XXL Nutrition

Teveel sets? (Overkill)

Peiling Peiling Doe ik teveel sets per spiergroep of kan dit?

• Ja kan

Stemmen: 3 23,1%
  • Nee teveel

Stemmen: 10 76,9%

• Totaal stemmers
    13
  • Topic Starter Topic Starter
En wat is het risico eigelijk dat je loopt als je iets teveel oefeningen/setjes doet volgens jullie?

Wil je een eerlijk antwoord, of hoop je eigenlijk dat er iemand zegt dat je schema toch wel goed is zodat je er met een goed gevoel mee door kunt blijven gaan.

Als ik zo al je "vragen" bekijk kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je eigenlijk meer op zoek ben naar een bevestiging van wat jij doe/denk dan dat het echt vragen zijn waar je een antwoord op zoek

:iagree:

@Iraj, In alle door je gestarte topics hoop je op medestanders, ga jezelf nou gewoon eens inlezen ipv hopeloze vragen te stellen.

En wat is het risico eigelijk dat je loopt als je iets teveel oefeningen/setjes doet volgens jullie?
giphy.gif

Stel iemand gaat vissen en denkt als ik nou veel en deels hetzelfde soort aas gebruik vang ik zeker wat. En verdomd, de visser vangt een paar vissen. Helemaal blij keert hij huiswaarts. De week erop doet hij exact hetzelfde want de week ervoor was geslaagd, toch? Zo strijken weken en maanden voorbij en elke keer wordt er vis gevangen. Er is geen reden om te twijfelen aan zijn eigen aanpak want er is resultaat.

Toch zeggen andere vissers dat het ook anders kan, met minstens hetzelfde of beter resultaat. De visser twijfelt, zijn aanpak werkt immers toch? De andere vissers schudden het hoofd en vinden dat de visser zijn resultaten onvoldoende in perspectief kan plaatsen omdat er o.a. geen andere methoden zijn gebruikt en de ervaring ontbreekt in omgeving om daarover te oordelen. De visser denkt omdat hij resultaten heeft geboekt zijn methode ook goed is, maar werkt dat ook zo? Nee. Met een andere methode had de visser wellicht meer resultaat geboekt, of minder.

Als beginner kan je door "belabberd" maar consequent trainen resultaten behalen. Dat is de luxe als je beginner bent. Ik benoem vaak dat je goed, beter en best hebt wanneer het om methoden c.q. richtlijnen gaat. Wat jij doet kan goed resultaat geven maar een andere manier kan beter of zelfs het beste resultaat geven, afhankelijk van een aantal factoren. Dit laatste is wat men in dit en andere topics, duidelijk proberen te maken. Meer is niet altijd beter, en meer van hetzelfde nog minder. Probeer een beetje te mixen, stap iets af van je eigen geloof en vertrouw ook op anderen. Jij moet het uiteindelijk doen dus zal je een manier moeten vinden die motiverend blijft en resultaten geeft. Als dit betekent dat je extra pomp sets wilt doen, zorg dan dat dit pas na het hoofdzakelijke gedaan wordt zodat het elkaar niet kan gaan bijten.

Succes.

Haha leuk stukje, bedankt voor je reactie iig.
Ben eerlijk gezegd allang geen benginner meer dus de beginners resulataten zijn allang voorbij. Ik snap je punt en je hebt ook zeker gelijk, nu is gewoon mijn vraag stel ik doe dit schema met inplaats 4 setjes 3 setjes is het dan wel goed? Of heb jij nog een paar andere tips.

Of heb jij nog een paar andere tips.
Ik zou ub/lb gaan doen 4x per week. Twee keer upperbody (UB) en twee keer lowerbody (LB).
Spiermassa bouw je op door je oefeningen met voldoende Intensiteit en Volume te doen, niet door expliciet 14 of 11 of 9 of 6-en-drie-kwart reps per set te doen. ;) Het belang van bepaalde rep-ranges is zwaar overrated.

De volgende vuistregels gaan -los van alle discussies over sets en reps - altijd op!
  • - Intensiteit: Een gewicht pakken ergens tussen de 60-90% 1RM van de oefeningen in kwestie.
  • - Volume: gemiddeld 25-50 TOTAAL-reps per oefening, uitgaande van gemiddeld 2-3 oefeningen PER spiergroep.
  • - Set/rep protocol: Alle mogelijke combinaties van sets tussen grofweg de 6 en 12 reps.
  • 4x12, 3x10, 5x8, 6x6, 5x5, 12-10-8-6-4 etc. het werkt allemaal, zo lang je dus maar tussen die 60-90% 1RM zit en probeert progressief zwaarder te gaan.
  • Creatief zijn, varieren en geleidelijk sterker worden doet het hem.
That's it (en goed eten en rusten natuurlijk)

Ter inspiratie. Heb zelf onderstaande een poosje gedaan, deed er dan nog wel wat bij zoals op UB A & B Max squat front en back- maar zoiets pas je aan na verloop van tijd. Wellicht heb je er iets aan.

UB - A
Daily Max Squat Back
4-6 × 05 CGBP
4-6 × 05 High Pull icm Powershrugs
3-4 × 08 DB Flye
3-4 × 08 Chinups
3-5 × 08 Lateral Raise
3-5 × 08 Dips
3-5 × 08 Barbell Curl

LB - A
4-6 × 05 Squat Front
4-6 × 05 Deadlift
3-4 × 08 GHR
3-4 × 08 Leg Curl
3-4 × 15 Calf Raise
3-4 × 10 Face Pull
2-3 x 08 Ab Wheel

UB - B
Daily Max Squat Front
4-6 × 05 CGBP
4-6 × 05 Overhead Press
3-4 x 08 Pullups
3-4 × 08 Row
3-5 × 08 Lateral Raise
3-5 × 08 Dips
3-5 × 08 Barbell Curl

LB - B
4-6 × 05 Squat Back
4-6 × 08 RDL
3-4 × 08 GHR
3-4 × 08 Leg Curls
3-4 × 05 Calf Raise
3-4 × 10 Face Pull
2-3 x 08 Ab Wheel

• Like
Waarderingen: Iraj
Harpep zei:
Spiermassa bouw je op door je oefeningen met voldoende Intensiteit en Volume te doen, niet door expliciet 14 of 11 of 9 of 6-en-drie-kwart reps per set te doen. ;) Het belang van bepaalde rep-ranges is zwaar overrated.

De volgende vuistregels gaan -los van alle discussies over sets en reps - altijd op!
  • - Intensiteit: Een gewicht pakken ergens tussen de 60-90% 1RM van de oefeningen in kwestie.
  • - Volume: gemiddeld 25-50 TOTAAL-reps per oefening, uitgaande van gemiddeld 2-3 oefeningen PER spiergroep.
  • - Set/rep protocol: Alle mogelijke combinaties van sets tussen grofweg de 6 en 12 reps.
  • 4x12, 3x10, 5x8, 6x6, 5x5, 12-10-8-6-4 etc. het werkt allemaal, zo lang je dus maar tussen die 60-90% 1RM zit en probeert progressief zwaarder te gaan.
  • Creatief zijn, varieren en geleidelijk sterker worden doet het hem.
That's it (en goed eten en rusten natuurlijk)

Goh, heb ik dat geschreven?

Wat goed eigenlijk zeg :emo: ;)

Ik zou ub/lb gaan doen 4x per week. Twee keer upperbody (UB) en twee keer lowerbody (LB).

Ter inspiratie. Heb zelf onderstaande een poosje gedaan, deed er dan nog wel wat bij zoals op UB A & B Max squat front en back- maar zoiets pas je aan na verloop van tijd. Wellicht heb je er iets aan.

UB - A
Daily Max Squat Back
4-6 × 05 CGBP
4-6 × 05 High Pull icm Powershrugs
3-4 × 08 DB Flye
3-4 × 08 Chinups
3-5 × 08 Lateral Raise
3-5 × 08 Dips
3-5 × 08 Barbell Curl

LB - A
4-6 × 05 Squat Front
4-6 × 05 Deadlift
3-4 × 08 GHR
3-4 × 08 Leg Curl
3-4 × 15 Calf Raise
3-4 × 10 Face Pull
2-3 x 08 Ab Wheel

UB - B
Daily Max Squat Front
4-6 × 05 CGBP
4-6 × 05 Overhead Press
3-4 x 08 Pullups
3-4 × 08 Row
3-5 × 08 Lateral Raise
3-5 × 08 Dips
3-5 × 08 Barbell Curl

LB - B
4-6 × 05 Squat Back
4-6 × 08 RDL
3-4 × 08 GHR
3-4 × 08 Leg Curls
3-4 × 05 Calf Raise
3-4 × 10 Face Pull
2-3 x 08 Ab Wheel
Bedankt! Ik denk alleen dat het minder effectief als het schema dat ik nu hanteer.
Maar het is het proberen zeker waard!

Zou voor jou wellicht effectiever kunnen door te kiezen voor GHR of Leg curls op LB - A & B. En ipv 2x CGBP, 1x CGBP en een variant van BP te doen. En je zou zelfs een arm oefening kunnen skippen op UB- A & B. In mijn bericht ligt de nadruk op bepaalde zaken en dat is iets persoonlijks. Maar het is meer in balans.

@Iraj, je bent een beginner. En een hele eigenwijze ook nog. Aan je schema ontbreekt iedere logica, de vragen die je stelt en antwoorden die je geeft raken kant noch wal en bevestigen dit alleen maar. Je hebt geen flauw idee wat je aan het doen bent.

Je vraagt of dit overkill is, krijgt meerdere antwoorden die dit bevestigen, zelfs betere alternatieven, en je schiet werkelijk alles af want jouw schema is beter. Wat kom je hier dan doen?

Dus ga eens dieper in op de jou gestelde vragen en die iets met de tips, anders kan ik je topic net zo goed sluiten.

@Iraj, je bent een beginner. En een hele eigenwijze ook nog. Aan je schema ontbreekt iedere logica, de vragen die je stelt en antwoorden die je geeft raken kant noch wal en bevestigen dit alleen maar. Je hebt geen flauw idee wat je aan het doen bent.

Je vraagt of dit overkill is, krijgt meerdere antwoorden die dit bevestigen, zelfs betere alternatieven, en je schiet werkelijk alles af want jouw schema is beter. Wat kom je hier dan doen?

Dus ga eens dieper in op de jou gestelde vragen en die iets met de tips, anders kan ik je topic net zo goed sluiten.
Sluit maar, krijg geen antwoorden op me vraag. Bedankt iig allemaal voor de moeite. Je kan niet eens onderbouwen waar de logica ontbreekt in me schema

giphy.gif

Oh jawel hoor, kan jij dan ook uitleggen waar volgens jou de logica zit?
Dat kan ik zeker, als ik maandag borst/tricep train heb dat rust tot donderdag (72 uur) als ik dinsdag rug/bicep train heb dat rust tot vrijdag (72 uur) in dit geval biceps dan want die worden dan weer getraind. Benen worden woendag getraind stel ik train die zondag nog een keer zit daar naar mijn weten ook genoeg rust tussen. het gaat mij nu alleen even qua setjes of ik teveel doe en dan voornamelijk voor de borst en schouders, want bicep/tricep hebben genoeg rust en rug ook.
en nu jou logica graag.

(dit schema wat ik hierboven heb geplaatst is even een voorbeeld schema qua oefeningen dat kan verschillen dus is niet dat ik altijd elke week dag in dag uit deze oefeningen hanteer)

Max 40 min 1 spiergroep

Terug
Naar boven