XXL Nutrition

Tips voor thuis

zubey

Novice
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
69kg
Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op het forum! Een paar maanden terug raakte ik een beetje geïnteresseerd in alle onderwerpen over lichaam/afvallen en spieren kweken.

Zelf wil ik zo snel mogelijk ook een abonnement nemen voor de sportschool, maar omdat ik maar een studentje ben ontbreekt het mij nog eventjes aan tijd/geld.

Eerst even wat over mezelf:
18 jaar
lengte 178 cm
gewicht 69 kg

tot eind vorig jaar heb ik eigenlijk heel weinig besteed aan me lichaam; ik at ongezond en veel. Vorige zomer woog ik 77 kg! Ik was niet echt dik maar het zag er allemaal gewoon niet goed uit :P Sinds afgelopen herfst wat geminderd met (ongezond)eten, en ik ben dus al ruim 8 kilo afgevallen :)

juni 2010; hier woog ik zo'n 75kg:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De eerste prioriteit was dus afvallen, en dat is gelukkig al gelukt;)

mei 2011; het ziet er al wat beter uit:
(helaas zijn deze foto's wat onduidelijk)

Kunnen jullie zien aan de hand van deze foto's of ik endo/ecto/meso ben?
Zelf denk ik iets van endo/meso..

Ik wil graag komende tijd dus wat krachttraining gaan doen, en ik ben ook al een klein beetje begonnen. Omdat ik erg nieuw ben in dit allemaal, wil ik graag wat tips van jullie om wat spiermassa te krijgen. Ik wil de nadruk vooral leggen op me triceps, buikspieren en borstspieren, maar het lijkt me logisch dat ik niet alleen die spieren kan trainen, maar dat ik wel meerdere dingen moet gaan doen. Sinds 3 weken train ik al wat met dumbbells en doe ik wat sit-ups en push-ups. Ik train dit steeds om de dag dus ik geef mezelf steeds 1 dag rust.

- Met de dumbbells werk ik in setjes van 10x10 (6kg). (Is dit redelijk?!)
- sit-ups werk ik in setjes van 3x30
- push ups is altijd al een hele grote zwak van mij geweest, dit doe ik tot fail. (nu zo'n 15x)
- voor de borstspieren lig ik op me rug en til ik vanaf de zijkant 3 kg omhoog (hier ben ik pas mee begonnen)

(dit natuurlijk allemaal wel opbouwend)

Zoals je ziet stelt het allemaal nog niet veel voor, maar denken jullie dat dit al een redelijk beginnetje is? Wat kan ik hieraan verbeteren?
(ik merk al wel wat progressie bij me triceps!!)

Verder heb ik nog een vraag: Ik heb hier gelezen dat voeding misschien wel het belangrijkste is, maar heeft het voor mij al nut als ik al een klein dieet neem met extra eiwitten enz. ? Ik lees soms dat je gewoon veel moet eten, maar aangezien ik nog maar minimale inspanningen doe ben ik bang dat ik er alleen maar dik van wordt.

Alle tips zijn welkom, sorry voor de lange post.

niet alleen maar triceps, buik en borst trainen.

ook thuis kun je een redelijk fullbody programma maken met wat improvisatie.

Afhankelijk hoeveel je gaat trainen, moet je meer eten.

ligt eraan hoe serieus je het aan wil pakken, ben je serieus in groter worden, voedingsschemamaken, trainingschema maken en knallen.

ben je niet serieus, zoek een fitness forum

• Topic Starter Topic Starter
niet alleen maar triceps, buik en borst trainen.

ook thuis kun je een redelijk fullbody programma maken met wat improvisatie.

Afhankelijk hoeveel je gaat trainen, moet je meer eten.

ligt eraan hoe serieus je het aan wil pakken, ben je serieus in groter worden, voedingsschemamaken, trainingschema maken en knallen.

ben je niet serieus, zoek een fitness forum

Ik ben van plan het wel serieus aan te gaan pakken. Ik merk dat ik wel gemotiveerd genoeg ben om zoiets vol te houden. Lees al een tijdje mee op dit forum en ik leer steeds meer.

dan structureel trainen elke week, niet alleen maar wanneer je zin hebt.

liefst min 2x per week.

knutsel een soort van trainingschema in elkaar (ik weet niet wat je aan apparatuur beschikbaar hebt of aan dumbbells e.d dat weet jij het beste)

schrijf eens op wat je op een gemiddelde dag eet.

zoek in de voedingsectie de sticky door over je energie behoeft e.d

zorg dat je voeding omhoog gaat.

