk oplossen. Ga langs je huisarts en regel een doorverwijzing naar 'n endo.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Dokters mogen blijkbaar geen kunstmatige testosteron voorschrijven, alleen in zeer speciale gevallen.
Vandaar mijn vraag dus:)

Zal eens contact opnemen met endocrinoloog en zien wat hij zegt.

Het liefst wil je dat je eigen testosteron niveau weer goed op gang komt he. Endocrinoloog gaan dus.

Laat je oestrogeen en cortisol ook meten. Als je oestrogeen ook niet laag is dan zit daar een probleem. Want normaal lage test bij een man betekent ook laag oestrogeen.

Als dat het geval is kan een aromatase remmer voorgeschreven worden. Want het betekent dat je aromatase enzym te werkzaam is hoogstwaarschijnlijk. En dit kan je testosteron verlagen dan.

Ook hoog cortisol door overtraining en/of stress kan het probleem zijn.

LH (en FSH) ook laten meten. Als die hoog is en test laag betekent dat het probleem met de gevoeligheid van je leydig cellen zit.

Dit is gevorderde shit. Als je een endocrinoloog vindt, in Nederland of Belgie, die verstand heeft van het effect van aromatase enzym activiteit op testosteron/oestrogeen verhouding heb je al veel geluk. Zulke dingen meten ze hier niet direct.

Je vrije testosteron en SHBG ook laten meten. Voor alles te meten kan bij gewone dokter, maar voor t geval toch maar bij endocrinoloog laten meten.

Groeihormoon, IGF, IGF-BP3 en schildklierfuntie ook.

Laatst bewerkt:
Aan de Cortisol lag het alvast niet want dat was vrij laag, dus zeker geen overtraining.
Ik zal inderdaad best alle hormonenwaarden laten meten en dan kijken wat dat geeft, ik houd jullie op de hoogte.

Alvast bedankt

Minder trainen, of iig niet langer dan 45 minuten. Veel zink (50 a 100 mg) en magnesium slikken (400mg) pd. Moet dan ook een beetje koper bij.
Lekkere wijven kijken helpt ook een beetje ;)
Verdere goed slapen en voldoende eiwitten.
Ik geloof niet zo in tribulus of al die andere test enhancers...
Behalve mss ashwaganda.

Succes

lol 68kg bij 185 wil niet naar 80kg?

Minder trainen, of iig niet langer dan 45 minuten. Veel zink (50 a 100 mg) en magnesium slikken (400mg) pd. Moet dan ook een beetje koper bij.
Lekkere wijven kijken helpt ook een beetje ;)
Verdere goed slapen en voldoende eiwitten.
Ik geloof niet zo in tribulus of al die andere test enhancers...
Behalve mss ashwaganda.

Succes

Welke tribulus? De terrestris? En waarom Ashwaganda wel? En welke andere test enhancers? Onderzoek?

Wat merk je er nog meer van dan? Heb je wel baardgroei bijv?

Laatst bewerkt:
Baardgroei is DHT gerelateerd, heeft met het enzym 5-alfa-reductase te maken. Weinig baardgroei wil dus niet zeggen lage test.
Weet ik, maar zonder test groeit ie ook niet. Overigens zegt DHT ook niet alles, als jouw haarzakjes niet gevoelig zijn heb je alsnog amper baardgroei.

Laatst bewerkt:
Baardgroei en al heb ik wel, daar ligt het probleem niet.
Een heel jaar lang 3 a 4 per week fitnessen squaten, benchen, enz in combinatie met koolhydratenshakes en dan 0,0 spiermassa bijkomen , daar ligt mijn probleem.
Mijn doel was om een goede 2kg zuiver bij te komen kwa spiermassa maar zelfs dat lukt me niet, integendeel.
Ik heb zelfs het gevoel dat ik wat spiermassa ben verloren, wat voor competitiesport op hoog niveau vrij cruciaal is.
Op de bloeduitslag was ook te zien dat lever verstoord is, alle waarden waren veel te hoog, beetje raar omdat ik laatste 3 weken eigenlijk totaal geen voedingssupplementen heb genomen (ijzer,zink,magnesium, enz...)

Ik zit momenteel op vetpercentage van ongeveer 7%, al is dit niet echt relevant lijkt me.
Mijn volledige hormonenspiegel eens laten checken en dan weten we hopelijk meer.

Dokters mogen blijkbaar geen kunstmatige testosteron voorschrijven, alleen in zeer speciale gevallen.
Vandaar mijn vraag dus:)

Zal eens contact opnemen met endocrinoloog en zien wat hij zegt.
Is dit zo? Ze schrijven toch voor wat ze willen...
Heb zelf nog dht creme voorgeschreven gekregen, zal es vragen voor een heel kleine dosis test creme.
Zal het hier neerschrijven wat hij zei.

---------- Post added di 28 jun 2011 at 19:09 ----------

Baardgroei is DHT gerelateerd, heeft met het enzym 5-alfa-reductase te maken..
Is misschien wel waar maar meer test is normaal meer dht.

68 kilo bij 1,85 meter, dan eet je gewoon te weinig.

Als je niet goed eet zul je nooit spiermassa aankomen

Probeer je vetten eens een tijdje op te voeren, lijnolie/olijfolie/visolie enz.

Is dit zo? Ze schrijven toch voor wat ze willen...
Heb zelf nog dht creme voorgeschreven gekregen, zal es vragen voor een heel kleine dosis test creme.
Zal het hier neerschrijven wat hij zei.

---------- Post added di 28 jun 2011 at 19:09 ----------

Is misschien wel waar maar meer test is normaal meer dht.

Ja, maar iemand kan ook hoge test hebben met normale DHT. Hangt van de enzym activiteit en SHBG af. Daarom is vrij test ook belangrijk. En nee, dokters kunnnen niet zomaar voorschrijven wat ze willen. En DHT creme?

---------- Post added di 28 jun 2011 at 19:38 ----------

Baardgroei en al heb ik wel, daar ligt het probleem niet.
Een heel jaar lang 3 a 4 per week fitnessen squaten, benchen, enz in combinatie met koolhydratenshakes en dan 0,0 spiermassa bijkomen , daar ligt mijn probleem.
Mijn doel was om een goede 2kg zuiver bij te komen kwa spiermassa maar zelfs dat lukt me niet, integendeel.
Ik heb zelfs het gevoel dat ik wat spiermassa ben verloren, wat voor competitiesport op hoog niveau vrij cruciaal is.
Op de bloeduitslag was ook te zien dat lever verstoord is, alle waarden waren veel te hoog, beetje raar omdat ik laatste 3 weken eigenlijk totaal geen voedingssupplementen heb genomen (ijzer,zink,magnesium, enz...)

Ik zit momenteel op vetpercentage van ongeveer 7%, al is dit niet echt relevant lijkt me.
Mijn volledige hormonenspiegel eens laten checken en dan weten we hopelijk meer.

Interessant, geef je leverwaarden eens en de supplementen die je normaal neemt. Een niet goed functionerende lever kan hoger oestrogeen en lagere test geven ook. Ook je eiwitmetabolisme is dan minder.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven