Fitness Seller

Teveel spiermassa verloren bij begin cut / zo door blijven gaan?

YinYang

Advanced Bodybuilder
Waardering
38
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
15%
Hoi allen,

Zie bijlage voor mijn huidplooimetingen. Het verhaal daarbij: sinds 05-12-2014 weer begonnen met BB, na een stop van zo'n 3 jaar. Toen meteen flink gaan bulken en redelijk wat aangekomen kwa VVM.

Vanaf ongeveer Februari gaan kijken wat mijn dagelijkse behoefte ongeveer is, ter voorbereiding op de cut en na de huidplooimeting van 04-03-2015 begonnen met cutten.

Vandaag weer een huidplooimeting gedaan, maar het verbaast me echt hoeveel ik omlaag ben gegaan in VVM. Ik denk dat het niet 100% klopt, omdat:
- Ik bij het begin van de cut direct behoorlijk laag ben gegaan in de KH's, dus ook veel vocht ben verloren, wat denk ik een vertekend beeld geeft
- Ik vandaag de huidplooimeting in de ochtend heb gedaan. Heb dan alleen een whey shake op. De vorige keren was de huidplooimeting eind vd middag, waar je dus altijd zwaarder weegt.
- Ik ben kwa kracht bijna niets achteruit gegaan, eerder iets vooruit, dus lijkt me sterk dat ik bijna 2kg spier kwijt ben in 5 weken?

Ik heb afgelopen 5 weken tussen de 1900 en 2000kcal per dagen gegeten. Ben daarbij dan ook zo'n 0,5kg per week afgevallen, wat mooi is lijkt me en niet te snel. Heb verder ook een kantoorbaan en een trage stofwisseling, dus vandaar dat ik op zo weinig kcal zit.

Doe daarbij zo'n 4x p week krachttraining met erna 30-45min cardio en soms nog 1-2 cardio dagen extra (60-90 min).

Raden jullie aan om zo door te blijven gaan? Ik ben van plan om aankomende tijd op 1800kcal per dag te gaan zitten. Vind 0,6% per 5 weken namelijk wel heel erg weinig... Denk dat 2% per maand wel zou moeten kunnen?

Graag advies.

Gr. YinYang

Bijlagen

Gewoon zo doorgaan, zolang je 0,5 kg per week verliest en geen kracht verliest moet je niet teveel naar cijfers kijken ;) Ik zou niet nog dieper cutten, 0,5 kg per week is al maximaal, tenzij je veel overgewicht hebt. Let er wel op dat je niet téveel cardio doet, want dit zorgt voor een nog groter tekort (dit kan je natuurlijk ook bij eten, als je meer wilt eten).

• Topic Starter Topic Starter
Oké, maar als ik zo door blijf gaan dan haal ik maar max. 0,8% per maand? Is er geen manier om bijv. op 2% BF verlies per maand te komen?

Als ik uiteten ga en ik weet dat ik bijv. veel kcals aan sushi ga eten, dan probeer ik die dag al veel te verbranden met cardio (500-800kcal), zodat ik niet op een tè groot kcal overschot zit die dag. Zou zo'n dag natuurlijk ook kunnen gebruiken als refeed-dag, maar dat kan ik misschien beter bewaren voor als ik op een plateau kom?

Moet zeggen dat ik niet echt tevreden ben met 0,8% BF verlies de eerste 5 weken, dus daar baal ik wel een beetje van...

Wat bedoel je met die percentages?
Niet zo ingewikkeld doen joh ;) Als je uit eten gaat kan je het best als refeed doen (1x per maand maximaal) maar hou er rekening mee dat het kan zijn dat je die week (zeker dag erna) ietsjes zwaarder bent.

0,5 kg per week is gewoon netjes. Als je per se sneller wilt, dan eet je gewoon minder, maar dan is de kans op spierverlies wel groter.

Wat ik met die percentages bedoel: als je naar het Excel bestand kijkt in mn eerste post, zie je dat ik de laatste 5 weken maar 0,8% BF ben kwijtgeraakt. Ik lees hier op het forum dat je in principe 0,5% BF per week kwijt zou moeten kunnen raken (dus meer dan 5x zo snel/veel vetverlies dan ik afgelopen 5 weken had). Dat wil ik dus ook.. ;)

Ik kan excel niet openen nu, sorry :o
Je kunt niet echt een richtlijn in percentages zetten, aangezien 0,5 % voor jou heel anders is dan 0,5% voor mij.
Ik gok dat ze 0,5 kg bedoelen, wat (misschien toevallig) wel zo is. 0,5 kg per week is een goede richtlijn.

In dit topic wordt bijv. gezegd dat 2% per maand makkelijk moet kunnen: http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/tijdens-cut-hoeveel-vetverlies-per-week-330203/

Maar in principe is veel cardio wel goed toch? Beter een tekort door cardio, dan door te weinig eten lijkt me (zeggen ze ook in BFFM)? Dan krijgt mijn lichaam toch de benodigde voedingsstoffen/kcals en blijft mijn metabolisme hoger dan wanneer ik géén cardio doe, wat in mijn geval sowieso een voordeel is, omdat ik echt een trage stofwisseling heb...

Je moet er ook rekening mee houden dat het werkelijke vet% verlies hoger kan liggen omdat de huidplooimeting met weinig carbs = vocht dus lager zal uitkomen!

Terug
Naar boven