Veel eten en 1x per week wat trainen is inderdaad jammer vd moeite, ga je zowiezo 3x trainen, zul je meer moeten gaan eten en ook bewuster, je lichaam verbruikt die calorien wel

naar de sportschool gaan bro.
Je maakt mij niet wijs dat je geen 20euro per maand daarvoor kan betalen

of je kijkt tweedehands op marktplaats naar een halterbank/squatrack.
Heb dit zelf ook gedaan en bevalt me erg goed. Meestal kunnen die tot 100-120kg. tegen de tijd dat je dat kan benchen of squaten kan je beter een sportschool opzoeken, maar zal toch wel meer als een jaar overheen gaan voordat je dat kunt. Of gelijk een sportschool natuurlijk

naar de sportschool gaan bro.
Je maakt mij niet wijs dat je geen 20euro per maand daarvoor kan betalen

ik heb in mijn woonplaats 2 fitnesscentra. de ene is onbeperkt sporten per week 50 euro en de andere 30 euro voor onbeperkt (3x per week of meer).

Zoals ik al zei, ben ik wel gemotiveerd genoeg om zoiets vol te houden, en dan wil ik ook echt 3-4x in de week gaan. Ik hoop vanaf juni de gaan beginnen ;)

Daarnaast had ik nog de vraag of iemand misschien aan de hand van de foto's kon zien of ik endo ecto of meso ben? En durft iemand een ruwe schatting van mijn VP% te maken? Of zijn de foto's hier te onduidelijk voor?

Laatst bewerkt:
Je bent duidelijk een endo. Ik vind het erg goed dat je zo gemotiveerd bent om vanaf juni bij een sportschool in te schrijven. Tot die tijd adviseer ik jou om kennis te maken met het "Rippetoe schema". (Misschien dat je deze term hier al ergens op t forum eerder hebt gezien) Download/koop het boek 'Starting Strenght' van Mark Rippetoe, hierin staat alles in wat jij moet weten voor waneer je zal beginnen met trainen. Met de kennis die je zal opdoen uit dit boek zal je een goede start maken met krachttraining inplaats van je tijd te verdoen door onwetend beetje met de fitnesstoestellen te spelen.

Daarnaast adviseer ik je ook om de Voedingsectie hier op DBB goed te onderzoeken en een voedingsschemavoor jezelf samenstellen. (Om te weten hoe dit moet zal je eerst dus goed moeten inlezen in de Voedingsectie.)

Ik wens je alvast veel succes en ik hoop dat je je huidige motivatie behoudt.

Gr.

je lichaamstype doet er niet zoveel toe. Daarnaast zou ik jou overigens niet als een duidelijke endo classificeren.

Welk lichaamstype je ook bent, je zal toch echt moeten trainen en eten, dus steek daar je moeite in ipv te analyseren welk je lichaamstype je -misschien- bent.

Weer even een update.
Ik ben dan eindelijk begonnen in de sportschool. Ik ben nu al 3x geweest en ik ga steeds om de dag om te trainen.

De instructeurs daar hebben mij een trainingsschema gegeven. Deze stelt niet zoveel voor, ze willen eerst dat ik een goede basis voordat ik aan de zware gewichten ga trekken. ik ga zo goed als alle spiergroepen langs met meestal setjes van 3x15.

Ik ben het er wel mee eens dat ik een goede basis moet hebben, maar ik wil toch gewoon voor mezelf gaan bepalen wat het beste is. Ik leg de nadruk toch wel op me armen/borstspieren en buikspieren, maar ik probeer toch in grote lijnen het gekregen trainingsschema aan het houden om zo alle spiergroepen wat sterker te maken.

Ik ben dus nu vooral aan het experimenteren en ik zal met behulp van dit forum en me eigen ervaringen een passend schema gaan maken. (deze zal ik nog wel een keer posten voor eventuele tips/suggesties)

Mijn vetpercentage heb ik ook laten opmeten, en deze is 13%! Hier ben ik echt tevreden mee en het is ook een mooi percentage om mee te beginnen.

Over voeding ben ik nog niet zo heel streng op dit moment en ik weet ook daardoor dat ik geen maximaal resultaat ga krijgen. Toch probeer ik zo min mogelijk ongezond te eten en ik eet nu redelijk veel kwark, tonijn en kipfilet. Met mijn eetgewoonte van de afgelopen maanden ben ik veel kilo's kwijt geraakt en ik eet nu weer wat meer in de vorm van gezond eten met veel eiwitten.

Laatst bewerkt:
3x15 is écht geen goede basis. Zelfs geen basis.
Rippetoe is de basis, je moet ook niet meteen zware gewichten tillen, onderaan beginnen en met kleine stapjes naar boven gaan zoals iedereen.

Rippetoe is de basis, je moet ook niet meteen zware gewichten tillen, onderaan beginnen en met kleine stapjes naar boven gaan zoals iedereen.

dat snap ik, ik begin nu op me eigen tempo met nu nog lichte gewichten, maar dit bouw ik natuurlijk redelijk snel op.

Kun je me precies uitleggen waarom 3x15 niet goed is? Zelf had ik het eigenlijk al gewijzigd naar 4x12. is dit goed of slecht?

praat alsjeblieft geen poep.
Setjes van 15 is prima om mee te beginnen en kan zelfs ook nog goed zijn wanneer je al jaren traint.

Hoe ziet je schema eruit TS?

Terug
Naar boven